Budapest, 2007. „Az ember csak azt érti meg, amire maga jön rá; amit készen kap, anélkül, hogy lélekben megdolgozna érte, az egyik fülén be, a másikon.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az olvasástanítás módszere:
Advertisements

Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
Komplex Instrukciós Program
A kulcskompetenciák.
Matematika és módszertana
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
„XXI. S ZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Bánkuti Zsuzsa (OFI) és Lukács Judit (OFI)
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
Könyvtárhasználati verseny
Út a beszédértéstől a szövegértésen keresztül a matematikai problémák megoldásáig Előadó: Horváth Judit.
Képességszintek.
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS FOLYAMATA
Logikai műveletek
A munka világával kapcsolatos tudás
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
Készítette: Bónisné Fürjesi Magdolna
Nem a tudás mennyisége a fontos, hanem a képességek fejlettsége
Mi a filozófia? bevezetés. Mi a filozófia? bevezetés.
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
 A nyelv megismerése mint  Kommunikációs eszköz  A tanulás eszköze  Árnyalt és reflexív ismeretek a nyelvről  A társadalom belső kohéziójának.
Pedagógusok és tanárjelöltek felkészültsége az integrált nevelésre
Feladatírói tréning Történelem. Dr. Dárdai Ágnes, PhD pte
A szakmai nevelés lényege, célja és feladatai
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
NAT 2007 kompetenciák.
Szeretet, türelem, tolerancia
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
A konstruktivista pedagógia alapjai
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
Projektmunka.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
KREATIVITÁS ALKOTÓKÉPESSÉG.
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
NEVELÉSELMÉLET.
Intelligencia és képességrendszerek elmélete és vizsgálata
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Az ember futhat, de nem menekülhet a megmérettetés elől. Az egyetlen gyerek se maradjon ki a mérésből jelszavát hangoztató korban az oktatásban dolgozóknak.
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
A szövegértési feladatok összeállítása
Közismeret Osztályfőnöki Kommunikáció-magyar ( KO-MA) Matematika Idegen nyelv Természetismeret Társadalomismeret.
Kémia szakmódszertani kutatások a Debreceni Egyetemen Tóth Zoltán.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
GYŐR A TÖRTÉNELEMBEN – A TÖRTÉNELEM GYŐRBEN Kísérleti tanterv a Xántus János Múzeum és a Kazinczy Ferenc Gimnázium együttműködésével az 5. évfolyam számára.
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Algoritmikus gondolkodás és fejlesztésének lehetőségei
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Harmadik matematikakönyvem
A művészeti nevelés hozzájárulása az oktatási– nevelési folyamat interdiszciplináris jellegéhez az elemi osztályokban.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Módszertan A pedagógus feladatai. Útkereső tanulók Az erkölcstan a tanulókra nem közlések befogadóiként, hanem a tanulási folyamat aktív – gondolkodó,
A kisgyermekkori nyelvi fejlődés jellemzői,
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
Természettudományos tudásképváltozás és a természetismeret Makádi Mariann.
Varga Noémi Judit. Mi köze a szövegnek a matematikához?
PARADIGMAVÁLTÁS A KÖZOKTATÁSBAN ÁDÁM PÉTER NEMZETI PEDAGÓGUS KAR SZEPTEMBER 21.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
A pszichológiai mérés alapjai
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
Tájékoztató a Győri tanoda-klubról a toborzó önkéntes munkára s 2018
nagy mennyiségû ismeretanyag átadása helyett produktív képességek fejlesztése a matematikára vonatkoztatva azzal a következménnyel jár, hogy az egyenletek,
1. lecke „A fizika tanítása” tárgy jellege, célja
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Tóth Zoltán (DE) – Szalay Luca (ELTE)
Előadás másolata:

Budapest, „Az ember csak azt érti meg, amire maga jön rá; amit készen kap, anélkül, hogy lélekben megdolgozna érte, az egyik fülén be, a másikon ki.” Rényi Alfréd

Túl sok az olyan gyerek, aki nem szereti a matematikát. A tananyag fő hibái: Az iskolai anyag nem vezet el a modern tudomány eredményeihez, hanem megáll a XVII. századnál Elszakadt a gyakorlattól, nem ad képet a matematika alkalmazhatóságáról. A hagyományos módszer a hangsúlyt a bemagolt szabályok gépies alkalmazására helyezi, nem a megérésre, az önálló gondolkodásra. Pólya György Dienes Zoltán Pál Rényi Alfréd 1960.

