Előadó: Mészáros Zsuzsanna. Olyan foglalkozást elősegítő aktív eszköz, amellyel a munkanélküli vagy a munkaviszonyban álló, de munkanélküliséggel veszélyeztetett.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

1 Idősebb munkavállalók a magyar munkaerőpiacon Dr. Székely Judit november 28. BUDAPEST.
Jó gyakorlatok a norvég foglalkozási rehabilitációban Kihívások és válaszok konferencia Szombathely Støren- Váczy Blanka szociálpolitikus.
A regisztrált diplomás munkanélküliek helyzete a fővárosban Előadó: Vass István igazgató
1 A felnőttképzés aktuális jogi környezete Nagy Zsolt.
Felnőttképzési tv. és a felsőoktatás Sum István OM
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat hosszú távú stratégiája, kapcsolata a releváns operatív programokkal.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia pillére: Az alkalmazkodóképesség növelése Soós Roland Igazgató ÉRÁK.
A MENTOROK SZEREPE A KOMPLEX REHABILITÁCIÓ FOLYAMATÁBAN Tengelic.
„Megváltozott világ?!” TÁMOP /1-2F projekt Dr. Ádám Szilvia.
FIP képzés - menetrend 01. – Bevezetés – Általános információk a FIP-ekről 02. – Közfeladatot ellátó szervek, közérdekű adatok közzététele 03. – ÁFSZ és.
Civil szervezetek részvétele a munkaerőpiaci szolgáltatások ellátásában a Közép-magyarországi régióban.
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
A foglalkoztatás és a szociális szolgáltatások összekapcsolása
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Munkavállalás OKJ szakképesítéssel? Előadó: Eperjesi Zsuzsanna képzési igazgató Változások a szakképzésben konferencia PBKIK november 29.
A foglalkozási rehabilitáció helye és szerepe a munka- ügyi szervezetben Harkány, október 16. Szellő János.
A távmunka fejlesztésének lehetőségei és eredményei Simon Gábor Távmunka Tanács elnöke Szociális és Munkaügyi Minisztérium államtitkára Szociális és Munkaügyi.
Az ÉRÁK legfontosabb céljai A képzés és a munkaerő-piaci szolgáltatások egységes normák szerinti működtetése. A munkanélküliek folyamatos képzésbe kerülésének.
TÁJÉKOZTATÓ a Nemzeti Felnőttképzési Intézet tevékenységéről.
Balatonvilágos, május 09. Előadó: Dr. Szedlacsek György 1.
Tájékoztató az aktuális foglalkoztatási és képzési programokról.
Mátyus Mihály Osztályvezető
Új dolgozóval bővül szalonja. Milyen járulékfizetési kötelezettségei vannak? Hasonlítsa össze a mellékletek segítségével egy START kártyás foglalkoztatott.
A felnőttoktatás funkciói Magyarországon
A foglalkozási rehabilitáció aktuális kérdései
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
Főigazgatói értekezlet november 27–28. Sárvár „Út a munkához” program bemutatása.
Segélyezési rendszer átalakítása
Munkaasszisztensi tevékenységek Regionális Szociális Forrásközpont Nonprofit Kft. ___________________________ Integrált Foglalkoztatást Segítő Szolgálat.
Lakónépesség*: Lakónépesség*: ezer fő Foglalkoztatottak: Foglalkoztatottak: ezer fő Munkanélküliek száma: Munkanélküliek száma: ezer fő Gazdaságilag.
Foglalkoztatási Programok Osztálya – osztályvezető
Szakmai tanulási utak Előadás S truktúrák és folyamatok szekció SZABÓNÉ DR. BERKI ÉVA szakképzési és felnőttképzési szakértő VII. Nevelésügyi Konferencia.
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
Az Esélyegyenlőség és az ESZA alapelveinek érvényesítése Európai Unió Magyarország -Budapest Európai jogfejlődés Luxemburgi és Lisszaboni folyamat.
Kunszentmártoni kistérség munkaerő-piaci helyzete, támogatási lehetőségek Készítette: Deák István kirendeltség-vezető.
A képzett szakemberekért HEFOP központi program „ KORSZERŰ FELNŐTTKÉPZÉSI PROGRAMOK KIDOLGOZÁSA ÉS ALKALMAZÁSA” Záró rendezvény MEGNYITÓ.
Dr. Fodor Imréné Pécsi Regionális Képző Központ igazgatója
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) NCA-ÖNSZ-08-C-0070 A Társadalmi Megújulás Operatív Programról: a HEFOP.
Képzések finanszírozása SZTE JGYPK Felnőttképzési Intézet Szeged, 2008/2009. I. félév.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Egész életen át tartó tanulás
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
A képzés fejlesztését, korszerűsítését indokolttá tevő szakmai fejlődésről Sz. dr. Nyitrai Ágnes Apor Vilmos Katolikus Főiskola,
Az Európai Unió által társfinanszírozott projekt 1 Ikonok és Indexek Projekt (A felnőttképzés hozzáférésének fejlesztése Újpesten, különösen a halmozottan.
Kormányszóvivői tájékoztató 1 Tanulni és versenyben maradni felnőttkorban is.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Foglalkozási Rehabilitációs Szolgálat
MILASSIN ERIKA IGAZGATÓ
Az egész életen át tartó tanulás koncepciója
HU Phare program: A fogyatékkal élő emberek munkaerőpiacra jutásának elősegítése (A foglalkozási rehabilitáció eszköztárának rendszerszemléletű.
Pedagógusképzést segítő hálózatok fejlesztése a Dél-Dunántúlon Pécsi Tudományegyetem TAMOP 4.1.2B.2-13/ projektje Pécs, november 25. Janovics.
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
Álláskeresőként történő nyilvántartás
Az Emelt szintű eTanácsadó akkreditált felnőttképzés tapasztalatai Dr. Tóth András - Herpainé Lakó Judit AGRIA MEDIA 2011 KONFERENCIA OKTÓBER ,
Andragógia Kraiciné Dr. Szokoly Mária (2004): Felnőttképzési módszertár. Új Mandátum Könyvkiadó, Budapest Összeállította: Marton Eszter.
A munkaerőpiac aktív politikájának szervezése, rendszere és finanszírozása Magyarországon BORBÉLY-PECZE, Tibor Bors, Ph.D. szakmai tanácsadó Budapest,
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
TÁMOP „Út a munka világába” Közép-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ dr. Nyári Tibor projektvezető.
2008. június 16.foglalkozási rehabilitációs képzés1 Foglalkozási rehabilitációs képzés az ELTE GYFK-n ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar.
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
Megváltozott munkaképességűek és fogyatékkal élők foglalkoztatását elősegítő támogatások és módszerek Tatosné Takács Andrea december 18.
1 A Nyugat-Dunántúli Regionális Munkaügyi Központ Nagykanizsai Kirendeltség és Szolgáltató Központ Munkaerőpiaci képzés.
„Újra tanulok” A Nemzeti Munkaügyi Hivatal képzési stratégiája Bálint István Foglalkoztatási főigazgató-helyettes.
A szakképzési hozzájárulás hatékony felhasználása Cséfalvay Ágnes.
Megyei szintű foglalkoztatási megállapodások, foglalkoztatási-gazdaságfejlesztési együttműködések SIPOS-KOVÁCS MÓNIKA PROJKETMENEDZSER.
NEMZETI FEJLESZTÉSI TERV
HEFOP /1 „Lépj előre” – Őrségi kistérségi összefogás a szociális szakemberek képzésével a munkanélküliség hatékony kezelése érdekében HEFOP / /4.0.
Lorem ipsum.
A magyar felnőttképzés rendszere - a szakértők szemével
Előadás másolata:

