XVI. Apáczai-napok Tudományos Konferencia Győr, október 26.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Belvárosi Általános Iskola. „Az igazi teljesítmény az életben való be- válás. A testi és lelki értelemben egész- séges személyiségfejlődés, melynek során.
Advertisements

Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
E-learning alapú távoktatás tapasztalatai a Széchenyi István Egyetemen
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
Anyanyelvi mérések Magyarországon Oktatás és foglalkoztatás – Versenyképes gazdaság Magyarországon a XXI. században Szeged, Molnár Edit Katalin.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Beiskolázási tájékoztató december
Kétszintű érettségi vizsga Magyar nyelv és irodalom Miről? Hogyan? §?! Tájékoztassuk diákjainkat!
Az idegen nyelvekről a NAT-BAN
Az Informatikai Szaknyelvi Vizsga
Az üzleti szaknyelvi ECL nyelvvizsga
Új utak és lehetőségek a középiskolások
Méltányossági elvek a közoktatásban
Az esszé Segédlet tanulóknak és tanároknak
Informatika tanítása ea.
Kimeneti követelmények a 8. osztály végén
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS GIMNÁZIUM
 A nyelv megismerése mint  Kommunikációs eszköz  A tanulás eszköze  Árnyalt és reflexív ismeretek a nyelvről  A társadalom belső kohéziójának.
Az olvasás olyan piknik, ahová a szerző hozza a szavakat,
Stílus és jelentés /társalgási stílus, publicisztikai stílus, tudományos-szakmai stílus, hivatalos stílus /
A pedagógiai értékelés „tantárgy” megvalósítása a Mérnöktanár-képzésben a Széchenyi István Egyetemen Dr. Nagy Tamás főiskolai docens május 31.
Az egyéni fejlesztési terv
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
. Vass Vilmos igazgató Programfejlesztési Központ Oktatási programcsomag - kulcskompetenciák „A tudásalapú információs társadalomért” Fővárosi Pedagógiai.
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
Az anyanyelvi nevelés elmélete MR-351, előadás Steklács János KF TFK Nyelvészeti és Irodalomtudományi Intézet
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
A kerettantervek fejlesztése
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Központi Érettségi Nyílt Nap Szeptember 24.
Központi Érettségi Nyílt Nap Szeptember 24.
Újabb kalandba kezdünk …
TÁMOP /08/1 vizsgaanyag Támogatható tevékenységek: A kompetencia alapú oktatás implementációja A hátrányos helyzetű és SNI-s tanulók esélyegyenlőségének.
LEXINFO Az Informatikai Szaknyelvi Vizsga sajátosságai Babos Krisztina Dunaújváros, május 09.
A szövegszerkesztés menete
Tanulói laptopokkal a középszintű magyar érettségi felé
Ismeretátadás ismeretbe ágyazott képességfejlesztés túlméretezett tananyagreális tananyagmennyiség pedagógusközpontú, egységes módszertan tanulóközpontú,
A szövegértési feladatok összeállítása
Közismeret Osztályfőnöki Kommunikáció-magyar ( KO-MA) Matematika Idegen nyelv Természetismeret Társadalomismeret.
Gyermekvilág régen és ma
Az iskolai pedagógiai program átdolgozásának előkészítése Nevelési értekezlet 2007.szept.20.
Az idegen nyelvi képzés kihívásai, tanulás-módszertani problémái
Kommunikáció írásban és szóban
BEVEZETŐ.
A TECHNIKA TANTÁRGY TÖRTÉNETI ELŐZMÉNYEI
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Tartalmi szabályozók változásai a közoktatásban Reményi Zoltán Budapest
Informatika tanítása ea.
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Informatika tanítása ea. Csernoch Mária
Kétszintű érettségi. tartalom érettségi érettségi és nyelvvizsga emelt szint szerepe emelt szintű oktatásra jelentkezés pontszámítás jogszabályi háttér.
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
Barankovics István Alapítvány Tanári Kerekasztal Kiss Mária Rita BIA Ifjúsági projekt vezető.
A magyar nyelv és irodalom Készítette: Raátz Judit és Sályiné Pásztor Judit Szolnok–Budapest és 16.
VÁCI SZAKKÉPZÉSI CENTRUM Tanulási karrierutak a Váci Szakképzési Centrumban.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
Szülői értekezlet
VÁCI SZAKKÉPZÉSI CENTRUM
A stílus.
A nyelvi tudatosság fejlesztése Meixner Iskola, Szakmai nap
Felvételi a középfokú iskolákban a 2014/2015. tanévben
Előadás másolata:

Egyetemisták írásbeli szövegalkotási teljesítménye a NAT és a vizsgák tükrében XVI. Apáczai-napok Tudományos Konferencia Győr, 2012. október 26. Makkos Anikó NYME-AK

Mottó: „Szolidaritás és párbeszéd a nemzedékek között” Nyelvromlás? „… újragondolásra szorul a nyelvi norma a magyarban” (Szépe 2001:91) idegen szavak beilleszkedése a hivatalos és a magánszféra nyelvhelyességének elválasztása

Milyenek diákjaink szövegei? Csak akkor tudunk segíteni, ha megértjük, hogy miért ilyenek a szövegek.

Írásbeli szövegalkotás a NAT-ban A 3. évfolyamtól jelenik meg 1-4., 5-6., 7-8. és 9-12. évfolyamok → vizsgák végső célja a magyar nyelv és irodalom írásbeli érettségi fogalmazási feladatára való felkészítés (Adamikné 2001)

Magyar nyelv és irodalom: Alapelvek, célok „az anyanyelvi kompetencia fejlesztése minden műveltségi terület feladata” (5. o.) (élő idegen nyelv, matematika, ember és társadalom, ember a természetben, földünk-környezetünk, művészetek, informatika, életvitel és gyakorlati ismeretek, testnevelés és sport) „Az irodalom mint nyelvi művészet a kultúra egyik fő hordozója és megújítója, miközben pedagógiai szempontból a szövegértési és szövegalkotási képességek fejlesztésének egyik legátfogóbb és leghatékonyabb eszköze.” (5. o., 3. mondat)(kiemelések tőlem) http://www.knok.sulinet.hu//konyvtar/dokumentumok/NAT-2003.pdf

Általános elvárás „Képes legyen önállóan olyan szövegek megalkotására, amelyek figyelembe veszik a beszédhelyzetet és a hallgatóság igényeit, a különféle szövegműfajok normáit, a morális, esztétikai és kulturális elvárásokat.” (5. o.)(kiemelések tőlem)

A fejlesztési feladatok szerkezete Beszédkészség, szóbeli szövegek alkotása és megértése Olvasás, írott szöveg megértése Írásbeli szövegek alkotása, íráskép, helyesírás A tanulási képesség fejlesztése Ismeretek az anyanyelvről Ismeretek az irodalomról Az ítélőképesség, az erkölcsi, esztétikai és történeti érzék fejlesztése

Írásbeli szövegek alkotása, íráskép, helyesírás íráskép – olvasható, esztétikus, hatékony mondat- és szövegalkotás – világos, kifejező, különféle szövegtípusokban nyelvtan, helyesírás, nyelvhelyesség – biztonságos, tudatos önkifejezés, kreativitás, nézőpontváltás, egyéni stílus anyaggyűjtés- és elrendezés, terjedelmesebb szövegek írása

A műveltségterület hangsúlyos elemei műfaji sokszínűség (min. 15) 7-8. évfolyamok leírás, jellemzés, elbeszélés személyes és olvasmányélmény ismertetés különböző nézőpontokból érvelés 9-12. évfolyamok Az eddigiek, + levél, önéletrajz, kérvény, pályázat sajtóműfajok, beszámoló esszé, egyszerűbb értekezés, műértelmezés

A műveltségterület kiemelkedő elemei személyes, élményszerű írás önkifejező, kreatív írás stílusok és hangnemek sokszínűsége, egyéni stílus fejlesztése

Vizsgaszövegek I. felvételi feladatok (2004-2012) 10 perc 10-12 mondat kettő - négy műfaj: vélemény kifejtése, saját élmény elbeszélése (1x érvelés és leírás) változatos feladattípusok (kép, cím, szövegrészlet, csattanó) stílus: művelt köznyelv

