ÁFA-szabályok, számvitel, statisztika és K+F ÁFA-szabályok, számvitel

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Budapest Áfa  A legtöbbször ellenőrzött adónem, a legnagyobb adóbevételt adja – Közvetett, többfázisú  SZÁMLAELLENŐRZÉS  Adószám érvényessége,
Advertisements

Áfa változások
Adózási alapismeretek 5.1. konzultáció Általános forgalmi adó
Az adózási szabályok felszámolókat érintő fontosabb kérdései
Pénzforgalmi elszámolás [2012. évi CXLVI. tv. Áfa tv. XIII/A. fejezet]
HAJDU & MENYHEI ÜGYVÉDI IRODA
Az ún. tételes Áfa-bevallás bevezetése január 1-jétől [2012. évi LXIX. tv. módosította a évi CLVI. törvényt, amely következtében az Art. 31/B.
Áfa – Számlázás
üzleti ajándék, támogatás áfa-ja,
Az általános forgalmi adó
Az Áfa törvény évi alkalmazásának lényegesebb szabályai
Szabályozók, feltételek, működés
Szolgáltatások.
A közösségi áfa-szabályok
SZÁMVITEL.
APEH (új nevén a NAV Nemzeti Adó- és Vámhivatal) prezentáció
A belső piaci szabályok alapelvei
1 PARTNERKOCKÁZAT KEZELÉSE A CO 2 KERESKEDELEMBEN - tájékoztató az üzemeltetők és egyéb piaci szereplők részére június 12.
Általános forgalmi adó
Gróf Gabriella Kamarai tag könyvvizsgáló
Általános forgalmi adó ÁFA változások JOGHARMONIZÁCIÓS CÉLÚ VÁLTOZÁSOK EGYÉB MÓDOSÍTÁSOK JOGALKALMAZÁST SEGÍTŐ PONTOSÍTÁSOK.
Az általános forgalmi adó törvény módosítása
Magyar Adótanácsadók és Könyvviteli Szolgáltatók Országos Egyesülete Szakmai nap SOTE szeptember 22. Előadó: Vadász Iván.
Adózási alapismeretek 5.2 konzultáció Helyi adók
1 Az Áfa évi változásai CÉL: a fogyasztás helyén adóztatni („célország szerinti adózás elve”)
Általános forgalmi adó 2012
1 Általános forgalmi adó január 01-től módosul a belföldön nem letelepedett adóalanyok adó-visszatéríttetésére vonatkozó eljárásának rendje (a.
Az Áfa törvény változásai 2010.Január 01.. Miről is lesz szó? 1.a szolgáltatásnyújtások teljesítési helyének újra kodifikálása 2.az összesítő nyilatkozattal.
Áfa Várható változások 2012  Közhatalmi tevékenység fogalma  ig: feltétel az, hogy a tevékenység során az államigazgatási jogkörben.
Webshopok nemzetközi ügyleteinek adótervezése Mihály Péter
Nemzetközi Adózás a Gyakorlatban
A fordított adózás alkalmazása az ÁFA rendszerében
ÁFA 2013 NAV Észak-magyarországi Regionális Adó Főigazgatóság
Szarvasné Vadászi Csilla
Áfa – Számlázás
Az előadás témái Körhinta csalás, láncszámlázás Fordított adózás
Áfa-törvény jövő évi változásai
Integrált helyi fejlesztési akciók ösztönzése” c. 2002/2003 évi Phare program FIZETÉSI KÉRELMEK TIPIKUS HIBÁI Hayde Nóra, pénzügyi menedzser VÁTI Kht.
