Változások a közoktatásban Kaposvár, augusztus 25.
Milyen problémákkal kell szembenézni ? Esélyegyenlőtlenség, szegregáció Esélyegyenlőtlenség, szegregáció Gyenge hatékonyság Gyenge hatékonyság Romló eredményesség Romló eredményesség Elavult, hiányos infrastuktúra Elavult, hiányos infrastuktúra A pedagógus képzés és továbbképzés problémái A pedagógus képzés és továbbképzés problémái …
A közoktatás fejlesztés céljai Esélyegyenlőség javítása,a szegregáció csökkentése Esélyegyenlőség javítása,a szegregáció csökkentése A közoktatás tartalmi reformja A közoktatás tartalmi reformja Ahatékonyság javítása Ahatékonyság javítása Mérés, értékelés,elszámolhatóság Mérés, értékelés,elszámolhatóság A pedagógusképzés reformja A pedagógusképzés reformja Az infrastuktúrális feltételek javítása Az infrastuktúrális feltételek javítása Az oktatásfejlesztés,mint a társadalmi kohézió erősítésének eszköze Az oktatásfejlesztés,mint a társadalmi kohézió erősítésének eszköze
nevelési tanácsadás feladatrendszerének bővítése iskolapszichológiai feladatokat is elláthat közoktatási intézményben fejlesztő foglalkozás szakvéleménye alapján folyhat szakvéleményben foglaltak végrehajtásának ellenőrzése pedagógiai,pszichológiai támogatás, fejlesztés, terápiás gondozás pedagógus segítése továbbtanulási, pályaválasztási tanácsadás és a munkaerő- piaci tanácsadás közösen is megszervezhető napközis- és tanulószobai foglalkozás ellátása ésszerűbb szervezése egy intézményben, esetleg kollégiumban A közoktatás szervezésének új megoldásai
Újragondolt szervezeti feladatok egységes pedagógiai szakszolgálat intézményben keretében megszervezhető családsegítő szolgálat iskola-egészségügyi ellátás egységes gyógypedagógiai módszertani intézményben -nevelési tanácsadás - családsegítő szolgálat - iskola-egészségügyi ellátás bővült a közoktatási intézmény keretein belül megszervezhető nem közoktatási feladatot ellátó intézményegységek száma (múzeum, sport, közművelődés, szociális ellátás családsegítés,kutatás,gyermekvédelem,gyermekjóléti ellátás,bölcsőde,sport,pályaválasztási int. stb.) 121.§(1)bek.25.p
Minőségpolitika érvényesülése a közoktatásban intézményi minőségpolitika Vezetési, tervezési, ellenőrzési, mérési, értékelési feladatok végrehajtása Teljesítményértékelés eredményeit figyelembe kell venni a munkáltatói jogok gyakorlása során teljesítmény elismerésének rendszere Kereset-kiegészítés megállapítása Teljesítményértékelés eredményeinek elismerése
Munkaerő-gazdálkodás rendszere a közoktatásban egy településen, kistérségen belül valamennyi intézmény létszámigényének figyelembe vétele munkaerő-gazdálkodási terv: munkáltatói döntések elvi meghatározása pedagógusok állandó helyettesítési rendszerében megoldandó feladatok utazó szakemberhálózat igénybevételével megoldandó feladatok nyilvántartás: létszám feladatok Más, nem közoktatási intézményben foglalkoztatás lehetősége! Helyi önkormányzatok közösen is működtethetik. Nagyobb foglalkoztatási biztonság lehetősége! Közoktatási társulási bizottság létrehozása
Esélyegyenlőséget szolgáló rendelkezések Semmisség vagy érvénytelenség megállapítása esetén bővül a bírósági döntési jogkör: felvételi körzethatárok megállapíttatása, módosítása új jogviszony létesítésének tilalma (feltétel: a településen másik intézmény fogadókész!) önkormányzati intézkedési terv keretein belül az esélyegyenlőség területi szintű biztosítása dec.31-ig óvodai nevelés biztosítása 3 éves kortól a halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek esetében 2008.szept augusztus 31-ig az óvodai nevelés szülői igényeinek teljesítéséhez szükséges feltételek megteremtése halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek fogalmának pontosítása
Az Oktatási Hivatal jogkörének bővítése Hatósági ellenőrzés keretében vizsgálja: a kötelező felvételre vonatkozó feladatok ellátást az oktatás ingyenességére,felszerelések biztosítására von. rendelkezések megtartása szakértői és rehab. bizottsági szakvélemények felülvizsgálata közoktatási törvényben előírt adatszolgáltatási kötelezettség megtartása Intézkedései: a felügyeleti bírság maximális összege ,- Ft lehet Kiszabása az elkövetett cselekmény súlyával arányos! a semmisség megállapítása, illetve a megtámadható döntés érvénytelenségének megállapítása érdekében bírósági eljárást indíthat!
