A tanulók tanulási stílusa és az oktatási módszerek közötti kapcsolat

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„Tanulás az, ha rájövünk arra, amit már tudunk. Cselekvés az, ha megmutatjuk, hogy tudjuk. Tanítás az, ha másokat emlékeztetünk arra, hogy ő k is éppolyan.
Advertisements

Médiapedagógia.
A közoktatás és a tudás (Csapó Benő: A tanulás és tanítás tudományos megalapozása) Elmúlt évszázad: az iskolázás gyors expanziója → Kimerült! Tartalék:
MULTIMÉDIA és ELEKTRONIKUS TANULÁS I. (Oktatástechnológia) 2. konferencia.
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
Széchenyi tehetségműhely
Szervezetfejlesztés, vezetésfejlesztés
Instrukció - Autonómia Megelőzés – Alkalmazkodás - Gondoskodás Készítette: Ludánné Pécsi Erzsébet NKI Árpád Fejedelem Általános Iskola.
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
11 Az interakció azokat a folyamatokat foglalja magában, amelyekben minden résztvevő kész arra, hogy megváltozzon és ennek a beállítottságnak az alapján.
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS FOLYAMATA
Hagyományos szemléltető eszközök
Kimeneti követelmények a 8. osztály végén
Készítette: Fergéné Mészáros Éva Törökné Beke Ida
A „Storyline” - módszer alkalmazása a tanulásban akadályozott gyermekek ismeretszerzésében Szakál Judit Siteri Anikó Bárczi Gusztáv EGYMI Debrecen.
Készítette: Magyar Orsolya
Bánhidi M. (2007): Bevezetés a tudományos kutatásba NYME AK, Győr KÉRDŐÍVES VIZSGÁLATOK.
Kisiskolások élményszerű környezeti nevelése
Szigor vagy engedékenység a gyermeknevelésben
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
SZAKDOLGOZAT CÍME szakdolgozat
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
Gazdasági ismeretek.
Projektmunka.
A szövegértés tanítása II.
Motiváltság elérésében
TERVEZET.
 Tanuló környezet meghatározása  Ötletgyűjtés, a tanulási környezet ismeretén alapszik  Oktatási stratégia meghatározása  Előzetes képernyő-elrendezés.
Hasznos információk a kétszintű kémia érettségiről
Az E-TANÁR portál. A digitális olvasás-tudás már széles körben elterjedt. A digitális írás-tudás széleskörű alkalmazásához azonban alkotói közösségi fórumok.
Az E-TANÁR portál.
Mit gondolunk arról, mi a tanulás és hogyan szervezzük meg ?
PEDAGÓGIAI KUTATÁS BARTHA ( ZSEBENYI) KLEMENTINA TEMPFLI (MARTIN) GABRIELLA II. éves hallgatók- távoktatás.
Számítógéppel támogatott pályaorientáció. Számítógéppel támogatott orientáció szerepe a munka- pályatanácsadásban Előnyei: Előnyei: A kutatások nagy része.
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
4. osztályos példa Bubernik Eszter
Nyugat-magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Szoftverfejlesztés az Informatikus Szakigazgatási Agrármérnök szakon Bakó Mária Várallyai László DE, Gazdaságtudományi Kar.
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Simon Gabriella A papíralapú portfólió
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Tutoriál videó alkalmazása Moodle kurzusban
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Módszertani lehetőségek a digitális nemzedék megszólításában
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
Figyelem irányító ábrák
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
DIGITÁLIS KULTÚRA ÉS MÉDIAOKTATÁS – Amit a TÁMOP kutatási eredményei üzennek Készítette: Jakab György Budapest december 6.
Munkakörelemés és –tervezés röviden
Út a sikeres tanuláshoz A tanítás és a tanulás módszertana
Módszerek 5/5.
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
Hatékony-e az e-olvasás? – e-könyv vs. papír
Jegyzetkészítés 5/17.
Záróvizsga prezentáció május. 2 Záróvizsga prezentáció MIT BIZONYÍT A PREZENTÁCIÓ? ›A hallgató jártasságát a választott témában, a kommunikációs.
A hagyományos és a hagyományos médiumoktól különböző, informatikai eszközöket alkalmazó lehetőségek, azok felhasználása. Czékmány Ilona.
Az általános iskolából kilépő SNI tanulók pályaválasztását segítő ÁTVEZETÉSI terv Jálics Ernő Közoktatási Intézmény Kadarkút Mecsárné Jády Geraldine.
TANÍTANI… Kinek?Mit? Hogyan ?. Kinek? Egyes szám, harmadik személy…
A NAT 2007 implementációja Dr. Vass Vilmos Pannon Egyetem,
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
A magyar és az osztrák szaktanácsadási rendszer összehasonlító vizsgálata a gazdálkodók körében végzett kérdőíves felmérés által VÉR ANDRÁS - CSER.
KRE-AKTÍV motivációs projekt
SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK „ Az intézményi felelősök felkészítése a Szakképzési Minőségbiztosítási Keretrendszer (SZMBK) követelményeinek figyelembevételével,
1. lecke „A fizika tanítása” tárgy jellege, célja
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Előadás másolata:

A tanulók tanulási stílusa és az oktatási módszerek közötti kapcsolat Végzős hallgató Pajzos (Vas) Ilona Tudományos irányító Dr. Szabó Thalmeiner Noémi

TARTALOMJEGYZÉK Tanulás és tudás A tanulás diagnózisa A tanulók tanulási stílusa és jellemzőik Vizuális stílusú tanulók Auditív stílusú tanulók Taktilis-kinesztetikus stílusú tanulók A társas környezet által meghatározott stílusok A kutatás

Tanulás és tudás A tanulás diagnózisa A tanulás a legbonyolultabb emberi tevékenység, mivel a személyiség aktivitását ígényli. A tanulás eredménye a személyiség változásaiban található meg. A „tanulóközpontú” tanulás, a tananyag személyessé tétele. Az egyéni tanulási stílusokat figyelembe véve kellene tanítani. A hatékony tanítás érdekében szükséges elvégeznünk a tanulás diagnózisát. Ebből megtudhatjuk, a tanulók tanulási stílusát motivációit, tanulási nehézségeit.

A vizuális tanulási stílussal rendelkező tanulók és ezek jellemzői Előnyben részesítik a vizuális információt. Jól működik a képorientált tevékenységük, ábrák, grafikonok, gondolattérképek, rövid jegyzetek színek használata segíti őket a tanulásban. Alkalmazható módszerek: - szemléltetés módszere, tanulástérkép, fogalomtérkép, gondolataikat rajzolva fejezzék ki.

Az auditív stílusú tanulók Erősségük a hallásközpontú feldolgozás. A feladatok lépéseit hangosan mondják. Nagyon gyorsan képesek feldolgozni mind a beszélt mind az olvasott nyelvet. Alkalmazható tanítási módszerek: -brainstorming – ötletbörze módszere -kulcsszómódszer -a vita módszere -az előadás módszere:- az elbeszélés - a magyarázat - a leírás

A TAKTILIS – KINESZTETIKUS STíLUSÚ TANULÓK Az érintéseken, a mozgáson, a fizikai tárgyakkal való foglalkozáson át történő tanulás a leghatékonyabb a számukra. Leköti és irányítja a figyelmüket: a tevékenység, a rajzolás, a téma szerepekre való felosztása, eljátszása. Hatékony a séta közbeni tanulás, illetve az aktív, valódi tanulás, a cselekvésen alapuló tanulás.

A mozgásos stílussal rendelkező tanulók oktatására alkalmazható módszerek A színkód alkalmazása. A „Ki?”, „Mikor?”, „Hol?”, „Miért?” és „Hogyan?” módszere. Az ismétlő piramis módszere. Drámapedagógiai módszerek. Az élménypedagógia módszerei. Az RWCT módszer.

A KUTATÁS I. részben a tanulók tanulási stílusának a felmérése történt. II. részben a tanulási stílusok és az oktatási módszerek közötti kapcsolat a felfedezése.

