Fogyatékos és megváltozott munkaképességű emberek foglalkoztatásának Európai Uniós kérdései Sziklai István 1.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

Fogyatékosok helyzete Magyarországon
Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
Európa 2020 stratégia – kihívások az EU előtt Bauer Edit március 4. Dunaszerdahely.
Az Európai Unió fogyatékosügyi stratégiája Budapest, március 30.
„Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián,
Nemzetközi Médiakonferencia Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat
Merre tart a magyar foglalkoztatáspolitika? Garzó Lilla.
Életkor és diszkrimináció
A regisztrált diplomás munkanélküliek helyzete a fővárosban Előadó: Vass István igazgató
CIVITAS FIATALOK KÉT KERÉKEN.
A Közép-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ szerepe a komplex rehabilitációban Balog Lajos Rehabilitációs főreferens,foglalkoztatási szakértő
El ő adó: Kiszner Levente.  Melyek azok a legfontosabb társadalmi rétegek, amelyek valamilyen szempontból speciális helyzetben vannak?  Milyen nehézségek.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
Az EU támogatáspolitikája és az oktatásfejlesztés Halász Gábor tudományos tanácsadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
Egyenlő értékű munkáért egyenlő bér?
H-M Szakért ő i Akadémia Tematikus fejlesztésére Pécs – 9. szeminárium.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
Powerpoint Templates. Page 2  Tehetetlenek  Sajnálatra méltóak  Nem tudnak önmagukról gondoskodni  Nem képesek tanulni  Nem tudnak dolgozni  Az.
Nagy Zita Éva - Prókai Orsolya Revita Alapítvány (2. lot)
A Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány bemutatása az egyenlő esélyű hozzáférés tükrében Budapest, június 17. Szentkatolnay Miklós.
Dr. Garai Péter helyettes államtitkár Budapest, november 12.
Civil szervezetek részvétele a munkaerőpiaci szolgáltatások ellátásában a Közép-magyarországi régióban.
”PRO-TEAM” REHABILITÁCIÓS NONPROFIT KFT. Versenyszféra Fórum „Munkaerő-piaci szolgáltatások a „Pro-Team” Nonprofit Kft-nél.” TAMOP /
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program számokban Időtartam: Költségvetés: € – Ft/év Magyarországon.
Az EFOP köznevelést érintő beavatkozásai
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
VI. Országos Távmunka Konferencia december 6. Az OTP Csoport távmunka tapasztalatai Magyarországon és Romániában.
ENSZ Egyezmény a Fogyatékossággal Élő Személyek Jogairól Diszkriminációk a társadalomban és jogi kezelésük.
Az ÉRÁK felnőttképzési tevékenysége, a fejlesztés főbb irányai.
Tájékoztató az aktuális foglalkoztatási és képzési programokról.
A fogyatékosságot érintő szabályozás az Európai Unióban.
Az oktatás az EU-ban Lisszaboni statégia: Célmeghatározás –mit –mikorra –ki által –milyen minőségben Az eszközök között kiemelt helyen az egész életen.
Borbély-Pecze Tibor Bors Szakmai tanácsadó ÁFSZ-FSZH A jelenlegi magyar munkaerő- piaci helyzet Borbély-Pecze Tibor Bors, Ph.D. Szakmai tanácsadó ÁFSZ-FSZH.
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
Kreatív Iparágak a Digitális térben Új Széchenyi Terv konzultációs konferencia és eFestival Gála Digitális stratégia Közérdekű és kulturális adatok és.
1 Foglalkoztatási kihívások (1), avagy mitől beteg a magyar gazdaság és a társadalom LIGA REGIONÁLIS TANFOLYAM 2010.OKTÓBER 5-6 HAJÓS Dr. Szabó Imre VDSzSz/LIGA.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
Nyíregyháza, december 2. Tájékoztatás a lakóotthoni kitagolási program szakmai és finanszírozási hátteréről Horváth Péter SZMM, az Országos Fogyatékosügyi.
Az Esélyegyenlőség és az ESZA alapelveinek érvényesítése Európai Unió Magyarország -Budapest Európai jogfejlődés Luxemburgi és Lisszaboni folyamat.
Miért fontos a komplex rehabilitáció az Európai Unió foglalkoztatáspolitikája szempontjából? Budapest, december 3.
Strukturális és Kohéziós Alapok
Az Európai Unió szándékai és törekvései a fogyatékossággal élő európai polgárok érdekében Kósa Ádám.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
1 Az Európai Unió gazdasági fellendítési terve Winkler Gyula európai parlamenti képviselő (RMDSZ, EPP-ED) Brassó, január 29.
A nők foglalkoztatása, családi napközi, atipikus foglalkozatás,
Kissné Bencze Katalin Nemzeti Erőforrás Minisztérium június 18.
Foglalkoztatáspolitika az Európai Unióban
EURÓPAI UNIÓS POLITIKÁK
Ágazati kapcsolatok és szociális párbeszéd az EMCEF-ben Balatongyörök, április 29.
A Mozgássérültek Állami Intézetének bemutatása Február 22. Kogon Mihály igazgató.
ViaD’oro Közigazgatásfejlesztési Tanácsadó és Szolgáltató Készült az Új Magyarország Fejlesztési terv Államreform.
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
Pécs Telep-programok Tenczer tamás EMMI SZÜTFFÁT.
A Roma-Net Helyi Támogató Csoport lehetőségei a szociális városrehabilitáció tervezésében és végrehajtásában Mini-konferencia ,
Pedagógusképzést segítő hálózatok fejlesztése a Dél-Dunántúlon Pécsi Tudományegyetem TAMOP 4.1.2B.2-13/ projektje Pécs, november 25. Janovics.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
AZ IFJÚSÁGI GARANCIA RENDSZER ÉS A GINOP 5. 2
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
Az esélyegyenlőség elvének érvényesülése az oktatáspolitikában EMBERI ERŐFORRÁSOK MINISZTÉRIUMA KÖZNEVELÉSÉRT FELELŐS ÁLLAMTITKÁRSÁG Pölöskei Gáborné helyettes.
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
Esélyegyenlőség, társadalmi felzárkózás Emberi Erőforrások Minisztériuma Szociális Ügyekért és Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkárság Langerné.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
And what else?... Leszakadó gyerekek.
Korai iskolaelhagyás és társadalmi következményei
Készítette: Farkasné Veres Edina
Az LMBTI-személyek egyenlőségének előmozdítása az Európai Unióban
Előadás másolata:

