Szakszervezeti jogok Németh Márta ÉTOSZ Békéscsaba, 2009.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A kollektív szerződés szabályozása. Bevezetés  Munkaügyi kapcsolatok rendszerének egyik legfontosabb eleme.  Munkafeltételek – helyi viszonyok.  Állam.
Advertisements

ÜZEMI TANÁCS és MUNKAVÉDELMI KÉPVISELŐ VÁLASZTÁS
Munkaszervezési ismeretek
Munkaügyi szabályok ellenőrzése Munkaügyi ismeretek oktatása.
AKTUÁLIS FELADATOK A TANÜGYIGAZGATÁSBAN
Az üzemi tanács működése és jogosítványai

Egyenlő Bánásmód Hatóság. A védett tulajdonsággal rendelkezők hátrányos megkülönböztetése  nemi diszkrimináció  a romák hátrányos megkülönböztetése.
Az új Mt. munkaidőre vonatkozó szabályai
Átirányítás, kiküldetés, kirendelés Szombathely,
A Munka Törvénykönyvéből következik! Mit kell tudni a kollektív munkajogról? LÁPB november 09. Budapest.
A Kollektív szerződéskötés a reprezentatív szakszervezetek között
A kollektív munkajogi szabályozás az új munka törvénykönyvében
Munkaügyi Kapcsolatok, Kollektív Szerződés.
Munkaügyi kapcsolatok az új Mt.-ben
ÜZEMI TANÁCS készítette: Dr Kiss Mihály
Szakszervezet és az Üzemi Tanács
Egészségügy Betegjogok.
Üzemi tanács a munkahelyi érdekegyeztetésben
ÜZEMI TANÁCS RÉSZVÉTEL vagy BELESZÓLÁS? 1 TÁMOP A-13/ Az EVDSZ társadalmi szerepvállalásának szélesítése a Dél-Dunántúli Régióban Dr.
Bukarest április1 A munkáltató tájékoztatási kötelezettsége -
A munkaviszony jogellenes megszüntetése december Dudás Katalin.
2010. december Dudás Katalin
Munkajogi alapismeretek
1 Foglalkoztatási formák, díjazásuk Munkaidő és a kapcsolódó nyilvántartások november 23. Gottgeisl Rita.
A munkavállalói FB tagság
Munkavédelmi Képviselők XVII. Országos Fóruma
MUNKÁLTATÓ ÉS AZ ÜZEMI TANÁCS KAPCSOLATA (Mt. 267.§)
Összefoglaló a évi ÜT választásokról. A reprezentativitás jelentősége az ágazati érdekegyeztetésben.
Feladataink az új Mt. és a vízi-közmű törvény tükrében Halasy Károly titkár.
Tagszervezeti munka erősítése
Új Munka Törvénykönyve: új lehetőségek a munkaügyi működésben
Munkaügyi szabályok ellenőrzése Munkaügyi ismeretek oktatása.
1989. évi VII. törvény a sztrájkról Alapképzés. Bevezetés A munkavállalók joga - nyomásgyakorlási eszközként munkájukat a munkáltatótól megvonják. alkotmányos.
A közigazgatási hatósági eljárásról és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény A kérelemtől a bírósági felülvizsgálatig Új jogintézmények a KET-ben.
Önálló (de lehet a szakszervezet jelöltje, tisztségviselője)
