Jézus, a Messiás.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A menórát sokan zsidó szimbólumnak tartják, amit a választott nép használt Isten rendelésére. A Messiás (Krisztus) követői az évezredek folyamán egyre.
Advertisements

Íme, az én anyám és az én testvéreim
ÖRÖK ÉRTÉKEK Életünk döntések sorozata: Mózes példája; Zsid.11,24-26; „Hit által tiltakozott Mózes, amikor felnőtt, hogy a fáraó leánya fiának mondják.
JÉZUS KRISZTUS A SZERETET „SZÉLSŐSÉGE”
Az Ószövetség könyvei.
Hol a résem Miért jó nekem odaállni?
Jézus Istennek nevezése
Nemde Isten szikrája rejtőzik minden emberi lélekben?
Értékeld az elmúlt évet: •Istenhez való hűséged, •a kegyelem megélése és •szíved szándékai alapján. 1.
Lemondás az uralomról I.Jézus Krisztus megtiltotta a tanítványkörnek az uralkodást, úgy, ahogy azt a társadalomban gyakorolják. Mk 10:35-45 „Ekkor hozzálépett.
Folyamodjatok az Úrhoz,
Tisztelet - dicsőség Jon Palmer.
A SIKERES ÉLET TITKA.
1 perc Isten jelenlétében / 1 perc Istennel
Amikor közeledtek Jeruzsálemhez, és Betfagéba, az Olajfák hegyéhez értek, Jézus elküldött két tanítványt, és ezt mondta nekik: „Menjetek az előttetek.
ALAPIGE: 1Kir 3,
BÁTOR VAGY GYÁVA (alamuszi) KERESZTYÉN VAGY?
Jézus te vagy minden álmom
A Dávid és Góliát elbeszélés szövege (1Sám 17). A dolgozat célkitűzései a 1Sám 17 ősszövegének rekonstrukciója a szövegvariánsok között felmerülő eltérések.
Az Élet Igéje augusztus Chiara Lubich 1949-es írása.
"HOROSZKÓP". Január 1.- és december 31. között születtél?
Készíts utat a Kegyelem előtt!
Istenünk, sok-sok feszültség,
* * * "Folyamodjatok az Úrhoz, az Ő hatalmához,
Folyamodjatok az Úrhoz,
Folyamodjatok az Úrhoz,
ISTEN hozott köztünk!.
"Folyamodjatok az ÚRhoz, keressétek orcáját szüntelen!"
"Folyamodjatok az Úrhoz, keressétek orcáját szüntelen!"
"Folyamodjatok az Úrhoz, keressétek orcáját szüntelen!"
Folyamodjatok az Úrhoz,
Krisztológiai kérdés az Újszövetségben
EGYHÁZI IMATALÁLKOZÓ AZ EURÓPAI ROMÁKÉRT április 12. csütörtök KDOBVI baracskai objektum.
Királyi kenet Heidelbergi KT 31., 32..
BETLEHEM.
Az élet igéje november „Aki szeret engem, megtartja tanításomat. Atyám is szeretni fogja őt, hozzá megyünk és benne fogunk lakni.” (Jn 14,23).
Csak Jézusnak szolgálok, az Ő országát várom,
Tisztelet – dicsőség Szellemi tekintély Jon Palmer.
Készítette: Jon A. Palmer
Készítette: Jon A. Palmer
Kicsoda Isten? 4. prédikáció
Isten munkája - Isten felkentje
Ábel Folk Iván A HIT HŐSEI 1.. Ábelnak sem sem volt könnyebb, mint neked 1.Mózes 4:1-16;
A történelem legnagyobb személyisége Jézus Krisztus volt. Mózes első könyve 1:1 A Biblia legelső mondata ez: Kezdetben teremtette Isten a mennyet és a.
"Folyamodjatok az Úrhoz, keressétek orcáját szüntelen!"
ISTEN hozott köztünk!.
7. Én lelkem, mire csüggedsz el? Mit kesergesz ennyire? :/: Bízzál Istenben s nem hágy el, Kiben örvendek végre. Ki nekem szemlátomást Nyújt kedves szabadulást,
Keresztények küldetésben 4. rész Elkötelezett kapcsolatok.
1Mózes2,16-17; Jób1,6-22 Ter 2, Az Úristen parancsot adott az embernek: „A kert minden fájáról ehetsz. De a jó és rossz tudás fájáról ne egyél, mert.
Bízd Újra Életed Krisztusra!
Főpapi kenet Heidelbergi KT 31..
Mt 19,16-30.
Református istentisztelet 2014 december 21 advent negyedik vasárnap.
Karácsony Dicsőség mennyben az Istennek és
Tenger takarja lábnyomát, Szelek szárnyán suhan.
Milyen a Szellemi életünk?.  Erre megkérdezték: „És te milyen jelt mutatsz, hogy miután láttuk, higgyünk neked? Mit cselekszel? Atyáink a mannát ették.
Hiszem és vallom Az Apostoli Hitvallás
Nagyböjt III Vasárnap Á-év János 4,5-42 Jézus megérkezett Szamaria egyik városába, amelyet Szikarnak neveznek, közel ahhoz a földdarabhoz, amelyet Jákob.
Jézus szenvedése, halála és feltámadása.