Kisebbségi feladatok ellátásában való részvétel kisebbségi intézmény megállapítása egy feladat ellátása esetén 25%-os létszámfeltétel intézményi szintű vizsgálata többcélú intézmény esetén a 25%-os feltétel intézményegységenkénti, tagintézményenkénti vizsgálata egyetértési vagy véleménynyilvánítási jognak érvényesülnie kell a többcélú feladatot ellátó kisebbségi intézmény esetén is! Nem állami,nem helyi önkormányzati intézmények részvétele a kötelező feladatellátásban (25%)7007. dec. 31. egyeztetés 2007/2008 bevezetés
Tanuló fejlődésének nyomon követése országos mérés, értékelés feladatainak „kötelezővé tétele” központi technikai kód kiosztása – „mérési azonosító” Adattovábbítás-OH tanuló teljesítményének értékelésével kapcsolatos adatok önkéntes adatszolgáltatás keretében megszerzett információ (háttér-kérdőív) feldolgozott adatok visszaküldése adatmegsemmisítés szabályai Az adatok iskolaváltás esetén átadhatóak tanuló fejlődése figyelemmel kísérhető (iskola, szülő) középiskola,szakiskola visszajelzése első két évfolyam eredményeiről (okt.31.)
Pályakövetési rendszer a szakképzésben Adatszolgáltatás: Tanuló: szakmai vizsga befejezését követő 3 éven belül Foglalkoztató: milyen munkakörben foglalkoztatja Iskola:szakmai vizsga alapadatai Kormány határozza meg a pályakövetési rendszer működését Visszajelzés: A középiskola, szakiskola az első két évfolyam tanulmányi eredményeiről tájékoztatja az általános iskolát!! Az adatokat az általános iskola köteles nyilvánosságra hozni.(személyazonosításra alkalmatlan módon)
Pszichés fejlődési zavara miatt sajátos nevelési igényű gyermekeknek a felülvizsgálata sajátos nevelési igényűek körének újraszabályozása (121.§.(1) bek.29.pont) a)megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének organikus okokra visszavezethető tartós és súlyos rendellenessége testi, érzékszervi, értelmi, beszédfogyatékos, autista halmozottan fogyatékos b)megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének organikus okokra vissza nem vezethető tartós és súlyos rendellenessége
2007. dec 31-ig felülvizsgálat március 15-ig a nevelési tanácsadó megkapja a b). pontban szereplő gyerekek iratait augusztus 31-ig a „pszichés fejlődési zavarral küzdő gyermekek” juttatások és költségvetési támogatások tekintetében sajátos nevelési igényűeknek minősülnek visszahelyezett tanulók középfokú oktatása a kijelölt iskola nem tagadhatja meg a felvételt egyéni ütemterv – egyéni foglalkozás előkészítő szakiskolai 9. évfolyam Feladatok:
Fejlesztő foglalkozás: megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének organikus okokra vissza nem vezethető tartós és súlyos rendellenessége esetén beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermek számára nevelési tanácsadó segítségével folytatott fejlesztés a Kt. 52.§-a (6) bek.b)pontjában meghatározott időkeret terhére óvoda,iskola,kollégium végezheti intézményvezetői felelősség
A szakképzés hatékonyságának növelése Regionális tervezési szint regionális fejlesztési és képzési bizottság szerepe: Iskolarendszerű szakképzés fejlesztésének irányai Iskolarendszerű szakképzés,iskolarendszeren kívüli és a felsőoktatásban folyó szakképzés összhangja Meghatározza a fejlesztési irányokat,beiskolázási arányokat Pályázatok,fejlesztési programok Pályakövetési rendszer működtetése Szakképzés-szervezési társulások kezdeményezése
