KOMPETENCIA ALAPÚ NEVELÉS

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A KÓPÉVÁR ÓVODA SZAKMAI BESZÁMOLÓJA A TÁMOP
Advertisements

Komplex Instrukciós Program
„Ezt egy életen át kell játszani”
Így tanítom az erkölcstant… 1.osztályban
3. alprojekt A hátrányos, ill. halmozottan hátrányos helyzetű, a sajátos nevelési igényű illetve tanulási nehézségekkel küzdő tanulók fejlesztésére létrehozandó.
Támop 3.1.4/ A kompetenciaalapú oktatás, egyenlő hozzáférés – innovatív intézményekben.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
Program fejlesztés az óvodai nevelés kompetenciaterületén
Az együttműködés színterei a segítő pedagógus szemszögéből
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TÉMÁK FELDOLGOZÁSA PEDAGÓGIAI PROJEKTEKKEL Rádai Péter (Nyíregyházi.
Arany János Általános Iskola Kisújszállás, Kálvin u. 3.
TÁMOP Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Befogadó intézmények Sárbogárdon
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
Kompetencia alapú óvodai programcsomag
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
TAPASZTALATAIM A KOMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁSRÓL MŰVELTSÉGTERÜLET SZOCIÁLIS ÉLETVITEL ÉS ÉLETMÓD KÉSZÍTETTE: VARGA GABRIELLA GÁRDONYI GÉZA ÁLTALÁNOS ISKOLA.
Változások – kompetenciafejlesztés az óvodai nevelésben
Kastélykert Körzeti Óvoda
TAPASZTALATOK AZ ÓVODAI NEVELÉS GYAKORLATÁBAN
Az óvoda és az iskola együttműködésének megvalósulása a Naprakészség TIOK-ban Mérleg.
Módszertani megújulás a nevelő munkában
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
A sajátos nevelési igényű tanulókkal kapcsolatos változások Dömötör Monika, gyógypedagógiai tanár szeptember 8.
Albert István Téri Napovi Kisvaszar
Készítette: Lengyelné Bencsik Judit
Befogadó iskolák, befogadó pedagógus-közösségek
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
TIOK tapasztalatok a kompetencia fejlesztésről.
Városközponti Főigazgatóság Kossuth Lajos Általános Iskola Tájékoztató az „Önkéntes segítő gyakorlat” tárgyhoz augusztus 23.
TEVÉKENYSÉGÜNK a tanév során. augusztus – szeptember őszi szűrés az óvodákban az 5. életévüket betöltött gyermekek részére logopédiai szűrés csoportos.
„Míg élsz, egyre tanulj, és soha abba ne hagyd.” Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos.
Integráló iskolák a közoktatásban
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
A dyslexia veszélyeztetettség tünetei
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
Korszerű óvodapedagógiai módszerek, eljárások alkalmazása a Csertán Sándor Általános Iskola és Óvodában TÁMOP / projekt TEMATIKUS MÜHELYFOGLALKOZÁS.
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
HEF OP / A SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ TANULÓK EGYÜTTNEVELÉSE
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Az óvodai tevékenységterv
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Szeretettel köszöntöm
Inklúzív nevelés Magyarországon
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Rózsavizes Húsvét napját jöttem ma kívánni… Húsvét projekt a baracskai Kozma Ferenc Általános Iskola 3. osztályában március 17-március 25. készítette:
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
Nagyné Heidenwolf Erzsébet Hallássérült gyermekek integrált oktatásának segítése.
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
NEVELŐI ÉRTEKEZLETRE A FÉLÉVES ÉRTÉKELÉS ELŐKÉSZÍTÉSE Farkasné Egyed Zsuzsanna saját óvodai munkaanyag, forrásként felhasználható.
  Mit jelent a kompetencia alapú óvodai programcsomag használata a gyerekek számára?
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
AZ ÓVODÁS GYERMEK ÉS AZ ERKÖLCS
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

KOMPETENCIA ALAPÚ NEVELÉS Körzeti Általános Iskola és Óvoda Ormosbánya

A kompetencia alapú óvodai programcsomag bevezetésének előzményei 2006. szeptemberében Módosítottuk a Helyi Nevelési Programunkat. A nevelőtestületet és a szülőket tájékoztattuk a programról. Bemutattuk a segítő szakembereket, felnőtteket.