Előadó: Mészáros Zsuzsanna

Olyan foglalkozást elősegítő aktív eszköz, amellyel a munkanélküli vagy a munkaviszonyban álló, de munkanélküliséggel veszélyeztetett rétegek képzésével növelhető az elhelyezkedési esély, illetve a munkahely megtartása.

Az álláskeresők vagy a munkaviszonyban állók elhelyezkedési esélyének javítása, illetve a munkahely megtartásának elősegítése.

 Közvetlen finanszírozás. A finanszírozás címzettje az oktatási intézmény, szervezet, az oktatási szolgáltató vagy annak fenntartója. A finanszírozás formája lehet pénz, vagy adókedvezmény.  Közvetett finanszírozás. A finanszírozás címzettje nem az oktatási szolgáltató, hanem az oktatási szolgáltatást igénybe vevője. Az oktatásban résztvevő ez esetben teljes tandíjat fizet, azonban költségeit részben vagy egészében valamilyen formában kompenzálják. Ennek formái lehetnek:  Oktatási utalvány  Hallgatói hitelek Munkaadók támogatásának módja → adókedvezmény

 az állami támogatási rendszer  a munkáltatók saját dolgozóik tanulását, képzését támogató rendszer  az egyén saját finanszírozása, vagy hozzájárulása a képzéshez

 az állampolgári jogon tanuló felnőtt első, OKJ-ben szereplő szakképesítése megszerzésére irányuló képzés támogatására  a munkanélküli vagy munkanélküliséggel veszélyeztetett felnőtt  a fogyatékkal élő felnőtt általános, nyelvi, valamint szakmai képzésének támogatására  az 50 év feletti felnőtt második, OKJ-ben szereplő szakképesítése megszerzésére irányuló képzés támogatására  állami normatív támogatás a dolgozók általános- és középiskoláiban tanuló felnőttek részére – a közoktatási törvény alapján  az állam által aktuálisan meghatározott, a támogatási rendszerbe bevont felnőtt célcsoport támogatására  az állam által aktuálisan meghatározott a közfeladatok magasabb szintű ellátása érdekében képzés-támogatásban részesülő célcsoport támogatására

