„Hozzon a gyermeknek mindenki, amit tud: játékot, zenét, örömet...”

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Nagybajomi Általános Művelődési Központ tagiskolája
Advertisements

A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
A KÓPÉVÁR ÓVODA SZAKMAI BESZÁMOLÓJA A TÁMOP
Korai fejlesztés a bölcsődénkben
REFORMPEDAGÓGIA.
Óvoda.
„Művészettel a jövő művészeiért” TÁMOP-3. 1
Napköziotthonos Óvoda Jánkmajtis
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Angol nyelvi kompetencia
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
TÁMOP Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Befogadó intézmények Sárbogárdon
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
Anyanyelvi nevelés tematika
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
TAPASZTALATOK AZ ÓVODAI NEVELÉS GYAKORLATÁBAN
Az egyéni fejlesztési terv
A kisgyermekkori zenei nevelés jelentősége és alapelvei
Ritmikai „fejlesztés” az óvodában
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
REFORMPEDAGÓGIA.
Módszertani megújulás a nevelő munkában
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
A vizuális nevelés tevékenységeinél alkalmazott
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Korai tehetségnevelés
Integráló iskolák a közoktatásban
Korszerű óvodapedagógiai módszerek, eljárások alkalmazása a Csertán Sándor Általános Iskola és Óvodában TÁMOP / projekt TEMATIKUS MÜHELYFOGLALKOZÁS.
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Békéscsabai Petőfi Utcai Általános Iskola
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
A művészeti nevelés hozzájárulása az oktatási– nevelési folyamat interdiszciplináris jellegéhez az elemi osztályokban.
Az óvodai tevékenységterv
Ének-zene, énekes játék…, és amit egy ilyen helyzetben érdemes elmondani! Óvodával…, annak zenéjével foglalkozni nem mellékes kis kérdés…, országépítés!
„Migráns tanulók a magyar közoktatásban” Oktatási és Kulturális Minisztérium Társadalmi Megújulás Operatív Program „BÁBEL- interkulturális pedagógia porjekt”
A kisgyermekkori nyelvi fejlődés jellemzői,
Ötletek, javaslatok a kritériumok dokumentum szintű beépítésére
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
Iskola előtti zenei nevelés
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Ébredő természet Kissné Papp Gyöngyi.
Út a sikeres tanuláshoz
Ének, zene, énekes játék, gyermektánc (2012!)
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
Készítette: Borsiné Csontos Ilona óvodavezető h.
Összeállította: Szabó Ilona
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki, ha nem tud addig tartani, amíg megnövök, hanem guggoljon ide mellém, ha nemcsak hallani, de érteni is akar, hogy.
Kutyás terápia alkalmazása szegregált intézményekben Köböl Erika gyógypedagógus, terápiáskutya-felvezető, habilitációs kutya kiképző, AURA Segítő Kutya.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
Barcsák Marianna - KPSZTI
Márkus Lászlóné Intézményvezető Közoktatási szakértő
„Referenciaintézmény kialakítása a II
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
A LURKÓ-TÁBOR, mint a jó gyakorlat dokumentációja
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki,
Idegen nyelvek tanítása az alternatív iskolákban
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
DRÁMAPEDAGÓGIA ÓVODAPEDAGÓGUSI SZEMMEL
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
HELYI ÉRTÉKEK KÖZVETÍTÉSE AZ ÓVODÁS GYERMEKEKNEK
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

„Hozzon a gyermeknek mindenki, amit tud: játékot, zenét, örömet...” A zenei nevelés a HÓPokban, egyéb lehetőségek, a tervezés Dr. Szarka Júlia 2008.09.29.

??????? Írja fel 3 altató kezdősorát! Írjon 3 „Anya-gyerek kapcsolatra utaló” zenei anyagot! Röviden fogalmazza meg, miért javasolna éneklést, zenélést az anyáknak, szülőknek!

