Tananyagbeosztás 8.Hírnév, imázs 9.Sajtókapcsolatok (Media Relations)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
1. A kommunikáció fogalma, fajtái folyamata
Advertisements

„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
7. A PR (Public Relations) tevékenység (Propaganda / Nyilvánosság)
A SZERVEZET ÉS KÖRNYEZETE
Tananyagbeosztás 8.Hírnév, imázs 9.Sajtókapcsolatok (Media Relations)
Public Affairs – Issues management
A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK STRATÉGIAI VEZETÉSE. Milyen az igazán jó önkormányzat? POLGÁRKÖZELI  AUTONÓM ÉS VÁLLALKOZÓ SZELLEMŰ  AKCIÓ-ORIENTÁLT  KÜLDETÉS-CÉLOK-KOMPETENCIA.
A tervezés mint menedzsment funkció
Közönségkapcsolatok (PR)
A projektmenedzsment fogalma
Szervezeti formák.
A vállalat szervezete.
KÖZGAZDASÁGI SZERVEZETTIPOLÓGIA
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
Vállalkozásgazdaságtan 1. előadás
Kommunikáció.
Szervezet Szervezet: személyek és csoportok valamilyen célra történő egyesítése, ahol mindenkinek meghatározott feladata és felelőssége van, mellyel hozzájárul.
Közönségkapcsolatok (PR)
A kommunikáció elmélete és gyakorlata
Tananyagbeosztás 8.Hírnév, imázs 9.Sajtókapcsolatok (Media Relations)
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM KAUTZ GYULA GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR MARKETING ÉS MENEDZSMENT TANSZÉK PR, a bizalomépítés művészete „ Dolgozz jól és beszélj róla!”
Tananyagbeosztás 8.Hírnév, imázs 9.Sajtókapcsolatok (Media Relations)
Tananyagbeosztás 8.Hírnév, imázs 9.Sajtókapcsolatok (Media Relations)
Tananyagbeosztás 8.Hírnév, imázs 9.Sajtókapcsolatok (Media Relations)
Tananyagbeosztás 8.Hírnév, imázs 9.Sajtókapcsolatok (Media Relations)
Tananyagbeosztás 8.Hírnév, imázs 9.Sajtókapcsolatok (Media Relations)
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM KAUTZ GYULA GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR MARKETING ÉS MENEDZSMENT TANSZÉK PR, a bizalomépítés művészete „ Dolgozz jól és beszélj róla!”
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
SZERVEZETI ALAPFORMÁK
A szervezetek elemzésekor felvetődő kérdések A szervezetek strukturális és funkcionális kérdései (a szervezetek felépítettségére vonatkozó kérdések). A.
A MÁTRIX SZERVEZETI FORMA
A SZERVEZETI FORMÁK ALAPTÍPUSAI
Divizionális (divíziós) szervezet
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Szervezeti formák 1. rész
Szervezeti formák Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás.
PUBLIC RELATIONS TEMATIKA
dr. Szalkai István Pannon Egyetem, Veszprém
Csoport, szervezet, hálózatok
szakmérnök hallgatók számára
A szervezeti felépítés definíciója
A lineáris-funkcionális szervezeti forma
Kérdések a második zh-hoz
EEM. 12. Változásmenedzselés kultúraváltás
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Szervezeti struktúra és kultúra
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Az EEM helye a menedzsmentben
A közösségi agrármarketing lehetőségei a közösségi médiában
Vállalatgazdaságtan a gyakorlatban
VII. Szervezeti kultúra
8. Előadás Szervezetek és szervezeti formák
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
SZERVEZETI MOZGÁSOKAT BEFOLYÁSOLÓ FŐBB ERŐK
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
13K – Tárgyalási technikák – 2. előadás
Frank Róza: Szervezési alapok Szervezet és szervezés
Nyitó konferencia szakmai elemei 1.Duális képzési filozófia alapelemei (10 parancsolata) 2.Duális képzések nemzetközi gyakorlatának összefoglalása 3.Duális.
Vállalkozásmenedzsment I.
Kérdések VIZSGÁHOZ. VÁLLALKOZÁSI FORMÁK Mi szükséges egy üzleti vállalkozás sikeréhez? Hasonlítsa össze a Kft-t és a Bt-t, mint vállalkozási formát! Melyiket,
PUBLIC RELATIONS Wekerle Sándor Üzleti Főiskola 2015/16-os tanév, II. félév Tóth Attiláné dr. első foglalkozás.
Kommunikáció. Mi a kommunikáció? Jelentése: 1. Tájékoztatás, hírközlés 2. Hírinformációk közlése és cseréje valamilyen erre szolgáló eszköz, jelrendszer.
A pr tervezés elmélete és gyakorlata I. félév
Balogh Andrea Johanna MKSZ, Siófok április 27.
Kérdések a második zh-hoz
Kommunikáció. Mi a kommunikáció? Jelentése: 1. Tájékoztatás, hírközlés 2. Hírinformációk közlése és cseréje valamilyen erre szolgáló eszköz, jelrendszer.
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Előadás másolata:

Konczosné dr. Szombathelyi Márta PR, a bizalomépítés művészete „Dolgozz jól és beszélj róla!” Cél: a közvélemény befolyásolása Konczosné dr. Szombathelyi Márta

Tananyagbeosztás 8.Hírnév, imázs 9.Sajtókapcsolatok (Media Relations) 10.Public Affairs, Goverment affairs és a lobbi 11.A PR szerepe a válságkezelésben (kríziskommunikáció) 12. Eseményszervezés, támogatás (szponzoráció,adományozás) 13.A PR szakma etikai előírásai és jogi szabályozása 14. A házi dolgozatok értékelése 1.Public Relations, a szervezeti kommunikáció része 2.PR-elméletek 3.A PR szakma története 4.A PR tevékenység tervezése, folyamata, értékelése 5.A PR tevékenység eszközei 6. A PR tevékenység részterületei 7.Belső kommunikáció (Internal PR) és külső PR (CSR)

1.Public Relations, a szervezeti kommunikáció része A kommunikáció fogalma, folyamata, csatornái A szervezeti kommunikáció helye a társadalmi kommunikáció rendszerében A PR tevékenység helye, szerepe a szervezeti kommunikációban A vállalati kommunikáció értelmezése, rendszere A PR tevékenység többszintű értelmezése a szervezeti kommunikációban A PR tevékenység menedzsmentfunkciói

A kommunikáció fogalma Communico, -are: közöl, megoszt, megbeszél, tanácskozik Communicatio: közzététel, gondolatok közlése a hallgatókkal Kommunikáció: latin jövevényszó, nincs megfelelője a magyarban, nincs egységes meghatározás

A kommunikáció fogalma Közlekedés, összeköttetés (ISZN) Közlés, híradás, ill. ennek eredménye (MÉK) Nincs kommunikáció…csak kommunikatív leírás (Horányi) Üzeneteken át zajló társadalmi interakció (Róka)

A kommunikáció folyamata A kommunikáció 4féle felfogása Tranzaktív Interaktív Kultivációs Participációs

Shannon – Weaver modell JEL VETT JEL ÜZENET ↓ ↓ INF.-→ ADÓ →CSATORNA → VEVŐ→ CÍMZETT ↑ ZAJFORRÁS

A kommunikáció 2 axiómája (Watzlavik és Beavin-Jackson) Lehetetlen nem kommunikálni. Minden kommunikációban jelen van egy tartalmi és egy viszony meghatározó aspektus.

A kommunikáció értelmezése Információelméletileg 2. Matematikai értelemben 3. Technikai értelemben 4. Biológiai aspektus 5. Társadalmi kommunikáció (Em Griffin) Interperszonális kommunikáció Csoportos és nyilvános kommunikáció Tömegkommunikáció Kulturális kontextus (interkulturális, nemek közti)

A kommunikáció értelmezése Szociálpszichológiai hagyomány Kibernetikai hagyomány Retorikai hagyomány Szemiotikai hagyomány Szociokulturális hagyomány Társadalomkritikai hagyomány Fenomenológiai hagyomány

A szó varázsa és válsága (Bencze Loránd) Teremtő szó Cselekvő szó Életadó szó Gyógyító szó