Állami támogatások forrásai:  Központi költségvetés  Szakképzési hozzájárulásnak a felnőttképzésre elszámolható része  A Munkaerőpiaci Alap foglalkoztatási és képzési alaprészei

A foglalkoztatáshoz, a munkanélküliséghez, a szakképzéshez kapcsolódó pénzeszközök összevonásával, egységes kezelésével a munkaerő alkalmazkodásának, a munkanélküliek munkához jutásának, a felszámolás alatt álló gazdálkodó szervezetek munkavállalói szociális biztonságának, a szakképzés továbbfejlesztésének, a megváltozott munkaképességű személyek foglalkoztatásának hatékony elősegítése, a munkaerő-piaci szervezet működése pénzügyi feltételeinek biztosítása.

 Szakképzési törvényben meghatározott szakképzés  A szakképzés megkezdéséhez szükséges alapismereteket nyújtó oktatás  Pályaorientáló és álláskeresési ismeretek oktatása  a szakképesítéssel rendelkező személyek számára nyújtandó államilag elismert nyelvvizsga megszerzésére irányuló képzés  közúti járművek vezetésére jogosító vezetői engedély, mezőgazdasági vontató vezetésére jogosító járművezetői igazolvány, továbbá járművezetői engedély (II. kategóriára és trolibuszra érvényesítve), a belföldi és a nemzetközi árufuvarozási engedély, a veszélyes áruk szállításához szükséges engedély (ADR) kiadásához előírt képzés, továbbá az autóbusszal díj ellenében végzett személyszállításhoz szükséges képzés, és az építőgép-kezelő engedély kiadásához szükséges képzés.

 az egyetemi, főiskolai továbbtanulásra felkészítő képzésre, csak abban az esetben, ha a képzésben történő részvételt a cigány kisebbségi önkormányzat, cigány kisebbségi önkormányzati társulás vagy bíróság által nyilvántartásba vett cigány érdek-képviseleti szervezet szervezi, vagy szervezésében közreműködik  az olyan iskolarendszerű képzésre, amelyre az éves költségvetési törvény normatív állami hozzájárulást állapít meg.

a) szolidaritási alaprész b) jövedelempótló támogatás alaprész c) foglalkoztatási alaprész d) bérgarancia alaprész e) képzési alaprész f) rehabilitációs alaprész g) működési alaprész

a) a munkaadói járulék b) a munkavállalói járulék c) vállalkozói járulék d) TÁMOP intézkedések bevétele e) Egyéb bevétel (területi, központi és szakképzési és felnőttképzési egyéb bevétel) f) a rehabilitációs hozzájárulás g) rehabilitációs célú munkahelyteremtő támogatás törlesztése h) a szakképzési hozzájárulás i) bérgarancia támogatás törlesztése

a ) aktív támogatások  foglalkoztatási és képzési támogatások  foglalkoztathatóság EU-s társfinanszírozás  közmunka céljára pénzeszköz átadás  TÁMOP 1.1 Munkaerőpiaci szolgáltatások és támogatások kiadásai  TÁMOP 1.2 Foglalkoztatást ösztönző normatív támogatások kiadásai  Társadalmi párbeszéd programok  Járulékkedvezmény megtérítés b) szakképzési és felnőttképzési támogatások  Szakképzési és felnőttképzési célú kifizetések  Alkalmazkodóképesség EU-s társfinanszírozása c) rehabilitációs célú munkahelyteremtő támogatás d) passzív kiadások  Álláskeresési támogatások  Vállalkozói járadék  Jövedelempótló támogatás  Nyugdíjbiztosítási Alapnak átadás

e) bérgarancia kifizetések f) működtetési célú kifizetések  Alapkezelőnek átadott pénzeszköz  Állami Foglalkoztatási Szolgálatnak átadott pénzeszköz  Állami Foglalkoztatási Szolgálat fejlesztési program  Állami Foglalkoztatási Szolgálat központosított kerete  Országos Munkavédelmi és Munkaügyi Főfelügyelőségnek pénzeszköz átadás  Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézetnek pénzeszköz átadás  Országos Foglalkoztatási Közalapítványnak pénzeszköz átadás  Tranzakciós díj g) költségvetési befizetés  Megváltozott munkaképességű személyek foglalkoztatásának támogatása  Egyéb költségvetési befizetés

 Szűkebb értelmezése: - a munkavégzéshez, a munkaerő-piaci pozíciók megőrzéséhez kapcsolódó ismeretszerzés.  Tágabb értelmezése: - a gyermekkortól kezdve egész életen át segítsen mindenkit abban, hogy dinamikus ismereteket szerezhessen a világról, a többi emberről és saját magáról.  (megtanulni megismerni, megtanulni dolgozni,  megtanulni együttműködni másokkal, megtanulni élni.)