A KUTATÁSI PROBLÉMA A KUTATÁS CÉLJA MILYEN KAPCSOLAT VAN A TANULÓK TANULÁSI STíLUSA ÉS AZ ALKALMAZOTT OKTATÁSI MÓDSZEREK KÖZÖTT? A KUTATÁS CÉLJA A mintában szereplő tanulók tanulási stílusának a megállapítása, illetve az általuk kedvelt oktatási módszerek meghatározása.

A KUTATÁS HIPOTÉZISEI A tanulók szeretik, ha a tanító több módszert alkalmaz egy tananyag megtanításakor. A vizuális stílusú tanulók igénylik az ábrák, rajzok, képek bemutatását, alkalmazását a tanítás során. Az auditív stílusú tanulók jobban szeretik, ha a tanító elmeséli a leckét, minthogy ők maguk olvassák el azt. A mozgásos stílusú tanulók szívesebben bemutatják, vagy eljátsszák a tanultakat, mintsem, hogy leírják vagy elmagyarázzák azt.

A mechanikus bevésést alkalmazó tanulók, nem szeretik, ha saját maguk kell felkutassák a tananyagot, sem a logikai gondolkodtató feladatokat. A társas tanulási stílussal rendelkező tanulók szívesen végeznek önálló munkát is. A csendet kedvelő tanulási stílussal rendelkező tanulók, szívesen dolgoznak közösen a tanítóval, kérdésekkel és feleletekkel dolgozva fel az új anyagot. A három fő dominancia mentén jelentkező stílusok, vagyis az auditív, a vizuális és a mozgásos stílusok szeretik, ha a tanító interaktív módszereket alkalmaz az órán.

A KUTATÁS MÓDSZEREI Az I. részben tanulási stílust felmérő kérdőívet töltöttek ki. A II. részben a különböző tanulási stílussal rendelkező tanulók ki kellett válasszák az általuk kedvelt oktatási módszert, illetve önálló véleményt is kellett írjanak. Írásbeli kikérdezés módszere, melynek eszköze a kérdőív volt. Gyakoriságvizsgálat az eredmények feldolgozásánál.

A minta bemutatása Avasújváros I-VIII. Osztályos Iskola III. és IV. osztályos 32 tanulója.

Az adatok feldolgozása és értékelése A tanulási stílusok megoszlása a fiúk és a lányok között.

A vizuális stílusú tanulók válaszai összevetve a többi tanulási stílussal rendelkező tanulók válaszával arról, hogy szeretik-e, ha a tanító színes képeket ábrákat használ a tanítás során.

Az auditív stílusú tanulók válaszai összehasonlítva a más tanulási stílusok válaszaival arra vonatkozóan, hogy igényli-e a tanító magyarázatát, vagy inkább saját maga olvassa el a tanulnivalót.

A mozgásos tanulási stílussal rendelkező tanulók válaszai a lecke szerepek szerinti feldolgozására, összevetve a többi tanulási stílusú tanuló válaszával

Kedvelik-e az önálló, kutató munka módszerét a mechanikus tanulási stílust preferáló tanulók?

Szeretik-e a logikai, fejtörő feladatokat a mechanikus stílusú tanulók

Következtetés A tanulók 100%-a szereti, ha a tanító színes képeket és ábrákat alkalmaz. Az auditív stílusú tanulók 91%-a igényli a tanító magyarázatát, és utasításait. A taktilis- kinesztetikus tanulási stílussal rendelkező tanulók 81%-a szeretné szerepek szerint megtanulni a tananyagot, de az önálló véleményfejtésnél kiderült, hogy a lecke tartalmának a leírása is segíti őket a tanulásban. A mechanikus bevésést alkalmazó tanulók 100%-a szereti az önálló kutatáson alapuló munkát, míg a logikai, gondolkodtató feladatokat egyáltalán nem kedvelik.

Javaslatok A tanulók tanulási stílusa és az oktatási módszerek között szoros kapcsolat van, ezért a tanulók tanulási stílusát felmérve, az általuk kedvelt oktatási módszerekkel érdemes tanítani őket. A tanulás diagnózisa elvégzésével, fény derül a tanulók tanulási stílusára, tanulási nehézségeikre, problémáikra, melyek időben való feltérképezése hasznos lehet a hatékony tanítás szempontjából.

Köszönöm a figyelmet!