Kertben lebeg az… Törvények – ONP NAT – ÓNOAP Tanmenetek – foglalkozási tervezetek IPP / Htt---------------------HÓP

Egy mondóka címe???

Hipp, hopp, haja hopp, merre van a ZENE, HÓP? in.: Ének-Zene-Nevelés ELTE-TÓFK Tudományos Közleményei XXV. Trezor Kiadó, Bp.2004.

Amikor a mutató… Jár a toronyóra…

Az Epochális rendszerű óvodai nevelési programban megszűnik az ismeret- és tapasztalatszerzés mozaikolása, foglalkozásokra szétesése. Az epochákat témakörönként kell kialakítani, hozzákapcsolva lehetõség szerint komplexen a zenei- és a mese, vers anyagot, ábrázoló technikát, testnevelést.

A zenei anyag témájában kapcsolódjon az adott epochához A zenei anyag témájában kapcsolódjon az adott epochához. A zenei anyag zömét a népi mondókák és dalos játékok adják. Az ének-zenében egy héten át ugyanaz a zenei anyag. A zenei feladatokat is egy hétre kell bontani.

A „Hétköznapi varázslatok”- óvodai nevelés Freinet elemekkel, amelyben az óvónők a 29 technikából választhatnak, kiemelve ezekből a ’szabad önkifejezést - zenei alkotást’, mert tudják, a zenei alkotások, improvizációk segítik a gyereket ahhoz, hogy felfedezze, az ember - szavakon, mondatokon kívül is- kifejezheti magát zörejek, hangok, ritmusok és dallamok segítségével. A kompetencia szó magyarázata! Elég riasztó, de próbáljuk ezt zeneileg végiggondolni

A szabad zenei alkotás és a zenehallgatás szorosan kapcsolódhat például a szabad szöveghez, ha a gyerek elmondhatja a zene által keltett érzéseit, a hozzá kapcsolódó kitalált történeteit. Kapcsolódhat a szabadrajzhoz, ha a képzeletében megjelent képeket valamilyen módon kivetítheti, a valóságban megalkothatja. A színpadi kifejezéshez, ha eljátszhatja, elbábozhatja, vagy a szabad mozgáshoz, ha eltáncolhatja.

A matematikai alkotásokhoz, ha a ritmust kirakhatja egy csíkban és térben, és így tovább. A különböző Freinet technikák egymással összekapcsolhatók, variálhatók, ezáltal egymás hatását felerősítik és elősegítik a komplex, sokirányú tapasztalatszerzést.

A „Játék – mozgás - kommunikáció” (JMK) program szerint (is!): A játék a legfõbb személyiségfejlesztõ eszköz az óvodás gyermek életében, mert benne minden tanulási tartalom: ismeret, jártasság, készség megjelenik. Eredményeképpen alapozódnak a képességek és alakul a magatartás. Az énekes játékok és a mozgásos játékok szintén szabályjátéknak tekinthetõk.

A „Komplex prevenciós óvodai program” is igen népszerű az óvodák körében, hiszen épít a hazai tradicionális nevelési értékekre, ötvözve azokat a korszerû fejlõdés és neveléslélektani, neurológiai, gyógypedagógiai eredményekkel. Fõ feladatának tekinti - a 3-7 éves gyermekek életkori és egyéni sajátosságainak, eltérõ fejlõdési ütemének (érési jellemzõik) szem elõtt tartásával.

A Lépésről lépésre óvodai programban az amerikai individuális nevelés helyi viszonyokra adaptálása a zenében is a tevékenykedtetésre helyezi a hangsúlyt. Szemléletének legfőbb megnyilvánulása az a rendszer, amely egységbe foglalja, integrálja a személyiség fejlődésében meghatározó tevékenységformákat, a játékot, a tanulást és a munkajellegű tevékenységeket. A 7 tevékenységközpontból a másodikban jelenik meg az irodalmi, ének-zenei tevékenységek, mikrocsoportos mozgásfejlesztő játékok kezdeményezésének központja.

