Hogyan készüljünk fel az életpályamodell kihívásaira?

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Hasznos tippek pályamódosításhoz
Advertisements

A boldog emberek tudják,
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
MUNKAHELYI MENTÁLHIGIÉNÉ BIZTOSITÁSA PSZICHOLÓGIAI ESZKÖZÖKKEL A SZOCIÁLIS ELLÁTÁSBAN DOLGOZÓK SZÁMÁRA Krekó Kata klinikai szakpszichológus Fővárosi Önkormányzat.
A kiégés 2 April, A kiégés 2 April, 2017.
EGÉSZSÉGKULTÚRA Mentsük meg saját magunkat?! Egészségfejlesztés I.
Hogyan készüljünk fel az életpályamodell kihívásaira?
Önismeret.
Munka-magánélet egyensúlya- a vállalkozás, mint lehetséges megoldás
az általános iskolákban
Értékek az értékelésben Mik a fontos kérdések?
A tudatos élet alapelvei
„Légy az, aki lehetsz!” A mentalitás szerepe a tanácsadásban
sajtótájékoztató a felnőtt lakosság egészségmagatartása, motivációi
Méltósággal segíteni, Jót s jól tenni
TÉNYLEG CSAK EZ MOTÍVÁL?
Szociális munka az onkológiában
Asszertív magatartás és viselkedés technikák
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Mi az egészség? EGÉSZ –SÉG, TESTI – LELKI- JÓL LÉT.
Sodrásban vagy flow-ban? vezetők újratöltve
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
Létezik valamilyen emberi alkotás, amely megközelíti a természet szépségét? Talán a zene! Kapcsolja be a hangszórókat!
Önismeret Horváth Renáta.
7. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
Én-védelem a szociális munkában
Stresszkezelés.
Konfliktus és konfliktuskezelés
Pszichoprofilaxis és pszichoedukáció a rehabilitációban
A munkahely és a stressz
Amint fent, úgy lent. Amint belül, úgy kívül.
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
Konfliktus Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás Menedzsment.
A stressz szeminárium céljai:
Krízis.
Asszertivitás E. Tóbiás Sára 2009.
Mens sana in corpore sano. Avagy valóban ép a lélek az ép testben? Molnár József lelkész, lélekgyógyász, alternatív pszichológiai tanácsadó lelkész, lélekgyógyász,
III.4. A VEZETŐ SZEREPE ”... tudomásunk szerint minden sikeres minőségi forradalom a felső menedzsment részvételével történt EGYETLEN KIVÉTELT sem ismerünk.”
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
Mindennapi veszteségeink
A hatékony stresszkezelés titkai
Stressz kezelése, coping (megküzdési) technikák Együtt a betegség okozta károk leküzdéséért TÁMOP / Előadó: Kardos Bernadett egészségfejlesztő.
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
AZ PÉNZÜGYI SZABADSÁG MEGTEREMTÉSÉNEK ÚTJA
Lelkesedni lélekkel lehet Palágyi Kata
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ A szaktanácsadásról.
A vezető személyisége – a ma követelményei és a holnap kihívásai.
A nevelő munka hatékonyságának mérése
Maximális teljesítmény
Személyiségfejlődési zavarok
Segítő külső körülmények 5/13. Előkészület – tanár A páros munkához szükséges szöveget kinyomtatni Készítette: Sági Lajos2.
Lelki egészség kontra kiégés A lelki egészség megőrzésének és a kiégés elkerülésének lehetőségei Stionné Tokaji Judit
Havas Magda c.bv.őrnagyUhrin Ilona klinikai szakpszichológusbv. Pártfogó felügyelő Békés Megyei Büntetés-végrehajtási Intézet.
„A tanácsadás emberi oldala” – az érzelmi kompetencia jelentősége a tanácsadásban – Dr. Szabó Szilvia (PhD.) főiskolai docens, ZSKF elnökségi tag, HSZOSZ.
TUDOMÁNYOS ÜLÉS INNOVÁCIÓ A TESTNEVELÉS, SPORT ÉS REKREÁCIÓ TERÜLETÉN A stressz és outdoor tevékenységek kapcsolata a rekreációban Dorka Péter Szeged,
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése A stressz.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
TANULÓK ÉS A STRESSZ. „A különbség a között, amit megteszünk és amire képesek lennénk, megváltoztathatná a világot.” (Mahatma Gandhi) TÁMOP /
Tervezési folyamat.
Testi – Lelki – Szellemi összefüggések
Stressz, stresszreakciók, stresszkezelés
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Előadás címe: Tudom, változnom kell!!!
Útmutató hosszú távú túlélőknek
Asszertív kommunikáció
EGÉSZSÉGES ÉLETMÓD 1.
Előadás másolata:

Hogyan készüljünk fel az életpályamodell kihívásaira? Készítette: Licskainé Stipkovits Erika klinikai szakpszichológus, pszichoterapeuta, pedagógia szakos tanár, tréner

Az életpályamodell kihívásai A minősítővizsga és a minősítési eljárás Befolyásolható a realitása: Önértékelés (portfólió), interjú. Intézményvezető véleménye. Pedagógiai-szakmai ellenőrzések jegyzőkönyvei. Foglalkozás megfigyelésének eredményei. Pedagógus munkájával kapcsolatos dokumentumok. Munkaközösség-vezetők, diákok, szülők véleménye. A pedagógus jelentkezik rá. Stresszt növelő : újszerű képességek szükségessége. Stresszt csökkentő: karrierfejlődési lehetőségek, fejlődési motiváció.

A szemlélet, magatartások változásának kihívásai A változási jéghegy

Változással kapcsolatos gondolatok A teknősbéka is akkor halad, ha kidugja a fejét. Ha csak citromhoz jutsz, szeresd meg a limonádét. „Legyen bátorságunk megváltoztatni azt, amin változtatni kell, legyen erőnk elfogadni azt, amin változtatni nem lehet, és bölcsességünk belátni azt, hogy mi a különbség a kettő között.” (Marcus Aurelius) A videojátékok tanulsága: akkor halsz meg leghamarabb, ha egy helyben maradsz. „Nincs állandóbb mint a változás.” (Hérakleitosz) - Vagy számolsz a változással, vagy a változás leszámol veled.

Készségek, képességek Mit? Hogyan?

(lelkiállapot, biológiai állapot) Gondolat és emóció (Goleman) szituáció gondolatok viselkedés (cselekvés) érzések testi érzések (lelkiállapot, biológiai állapot)

Gondolataink, hiedelmeink, sémáink megváltoztatása A./ Általánosítás „A múltkor is kész katasztrófa volt, amikor megpróbáltam ,fényezni’ magamat, ez nem megy nekem!” Átfogalmazás: „Igaz, a múltkor nem sikerült valami fényesen, de sokat tanultam belőle, s valószínűleg egyre jobban fog sikerülni.”

Gondolataink, hiedelmeink, sémáink megváltoztatása B./ Felnagyítás Pl.: „Ezt egyszerűen lehetetlen megcsinálni.” Átfogalmazás: „Nagy kihívást jelent ez a feladat. (Többet és másképp kell rá készülnöm.)” C./ Pozitív nézőpont kizárása Pl.: „Nincs értelme a pályán maradnom, ezt a minősítővizsgáztatást már nem bírom idegileg.” Átfogalmazás: „Lehet, hogy kezdetben alaposabban kell készülnöm az interjúra, de ezáltal is sikerélményhez juthatok, s tovább fejlődnek a képességeim. Semmit sem vesztek, ha megpróbálom.”

Az aktív (asszertív) viselkedési stílus erősítése aktív, direkt és őszinte, az önelfogadást és mások elfogadását közvetíti, a saját akaratát, szükségleteit és jogait azonos fontosságúnak tartja másokéival, a „győztes – győztes” kimenetelre törekszik, mások meghallgatása, meggyőzése által válik győztessé, így mások önként választják vele a kooperálást.

Hatékony kommunikáció - NLP - Neuro-Lingvisztikai Programozás - Modellezés: John Grinder, Richard Bandler - A térkép - A rapport - Igazodva vezetés - Cél: hatni, jó kapcsolatban maradni! - Alapelvek: 1. Tudd, mi a célod! (pozitív, tudatos) 2. Vedd észre, mit kapsz!

Az érzelemközpontú megküzdés csökkentése A stresszhelyzet által keltett érzelmi reakciók és feszültségek szabályozására, mérséklésére irányul. Célja: megakadályozza a negatív érzelmek elhatalmasodását vagy olyan mértékű hatását, ami az egyén számára negatív következményekkel járna.

A problémaközpontú megküzdés erősítése A problémára összpontosít, megpróbálja a helyzetet kezelni, lépéseket tesz a szituáció megváltoztatására. - Jellemző a probléma elemzése, alternatív megoldások keresése, a választott megoldás végrehajtása. Az egyén önmagában is megváltoztat valamit, a környezete módosítása helyett.

Félidő Fújjuk ki magunkat!

A pályamotiváció és a lelki egészség szinten tartása

A lelki egyensúly 4 alappillére - életcél megléte: személyes célok, törekvések, feladatok, melyek fényében értelmesnek érezhetjük az életünket, - hatékonyság: az érzés, hogy hatni tudunk a világra (ősbizalom), visszaigazolás: önmagunk számára meggyőző bizonyítékok, hogy tetteink jók és igazságosak, az Én értékes voltának tudata: személyünket mások is elfogadják és értékelik. A lelki állóképesség (a valódi önbecsülés) nem ajándék, kitartó önfejlesztő munka eredménye.