Vizsgaszövegek I. hiányosságok a szövegek 31%-ának nincs címe nincs a szövegeknek címzettük, kontextusuk (kivéve 2007) a műfaj általában nincs megnevezve, csak a „fogalmazás” kifejezés jelenik meg csak egy irányító szempont van (kivéve 2012) csak egy hangnem, stílus nincs választási lehetőség 2007-től

Vizsgaszövegek II. érettségi feladatok (2005-2012) 180 perc 3-4 oldal (2005-6), 3-5 oldal (2007), 3-8 oldal (2008-) két műfaj: érvelés és műelemző esszé (önálló vagy összehasonlító) irányított fogalmazás több szempont alapján választási lehetőség stílus: művelt köznyelv

Vizsgaszövegek II. ellentmondások a szövegalkotási feladat az irodalom tantárgy tárgyi tudásának ellenőrzését szolgálja elsősorban nincs műfaji, stílusbéli sokszínűség nincs kreatív, önkifejező írás nincs cím kontextus a vizsgahelyzet, címzett a tanár

Következtetések a vizsgák szövegalkotási feladatai nem tükrözik a NAT-ban megfogalmazott, hangsúlyos elvárásokat (műfajok, stílusok, hangnemek sokszínűsége, önkifejező, élményszerű írás, a beszédhelyzet és a hallgatóság igényeinek megfelelő írásmű) jól ismert jelenség a vizsgák visszahatása az oktatása Mi lehet a gyakorlat?

A fogalmazás oktatásáról „Míg az alsó tagozatban a szövegalkotási készség fejlesztése többé-kevésbé szervezetten történik, az általános iskola felsőbb évfolyamain, valamint a középiskolában a tapasztalataim szerint a tantervek iránymutatása ellenére igen nagy nehézségekkel folyik a fogalmazástanítás.” (Antalné 2003:14)

A fogalmazásról „… legnehezebb készség a gyerek számára…, mert a fogalmazás elkészítéséhez mozgósítani kell az összes anyanyelvi készséget, s … mert többszörösen megosztott figyelmet kíván.” (Adamikné 2001:64) elmélyült figyelmet, kitartó koncentrálást igényel

Az írásbeli szövegalkotás értékelése a vizsgákon FELVÉTELI ÉRETTSÉGI tartalom 30% tartalom 33,3% szerkesztés 30% szövegalkotás 33,3% kifejezésmód /stílus/szóhasználat nyelvi megformálás 33,3% 10% (5%) helyesírás -25% helyesírás 20% íráskép -5% nyelvhelyesség 10% (5%) íráskép 0% (10%)

Írásbeli szövegalkotás a felsőoktatásban A tartalom az elsődleges, de a lexikai elemek konnexitása a mondatok kohéziója a szöveg tagolása, koherenciája az írásmű stílusa a nyelvhasználat a helyesírás a központozás komolyan befolyásolja a tartalom megítélését.

Kutatás hallgatók egy vagy két anyanyelvi szövege (maximum egy-egy gépelt oldal) a szövegek vizsgálata egy módosított, saját szempontsor alapján tartalom, íráskép nem része a szövegszerkesztők használatával módosul a helyesírás és megítélése is

A vizsgálat célja a szövegalkotás problémás területeinek feltárása, egy általános helyzetkép felvázolása a felsőoktatásban célzott képzés biztosítása, ami minőségi javulást eredményezhet az írásbeli munkák terén

Köszönöm a megtisztelő figyelmet!

Felhasznált irodalom Adamikné Jászó Anna (2001) Anyanyelvi nevelés az ábécétől az érettségiig Trezor Kiadó, Budapest. Antalné Szabó Ágnes (2003) Az anyanyelvi nevelés új stratégiái Az előadás elhangzott: Szöveg-(félre)értés, A szövegértés helyzete mint nyelvstratégiai kérdés című konferencián, Budapest. Szépe György (2001) Nyelvpolitika: múlt és jövő Iskolakultúra, Pécs.