Áldozatkész szolgálat János 12,20-26
Értékeld az elmúlt évet:
Nagy-csütörtök C - év Jn 13,1-15.
Igeolvasás „14Most azért az URat féljétek, és őt szolgáljátok tökéletesen és igazán. Távolítsátok el azokat az isteneket, amelyeket atyáitok szolgáltak.
Miért olyan fontos a hit?
KRISZTUS FELTÁMADT - - VALÓBAN FELTÁMADT!.
XVII Évközi VasárnapC - év
JÉZUS ISTENSÉGÉBE VETTET HIT ALAPJAI
KERESZTÉNY FUNDAMENTUMOK
Isten lakhelye.
Előadás másolata:

Jézus, a Messiás

A Messiás cím jelentősége A ‘krisztológia’ a Khrisztosz-ból származik: ez volna a központi cím? A zsidóság is minden elképzelést a messiás címhez kapcsolt Ámde: nem volt pontos messiás képzet a nemzeti-zsidó messiás fogalmakkal szemben voltak más elképzelések is: tkp. a keresztény messiás kép is ilyen A keresztények számára a zsidó Messiás-fogalom nem döntő jelentőségű. Miért lett mégis alapvető elnevezéssé? a zsidók számára ez tette érthetővé Jézus szerepét amit a Messiás-képből átvettek, annak döntő jelentősége volt Bár Jézus tartózkodó volt a címmel szemben, mégis már Antióchiában khrisztianoi-nak, a Messiás embereinek nevezték a keresztényeket.

Messiás a zsidóságban Történeti értelemben A történeti ‘massiah’ (fölkent) alapvetően Izrael királya néha más is, akit Isten a nép számára különleges feladattal bízott meg: pap (Ex 28,41): Ezeket add rá bátyádra, Áronra és a fiaira. Kend fel őket, iktasd be és szenteld fel, hogy mint papok szolgáljanak nekem. Illés (1Kir 19,16): Végül Elizeust, Safát fiát, Abel-Melochából kend fel magad helyett prófétává. Kürosz: (Iz 45,1): Így szól az Úr fölkentjéhez, Ciruszhoz, akinek megfogja a jobbját…

A Messiás a zsidóságban Eszkatologikus értelemben 2Sám 7,12: Dávid királysága örökre fennmarad A történelem meghazudtolta, eszkatologikus reménységgé vált A végidőben jelenik meg, de földi kereteken belül. A Dávidnak adott ígéretet a fogságtól kezdik messiási módon érteni: Azon a napon - mondja a Seregek Ura -, összetöröm az igát nyakukon és szétzúzom bilincseiket. Nem lesznek többé idegenek szolgái, hanem az Úrnak, Istenüknek fognak szolgálni, és Dávid királynak, akit támasztok nekik. (Jer 30,8-9) Szolgám, Dávid lesz majd a királyuk, és egyetlen pásztora lesz mindnyájuknak. Törvényeimhez igazodnak és szemük előtt tartják parancsaimat és teljesítik őket. Azon a földön laknak majd, amelyet szolgámnak, Jákobnak adtam, s amelyen atyáitok is laktak. Ők is ezen laknak majd, fiaik is, fiaik fiai is, mindörökre, és szolgám, Dávid lesz a fejedelmük mindörökre. (Ez 37,24-25) Zsolt 2; 72

Messiás a zsidóságban Eszkatologikus értelemben 2. A hellenista uralom megaláztatásai alatt lobbant fel a messiás várás hadakozó Messiást várnak: Salamon zsoltárai Kr. u. 1. században megjelenik a közbülső idő gondolata: a Messiás Isten előfutára, ideiglenes birodalmat alapít, a véglegeset maga Jahve hozza el. Ezd Apok., Báruk Apok. Qumrán, Lévi Testamentuma: papi messiás, a politikai neki van alárendelve

Messiás a zsidóságban Összefoglalás Feladatát kizárólag földi téren végzi Fellépésével a világ úr korba lép a régebbi felfogás szerint a végső időt vezeti be az újabb felfogás szerint a közbülső időt vezeti be A Messiás Izrael királya (háborús vagy békés) Dávid leszármazottja

Jézus viszonya a Messiás címhez Volt-e Jézusnak messiási öntudata? Mk 14,61: A főpap újra kérdezte, és ezt mondta: „Te vagy a Messiás, az áldott (Isten) Fia?” Mk 14,62: Jézus így válaszolt: „Én vagyok. És látni fogjátok, hogy az Emberfia ott ül a hatalom jobbján, és eljön az ég felhőin.” Mt 26,64: „Magad mondtad - felelte Jézus. - De mondom nektek, mostantól látni fogjátok az Emberfiát, amint a Hatalom jobbján ül, és amint majd eljön az ég felhőin.” Lk 22,70: „Ti mondjátok, hogy én vagyok.” „te mondtad” = görögben igen, arámban kitérő válasz Máté: de  nem tagadja, de az Emerfiát hangsúlyozza