 Formális tanulás: oktatási és képzési intézményekben valósul meg, oklevéllel, szakképesítéssel ismerik el  Nem formális tanulás: az oktatási rendszer fő áramán kívül zajlik, általában (nem) ismerik el hivatalos bizonyítvánnyal  Informális tanulás: a mindennapi élet fő velejárója

 A munkahely szakmai képzést vagy átképzést követel meg tőlük.  Felébred bennük a „második esély” iskolái nyújtotta lehetőségek iránti igény.  Magasabb képzettség elérésével javítani szeretnének alacsonynak tartott fizetésükön.  Fogyatékosként speciális munkakörben szeretnének elhelyezkedni.

 Fizikai tényezők: - egészségi állapot  Érzelmi tényezők: - énkép, érzelmi világkép - motiváció - megerősítés  Intellektuális tényezők: - előzetes ismeretek - a passzív és aktív tanulás - tanulási módszerek közötti választás

 Mikor tanuljak? - újabb tudásra van szükségem - az alapvető életviteli ismeretek megszerzése szükséges - a tanulás-képzés pótlása  Mit tanuljak? - szakmai ismereteket - általános képességfejlesztésre irányuló (magatartási vagy személyiségtulajdonságok fejlesztése) ismereteket

 Ne rohanjunk kéretlenül segíteni!  Ne oldjuk meg a tanuló helyett a nehezebb részeket, segítsük ötletekkel!  Ne bontsuk a tananyagot apró részletekre, ezt hagyjuk a tanulóra!  Empátia!!!: „Látunk a másik szemével, hallunk a fülével és érzünk a szívével” (Buda Béla)

Célok:  A foglalkoztathatóság elősegítése, illetve javítása.  A gazdasági és társadalmi változásokhoz való alkalmazkodás segítése.  Az egyén önmegvalósításának támogatása.  Az aktív állampolgárság kialakulásának a segítése.

 A tanulási képességek és kulcsképességek fejlesztése (alapkészségek, kulcsképességek)  Pályaorientáció és –korrekció segítése  Korszerű munkavállalói ismeretek elsajátítása (önértékelés, empátia, kapcsolatteremtés stb.)  Esélyegyenlőség biztosítása (pl. 50 év felettiek, fogyatékkal élők, gyes-ről, gyed-ről visszatérők)  Jogi, intézményi és finanszírozási feltételek kialakítása

 Europass rendszer kidolgozása  Atipikus képzési formák (pl. távoktatás)  Modulrendszerű képzési programok, tan- és segédanyagok  Tanárok, oktatók, trénerek tutorok, tanácsadók, továbbképzési rendszerének a kiépítése

Felnőttképzési tv. 17. §  (1) A képzési programnak igazodnia kell a képzésben részt vevő felnőttek eltérő előképzettségéhez és képességeihez.  (2) A képzésre jelentkező felnőtt kérheti tudásszintjének előzetes felmérését, amelyet a felnőttképzést folytató intézmény köteles értékelni és figyelembe venni. (RKK, Székesfehérvár, Pécs) Szt. 11. § (1) A szakképzést folytató intézményben, illetőleg a felsőoktatási intézményben folytatott tanulmányokat a szakképesítést nyújtó szakképzésben előírt - megegyező tartalmú - követelmények teljesítésébe be kell számítani.

 Célja, alkalmazási területei  Módszerek és eljárások a PLAR-hoz  Tesztekre épülő (nemzeti szinten egységesített) vizsgarendszer  Ún. kompetencia-portfolió  Gyakorlati próbatétel („challenge process”)  Beszélgetés, interjú

 Előzmények: - az előzetes tudás mérése, - a beszámítható tudás, illetve kompetencia meghatározása, - a tanulási szükséglet meghatározása - egyéni képzési napló

 a felmérés eredménye modulonként  a beszámítható tudás  a szükséges tanulás témakörei  a szükséges tanulás óraszámai  az ajánlott legoptimálisabb tanulási módszer  a haladás közösen vállalható üteme  egyéb (pl. modulzáró vizsgák eredményei, hiányzás)