Megváltoztatásra irányuló törekvések: Elméleti és kísérleti jellegű pszichológiai munkák - a megújult matematikatanítás a pszichológusok számára ad lehetőséget a gondolkodás és a tanulás vizsgálatára Gyakorlati, pedagógiai törekvések

Montessori - a matematika tanulása élvezetes tapasztalat legyen gyermek fejlődésének integrált részét képezze Catherine Stern (1940) - a matematikai fogalmak kialakításakor fontos helyet nyerjen a manipuláció Piaget - a gyermeki fejlődés stádiumainak a és a fogalom- kialakulás folyamatának vizsgálatával - nagy jelentőséget tulajdonítva a manipulációnak Dienes Zoltán Pál tanuláselmélete -  a matematikatanulás és a gyermek személyiségének kapcsolatát,  a matematikai struktúrák elsajátításának problémáit  strukturális összefüggések megragadását, a felfedezés fontosságát, az intuíciót.  vizsgálja a matematikai fogalmak kialakulásának lépcsőfokait

UNESCO Mathematics in Primary Education Geometriai, természettudományos, szimbolikus játék megközelítés Halmazelméleti megközelítés minden tevékenység megértéséhez alapvető fontosságú a gyermekben a számfogalom előtt kialakul a halmaz fogalma Aritmetikai megközelítés hagyományos tananyag, de az elsajátítást különböző eszközök használatával próbálják megközelíteni Tárgyakkal való játék megközelítés A matematikai struktúrák sokféle és változatos megjelenítési formáinak jelentőségét hangsúlyozza A tárgyakkal való gondolkodtató játék - a bonyolult absztrakciót kívánó matematikai struktúrák

A matematika tanításának célja … A tanulók képessé tétele arra, hogy felismerjék mikor, hogyan érdemes alkalmazni a matematika nyelvét, fogalomrendszerét, módszereit. Tegye képessé a tanulót önmaga fejlesztésére Kapjanak hangsúlyt azok a témák, melyek tükrözik a matematika jelenkori szemléletét és fejlődési irányát, és amelyek egyéb ismeretek (fizika, kémia) szempontjából, továbbá a hétköznapi használatban fontosak.

A matematika tanításának célja … A tanulók bevezetése a valós világ legáltalánosabb értelemben vett térformáinak és mennyiségi viszonyainak tudományába. Alkalmazásra képes, korszerű matematikai műveltség nyújtása Matematikát kedvelő, értő, használni tudó fiatalok nevelése.

Emlékezésszóhasználatjelölések manuális készségek (mozgásos emlékezés, algoritmusok) Megértés összefüggések felismerése megkülönböztetés állítások megértése átfogalmazás gondolatmenet követése

Konstrukció probléma megfogalmazása sejtések megfogalmazása megoldás menetének kialakítása adott feltételeknek megfelelő egy vagy több dolog (tárgy szám alakzat) keresése minden megoldás megkeresése definiálás általánosítás specializálás analógiák kiterjesztése

Ítélőképesség  van-e értelme egy állításnak  igaz-e az állítás  van-e felesleges adat ellentmondó feltétel  célszerű-e egy jelölés definíció  összhangban van-e egy megoldás a valósággal Motiváltság  matematika iránti vonzódás a hasznosság szempontjából  a matematika belső értékei - harmóniája, igazsága, szépsége alapján

Általános képességek fejlesztése Önálló tanulás, önellenőrzés képessége Találékonyság, rugalmasság Pontosság, kitartás, kötelességteljesítés Felelősségvállalás, munka szeretete Önbizalom, önismeret, akaraterő Gondolatok szóbeli és írásbeli pontos közlése Mások gondolatainak megértése, mérlegelése Együttműködés, közösségi szellem