A matematika tanítás lehetőségei a 2011/12-es tanévben

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Az olvasástanítás módszere:
Matematika kompetencia
Az iskolai dokumentumok
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
„Ezt egy életen át kell játszani”
Így tanítom az erkölcstant… 1.osztályban
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
Számítógép az oktatásban Készítette: Halász Rita Tanár- informatikatanár MA 2010/2011.
A fiatalkorúak képzési, fejlesztési lehetőségeinek módszertani kihívásai Hegedűs Judit – Lénárd Sándor, ELTE PPK.
2013/2014-es tanév változásai az új NAT és kerettanterv tükrében
Angol nyelvi kompetencia
A kompetencia-alapú oktatás megvalósítása a Katedra Informatikai és Művészeti Szakközépiskolában HEFOP / /1.0.
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
Értékelés a pedagógiában
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Matematika kompetenciaterület
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
Informatika tanítása ea.
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
Kompetencia alapú oktatás
A pedagógiai program Érd,
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
intézményi folyamat-szaktanácsadó
NAT 2007 kompetenciák.
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
Kompetenciafejlesztés3
Befogadó iskolák, befogadó pedagógus-közösségek
Kompetencia alapú idegen nyelvi
Ismeretátadás ismeretbe ágyazott képességfejlesztés túlméretezett tananyagreális tananyagmennyiség pedagógusközpontú, egységes módszertan tanulóközpontú,
Alapkompetenciák a munkadarabok tükrében
Kompetensek lettünk? június 27..
Szeretettelköszöntöma PROJEKT NYITÓNAP résztvevőit!
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
Az iskolai pedagógiai program átdolgozásának előkészítése Nevelési értekezlet 2007.szept.20.
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Kompetencia alapú nyelvtanítás Projektindító szakmai értekezlet Sümeg2010.
V ARJÚ L AJOS R EGIONÁLIS T ERMÉSZETTUDOMÁNYI E MLÉKVERSENY Bevált Jó Gyakorlat.
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Harmadik matematikakönyvem
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Matematika Kompetenciaterület
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Matematikai projektek és jó gyakorlatok
Az országos mérések megújult rendszere
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Az IKT-alapú pedagógia munkaformái, módszerei. 3 betűs világ IKT IST SDT.
Dr. Schiffer Csilla: Kooperáció és koordináció
Informatika tanítása ea.
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
Út a sikeres tanuláshoz A tanítás és a tanulás módszertana
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
A NAT 2007 implementációja Dr. Vass Vilmos Pannon Egyetem,
Előadás másolata:

A matematika tanítás lehetőségei a 2011/12-es tanévben Elméleti alapok, gyakorlati alkalmazásuk

A matematikatanítás reformjához vezető események a világban és hazánkban: a „szputnyik-sokk” 1957. október 4. Az UNESCO 1962-ben nemzetközi matematikatanítási konferenciát tartott Budapesten  az OPI irányításával a komplex matematikatanítási kísérlet indul hazánkban

Varga Tamás komplex matematikatanítási módszere 1971: "A kivételesek vannak többen" című cikke, a gyerekek értelmi-, szellemi-, lelki-, azaz mentális kora egy adott évfolyamon igen nagy szórást mutat. Legfontosabb szempontok: - valóságon alapuló, cselekvő tapasztalatszerzés - hosszú érlelési időt biztosítása - különböző képességek fejlesztése differenciáltan - felkelteni a gyerekek érdeklődését - munkaformák változatossága

A komplex matematikatanítás anyaga Az öt témakör a következő: Halmazok, logika Számtan, algebra Függvények, sorozatok Geometria, mérések Kombinatorika, valószínűségszámítás, statisztika

A módszertani alapelve és megvalósításának eszközei: Fejlesztésközpontú tanítás  a szóródás egyre nagyobb lesz tananyag: megtalálják a saját szintjükön leglényegesebb tanulnivalót a feladatanyag: olyan feladatok, amelyek egyaránt felkeltik a magasabb és alacsonyabb szinten levő tanulók érdeklődését osztálymunka megszervezése az órai felszerelések

Az 1978-as tanterv néhány jellegzetessége: A tananyag a komplexen kialakított öt témakörben jelenik meg spirális felépítésű fejlesztésközpontú a módszertani alapelvekben a komplexitás és gyakorlatiság érvényesül: - manuális tapasztalatszerzés - fogalmak kialakítására hosszú érlelési időt ad - a matematika megszerettetése, örömteli tanulás

1978-as tanterv, hatása a NAT-ra: 1978-as egységes központi tanterv újításai: a törzsanyag és kiegészítő anyag, a tantervi optimum és minimum különválasztása a fakultatív foglalkozások megjelenése 1995-ben megszületett a magyar Nemzeti Alaptanterv, röviden a NAT. A NAT a kimenet felől kívánta szabályozni az iskolai munkát. A NAT matematika tartalmában, szellemében könnyen fellelhető a komplex kísérlet és az 1978-as matematika tanterv hatása. 2000-ben Magyarországon „PISA-sokk” kollektív oktatási csődről kezdtek beszélni, ennek hatására alakították ki a kompetenciaalapú nevelési, oktatási módszertant