Az önbecsülés gyakorlatai Szenteljünk figyelmet a célokról, igényekről szóló információknak, visszajelzéseknek! Nézzünk szembe a kényelmetlen tényekkel is!

Az önbecsülés gyakorlatai Szembesüljünk hibáinkkal és tanuljunk belőlük! Változtassuk őket fejlődési feladattá!

Az önbecsülés gyakorlatai Fejlesszünk ki magunkban egyfajta ellenőrzési, irányítási érzetet! Ismerjük fel, hogy felelősek vagyunk tetteinkért, választásainkért, céljaink eléréséért és értékeinkért!

Az önbecsülés gyakorlatai Legmélyebb meggyőződésünkből beszéljünk és cselekedjünk. Akarjuk pontosan kifejezni gondolatainkat, értékeinket és érzéseinket. Álljunk ki önmagunkért!

Az önbecsülés gyakorlatai Tűzzünk ki célokat, és a legnehezebb helyzetekben is érjük el azokat! Fejlesszük önuralmunkat, önfegyelmünket!

Az önbecsülés gyakorlatai Az integritás megteremtése: viselkedésünk legyen összhangban elképzeléseinkkel, ideáljainkkal, meggyőződésünkkel, hitünkkel.

Az egyén reakciója olyan helyzetekben, A stressz Eustressz, distressz Az egyén reakciója olyan helyzetekben, amikor hirtelen nem vagy nehezen tud környezetének körülményeihez alkalmazkodni. Stresszorok: fizikai vagy lélektani.

A kiégési szindróma fő tünetei - Testi tünetek: alvászavar, kifejezett testsúlyváltozás, pszichoszomatikus tünetek jelentkezése, kipihenhetetlen fáradtság érzése, gyakori betegállomány stb. - Magatartási tünetek: ingerlékenység, cinizmus, védekezés, nem tud örülni a sikereknek, koffein-, nikotin-, alkohol-, drogfüggés, kóros táplálkozási szokások jelei. - Érzelmi tünetek: krónikus szorongás, depresszív reakció, hipománia, rögeszmésség, érzelmi távolságtartás az emberektől, ingerlékenység, gyakori balesetezés stb. - Mentális tünetek: teljesítőképesség csökkenés, szakmai önértékelési problémák, bizonytalanság stb.

Stresszt kezelő-, a kiégést megelőző módszerek - Nézzük a stresszorokat helyes szemszögből! Tegyük fel a kérdést: Mennyire rossz ez a helyzet, összevetve mindazokkal, amelyek az életemben tényleg jelentenek valamit? Belehalok? Csődbe jutok? Mennyire kerülök hátrányos helyzetbe? Nincs már mit ennünk? Elveszítem az állásomat? - Kerüljük a negatív elképzeléseket/fantáziálásokat, embereket! Tegyük fel a kérdést: előbbre visz-e célkitűzéseimben, amit most csinálok, vagy éppen hátráltat? Próbáljunk meg a szituáció pozitív tényezőiről listát készíteni, esetleg állítsunk össze egy listát azokról a dolgokról, melyek rosszabbak is lehetnének.

Stresszt kezelő-, a kiégést megelőző módszerek - Kondíció - Egészséges étkezési szokások - Kikapcsolódás meditáció relaxáció (progresszív) imagináció (sikerek) autogén tréning, jóga folyamatos izomlazítás - Iktasson be napi programjába kis pihenőket munka – pihenés – munka – pihenés….

Stresszt kezelő-, a kiégést megelőző módszerek - Légzés - Nevetés, humor - Készítse elő a munkáját! - Teremtsen rendet és nyerjen áttekintést a munkájában!

Pozitív tényezők, védőfaktorok az anómiával szemben (Kopp-Skrabski) Az önbizalom (hatékonyság), az ún. tanult sikeresség, („általában meg tudom oldani a nehéz élethelyzeteket”). - Az élet értelmébe vetett hit és a biztos munkahely. - A vidámság, jókedv jelentős védőfaktor. A pozitív életminőség (férfiak esetében). A jó házastársi kapcsolat férfiaknál. A nőknél a jó családi kapcsolatok. A nők iskolázottsága a férfiak részére.

„Nem kell minden helyzetből nyertesen kikerülni! Köszönöm a figyelmet! „Nem kell minden helyzetből nyertesen kikerülni! Aki ezt a kényszert el tudja engedni, az belsőleg nagyon szabad lesz. Az élet hosszú, bele kell, hogy férjenek veszteségek, összeomlások, újrakezdések is.” Mérei Ferenc