A kommunikáció „világai” -hagyományos írás és beszéd -média -internet, számítógép

A komplex emberi kommunikáció csatornái Auditív-vokális Beszéd Prozódia -szünet -intonáció -ritmus Paralingvisztika Vizuális Megjelenés, életkor, nem, öltözék, hajviselet Tér Arc Szem Fej Testhelyzet Gesztusok

A szervezeti kommunikáció helye a társadalmi kommunikáció rendszerében Társadalmi kommunikáció területei (Em Griffin) Interperszonális kommunikáció Csoportos és nyilvános kommunikáció (szervezeti kommunikáció) Tömegkommunikáció Kulturális kontextus (interkulturális, nemek közti) Szintjei: Intraperszonális Interperszonális Csoport szintű Szervezeti Társadalmi

Csoport és szervezet elkülönítése Csoportot egyének tulajdonságai és a köztük zajló interakciók hoznak létre. A szervezet: egymással összefüggő pozíciók közti viszonyokkal meghatározható társas struktúra, melyben  az egyes pozíciókhoz tartozó egyéneknek társas szerepeket kell eljátszaniuk. A szervezet tehát olyan speciális csoport, amely rendelkezik  formalizált, hierarchikus kommunikációs struktúrával, világosan megfogalmazott, általában írásban rögzített céllal, egységes eljárásrenddel, mely szabályozza a csatlakozás, kizárás, döntéshozatal, a szervezet és környezete közti kommunikáció módját, a szervezetben a pozíciók szabják meg azokat a sajátosságokat, melyekkel a személyeknek rendelkezniük kell, profitorientált (for profit), nem profitorientált non profit), kormányzati/államigazgatási (govermental) 

A szervezeti struktúra „A szervezet a vállalatvezetés eszköze az általános vállalati célok elérése érdekében” (Dobák) A szervezet struktúráját a szervezet feladata határozza meg Az „ázsiai kistigrisek” dinamikus gazdasági fejlődése›a vállalati szervezet szerepének átértékelése A struktúra pozíciói előbb léteznek, mint a pozíciókhoz rendelt egyének Formális és informális szervezetek Formális kommunikáció: az egyének mint különböző pozíciókat betöltő személyek között zajló, formálisan meghatározott kommunikáció Informális kommunikáció: az egyének mint egyének közti, informálisan meghatározott kommunikáció.

Szervezeti formák munkamegosztás alapján Egydimenziós szervezetek (egy munkamegosztási elv alapján) Lineáris Funkcionális Divizionális Többdimenziós (mátrix) szervezetek (több munkamegosztási elv alapján) Termékelvű mátrix (viszonylag állandó) Projekt mátrix Dobák Miklós et al. (1992): Szervezeti formák és koordináció. KJK, Budapest

Egydimenziós szervezetek/1. Lineáris legegyszerűbb forma, áttekinthető egy beosztott – egy felettes rugalmatlanság a felső vezetők túlterheltsége hangsúly: a hatalom gyakorlásán Dobák Miklós et al. (1992): Szervezeti formák és koordináció. KJK, Budapest

Lineáris szervezet Dobák Miklós és Bakacsi Gyula nyomán - saját ábra

Lineáris törzskari szervezet Dobák Miklós és Bakacsi Gyula nyomán - saját ábra

Egydimenziós szervezetek/2. Funkcionális egydimenziós szakmai munkamegosztás = szakmai irányítás döntéscentralizáció hangsúly: a szakértelmen

Funkcionális szervezet Dobák Miklós és Bakacsi Gyula nyomán - saját ábra

Funkcionális törzskari szervezet Dobák Miklós és Bakacsi Gyula nyomán - saját ábra

Egydimenziós szervezetek/3. Divizionális Méretnövekedés Nemzetköziesedés Új alkalmazkodási kényszer = irányíthatóság, rugalmasság Vezérelv: A vállalati szintű feladatokra központi egységek Értékesítési és termelési területek tagoltsága termékcsoport, vevőkör, földrajzi terület szerint Dobák Miklós et al. (1992): Szervezeti formák és koordináció. KJK, Budapest