Fogyatékos és megváltozott munkaképességű emberek foglalkoztatásának Európai Uniós kérdései Sziklai István 1

2 Jelenlegi helyzet Az Európai Unióban minden hatodik ember fogyatékossággal él (a fogyatékosság az enyhétől a súlyosig terjedhet),mintegy 80 millió embert érint, akik (gyakran) nem tudnak teljes mértékben részt venni a társadalom és a gazdaság életében a környezet és viselkedésbeli akadályok miatt. A fogyatékos személyek esetében a szegénységi ráta 70 %-kal magasabb az átlagnál, ami részben a foglalkoztatáshoz való korlátozott hozzáférésnek tulajdonítható. A fogyatékos személyek foglalkoztatási rátája azonban mindössze 50 % körül van a saját csoportjukon belül, s mindössze 12,3 % a teljes népességen belül. A 75 év felettiek több mint egyharmadát sújtja olyan fogyatékosság, amely valamilyen mértékben korlátozza őket, 20 %-uk életvitelét pedig jelentős mértékben korlátozza a fogyatékosság. A fogyatékosok aránya az EU lakosságának idősödésével nőni fog. Az EU átvette az ENSZ-egyezmény definícióját: eszerint fogyatékossággal élő minden olyan személy, aki hosszan tartó fizikai, értelmi, szellemi vagy érzékszervi károsodással él, amely számos egyéb akadállyal együtt korlátozhatja az adott személy teljes, hatékony és másokkal egyenlő társadalmi szerepvállalását.

Foglalkoztatási és oktatási, képzettségi helyzet 3 Foglalkoztatási és oktatási, képzettségi helyzet A fogyatékosság miatt korábban és az átlagtól lényegesen nagyobb arányban maradnak ki az iskolából a jelentősen vagy bizonyos mértékig korlátozottak. (Az EU- ban a 16-19 évesek körében 37%, illetve 25% marad ki, míg az átlag 17%.) Magyarországon az alapfokú végzettséget nem sikerül megszereznie mintegy 29%- uknak, a legfeljebb alapfokú végzettséggel rendelkezők aránya mintegy 40%.

Legfontosabb Uniós jogszabályok 4 Legfontosabb Uniós jogszabályok Az Európai Unió működéséről szóló szerződés (1997. évi módosítása) értelmében az Unió politikái és tevékenységei meghatározása és végrehajtása során küzd mindenfajta fogyatékosságon alapuló megkülönböztetés ellen (10. cikk), és a Szerződés felhatalmazza arra, hogy jogszabályt fogadjon el az ilyen megkülönböztetés leküzdésére (19. cikk). 2000/78/EK irányelv a foglalkoztatás és a munkavégzés során alkalmazott egyenlő bánásmód általános kereteinek létrehozásáról Az Európai Unió Alapjogi Chartája (2000) 1. cikk: „Az emberi méltóság sérthetetlen. Tiszteletben kell tartani, és védelmezni kell.” 26. cikk: „Az Unió elismeri és tiszteletben tartja a fogyatékos személyek jogát az önállóságuk, társadalmi és foglalkozási beilleszkedésük, valamint a közösség életében való részvételük biztosítását célzó intézkedésekre.” 21. cikk tiltja a fogyatékosság alapján történő bármely megkülönböztetést. A fogyatékossággal élők jogairól szóló ENSZ-egyezményt (2007) az EU és tagállamai is ratifikálták (Magyarország az elsők közt: 2010-ben). Ez arra kötelezi a részes államokat, hogy védelmezzenek minden emberi jogot és a fogyatékos személyek alapvető szabadságait.

