Közoktatás vezető képzés iskolai gyakorlat

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kapcsolattartás a szülői házzal
Advertisements

AKTUÁLIS FELADATOK A TANÜGYIGAZGATÁSBAN
Tanévkezdő tájékoztató
Zala Megyei Önkormányzat Pedagógiai Intézete
Az iskolai dokumentumok
Molnár László tanügy-igazgatási igazgatóhelyettes BPI
Tanévnyitó értekezlet
1Tanügyigazgatás aktualitásai. Szakmai területet érintő szabályozás •Pedagógiai programPedagógiai •Gyakornoki szabályzatGyakornoki Szervezeti működés,
ÓVODÁK MŰKÖDÉSE 2013.
Fejlesztő célú szaktanácsadás
Záró Konferencia Nógrád Megyei Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Gyermekotthon TÁMOP /
Közoktatási vezetőképzés
Méltányossági elvek a közoktatásban
Didaktika 2. Tanügyi és iskolai szabályozás
A mai nap programja ig Köszöntő Polgármester Úr 5 perce Gyorsított tanév előkészítő információáradat ig integrációt segítő.
ISKOLAI MENTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B.
Az egyéni fejlesztési terv
A SZAKMAI VIZSGA A diaképek az NSZFI munkatársai által készítet tájékoztató anyagok felhasználásával készültek. Budapest, december 8.
KPSzTI Minőségfejlesztési munkacsoport
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
Jogi ismeretek pedagógusoknak
1 Szaktanácsadói fórum AZ INTÉZMÉNYI DOKUMENTUMOK ÁTDOLGOZÁSA Előadó: Bíróné Bondor Katalin szaktanácsadó november 21. Zala Megyei Pedagógiai Intézet.
Integrációs és képesség-kibontakoztató felkészítés az intézményekben Bedőné Fatér Tímea IPR szakértő Integrációs szaktanácsadó
Készítette: Hegyesi- Németh Márta MPI Győr, április 29.
A halmozottan hátrányos helyzetű általános- és középiskolások nevelését/oktatását segítő pedagógiai rendszer Győr, Mosolits Lászlóné, Ildikó.
Az esélyegyenlőséget szolgáló intézkedések az óvodában Némethné Józsa Ágnes tanácsos, óvodai szakreferens Győr, április 29. Győr-Moson-Sopron Megyei.
Emberi erőforrás menedzsment Munkakörök elemzése, tervezése
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Szakképzési dokumentumok
Tájékoztató a 2011/2012-es tanév legfontosabb feladatairól
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Készítette: Gellénné dr. Nagy Valéria igazgató
1 Mégis, kinek az érdeke? Szakvélemények, tantárgyi felmentések a nevelési tanácsadó, a szakértői bizottság és az iskolák szemszögéből Fehérvári Katalin.

Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
MINŐSÉG A SZAKFELÜGYELETBEN
A művészetoktatási intézményeket érintő jogszabályi változások „Művészetoktatás a jogszabályok útvesztőiben” konferencia Budapest, március 31. Imre.
Az iskolai dokumentumok elérhetősége
KÖZHASZNÚ SZERVEZETEK. irányadó jogszabályok: az egyesületi jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról.
A szaktanácsadó segítő szerepe
A tanárképzés szerkezete
Ötletek, javaslatok a kritériumok dokumentum szintű beépítésére
Az önkormányzati feladatellátást támogató informatikai infrastruktúra felülvizsgálata (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a.
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
A KÖZOKTATÁSI TÖRVÉNYEK A MINDENNAPOK GYAKORLATÁBAN április 2. Pölöskei Gáborné regionális igazgató.
A tanév rendje 2014/2015-ös tanév
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Munkakörelemés és –tervezés röviden
Az iskolai dokumentumok elérhetősége
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
A tanév rendje 2015/2016-os tanév.
A felsőoktatási gyakorlóhelyek nyilvántartása november 27. Laczky Gabriella.
„A gyakornokokkal foglalkozó mesterpedagógusok mentorálási feladatai”
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
TÁMOP /2-2F FVM Dunántúli Agrár-szakképző Központ
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
Tankönyvellátás és iskolai könyvtár
Közoktatási alapismeretek
Szakértés/szaktanácsadás módszertana
Intézményi szülői munkaközösségi ülés
Králik Tibor igazgató, minőségfejlesztési szakértő
Horváth Cz. János Személyes adatok kezelése az intézményben
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

Közoktatás vezető képzés iskolai gyakorlat I.félév Alkossuk meg a csoport szabályokat! Flipchart, filctoll, ragasztó!