A fejlesztés célja: Rugalmas, inkluzív óvodai környezet biztosítása. A tevékenységek vezetése differenciálással. A várható fejlettségi szint elsajátítása az egyéni képességekhez igazodva. A sajátos nevelési igényű gyermekek (enyhe- és középsúlyos értelmi fogyatékos) személyiségének fejlesztése szakfejlesztővel és az óvónővel. A használható ismeretek és tudásanyag elsajátítása, rendszerszerű látásmód segítése. Minden gyermek a maga módján, a maga ütemében, a saját képességei szerint fejlődjön.

Személyi feltételeink Szakmai vezető: Újváriné Móré Valéria Óvónők: Joó Endréné Erika néni Kertész Istvánné Hugika néni Varga Józsefné Erzsike néni KIS-CSOPORT: 23 FŐ

Modulok és témák Tűz – október, november, december Víz – január, február, március Föld - április, május, június Levegő - július, augusztus, szeptember Modulonként 8 témakört dolgozunk fel. A program korcsoportokra bontja a témákat.

Fejlesztés Kapcsolódási pontok a Helyi programmal Azonosságok: A kompetenciaterületek azonosak (mint a szociális, verbális, testi, értelmi). A játék a gyerekek legelemibb szükséglete, erre épít a mindkét program, mely szem előtt tartja a játékba integrált tanulást, és a cselekvésbe ágyazott kompetencia területek fejlesztését. Eltérések: Eltér viszont a rendezési elvben. A helyi programunk a természet változását követi (ősz, tél, tavasz, nyár)és a tevékenységek e köré szerveződnek, míg a programcsomag a négy őselemre épít (tűz, víz, föld, levegő).

Tervezés A programcsomagban a témajavaslatok életkorok szerint szerepelnek,és azon belül három szintű a differenciálás. Számunkra a tervezés bonyolultabb, mert vegyes életszervezésűek a csoportjaink. Így a differenciálás során figyelembe kell venni a gyerekek életkorát, és az egyéni fejlődésük ütemét valamint a roma kisebbségi kultúra oktatását, amely a vers,mese,zene a kézművesség és a képzőművészet,rajz. A témák időintervalluma nincs meghatározva, ezt a pedagógus módszertani szabadsága határozza meg.

Együttnevelés Az SNI gyerekek számára az együttnevelés biztosítja a korai szocializációs és rehabilitációs lehetőségeket: szokásrendszer kialakítása, érzelmi nevelés. Nagymértékben segíti az egészséges gyerekek empátiáját, toleranciáját, kooperatív készségét és a másság elfogadását.

Egyéni fejlesztés Az SNI gyerekek egyéni fejlesztése érdekében tervet készítettünk, amelynek alapja a szakértői vélemény, a gyógypedagógus,a logopédus tervei,valamint a megfigyeléseink. Az egyéni fejlesztési tervek tartalmazzák: a fejlesztendő kompetenciaterületeket a fejlesztés tartalmát, módszereit, eszközeit hatékonyságát. A mi SNI gyerekeinkre elsősorban az idegrendszer biológiai és genetikai okokra visszavezethető gyengébb funkcióképességek illetve a kedvezőtlen környezeti hatások folytán tartós tanulási képességzavarok jellemzőek.

Differenciálás A programcsomag moduljainak kipróbálásakor a gyerekek (az SNI-ek is ) azonos témában, de különböző célok, és feladatok szerint haladnak. A tevékenységek során a differenciálás az alábbiak szerint történik: a segítségadás módjában (SNI gyerekeknek több segítség kell) a feladatok szintjében lassúbb tempó, kevesebb feladat (pl.: gyurmázásnál, festésnél ) a tevékenységen belül a technikában: ecset helyett ujjfestés, vágás helyett tépés kapcsolattartás szintjében: felnőttel, egyedül, vagy csoportban a tanulási stílusban: verbálisan vizuálisan, akusztikusan, mozgás útján, illetve komplexen az ismeretek külső tárgyra vonatkozó szintjén. (csak a ráismerés és alkalmazás, reprodukció kevésbé)

Eddigi eredményeink Az SNI gyerekeknél a kevés, de biztos tudás a legfontosabb. A leglátványosabb eredményt a szociális kompetencia területén értünk el. A szokásokat saját szintjükön betartják, sokat fejlődött az érzelmi kompetenciájuk (akarat, önuralom, elfogadás, együttműködés). Megindult a beszédészlelésük, beszédaktivitásuk, figyelmük tartósabb. Mozgásuk sokat fejlődött. A programcsomag alkalmas arra, hogy a sajátos nevelési igényű gyerekek kompetenciáit fejlessze.

