Mozgásszervi megbetegedések szűrése és iskolai prevenciója Dr. Somhegyi Annamária Országos Gerincgyógyászati Központ (Budapest)
Mozgásszervi szűrés Korszerű módja: most is a jól végzett fizikális vizsgálat Új és régi eszközök szerepe Szűrés célja: az ortopédiai szakvizsgálatra küldendő gyermekek megtalálása, végső soron a kezelést igénylő gerincbetegségek felismerése
Kezelést igénylő gyermekkori gerincbetegségek I. Scheuermann betegség (11%, Bellyei): Fokozott háti kyphosis és lumb. lordosis De lehet lapos hát is Gyakran kíséri jóindulatú, torzió nélküli scoliosis Rtg. diagnózis szükséges: Egyenetlen zárólemezek Ékcsigolyák Schmorl-herniák Egyéb ritkább tünetek Ortopéd vagy reumatológus szakorvos diagnosztizálja. Kezelése: egyéni gyógytorna otthon naponta, úszás, minél több mozgás, ritkán fűzőkezelés,még ritkábban műtét
Kezelést igénylő gyermekkori gerincbetegségek II. Scoliosis: Ez gyakran csak egy tünetnek a megnevezése: a gerinc görbülete a frontalis síkban. Funkcionális scoliosis: - Scoliosis kíséri a Scheuermann betegséget, de az acut lumbagót is. - Scoliosis a tartáshibának egyik típusa. - Scoliosis az is, ha a végtagok hossza különbözik. Strukturális scoliosis: ennek van leginkább jelentősége.
Kezelést igénylő gyermekkori gerincbetegségek Strukturális scoliosis: A tér mindhárom síkjában deformálódik a gerinc: - oldalirányú görbület a frontális síkban, torzió a testtengely körül antero-posterior irányban lordosis felé változó sagittalis görbületek. Ez is rtg-diagnózis, ortopéd vagy reumatológus szakorvos diagnosztizálja. Ismert eredetű és ismeretlen eredetű lehet.
Ismert eredetű scoliosisok 1. Neuromuscularis betegségek (pl. bénulás, poliomyelitis, myelomeningokele) Izombetegségek (pl. arthrogryposis, izomhypotonia) Kongenitalis csigolya-fejlődési zavar Neurofibromatosis Mesenchymalis betegségek (pl. Marfan sy) Trauma
Ismert eredetű scoliosisok 2. Lágyrész-kontractura Osteochondrodystrophia (mucopolysacharidosis) Scheuermann-betegséget kísérő scoliosis Fertőzés, egyéb gyulladás Tumor Anyagcserebetegség (osteogenesis imperfecta, juv. osteoporosis, rachitis) Lumbosacralis átmenet fejlődési variációi
Kezelést igénylő gyermekkori gerincbetegségek Idiopathias strukturális scoliosis: 5 ezrelék! Tehát nem gyakori! Mégis fontos észrevenni, hogy a jó kezeléssel a progressziót csökkentsük. Juvenilis: 3-10 év közt kezdődik. Adolescens: 10 éves kor felett. Kezelés: egyéni gyógytorna otthon naponta, úszás, minél több mozgás, fűzőkezelés, esetleg műtét. Minél jobb a szűrés és a kezelés, annál kevesebb műtétre van szükség.
Mozgásszervi szűrés Mitől jó a szűrővizsgálat? Alsónadrág gumija a két proc. spin. ant. sup.-on legyen Egyenes állás és lassú, fokozatos előrehajlás pontosan a középvonalon A medence aszimmetriáját (=végtaghossz-különbséget) észrevesszük A zsírlerakódás okozta bőrredőket észrevesszük Gyakorlatot szerzünk a vizsgálat értékelésében
Mozgásszervi szűrés Egyenesen álló helyzetben: Előrehajlás közben: Elölről: szegycsont, patellák Hátulról: fiziológiás görbületek, törzs-kar háromszög, lapockák és a medence állása Oldalról: Matthias-teszt Előrehajlás közben: Gerinc a középvonalban marad-e Mellkason a bordaívek, lumbalisan a paravertebralis izmok szimmetrikusak-e
Gerinc-vizsgálati lap: Név, dátum: I. Álló helyzetben: Fiziológiás görbületek: Lumbalis lordosis Háti kyphosis Nyaki lordosis Medence szimmetrikus állása: Törzs-kar háromszög: Lapockák szimmetriája és helyzete: Matthias teszt: II. Előrehajolva: Lumbalis táj szimmetriája: Háti gerinc és bordaívek szimmetriája:
Mozgásszervi szűrés A sok megfigyelni való közül mi vonja maga után a szakorvoshoz küldést? A háti kyphosis fokozott A háti kyphosis és a lumbalis lordosis csökkent Oldalirányú görbület a frontalis síkban Minden észlelt eltérést nem lehet küldeni, nem is kell – a tartáshibák és jelentéktelen eltérések nem igényelnek kezelést, csak a testnevelésben végzendő tartásjavítást. Kétféle hiba: Hibásan poz.: „schooliosis” Hibásan neg.: a szükséges kezelés elmaradása
Elsődleges megelőzés Mit előzhetünk meg elsődlegesen? A felnőttkori degeneratív gerincbetegséget – azzal, hogy a tartáshibákat megelőzzük és korrigáljuk Hogyan előzhetjük meg? mindennapi testmozgás minden gyermeknek felmentési divat csökkentése tartásjavító torna helyes végzése minden gyermekkel a testnevelés órán, a gimnasztika részeként gerinc- és ízületvédelem betartása a testnevelésben (fittségmérés, erősítés) elméleti órákon 2-3 percben tartásjavító és egyúttal frissítő ülőtorna végzése a számítógép monitorja az asztalba süllyesztve, vagy az asztallapra téve
Elsődleges megelőzés Hogyan előzhetjük meg (folytatás): biomechanikailag jó iskolabútorok (www.gnk.hu) beszerzésének szorgalmazása, ha ez nem megy, akkor legalább ékpárna alkalmazása (www.aranyharmas.hu) a helyes ülés megtanítása és szorgalmazása kisiskolások iskolatáskája a testsúly 10 %-át nem haladhatja meg „Porci Berci barátokat keres”- kisiskolások meseszerű oktatóprogramja a helyes ülésről, állásról, emelésről (www.zalaszam.hu/pb) úszástanítás és úszás szorgalmazása.