Európai fogyatékosságügyi stratégia 2010–2020 5 Európai fogyatékosságügyi stratégia 2010–2020 Azonos időtáv az EU 2020 stratégiával, ahhoz való kapcsolódás Intézkedési területek: (Komplex) akadálymentesítés Egyenlő mértékű társadalmi részvétel a jogaik gyakorlásában Egyenlőség (egyenlő bánásmód, diszkrimináció-mentesség) Foglalkoztatás Oktatás és képzés Szociális védelem (támogató rendszerek minősége és fenntarthatósága) Egészség (egyenlő hozzáférés) Külső fellépés (EU bővítés, humanitárius programok során tudatosítás)

6 EU-i fogyatékosságügyi stratégia foglalkoztatási és képzési intézkedésének területei a fogyatékos személyek munkaerő-piaci helyzetének elemzése; fellépés azon ellátási gyakorlatok és csapdák ellen, amelyek eltérítik a fogyatékos személyeket a munkaerő-piaci belépéstől; az Európai Szociális Alap (ESZA) igénybe vételével a fogyatékos személyek munkaerő-piaci integrációjának elősegítése; aktív munkaerő-piaci politikák kidolgozása; a munkahelyek jobb akadálymentesítése; a munkaközvetítés, a támogatási struktúrák és a munkahelyi képzés számára szolgáltatások kidolgozása a fogyatékos személyeknek az általános oktatási és az egész életen át tartó tanulási rendszerekhez való hozzáférését nehezítő jogi és adminisztratív akadályok lebontása; az inkluzív oktatás és a személyre szabott tanulás kellő időben nyújtott támogatása, valamint a speciális szükségletek korai felismerése; megfelelő képzés és támogatás biztosítása az oktatás bármely szintjén dolgozóknak, valamint jelentéstétel a részvételi arányokról és eredményekről

Uniós ajánlások Magyarországnak 7 Uniós ajánlások Magyarországnak „Szorítsa vissza az ifjúsági munkanélküliséget például ifjúsági garancia segítségével. Erősítse meg az aktív munkaerő-piaci intézkedéseket és javítsa a Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat ügyfél-kategorizálási rendszerét. Csökkentse a közmunkaprogram dominanciáját a foglalkoztatási intézkedéseken belül és erősítse meg az aktiválási elemeket. Erősítse meg a képzési programokat az egész életen át tartó tanulásban való részvétel növelése érdekében. A nők részvételének ösztönzése érdekében folytassa a gyermekgondozási létesítmények bővítését. A szegénység csökkentése érdekében – különösen a gyerekek és a romák körében – biztosítsa, hogy a Nemzeti Társadalmi Felzárkózási Stratégia célkitűzése minden szakpolitikai területen megjelenjen.” (Az Európai Tanács országspecifikus ajánlása Magyarországnak, 2013) Az elemzések, ajánlások nem térnek ki nevesítetten a fogyatékossággal élőkre, megváltozott munkaképességűekre (nőkre, romákra, gyerekekre, fiatalokra igen).

A nem is oly távoli jövő… 8 A nem is oly távoli jövő… Európa radikálisan meg fog változni 2020-ra Több mint 23 millió munka nélküli, s nem csökken Az aktív korú munkavállalók száma évi 1 millió fővel csökken A közösen kitűzött 75%-os foglalkoztatási ráta eléréséhez a foglalkoztatást minden évben legalább 1 %-kal emelni kellene 2010 és 2020 között 12 millió, alacsonyan képzetteket foglalkoztató munkahely el fog tűnni (miközben 16 millió új, magasan képzetteket igénylő munkahely jön létre) Kiemelt figyelem a fiatalokra – „elveszett generáció” (?)

9 Összességében A válság nagyon jelentős hatással van Európára – súlyos vitákat generál(t) (szociális Európa kérdése mintha a foglalkoztatás kérdésére szűkült) A fogyatékossággal élők foglalkoztatásának, rehabilitációjának témája alulexponált Partnerség kulcsfontosságú, ami nem csak formalitás, vállalatok (munkaadók egyre fontosabbak) és helyi közösség (szomszédok) bevonása intenzívebb mint korábban. Az állam szerepe változóban van (kérdéses, hogy ez feladatmegosztás és hatékonyságnövekedés-e, vagy kivonulás) Kulcsfontosságú a 2014-2020-as időszakban az EU források (kiemelten az ESZA) szerepe (több jelentős civil szervezet kampányol, hogy a pénzek 20% pl. szegénységcsökkentésre fordítódjon (EAPN, EDF), az előző és jelenlegi periódusban ugyanis kevés jutott a fogyatékkal élők személyek számára Problémaorientált, tényalapú szakmapolitizálás (evidence-based policy) Eredményorientáltság a bemenet- a folyamatszabályozás helyett Különféle szolgáltatók, érintettek összehangolása – kiszámíthatóság növelése Nem költség a szociálpolitika, a rehabilitáció, hanem befektetés Ami a rehabilitációban sikeres, azt nagyon sok más probléma esetében jól használható példát, megoldást tudna mutatni

1010 Köszönöm a figyelmet!