Jézus viszonya a Messiás címhez Volt-e Jézusnak messiási öntudata? 2. Mk 15,2: Pilátus megkérdezte: „Te vagy-e a zsidók királya?” „Magad mondod” - válaszolta. Jn 18,36: „Az én országom nem ebből a világból való. Ha ebből a világból volna országom, harcra kelnének szolgáim, hogy ne kerüljek a zsidók kezére. De az én országom nem innen való.” Lk 23,4: Pilátus erre kijelentette a főpapoknak és a népnek: „Semmiben nem találom ezt az embert bűnösnek.” Pilátus tehát nem látja bizonyítottnak (ld. még Mk 15,14)

Jézus viszonya a Messiás címhez Volt-e Jézusnak messiási öntudata? 3. Mk 8,29-31: Erre megkérdezte tőlük: „Hát ti mit mondotok, ki vagyok?” Péter válaszolt: „A Messiás vagy.” A lelkükre kötötte, hogy ne szóljanak róla senkinek. Ezután arról beszélt nekik, hogy az Emberfiának sokat kell szenvednie, a vének, a főpapok és az írástudók elvetik, megölik, de harmadnapra feltámad. Hallgatási paranccsal válaszol Az Emberfia szenvedéséről kezd el beszélni Péter tiltakozását sátáninak nevezi = Elutasítja a politikai messiás szerepét, mert küldetését az áldozattal és nem politikai eszközökkel kell teljesítenie.

Jézus viszonya a Messiás címhez A politikai uralom kísértése Tanítványai titkolt álma Zebedeus fiak kérése A tanítványok csalódása elfogásakor Júdás árulása A hallgatási parancsok értelme Wrede: az ősegyház spekulációja, miért nem ismerte fel a zsidó nép Jézusban a messiást Ezzel szemben: Jézusra mennek vissza: nem akarja, hogy téves várakozásoknak adjon talajt A Messiással szemben az Emberfia nevet és az Ebed Jahve szerepét hangsúlyozta.

Jézus viszonya a Messiás címhez Miért nem utasította el teljesen? A címben rejlő pozitív vonásokat vállalta: kifejezésre jut benne az Ósz és Jézus közötti folytonosság: ő teljesíti be Izrael egész történelmét a jelenben nem, de eszkatologikusan elfogadja a világ fölötti uralom gondolatát (de nem politikai értelemben) Ezt a feladatot az Emberfia cím jobban kifejezi

Jézus viszonya a Messiás címhez A dávidi származás kérdése Jézus valóban Dávid fia volt-e? Történetileg már akkor sem lehetett igazolni Sok kutató szerint csak a zsidók miatt állították Mt és Lk családfája épp a döntő ponton térnek el egymástól Ugyanakkor a tradíció egyértelmű a 70-90-es években már rögzült a Római levél is állítja (ötvenes évek vége) Jakab is csak 62-ben halt meg (sok kortárs él még) Feltehetően (de nem biztosan) van alapja: úgy tűnik, Jézus családjában él a dávidi származás hagyománya Ld még: Hegeszipposz elbeszélése: 116-117. oldal

Jézus viszonya a Messiás címhez A dávidi származás kérdése 2. Milyen jelentőséget tulajdonított neki? Mk 12,35-37: Jézus tette fel a kérdést: „Hogy mondhatják az írástudók azt, hogy a Krisztus Dávid fia? Maga Dávid a Szentlélek erejéből ezt mondja: Azt mondta az Úr az én Uramnak: Ülj a jobbomra, s ellenségeidet lábad alá teszem zsámolyul. Ha maga Dávid Urának mondja, hogy lehet akkor a fia?” Tagadja a messiás dávidi eredetét? Inkább: tagadja a kérdés jelentőségét. Ld. még Mk 3,31-35: Amikor anyja és rokonai odaértek, kint maradtak, beküldtek érte és hívatták. Sokan ültek körülötte, szóltak neki: „Anyád és testvéreid kint vannak, és keresnek.” Így válaszolt: „Ki az én anyám és kik az én testvéreim?” Aztán végighordozta tekintetét a körülötte ülőkön, s csak ennyit mondott: „Ezek az én anyám és testvéreim! Aki teljesíti az Isten akaratát, az az én testvérem, nővérem és anyám.”

Az ősegyház és a Messiás Az ősegyház már nem tartózkodó a Messiás név használatával a szinoptikusok és Pál is gyakran alkalmazza, de meg él az eredeti értelem, ezért jelzős szerkezetben: a Krisztus Jézus a hellenista környezetben már tulajdonnév (Jézus Krisztus): a zsidó elképzeléseket már levetette. Miért vált e cím annyira fontossá? a zsidók miatt: ez jelzi a Jézusba vetett hit lényegét teológiai okok: Jézus beteljesítette és átvette Izrael szerepét Az Ósz és az Úsz közötti folytonosság: Jézus Dávid fia Isten népe már az egyház, ennek királya Jézus Jézus királysága a jövőben jelenik meg (ld. Jel: kiliazmus) A beteljesedés fényében immár az eredeti tartalom is érvényes Jézusra!