A vezetési funkciók megvalósulása a közoktatási intézményekben

A menedzsment funkciói Tervezés: a szervezet céljainak kitűzése és elérésük módjának eldöntése; Szervezés: a feladatok és az erőforrások egymáshoz rendelése; Irányítás: követelmények előírása, teljesülésük ellenőrzése, eltérés esetén beavatkozás; Vezetés: a szervezet tagjai viselkedésének befolyásolása. A tervezéssel meghatározott feladatok elvégzésének feltételeit szervezéssel teremtjük meg, és irányítással gondoskodunk róla, hogy a feladatokat valóban el is végezzék a tervezett módon. Értelmezzük közösen a fogalmakat! Kinél mit jelentenek a gyakorlatban ezek a fogalmak! Menedzser és vezető közötti különbség értelmezése!

Az iskolai munka alapdokumentumai Alapító okirat, működési engedély Pedagógiai program Szervezeti és működési szabályzat IMIP Házirend Éves munkaterv Egyéb szabályzatok(esélyegyenlőségi terv, kollektív szerződés, tankönyvi szabályzat, munkaköri leírások,gazdasági szabályzatok, munka-,tűz- és balesetvédelmi szabályzat stb.)

11/1994.(VI.8) MKM rendelet a nevelési-oktatási intézmények működésének rendjéről 2. § (1) Az óvodai, az iskolai és a kollégiumi munkaterv határozza meg az óvodai nevelési év rendjét, illetve az iskolai, kollégiumi tanév helyi rendjét. Ehhez ki kell kérni, az óvodaszék, iskolaszék, kollégiumi szék, az óvodai, iskolai, kollégiumi szülői szervezet (közösség), a tanulókat érintő programokat illetően az iskolai, kollégiumi diákönkormányzat, továbbá, ha a gyakorlati képzés nem az iskolában folyik, a gyakorlati képzés szervezőjének véleményét is. (2) Az óvodai nevelési év rendjében, illetve az iskolai, kollégiumi tanév helyi rendjében kell meghatározni: a) az óvodai nevelés nélküli munkanapok, az iskolai tanítás nélküli munkanapok időpontját, felhasználását; b) a szünetek időtartamát; c) az iskolában, a nemzetünk szabadságtörekvéseit tükröző, nemzeti múltunk mártírjainak emlékét, példáját őrző, így különösen az aradi vértanúk (október 6.), a kommunista és egyéb diktatúrák áldozatainak (február 25.), a holokauszt áldozatainak [április 16.] vagy az iskola hagyományai ápolása érdekében meghonosított egyéb emléknapok, megemlékezések időpontját; d) a nemzeti, az óvodai, az iskolai, illetve a kollégiumi ünnepek megünneplésének időpontját; e) iskolában, kollégiumban az évi rendes diákközgyűlés idejét; f) az előre tervezhető nevelőtestületi értekezletek időpontját; g) a tanulók fizikai állapotát felmérő, évi két alkalommal sorra kerülő vizsgálata időpontját.

1. feladat Alkossanak 4 fős csoportokat! A csoportok tekintsék át a rendelkezésre bocsátott éves munkatervet. Véleményezzék abból a szempontból, hogy a rendeletben meghatározott előírásoknak megfelel-e! Tartalmaz-e a munkaterv többletet a kötelezően előírtakon kívül? Rendelkezésre álló idő: 20 perc

Ahogy nálunk készül a munkaterv: Vezetői megbeszélés Munkaközösségek javaslatai Tanévnyitó értekezlet

2.Feladat Jó gyakorlatok megismerése Melyik iskolában hogyan készül az éves munkaterv?

A pedagógiai program Jogszabályi háttér: 1993. évi LXXIX. törvény a közoktatásról Az ide vonatkozó részek: A nevelési és pedagógiai program.doc

A Csapó Dániel Középiskola,Mezőgazdasági Szakképző Iskola és Kollégium pedagógiai programja Ped.program2006 Ped.program-SZFP Reintegr-ped.pr

Tervezési technikák Az OKOS terv (SMART) Specifikus, Mérhető, Attraktív Reális, Tervezett időtartamra szól.