Divizionális szervezet Dobák Miklós és Bakacsi Gyula nyomán - saját ábra

Többdimenziós szervezetek Mátrixszervezetek Termék elvű mátrix Projekt mátrixok Többvonalas, többdimenziós (tenzor szervezet) Feladat szerinti + termék vagy projekt elvű munkamegosztás Dobák Miklós et al. (1992): Szervezeti formák és koordináció. KJK, Budapest

Mátrixszervezet Dobák Miklós és Bakacsi Gyula nyomán - saját ábra

A vállalat mint szervezet A hatékonyság egyik feltétele a szervezet tagjainak tudati viszonyulása az elérendő célokhoz 1980-as évek gazdasági változásai: a soft tényezők szerepének felértékelődése: új stratégiák Cégfilozófia Hogyan gondolkodik a cég, milyen értékeket követ, miként vélekedik saját környezetéről stb. Küldetés (Misszió) A vállalat nyilatkozata arról, hogy mi létezésének indoka, miért van, mi a legalapvetőbb feladata, mit kíván szolgálni, miben hisz, mit tekint megkülönböztető jellemvonásának Vízió A vállalat által felvázolt, kívánt jövőbeni állapot Stratégiai szándék szerint Alapvető képességekre összpontosító vízió A vállalat tevékenységé és pozícióját definiáló vízió Jelszavas vízió Technikai látomásokra épülő víziók

A PR tevékenység helye, szerepe a szervezeti kommunikációban A PR fogalma a kommunikáció egyik formája „egy szervezet kommunikációjának szervezése” valamilyen szervezet és a közönsége közötti viszonnyal foglalkozó tevékenységrendszer kétoldalú (visszacsatolásos) kapcsolatépítés csoportok érdekérvényesítésének kifinomult eszköze

PR=? általánosan elfogadott magyar megfelelője nincs közvélemény-formálás kapcsolatápolás kapcsolatszervezés, közönségkapcsolatok kapcsolatépítés bizalomépítés stb.

A PR szűkebb és tágabb felfogása A PR szűkebb értelmezése a vállalathoz, a mikro-szférához kötődik átfogó tevékenység része a befolyásolás hangsúlyos szerepkörű A PR tágabb értelmezése szerint a PR általános érvényű és hatókörű kommunikációs tevékenység hatása következtében átfog és vezérel számos egyéb kommunikációt is a befolyásolás alárendelt feladatkör: a lényeg az informáláson van

A PR tevékenység többszintű értelmezése a szervezeti kommunikációban A kapcsolattartás felértékelődése›a public relations felértékelődése Cél: a közvélemény befolyásolása PR: „egy szervezet kommunikációjának szervezése” CPR és MPR viszonya A PR önálló vállalati funkció A PR vállalati gyakorlata kétszintű A kettő csak a gazdálkodó szervezetek esetében különül el A CPR az egész, az MPR csak annak egy részterülete

Kapcsolódó tudományágak Kommunikáció Vezetés- és szervezéstudomány üzleti adminisztráció Pszichológia Szociológia Munka- és vállalat-gazdaságtan stb.

A PR tevékenység menedzsmentfunkciói A PR a hatékony menedzsment alapeleme világszerte J.E. Grunig (USA, tudományos kutató): a PR 5 trendje A PR tudományos ismeretekkel megalapozott szakmává válik A PR egyre inkább menedzsment funkció, nem csupán technikai kommunikációs funkció A PR szakemberek stratégiai tanácsadókká válnak Fehér férfiak helyett zömében nők, és széles faji és etnikai hátterű szakemberek foglalkozásává vált A PR gyakorlata globális, nem zárható egy vállalat keretei közé

A PR alapelvei (Grunig szerint) Stratégiai A PR tevékenység stratégiailag döntő fontosságú Szimmetrikus Two-way simmetrical A nyilvánosság felé irányuló kapcsolat módja: teret biztosít a párbeszédnek Sokrétű A PR osztály sokszínűsége hatékonnyá teszi a részleget Változatossági követelmény elve (requisite variety) Globális „Think global, act local!” Általános alapelvek, speciális alkalmazások