A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Matematika kompetencia
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
Komplex Instrukciós Program
„Ezt egy életen át kell játszani”
A kulcskompetenciák.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
A koragyermekkori nevelésről
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Kompetencia-konferencia
Út a beszédértéstől a szövegértésen keresztül a matematikai problémák megoldásáig Előadó: Horváth Judit.
Képességszintek.
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Fontosabb fogalmak Képesség :
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
INNOVÁCIÓ? az óvodapedagógiában
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
Képesség? Kompetencia?.
Matematika kompetenciaterület
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
A pedagógiai program Érd,
Készítette: Bónisné Fürjesi Magdolna
Nem a tudás mennyisége a fontos, hanem a képességek fejlettsége
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
Az élménypedagógia lehetőségei a matematika oktatásában
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
A tanulás reneszánsza Dr. Vass Vilmos egyetemi docens ELTE PPK
Intelligencia és képességrendszerek elmélete és vizsgálata
A team-munka elméleti alapjai
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Ismeretátadás ismeretbe ágyazott képességfejlesztés túlméretezett tananyagreális tananyagmennyiség pedagógusközpontú, egységes módszertan tanulóközpontú,
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Közismeret Osztályfőnöki Kommunikáció-magyar ( KO-MA) Matematika Idegen nyelv Természetismeret Társadalomismeret.
Alapkompetenciák a munkadarabok tükrében
A DIFER használata.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
V ARJÚ L AJOS R EGIONÁLIS T ERMÉSZETTUDOMÁNYI E MLÉKVERSENY Bevált Jó Gyakorlat.
Kompetencia mérések elemzések
Harmadik matematikakönyvem
Ha javítani szeretnénk az eredményeken
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
„C” típusú programcsomag bevezetése
Matematika Kompetenciaterület
Tudás és képesség az OKKR-ben Pajkossy Péter Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.
A matematika műveltségi terület a NAT-ban
Különféle reprezentációk alkalmazása a matematikatanítás során
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
1. Rész: óvodai matematikai nevelés
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Tanítás- és tanuláselmélet V. A kompetencia Knausz Imre.
Készítette: Borsiné Csontos Ilona óvodavezető h.
Együtt az egészséges fiatalokért a Thanban Balogh Tiborné Than K. Ökoiskola Gimnázium, Szakközépiskola és Szakiskola.
Varga Noémi Judit. Mi köze a szövegnek a matematikához?
Összeállította: Szabó Ilona
Nem szakrendszerű oktatás augusztus 25.. A nem szakrendszerű oktatás célja, feladata Alapvető készségek és képességek tanuláshoz szükséges kulcskompetenciák.
A kamaszok és mi Dr. Gyenge Eszter. Történeti szempontok Archaikus társadalmak Felnőttéválás beavatási rítusok: Átmenet a gyermeki – profán- világból.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
Mérés, mértékegység, átváltás
Mikor játszunk újra? Hurrá iskolás lettem!
Előadás másolata:

A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei Dr. Breznyánné Nemes Tünde Koppány Emese

KOMPETENCIA Eredetileg: feladat ellátására való képesség Ma: felkészültség, ami alkalmassá tesz különböző helyzetekben való hatékony cselekvésre

Matematikai kompetencia Matematikai tantárgyi ismeretek Matematika-specifikus készségek és képességek Általános képességek és készségek Motívumok és attitűdök együttese

Miért akarunk fejleszteni? Gyorsan változó, egyre bővülő ismeretanyag Tudásátadás helyszíneinek megváltozása Tudás = gazdasági érték ( alkalmazható ) Mérések = alkalmazható tudás Gondolkodás, modellezés, problémamegoldás képessége

Matematikai nevelés tovább fejlesztése Varga Tamás ( cselekvésből kiinduló gondolkodásra nevelés elindítója ) Mindennapi gyakorlat Felfedezés

Elszigetelt fogalmak probléma megoldó gondolkodás Kisebb hangsúly: Írásbeli algoritmusok elsajátítása Nagyobb hangsúly: Számfogalom kialakítása, fejlesztése Alapműveletek Számítási eljárások A szám többféle használatának lehetősége Becslés Nem egész számok megértése, használata, fejlesztése Tanulási környezet Felfedezés, vita, megvitatás Egyensúly: Egyéni tanulás Szervezett oktatás Felfedezés Irányítás

A matematikai kompetencia készség- és képesség komponensei Készségek Gondolkodási képességek Kommuniká-ciós képességek Tudásszerző képességek Tanulási képességek Számlálás, számolás Mennyiségi következtetés Becslés, mérés Mértékegység-váltás Szövegesfela-dat-megoldás Rendszerezés, kombinativitás Deduktív következtetés Induktív következtetés Valószínűségi következtetés Érvelés, bizonyítás Reláció szókincs Szövegértés Szövegértelmezés Térlátás, térbeli viszonyok ábrázolása prezentáció Probléma érzékenység Probléma reprezentáció Eredetiség Kreativitás Problémamegol-dás metakogníció Figyelem Rész-egész észlelés Emlékezet Feladattartás Feladatmegoldási sebesség

A program célja Fejlesztés központúság Esélyegyenlőtlenség csökkentése Hétköznapi életszerűség Hozzáférhetőség

Bemenetvezérlésű építkezés A gyerekek személyes és életkori sajátosságainak ismerete A pedagógus szabadsága, felelőssége Követelményrendszer az egyes szakaszok végén Mentális kor figyelembevétele

Kettős örömforrás: világ megismerésével párhuzamosan szellemi gyarapodás Első szakasz: cselekvő, személyes tapasztalatszerzés Tapasztalatszerzés: saját környezetükből, eszközök segítségével

Játék fontossága a 6-12 éves korosztályban Tévedés és vita szabadsága Pedagógus szerepe: Tanulási helyzetek megteremtése, megszervezése Probléma feltevés Nyugodt légkör, motiváció kialakítása Játék fontossága a 6-12 éves korosztályban Tévedés és vita szabadsága Differenciálás a különböző képességű gyerekek optimális fejlődéséhez Szakszavak használata helyett hétköznapi kifejezések

Bemelegítő-lazító gyakorlatok

Csoportalakítás

Csoportmunka

Páros munka

Egyéni munka

„Nem az a feladatunk, hogy a felnövekvő generációnak meggyőződéseket közvetítsünk. Hozzá kell segítenünk, hogy a saját ítélőerejében, saját felfogóképességét használja. Tanuljon meg a saját szemével nézni a világban.” Rudolf Steiner