TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
Fontosabb témák: A tehetség táncoltatja a tőkét A tehetség táncoltatja a tőkét Középpontban az egyén Középpontban az egyén A tanulás formái A tanulás formái A sikeres tanulás feltételei A sikeres tanulás feltételei Tanulás-tudás-minőség Tanulás-tudás-minőség
Jonas Ridderstrale-Kjell A. Nordström: A tehetség táncoltatja a tőkét A tudás hatalom, és feltartóztathatatlanul terjed, potenciálisan ott van mindenütt. A tudás hatalom, és feltartóztathatatlanul terjed, potenciálisan ott van mindenütt. A tudás az országok, szervezetek és egyének új hadszíntere. A tudás az országok, szervezetek és egyének új hadszíntere. A világháló révén szinte minden elérhetővé válik szinte mindenki számára, szinte bárhol, szinte bármikor. A világháló révén szinte minden elérhetővé válik szinte mindenki számára, szinte bárhol, szinte bármikor.
Marxnak igaza volt: A munkások tulajdonába fog kerülni a társadalom legnagyobb kincse, a termelőeszköz.
A termelőeszköz kicsi, szürke és megközelítőleg 1,3 kilogramm tömegű – ez nem más, mint az emberi agy.
„Az agyadat – akár jól vagy akár rosszul, de egyedül te irányítod.”
Kihívás: „egyénközpontú” oktatáspolitikai hangsúly, gyermekközpontú iskola „egyénközpontú” oktatáspolitikai hangsúly, gyermekközpontú iskola Hiába tágítjuk a kereteket, ha az egyének nem használják ki azokat (nem tudják kihasználni azokat). Hiába tágítjuk a kereteket, ha az egyének nem használják ki azokat (nem tudják kihasználni azokat).
A tanulás több formában történhet: – hierarchikusan strukturált szerkezetben ( iskolarendszerű) formális – hierarchikusan strukturált szerkezetben ( iskolarendszerű) – iskolarendszeren kívüli, szervezett nem-formális – iskolarendszeren kívüli, szervezett – legtágabb értelemben: informális – legtágabb értelemben: egész életen át tartó folyamat (attitűdök, értékek, készségek)
A sikeres tanulás feltételei: A tanulási lehetőségekhez való hozzáférés A tanulási lehetőségekhez való hozzáférés A tanulással szembeni motivált viszony A tanulással szembeni motivált viszony A tanulással kapcsolatos döntések meghozatalához szükséges információ A tanulással kapcsolatos döntések meghozatalához szükséges információ A tanulásba fektetett idő, energia, pénz egyéni megtérülése A tanulásba fektetett idő, energia, pénz egyéni megtérülése Tanulási kultúra gazdagsága Tanulási kultúra gazdagsága
Hozzáférés korlát: a kínálat elégtelensége, a továbbhaladás, az egymásra épülés korlátozott korlát: a kínálat elégtelensége, a továbbhaladás, az egymásra épülés korlátozott kompetenciák (tanulásra való képesség) hiánya kompetenciák (tanulásra való képesség) hiánya
Motiváltság Nemzetközi viszonylatban a 15 éves magyar diákok magas számban vélekednek úgy, hogy amit az iskolában tanulnak nem releváns számukra.
A tanulással összefüggő döntéseket támogató információk: Tanulói teljesítményről korrekt visszajelzés (ne a tanár elvárása, hanem a teljesítmény) Tanulói teljesítményről korrekt visszajelzés (ne a tanár elvárása, hanem a teljesítmény) A kínálatról, a szolgáltatás minőségéről A kínálatról, a szolgáltatás minőségéről
Megtérülés „Egy jó tanulmányi teljesítményt felmutató iskola diákjainak tudására van-e jól fizető kereslet a munka világában?”
Tanulási kultúra Tanulást támogató normák Tanulást támogató normák A tanulás „piárja” A tanulás „piárja”
Tanulás-tudás- minőség-életminőség A személyes minőség – az önbecsülés alapja A személyes minőség – az önbecsülés alapja Kemény minőség: konkrét elvárások, követelmények teljesítése (képesség, képzés, tapasztalat, teljesítmény stb.) Kemény minőség: konkrét elvárások, követelmények teljesítése (képesség, képzés, tapasztalat, teljesítmény stb.) Puha minőség: érzelmi elvárások, akarat, hozzáállás, elkötelezettség Puha minőség: érzelmi elvárások, akarat, hozzáállás, elkötelezettség
Életminőség „Életünk minősége bennünk rejlik”