A Magyarországi Montessori óvodai program szerint Kodály és Montessori filozófiája és pedagógiai elmélete nagyon hasonló. Mindketten hisznek abban, hogy minden gyermek tanítható, csak ki kell bontakoztatni adottságait. Meggyőződésük, hogy ápolni kell minden népnek saját kultúráját és meg kell ismerkedni más népek kultúrájával is. A különböző országokban élő népeket csak a kölcsönös ismeret hozhatja egymáshoz közelebb, azáltal szerethetik meg egymást, kerülhetnek lélekben közelebb egymáshoz. Montessori eszközrendszerében a csendjáték, a zörejdobozok és a harangsor alkalmazása segíti a zenei hallás fejlesztését.

A Néphagyományőrző óvodai program görög költőt idéző mottója a zenei nevelésről vallott elveit is szemléletesen kifejezi: „A gyökerek persze nem látszanak, de tudod, azok tartják a fát.” Érthetjük ezen Kodály néphagyományokat előtérbe helyező és Forrai Katalin módszertani elveit egyaránt. Ezért emeli ki ez a program a néphagyományokból régebbi korok ölbevevő, cirógató, csiklandozó, lovagoló, csúfoló, kiszámoló, párban-forduló mondókáit, ill. az állat, -nap- és esőhívogató, játékra szólító, kiforduló, leánykérő dalosjátékokat, a ludas,- kapus,- küzdő- és sorjátékokat.

Az Óvodai nevelés játékkal, mesével program alapelve az, hogy az óvodáskor nyelve nem más, mint a játék és a mese érzéki és szimbolikus jelrendszere. Ebben élhetõ meg a nevelhetõség lehetõsége, vagyis a társas-lelki funkció. Mozgás, zene, kép, szó együtt alkotják az óvodai anyanyelvi nevelés jelrendszerét, amelynek megjelenési formája a játék és a mese.

A Tevékenységközpontú óvodai nevelési program meggyőződése, hogy a tevékenységek által nevelődő gyermek felnőve aktív részese lesz saját természeti és társadalmi környezet alakításának. A folyamat négyes feladatrendszere mindegyikében: a játék és tanulási; a társas és közösségi; a munka és a szabadidős tevékenységekben egyaránt jut hely a zenei nevelésnek.

A Waldorf óvodai nevelési program filozófiai háttere a Rudolf Steiner által a századelőn kidolgozott emberismeret, az úgynevezett antropozófia, vagyis az emberre vonatkozó bölcsesség. Mindennek óvodai vetülete leginkább a következő gondolatokkal fejezhető ki:

A kisgyerekkor tanulásának legfőbb formája az önkéntelen figyelem által vezérelt spontán utánzás, gyermek nem a szóból tanul, hanem a szemlélődésből, tapasztalatból, cselekvésből. A program zenepedagógiai elemeinek a „ZENE, az ÉNEK, a RITMIKUS MOZGÁS és az EURITMIA” tekinthetők, melyről azért szólunk a többinél bővebben, mert – talán – a legtöbb újdonsággal szolgálhatnak.

Házi feladat! Óvodai nevelés a művészetek eszközével!!!

Mélykútiné-Nagyné-Róbert: Megőrizve megújítani Óvodai Nevelés-52. évf. 10. (1999)-p.368-369. Minősített Óvodai Programok / Országos Közoktatási Intézet www.oki.hu

A tervezéshez: „Hozzon a gyermeknek mindenki, amit tud: játékot, zenét, örömet...” I-II. Óvodai Nevelés 2006/9-10 „Ősz szele zümmög…”, avagy fejlesszünk zenével! Óvodai Nevelés 2007/8 „Mackó brummog: irgum-burgum”, avagy egy zenei „Mackó-projekt” Óvodai Nevelés 2007/10

Köszönöm a figyelmet! szjul@freemail.hu