Szakképzés-szervezési társulás Jellemzői: Helyi önkormányzat vesz részt benne, ha fenntart szakképző iskolát Feltétele,hogy elfogadja az RFKB döntéseit Jogi személy,közoktatási megállapodást köthet Létesíthet és fenntarthat iskolát, kollégiumot Meghatározza a társulás vagy tagjai által fenntartott iskola szakképzési évfolyamain indított osztályok számát. Szakmai program esetében egyetértési jogot gyakorol Önálló fejlesztési tervet készít Intézményi vagyon használati jogát átveheti fennállásáig Átveheti a megyei önkormányzat feladatellátási kötelezettségét
Speciális szabályok a szakképzés-szervezési társulásra vonatkozóan Főváros-kerületi társulási lehetőség+Pest megyei város,község Megállapodhat többcélú kistérségi társulás,felsőoktatási intézmény, nem állami,nem önkormányzati intézményfenntartó a szakképzés- szervezési társulással. Nem állami, nem önkormányzati intézményfenntartók non profit gazdasági társaságot hozhatnak létre,a szakképzés-szervezési társulással megállapodhatnak.
A szakképzés közös szervezése Egy szakképző iskola vállalja fel több szakképző iskola szakképzési évfolyamait. Ezért: küldő iskola szakképzési évfolyam nélkül is működhet alapító okiratban kell rögzíteni a közös feladatellátást pedagógia programot össze kell hangolni-beszámítás tanulói jogviszony folyamatos
Elrendelhető 2 óra Megszűnt !! A Kt.1. sz. melléklet Harmadik rész II/18. pontjában az eredeti szabály!
8 évfolyamnál kevesebb évfolyammal működő iskolák továbbműködéshez szükséges engedély meghosszabbítását 4 évente meg kell ismételni rendelkezni kell megállapodással Kt.25.§ (7) bek. intézményátadás (humán) szabályai:egyházi kiegészítő támogatásnak megfelelő összeg megfizetése öt tanéven át. nem érinti a volt egyházi ingatlanok tulajdoni helyzetének rendezéséről sz. törvény hatálya alá tartozó ingatlanban működő iskolákat.
Fejlesztések a közoktatásban Új Magyarország Fejlesztési Terv intézményfelújítások, infrastrukturális beruházások (regionális operatív programok) – szinergia: kötelező tartalomfejlesztés, esélyegyenlőségi szempontok érvényesítése tartalomfejlesztés – képességfejlesztés, kompetencia- alapúoktatás, pedagógiai kultúraváltás, egységes mérés- értékelési, minőségbiztosítási rendszer
Fejlesztések a közoktatásban Területi egyenlőtlenségek mérséklése: regionális hálózatok kialakítása a közoktatási modernizáció elősegítésére teljes kistérségi lefedettséggel – hálózati tanulás regionális hálózatok kialakítása a közoktatási modernizáció elősegítésére teljes kistérségi lefedettséggel – hálózati tanulás Intézmények integrációja, az egységes iskola megteremtésének támogatása Intézmények integrációja, az egységes iskola megteremtésének támogatása a hálózati tanulást, intézmények közötti együttműködést támogató programok a hálózati tanulást, intézmények közötti együttműködést támogató programok Közoktatási társulási formák, többcélú intézmények, komplex szolgáltatások megvalósítását segítő programok Közoktatási társulási formák, többcélú intézmények, komplex szolgáltatások megvalósítását segítő programok
Köszönöm a figyelmet!