ARCHAEOVI – ŐSÖDE AVAGY… Pitypangos Óvoda Óvárosi Tagóvodája „Matrica” Múzeum és Régészeti Park
a Poroszlai Ildikó utca nem elválaszt, hanem összehoz minket…
A korosztályról…
„Mi volt, mi volt, mi volt, mi volt réges-réges-réges- régen?”
„KŐ, KŐ, KÖVECSKE, MINDEN GYEREK ÜLJÖN LE!”
„Három diót feltörtem, négy mogyorót megettem” AZ ŐSKORI KÖRNYEZET – növények és állatok A KÜLSŐ VILÁG TEVÉKENY MEGISMERÉSE gyapjú, fonal megtapogatása, fekhely kialakítása szőrökből és bőrökből a házban
Vadászat…
KÉZMŰVESSÉG
ÉNEK-ZENE, ÉNEKES RITMIKUS JÁTÉK „Kerek erdő, kerek rét, nem is látni a végét, De ha mégis vége lenne, onnan újból kerekedne.” „Én most elmegyek, kisegeret keresek, egyet szólok, kettőt szólok, harmadikra rátalálok.”
MATEMATIKAI TAPASZTALATSZERZÉS állatok csoportosítása (háziállatok, vadállatok) relációs szókincs használata (fent-lent, előtt mögött stb.) növények csoportosítása (fák, bokrok, vadon élők, termesztettek), virágzik, nem virágzik, ehető, nem ehető növények összehasonlítása (magasabb, alacsonyabb) termések válogatása, sor kirakása orsógombok számolása
„Erre ki, erre be, erre kanyarodjunk be!”
AZ ŐSKORI ÉPÍTKEZÉS A KÜLSŐ VILÁG TEVÉKENY MEGISMERÉSE
KÉZMŰVESSÉG
ÉNEK-ZENE, ÉNEKES RITMIKUS JÁTÉK „Tudja-e kend, merre van fent, merre van lent, merre van kint, merre van bent?”
MATEMATIKAI TAPASZTALATSZERZÉS vesszők hosszúsága, fonás elölről, hátulról, fonat eleje, hátulja egyforma, makett és eredeti méret nagysága, házak mérete: kisebb, nagyobb, hosszabb, magasabb stb.
„Hadd nézzek kis tenyeredbe, Kukukk, kukukk mi van benne?” ALKOTÁS AZ ŐSKORBAN A KÜLSŐ VILÁG TEVÉKENY MEGISMERÉSE
KÉZMŰVES
MATEMATIKAI TAPASZTALATSZERZÉS sorminta pecsétlők mintáiból, csigavonal, huzalok hosszúsága, poncolás pontjainak távolsága, gyerekmarok és agyaggombóc nagysága, egyforma spiráltekercs a huzal két végén
ÉNEK-ZENE, ÉNEKES RITMIKUS JÁTÉK „ S e g í t s é g...! Gyerekek! Ha nem fogtok, Leesek! Megmondhatom előre lepottyanok a kőre. Fájni fog majd a nagy lábam legkedvesebb kisujjának a bőre!”
„Parazsad süssön kemence, lepényt finomra, kerekre!” JÁTÉK, MUNKA ÉS ÜNNEP AZ ŐSKORI FALUBAN A KÜLSŐ VILÁG TEVÉKENY MEGISMERÉSE
KÉZMŰVES
ÉNEK-ZENE, ÉNEKES RITMIKUS JÁTÉK
MATEMATIKAI TAPASZTALATSZERZÉS fahasábok, rönkök nagysága, súlya, több-kevesebb, kisebb-nagyobb magok, mi változott a kirakott tárgyakban, mélység, magasság, távolság (halomsírok is)
„Ez volt, ez volt, ez volt, ez volt réges- réges-réges-régen!”
„Tanulni annyi, mint felismerni, amit régóta tudsz. Cselekedni: bizonyságot tenni arról, hogy tudod. Tanítani: emlékeztetni másokat, hogy tudják ők is, ugyanolyan jól.” Köszönöm az együttműködést, a képeket és a mostani figyelmüket!