A számvitel szerepe az adójogban
1 PARTNERKOCKÁZAT KEZELÉSE A CO 2 KERESKEDELEMBEN - tájékoztató az üzemeltetők és egyéb piaci szereplők részére október 15.
A szociális biztonság koordinációja az Európai Unióban
2010. évi XCIV. törvény az egyes ágazatokat terhelő különadóról.
Az áfa-törvény jövő évi változásai
Általános forgalmi adó 2009.
ÁLTALÁNOS FORGALMI ADÓ VÁLTOZÁSOK 2015.
Általános forgalmi adó változásai 2011.
1 Az általános forgalmi adótörvény gyakorlati alkalmazása.
Horváth Dávid Nemzeti Adó- és Vámhivatal. * Időszakos elszámolású ügyletek teljesítésének időpontja * Levonási jog érvényesítésének módja * Sertéshús.
Közösségi ügyletek és számlakorrekciók NAV Észak-magyarországi Regionális Adó Főigazgatóság Jogi, Tájékoztatási és Törvényességi Főosztály Tájékoztatási.
Láncügyletek áfa kezelése szeptember 19.. Láncügylet Definíció: ugyanazon termék több alkalommal történő továbbértékesítése oly módon, hogy a termék.
Költségvetési szervezetek évi beszámolója. Vonatkozó jogszabályok: (1/2) évi XXXVIII. törvény az államháztartásról - 292/2009. (XII. 19.)
Pénzforgalmi elszámolás az általános forgalmi adóban.
(Horányi Márton) Lényegi változás nincs, pontosítások, értelmezések.
1001/2010. (I. 07.) VPOP UTASÍTÁS AZ ÁFA ADÓRAKTÁROZÁSI ELJÁRÁS RENDJÉRŐL VÁM- ÉS PÉNZÜGYŐRSÉG ORSZÁGOS PARANCSNOKSÁGA 1095 Budapest, Mester u. 7.; Tel.:
Társasági adó 2011, évi változások  Adókulcsváltozás 10% 500 M Ft-ig 19% 500 M Ft felett  Megszűnik a külföldi szervezet társasági adó-kötelezettsége.
Az államháztartási számvitel évi változása.
Számvitel S ZÁMVITEL. Számvitel Ormos Mihály, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Hol tartunk... Hiányzik egy jól strukturált rendszer.
ÁFA (Horányi Márton) évközi változások Törvényi szöveg változása (186 §). EU Bírósági döntés miatt a pénzügyileg nem rendezett tételek visszaigényelhetőségének.
Számvitel S ZÁMVITEL. Számvitel Ormos Mihály, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Hol tartunk…
Általános forgalmi adó törvény 2017.
A SZÁMVITELRŐL SZÓLÓ ÉVI C. TÖRVÉNY MÓDOSÍTÁSAI
SZÁMVITEL.
E-ügyintézés az adózásban 2006.
SZÁMVITEL.
SZÁMVITEL.
Üdvözöljük az előadás résztvevőit!
A SZÁMVITELI TÖRVÉNY évi C. törvény
Az ÁFA törvény változásai
Szlovák – magyar határmenti vállalkozások együttműködési lehetőségei a magyar számviteli- és adójogszabályok tükrében Mucsné Tóth Mária.
Pénzügyi jog 2. Számviteli alapok 2019.
Előadás másolata:

ÁFA-szabályok, számvitel, statisztika és K+F ÁFA-szabályok, számvitel az Európai Unióban ÁFA-szabályok, számvitel Statisztika Kutatás-fejlesztés Ponácz György Márk SAKK-tréner Győr 2005. november 2.

1. ÁFA-SZABÁLYOK, SZÁMVITEL

ÁFA-kulcsok 25% (termékértékesítés, szolgáltatás) 20% (benzin) 15% (élelmiszer) 5% (könyv, gyógyszer) Adómentes (oktatás, pénzügyi tevékenység, egészségügy, közigazgatás) 2006. január 1-én a 25%-os kulcs 20%-ra csökken.

Közösségi adószám A Közösségi adószám igénylése nem az adóalany választásától, akaratától függ. Amennyiben az adóalany Közösségen belülre más tagállamban közösségi adószámmal rendelkező felé termékértékesítést teljesít, illetve onnan közösségi adóalanytól termékbeszerzést hajt végre, kötelező közösségi adószámot kérnie. A közösségi adószám ellenőrizhető az APEH internetes oldalán.

Közösségen belüli termékbeszerzés Közösségen belülről történő termékbeszerzés címen azok az ellenérték fejében megvalósuló termékbeszerzések adókötelesek belföldön, amelyeknél a terméket más tagállambeli adóalanytól szerzi be a belföldi közösségi adószámmal rendelkező adóalany. Közösségen belüli beszerzésnek tekintendő, ha a terméket akár ő vagy az eladó, vagy bármelyikük megbízásából egy harmadik személy juttatja, fuvarozza belföldre egy másik tagállamból. Közösségen belüli beszerzés adózási mechanizmusának lényege, hogy a beszerzőnek a beszerzett termékre vonatkozó belföldi áfa kulcs (5%, 15%, 25%) alapján kell az áfa bevallásban a fizetendő adót elszámolni. Amennyiben adóköteles tevékenységhez használja az adóalany a terméket, és a levonás egyéb feltételei is teljesülnek, ugyanebben az adóelszámolási időszakban levonható adóként is szerepeltethetők ezen adóösszegek.

Háromszögügylet Speciális szabályok vonatkoznak azon értékesítésekre, amelyeknek három szereplője eltérő tagállamban nyilvántartásba vett közösségi adószámmal rendelkező adóalany (vagy közösségi adószámmal rendelkező nem adóalany jogi személy). A háromszögügylet lényege, hogy az egyik („C”) tagország adózója (beszerző) részére a „közbenső vevőként" megjelenő másik tagállamban adózó („B”) végez termékértékesítést úgy, hogy a terméket egy harmadik közösségi ország adózójától („A”) szerzi be. A termék azonban nem kerül be a közbenső vevő tagországába, mert azt „A" tagországból közvetlenül „C” tagországába juttatják el. A háromszögügyletnél tehát a tulajdonváltozás nem követi a termék tényleges mozgását. Míg „C” tagország adózója termékbeszerzést valósít meg a közbenső vevő „B”-től, „A” tagország adózója pedig termékértékesítést teljesít a közbenső vevő „B” részére, addig a közbenső vevő kettős szerepben jelenik meg az ügyletben. Egyrészt termékbeszerzést valósít meg „A” tagország adózójától, másrészt termékértékesítést hajt végre „C” tagország adózója felé. Háromszögügyletre vonatkozó speciális áfa szabály lényege, hogy „B” ország adózójának (a közbenső vevőnek) nem kell emiatt sem „A”, sem „C” országban adóalanyként bejelentkeznie - annak ellenére, hogy „C” országban értékesít -, hanem az adókötelezettséget helyette „C” teljesíti a saját tagállamában. „B” adózás alóli mentesülésének feltétele, hogy „B” országban az összesítő nyilatkozatban szerepeltesse az ügyletet, jelölve, hogy abban közbenső vevőként járt el, valamint a számlát a számlázásra vonatkozó szabályok szerint állítsa ki, amelyben utaljon arra, hogy az ügylet utáni adókötelezettséget „C” adózó teljesíti.

Távolsági értékesítés Közösségen belüli adómentes értékesítésként csak a közösségi adószámmal rendelkező adóalany vagy nem adóalany jogi személy részére történő értékesítés minősíthető. Ennek a körnek teljesített termékértékesítések után az értékesítőnek keletkezik adókötelezettsége.