Témafeldolgozás

Tevékenység témája: A FÖLD modulon belül: Az évszakok változása (ősz,tél,tavasz,nyár) Tavaszi ünnep a Pünkösd, pünkösdi népszokások Tevékenység anyaga: A Pünkösd közeledtével virágok készítése pünkösdi virágvásárra, dugónyomattal, festéssel, vágással, ragasztással, hajtogatással. A pünkösdi rózsa című dalos játék énekelgetése,eljátszása. Zelk Zoltán: Csilingel a gyöngyvirág című vers mondogatása. Játék: Virágjáték Néphagyomány: Pünkösdölő.

Alkalmazott foglalkozási formák: interaktív beszélgetés, mikrocsoportos, egyéni differenciálás Az értékelés formái: a mikrocsoport értékelése, egyéni értékelés Az értékelés módja: szóban, eszközzel (játékgaras) Eszközök: több színű temperafesték, dugók, fehér textil, színes lapok, ollók, ragasztók, szimbólumképek, garasok, boltos-játék berendezése.

A kompetenciaterületek differenciálása Képességfajták I. szintű differenciálás II. szintű differenciálás III. szintű differenciálás Értelmi Figyelem,gondol-kodás vizuális észlelés fejlesztése a szimbólumok felismerésével Auditív észlelés, figyelem differenciáló fejlesztése a beszélgetés során az utasítások kihallásával. Emlékezet fejlesztése évszakokhoz kapcsolódó élmények felidézésével. Szimbolizációs készségek fejlesztése

I. szintű differenciálás II. szintű differenciálás Képességfajták I. szintű differenciálás II. szintű differenciálás III. szintű differenciálás Szociális Társas magatartás, türelem, kivárás, együttműködő képesség, sikerélmény erősítése. A közös tevékenységek során sikerélményhez juttatás Jó megoldásra ösztönző belső igény, motiváció alakítása pozitív visszajelzéssel. Sikerélményhez juttatás. Együvé tartozás érzésének mélyítése, közösségi érzés fejlesztése, az élmények felidézésével. Sikerélményhez juttatás.

I. szintű differenciálás II. szintű differenciálás Képességfajták I. szintű differenciálás II. szintű differenciálás III. szintű differenciálás Testi Nagymozgás fejlesztése köralakítással. Finommototika Szem-kéz koordináció fejlesztése nyomatolás-sal, festéssel. Nagymozgás fejlesztése köralakítással. Finommotorika Szem-kéz koordináció fejlesztése festéssel,vá-gással, ra-gasztással. Szem-kéz koordináció fejlesztése, illesztéssel, vágással, ragasztással.

A tevékenység menete Beszélgetés az évszakokról,a szimbólumképek segítségével. Felelevenítjük az adott évszakhoz kapcsolódó verseket, élményeket, történéseket, hagyományokat. Mindegyik évszakból kiválasztom a szimbólumképet,és átadom annak a kisgyermeknek, akit az azonos csoportba fogok ültetni. Négy csoportot alakítok ki, mindegyik csoport eltérő technikával tevékenykedik. A felnőttek segítenek. A tevékenység közben elmondom a verset és énekelem a dalt. A virágok a boltba kerülnek, a pünkösdi király kendőjével játszani fogunk. Eljátsszuk a dalos-játékot. A játék után megkapják a garasokat. Elkezdődik a virágvásár játék.

Kooperatív technika I. csoport: Előre kivágott virágformát fest be. Segítő: Vali néni II. csoport: Textilre dugóval nyomatot készít,ez lesz a pünkösdi király kendője. Segítő: Erika néni III. csoport: Kirajzolt virágformát vág ki és ragaszt. Segítő: Hugika néni IV. csoport: Virágokat hajtogat. Segítő: Erzsike néni