Kompetencia alapú oktatás területei: anyanyelvi kommunikáció idegen nyelvi kommunikáció matematikai kompetencia természettudományos kompetencia digitális kompetencia a hatékony, önálló tanulás szociális és állampolgári kompetencia kezdeményezőképesség és vállalkozói kompetencia esztétikai-művészeti tudatosság és kifejezőképesség 2001-től: Kompetenciamérések bevezetése a 4., 6., 8., 10. évfolyamok csoportjának teljes körében a szövegértési képességeket és a matematikai eszköztudást felmérésére  

A matematikai kompetencia készség- és képesség összetevői: Készségek: számlálás, számolás, becslés Gondolkodási képességek:  rendszerezés, deduktív és induktív következtetés Kommunikációs képességek:  relációszókincs, szövegértés, térlátás Tudásszerző képességek:  problémaérzékenység, megoldás, Tanulási képességek: figyelem, emlékezet

„Tanítani annyi, mint megmutatni a lehetőséget „Tanítani annyi, mint megmutatni a lehetőséget. Tanulni annyi, mint élni a lehetőséggel.” (Paulo Coelho)

frontális osztálymunka Hagyományos tanulásszervezés: frontális osztálymunka Kinek jó? aki bírja a pedagógus tempóját  megfelelő előismerettel rendelkezik  gondolkodása hasonlít a pedagóguséhoz Hátrányai: egyoldalú a kommunikáció kérdéses az egész osztályra kiterjedő fejlesztő hatása a gyerek más tevékenységgel kezd foglalkozni

Hatékony tanulásszervezési módok: Önálló munka: 1. egyéni munka: mindenki ugyanazt a feladatot csinálja differenciált feladatok 2. páros munka tanulópár - hasonló szinten lévő - eltérő szinten lévő gyerekek kerülnek munkakapcsolatba - egyenrangúan - kölcsönösség jegyében dolgoznak

Hatékony tanulásszervezési módok: 3. csoport munka Feltétele: együttműködésre való hajlandóság és képesség  Létrehozása: mindig a cél legyen a meghatározó szempont spontán szerveződés /szimpátia, jó tanuló köré/ Tanár irányításával szervezett csoport A csoportot maximum 4-6 fő alkossa

Együttműködési stratégiák a csoportban Konfliktusmentes, alkalmazkodó csoport Jól tudnak egymással dolgozni. Vannak vitáik. Nincs személyes ütközés. Alkalmazkodnak egymáshoz, belső munkamegosztás érvényesül. Figyelnek egymásra.  Mindenki felelős a feladatért. A gyerekek között szakértő rendszer alakul ki.

A csoportfeladat kiosztása: Egyforma feladatot kap minden csoport Eltérő feladatok közül a gyerekek választhatnak, hogy mivel szeretnének foglalkozni Ellenőrzése, értékelés: Nagyon fontos, hogy megtanuljanak az idővel jól gazdálkodni. A csoportmunka értékelése időigényes feladat. Minden csoport beszámolója után azonnal értékelnünk kell a tartalmi megoldás és együttműködésük alapján.    Az elismerő dicséret vagy a segítő szándékú bírálat szárnyakat adhat a további csoportmunkához.

A kooperatív tanulás A kooperatív tanulásban a hangsúly a közös munkán, az együttműködésen van. A csoportok heterogének, gyengébben teljesítő tanulók esélyt kapnak, hogy ne maradjanak le, a jobb képességűek tanítva tanulhatnak. Mivel a tanulás tevékenységhez kötődik, a motiváció erős. A diákok megtanulják, hogyan viszonyuljanak egymáshoz. A sikeresen elvégzett feladat növeli az önbizalmukat. Erősödik a kritikai érzékük.

A kooperativitás alapelvei Egyéni felelősség - A csoport munkáját az egyéni teljesítmény alapján kell értékelni. Építő egymásrautaltság - A feladatok szükségessé teszi az egymásra utaltságot, egymás tudásának, munkájának kiegészítését. - A csoport tagjai érdekeltek egymás sikerében. Egyenlő részvétel - A munka megosztása differenciálással párosul. Ha az alapelvek közül bármelyik nem valósul meg, akkor csak csoportmunkáról beszélünk.

Csoport és pár kialakítási módjai lehetnek: Keresed a párját - kép darabolás - történet képeinek összeillesztése - közmondások - szorzatok - összeg vagy különbség párok - törtek - logikai játék - színes rúd - kártya

Gyakoroltatás lehetőségei: Néhány fejszámolást gyakoroltató feladat: Számkirály Lottó Lapozó Számkártya Babzsák Számtorpedó Számlánc játék Dobókocka Bingó Megállj! Számolj! Csoportosulj!

Gyakoroltatás, logikai gondolkozást fejlesztő játékok: Párban: Kérdező korong Táblajátékok: pl: malom, amőba, sakk, torpedó, surakarta, dáma játék, marokkó Csoportban Dominó Két kör módszer Kártya: tematikus, szimbólum, magyar, francia

„ A legtöbb, amit gyerekeinknek adhatunk: gyökerek és szárnyak „ A legtöbb, amit gyerekeinknek adhatunk: gyökerek és szárnyak.” /Goethe/

Köszönöm a figyelmüket! Összeállította: Bene Gáborné /Ica/ Elérhetőségeim: Dózsa György Általános Iskola 4027 Debrecen, Dózsa György u. 2. 52/532 – 395 bica7@freemail.hu