Közösségen belüli adómentes termékértékesítés Amikor a belföldi közösségi adószámmal rendelkező adóalany olyan termékértékesítést hajt végre Magyarországtól eltérő tagállamban nyilvántartásba vett, ott közösségi adószámmal rendelkező (azaz a saját országában Közösségen belüli beszerzés címén adófizetésre kötelezett) adóalany vagy nem adóalany jogi személy részére, amely értékesítés közvetlen következményeként a terméket más tagállamba fuvarozzák, juttatják el, az adóalany értékesítése adómentes Közösségen belüli termékértékesítés. Ez az adómentesség nem azonos fogalom a tárgyi mentességgel, mivel az ehhez kapcsolódóan belföldön esetlegesen felmerült beszerzésekben foglalt adó a levonás egyéb feltételeinek fennállása esetén levonható. Ezért nevezi az áfa törvény levonási joggal járó adómentes értékesítésnek. Az adómentesség feltétele: egyrészt, hogy a vevő más tagállamban közösségi adószámmal rendelkező adóalany legyen; másrészt, hogy a termék az értékesítés közvetlen következményeként - igazoltan - más tagállamba jusson el. A termék más tagállamba történő elfuvarozásának, eljuttatásának ténye fuvarokmánnyal vagy más hitelt érdemlő módon igazolható. A vevő közösségi adószámát a számlán is szerepeltetni kell. Amennyiben a vevő nem rendelkezik más tagállami közösségi adószámmal, illetve ha ugyan rendelkezik, de a termék nem kerül ki belföldről, úgy az értékesítőnek normál belföldi áfa mértéket (5%, 15%, 25%) kell felszámítania.

Számvitel A számviteli beszámolónak tükröznie kell a vállalkozás mérlegforduló-napi vagyoni helyzetét, illetve a beszámolási időszakra értelmezett jövedelemtermelő képességét, továbbá információkat kell tartalmaznia a vállalkozás pénzügyi helyzetének alakulásáról is. A számviteli beszámolók tartalmának összehangolásáról irányelvek rendelkeznek. Az Európai Unió számviteli irányelvei és a nemzetközi számviteli standardok a beszámoló lényeges kérdéseiben általában azonos elveket, módszereket, eljárásokat tartalmaznak.

Számviteli alapelvek A számviteli törvény tartalmazza azon alapelveket, amelyek biztosítják, hogy az adatokat felhasználók kiolvashassák az őket érintő információkat a beszámolóból és azokat össze is vethessék. A fontosabb alapelvek: Vállalkozás folytatásának elve Teljesítés elve Megbízható és valós kép elsődlegessége

A beszámoló részei Mérleg Eredménykimutatás Kiegészítő melléklet (melynek része lehet a cash-flow kimutatás)

Fontos mutatószámok Mérleg főösszege, azaz az eszközök és a források összesen adata Éves nettó árbevétel Átlagosan foglalkoztatottak létszáma

2. STATISZTIKA

Az EU-s nómenklatúrákkal azonos nómenklatúráink TEÁOR: tevékenységes egységes ágazati osztályozási rendszere (EU: NACE – Nomenclature of Economic Activities in the European Community) SZJ: szolgáltatások jegyzéke (EU: CPA – Classification of Products linked to Economic Activity) BTO: belföldi termékosztályozás (EU: PRODCOM – Products of the European Community) ÉJ: építményjegyzék (EU: CC – Classification of Types of Constructions) Statisztikai számjel: a statisztikai nyilvántartás fontos azonosítója (EU: business registers) További információk: KSH – Központi Statisztikai Hivatal; www.ksh.hu

3. KUTATÁS-FEJLESZTÉS

Az Európai Unió 6. Kutatási, Technológiafejlesztési és Demonstrációs Keretprogramja Az Európai Unió közösségi szintjén szervezett és támogatott kutatási és technológiafejlesztési munkákat nyilvános pályázati rendszerre alapozott, négyéves költségvetéssel és munkaprogrammal megtervezett kutatási keretprogramok fogják össze. A 2002-ben kezdődött 6. Keretprogram 2006-ig tart. A magyar kutató, kutatócsoportok, magán és állami intézmények, kis- és középvállalkozások már az 5. Keretprogramtól kezdve részt vehettek a pályázatokban. Az új, 6. Keretprogram teljes költségvetése 17,5 milliárd euró. (Ennek része az EURATOM program 1,223 milliárd eurós költségvetéssel.)

Pályázati formák (EU6) www.tpf.iif.hu

Köszönöm a figyelmet!