A tesztalanyok eloszlása a helyesen elvégzett feladatok száma szerint
MGT prevenciós programot kiegészítő törekvések Porci Berci barátokat keres (www.zalaszam.hu/pb ) A gerinc helyes használatának megtanítása kisiskolásoknak Aranyhármas gerincvédelmi program kisiskolásoknak Torna: Mindennapi testnevelés/testmozgás MGT torna a testnevelésben Ún. ülőtorna elméleti órákon Párna Táska (gyermek testsúlyának 10 %-ánál nem szabad nehezebbnek lennie) Teljeskörű iskolai egészségfejlesztés, benne mindennapi testmozgás, benne gerinctorna és szakmai ellenőrzés
A gyermek gyógy-ülőpárna ülőfelületének - korosztálytól függően - 12,2 - 13,0 fokos az előre lejtése. Biomechanikai vizsgálatok során megállapították, hogy ez a lejtés optimálisan segíti az aktív ülést, és a gerincet viszonylag a legkisebb terhelésnek teszi ki. Ebben a helyzetben ideális egyensúly alakulhat ki a hát- és hasizmok működése között, ami az aktív ülést a legkisebb izommunkával tudja biztosítani. Így válik lehetővé az ülés közben a gerinckímélő testtartás, és ez hozzájárulhat a tartáshibák kialakulásának és a későbbi panaszok megelőzéséhez is. A gyógy-ülőpárna különleges összetételű anyaga megfelelően kemény, hogy kifejthesse emelő hatását, ugyanakkor elég rugalmas, hogy kényelmes ülést biztosítson.
Közlemény a közoktatási intézmények számára Szülői jelzések, de országos és nemzetközi vizsgálatok is egyre gyakrabban hívják fel a figyelmet arra, hogy az iskolatáska sajnos egyre nehezebbé válik. Mindannyiunk közös érdeke, hogy a gyermekek egészségének a védelme érdekében az iskolák figyelemmel legyenek az iskolatáska súlyára az egyes évfolyamokon, de akár indokolt esetben az egyes tanulók esetében is. … orvosi szakirodalom alapján osztrák és német szabvány ismert, mely szerint az iskolatáska súlya nem haladhatja meg a gyermek testsúlyának 10, de maximum 12,5 %-át. Ezen adatok alapján az Egészségügyi Szociális és Családügyi Minisztérium a testsúly 1/10-ét tartja elfogadhatónak.
Közlemény a közoktatási intézmények számára Kérjük ezért, hogy az iskolák teremtsenek módot arra, hogy minél több felszerelést hagyhassanak a tanulók az iskolában, a pedagógusok körültekintően rendelkezzenek az iskolába kötelezően bevitt taneszközökről, tankönyvekről, valamint a tanulói segédletekről. Törekedjenek az alkalmilag használt eszközök iskolai beszerzésére és tárolására. … szülők rendszeresen ellenőrizzék az iskolatáskák tartalmát (Megjelent az Oktatási Közlönyben 2004 szeptemberben)
Mit előzhetünk meg másodlagosan? Másodlagos megelőzés Mit előzhetünk meg másodlagosan? A gyermekkori gerincbetegségek következményeként kialakuló felnőttkori degeneratív gerincbetegséget Hogyan előzhetjük meg? A gyermekkori gerincbetegség hatásos kezelésének megszervezésével Plusz az elsődleges megelőzés összes eszközével
Másodlagos megelőzés Hogyan szervezheti az iskola-egészségügy a gerincbetegség hatékony kezelését? ellenőrzi, hogy a szakorvos javaslata (gyógytorna) megtörténik-e a valóságban: a gyermek megtanulta-e és végzi-e otthon a gyógytornáját ellenőrzi, hogy a gyermek részt vesz-e minél több mozgásban (testnevelés és sport) sportválasztásban segít (úszás jó technikával, váltott úszásnemekben /mell és hát/, biciklizés egyenes derékkal, evezés szimmetrikus terheléssel) ha van gyógytestnevelés, oda is eljuttatja a gyermeket ha az iskola képes rá és nagy tanulólétszáma miatt megéri, gyógytornászt is foglalkoztathat a legújabb jogszabályok szerint (ez esetben lehetünk a legbiztosabbak, hogy a gerincbeteg gyermek valóban végzi a szükséges gyógytornáját).
Másodlagos megelőzés Honnan lehet tudni, hogy a kezelés nem hatékony? a gyermek nem jut el gyógytornászhoz eljut ugyan a gyógytornászhoz, de nem végzi otthon naponta a megtanult gyógytornát gyógytorna megtanulása és otthoni végzése helyett gyógytestnevelésre jár, és azt hiszik, ez azonos a gyógytornával, tehát azt is hiszik, hogy a szükséges kezelést megkapja fölöslegesen felmentik testnevelésből nem sportol, nem mozog eleget.
Köszönöm a figyelmet!