H hatás K/N könnyű nehéz SWOT Erőtér elemzés Időmérleg elemzés                 P pontszám H hatás K/N könnyű nehéz JELEN HELYZET KÍVÁNATOS JÖVŐ  P H K/N Támogató hatások Gátló hatások K/N H P   

3. Feladat Van-e olyan kötelezettség, aminek alapján át kell dolgozni az intézmények pedagógiai pedagógiai programját! Alakítsunk csoportokat iskolatípusonként! A csoportok készítsenek tervet az átdolgozásra a feladat, határidő, résztvevők személye, felelős és szükséges erőforrások megjejölésével!

Házirend A 11/1994 (VI.8) MKM rendelet szerint A közoktatási törvény szerint

4.feladat Be kell nyújtania az iskola házirendjét a fenntartónak jóváhagyásra. Milyen dokumentumokat kell csatolni hozzá? Mire ügyeljünk a dokumentumok elkészítése során?

SZMSZ SZMSZ 11/1994 (VI.8) MKM.

SZMSZ SZMSZ

Szervezés-csoportmunka Vitassuk meg iskolai csoportokban, hogy az elmúlt évben ki milyen csoportmunkában vett részt, és mik a tapasztalatok?

A vezető feladata a csoport kialakítása során Csoporttagok kiválasztása Hatáskör,felelősség delegálása Motivációt is jelent a bevonás – bizalom A részvétel feltételei: -a részvételre való felszólítás legyen őszinte (ne csak jelképes vagy elméleti); -a probléma legyen fontos, érdemelje meg az arra fordított időt és energiát; -a vezető fogadja el a döntést (ha csak tanácsra van szüksége, azt előre közölje); -a résztvevők legyenek a területen megfelelően képzettek és tájékozottak; -a vezető is akarja a részvételt.

Ellenőrzés-visszacsatolás Mit látok? Mit gondolok? Mi van valójában? (kérdések) Az óra egy részében a tanulók csoportban dolgoztak, amihez ők választották meg társaikat. A tanár erősíteni akarta a gyerekek kötődését egymáshoz. Nem gondolta át teljesen, hogy ez a csoportalakítási megoldás milyen következményekkel járhat. Milyen szándék vezette valójában a csoportok kialakításakor? A csoportbontás nem volt szerencsés az órán, mert ugyanabba a csoportba kerültek a magatartási problémával küzdő gyerekek. Még nincs elég gyakorlata a kooperatív módszerek használatában. Tanár kollégái nagyon ügyes technikáit vajon ismeri-e, hogyan vélekedik azokról? A tanár kérdései gyakran eldöntendőek, nem gondolkodtatóak. Nem tervezte meg pontosan, hogy mit is fog kérdezni. Talán nem szembesült még azzal, hogy valójában milyen is a kérdéskultúrája. Vissza tudná idézni, hogy miket is kérdezett? Tudatosan tervezte ezeket a kérdéseket? Mi a véleménye a feltett kérdésekről? A gyerekek élvezettel végezték a kapott feladatokat, több csoport a tevékenység folytatása érdekében többlet házi feladatot is vállalt. A tanár jól megtalálta azokat a fogódzókat, amivel felkeltheti a gyerekek érdeklődését. Vagy nagyon jól ismeri őket, valamilyen módszerrel követi érdeklődésüket, vagy a korábbi pedagógiai tapasztalataira támaszkodott. Milyen gyakori, hogy a gyerekek többletfeladatokat vállalnak? Mire támaszkodva választotta ki éppen ezeket a feladatokat? Nem minden esetben határozta meg a tanár, hogy mennyi idő áll rendelkezésre egy-egy feladat megoldásához. Többször is előfordult, hogy egy-egy csoport még javában dolgozott, amikor már a megbeszélésre került sor. A jelenlétem zavarba hozta a kollégát, ezért feledkezett meg erről a fontos szempontról. Még nincs elég gyakorlata a kooperatív módszerek használatában. Mióta alkalmaz kooperatív technikákat? Mi a tapasztalata róluk? Milyen gyakorisággal él velük?