Kétszer 90 perc munkajog 30 percben
Kollektív szerződések
1 TÁMOP A-13/ Az EVDSZ társadalmi szerepvállalásának szélesítése a Dél-Dunántúli Régióban.
1 TÁMOP A-13/ Az EVDSZ társadalmi szerepvállalásának szélesítése a Dél-Dunántúli Régióban.
ViaD’oro Közigazgatásfejlesztési Tanácsadó és Szolgáltató Készült az Új Magyarország Fejlesztési terv Államreform.
1 TÁMOP A-13/ Az EVDSZ társadalmi szerepvállalásának szélesítése a Dél-Dunántúli Régióban.
Munkaszervezési ismeretek
Munkaerő-kölcsönzés A munkaerő-kölcsönzés különös szabályai.
A munkaviszony megszüntetése
RWE Power AG Lorsee/TR BudapestSEITE 1 „Szociális párbeszéd“ RWE Power AG Wolfgang Lorsee A Központi Üzemi Tanács elnökhelyettese.
Üzemi Tanács Általános ismertető
A munkavédelmi képviselők és a szakszervezeti jogok összevetése
KÖZPONTI MUNKAHELYMEGŐRZŐ TÁMOGATÁSI RENDSZER (1991. IV. tv. Flt; 6/1996. MÜM rendelet; 1/2009. MAT határozat) Németh Zsolt igazgató Nyugat-dunántúli Regionális.
A MUNKAJOGI JOGFORRÁSOK RENDSZERE
KÉPVISELET A POLGÁRI PEREKBEN
BEVEZETÉS A KOLLEKTÍV MUNKAJOGBA
Előadó: dr. Kártyás Gábor
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
Az új Munka Törvénykönyve 2012:I. tv április 20.
2011. ÉVI CV. TÖRVÉNY EGYES MUNKAÜGYI TÁRGYÚ ÉS MÁS KAPCSOLÓDÓ TÖRVÉNYEK JOGHARMONIZÁCIÓS CÉLÚ MÓDOSÍTÁSÁRÓL A Munka Törvénykönyvéről szóló évi XXII.
Munkajogi ismeretek.
A SZAKSZERVEZETEKRE VONATKOZÓ ÚJ SZABÁLYOZÁS Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd Székesfehérvár, május 17.
MUNKAÜGYI FELÜGYELŐSÉGI NYÍLT NAP ÁPRILIS 03.
M UNKAÜGYI KAPCSOLATOK Dr. Fodor T. Gábor ügyvéd Székesfehérvár, május 17.
A szabadságra vonatkozó szabályok XI. Fejezet Weberné dr. Erős Anikó Tolna Megyei Kormányhivatal Munkavédelmi és Munkaügyi Szakigazgatási Szerv.
A MUNKAVÉDELMI KÉPVISELŐ JOGOSULTSÁGAI ÉS MUNKAJOGI VÉDELME dr. Bérdi András főosztályvezető-helyettes Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Foglalkoztatási.
14. A foglalkoztatással kapcsolatos munkaügyi feladatok – Mutassa be a munkaviszony létesítésének és megszüntetésének szabályait! – Foglalja össze, hogy.
A KOLLEKTÍV MUNKAJOG RENDSZERE
A MUNKAVISZONY FOGALMA ÉS AZ MT. HATÁLYA
A JOGSZERŰ ELLENŐRZÉSEK MIKÉNTJE A MUNKAHELYEN
Társadalmi Párbeszéd Osztály: ágazati párbeszéd bizottságok (ÁPB)
A MUNKAJOGI JOGFORRÁSOK RENDSZERE
MUNKAVÉDELMI KÉPVISELŐK FOGLAKOZTATÁSA munkabiztonsági szakmérnök
Tagszervezeti munka erősítése
Előadás másolata:

Szakszervezeti jogok Németh Márta ÉTOSZ Békéscsaba, 2009.

Törvények  Alkotmány  Egyesülési törvény, évi II. tv.  Sztrájk törvény, évi VII. tv.  Munka Törvénykönyve, évi XXII. tv.  Munkaügyi ellenőrzés, évi LXXV. tv.  Esélyegyenlőségi törvény, évi CXXV. tv.

Egyesülési jog  A szervezkedés szabadsága alapvető szabadságjog  Társadalmi szervezet  Jogi személy – több, más, mint az azt létrehozó egyének jogai  Önkéntesen létrehozott, önkormányzattal, alapszabállyal, céllal, tagsággal, tevékenységgel rendelkező szervezet  Szakszervezet: csak magánszemély lehet tagja  10 fő, alapítás, alapszabály, szervek

A szervezkedés szabadságának joga  A munkavállalókat és a munkáltatókat is megillető jogosultság  A szervezkedési szabadság jelentése:  A munkavállalók – gazdasági és társadalmi érdekeik előmozdítása és védelme érdekében – mindennemű megkülönböztetés nélkül, másokkal együtt  - érdekvédelmi szervezetet alapíthatnak, illetve  - az általuk választott szervezetbe – kizárólag az adott szervezet szabályaitól függően – beléphetnek (pozitív szervezkedési jog)‏  Az ilyen szervezetekből kiléphetnek, vagy attól távol maradhatnak (negatív szervezkedési jog)‏  Munka Törvénykönyve: szakszervezetet lehet létrehozni  a munkahelyen belül  a munkahelyen kívül (a munkahelyen belül szerveket működtet, s ezek működésébe tagjait bevonja

Mt.  1. rész: Bevezető rendelkezések  2. rész: Munkaügyi kapcsolatok  3. rész: Munkaviszony  4. rész: Munkaügyi vita  5. rész: Vegyes és átmeneti rendelkezések

Bevezető rendelkezések  Jóhiszeműség, tisztesség, kölcsönös együttműködés  Jelentős tényről, körülményről, változásról tájékoztatni.

A szervezkedés szabadságának garanciái  Szakszervezet: a munkavállalóknak minden olyan szervezete, amelynek elsődleges célja a munkavállalók munkaviszonnyal kapcsolatos érdekeinek előmozdítása és megvédése.  A munkáltatónál képviselettel rendelkező szakszervezetet: alapszabálya szerint a munkáltatónál képviseletére jogosult szervet működtet, illetőleg tisztségviselővel rendelkezik.

Szakszervezeti jogok a Munka Törvénykönyvében  Különbség van a szakszervezetet a munkáltatóval szemben megillető jogok alapján:  minden, a munkahelyen működő szakszervezet (pl. tisztségviselők védelme, működéshez való jog)‏  a munkahelyen képviselettel rendelkező szakszervezet – Mt. 21. § (5) bek. - (pl. véleményezési jog, üzemi tanácsi választásokon jelölt állítási jog)‏  reprezentatív szakszervezet (pl. kifogás joga)‏

A szervezkedés szabadságának garanciái  Munkaszervezeten belüli szakszervezet létrehozása.  Szakszervezet a munkaszervezeten belül hoz létre szerveket.  Belépés a munkáltató területére:A szakszervezet érdekében eljáró, a munkáltatóval munkaviszonyban nem álló személy, ha a szakszervezet a munkáltatóval munkaviszonyban álló taggal rendelkezik

A szervezkedés szabadságának garanciái  Információk, felhívások közzététele  Helyiséghasználat: munkaidő után, illetve munkaidőben a munkáltatóval történt megállapodás szerint

A szervezkedés szabadságának garanciái  Munkaidő-kedvezmény: a munkáltató köteles biztosítani.  Mértéke: valamennyi tisztségviselőt figyelembe véve összesen - eltérő megállapodás hiányában - minden három, a munkáltatóval munkaviszonyban álló szakszervezeti tag után havi két óra.  E kedvezmény mértékébe a munkáltatóval való tárgyalás időtartama nem számít be.  A munkaidő-kedvezmény felhasználásáról a szakszervezet dönt.  A munkából való távolmaradást előre be kell jelenteni.

A szervezkedés szabadságának garanciái  A szakszervezet tagjai részére összesen - a szakszervezet által szervezett képzés, illetve továbbképzés céljára - a munkáltató köteles előzetes egyeztetés alapján minden tíz, a munkáltatóval munkaviszonyban álló szakszervezeti tag után évente egy nap rendkívüli fizetett szabadságot biztosítani.  A szabadság igénybe vehető mértékét a szakszervezet határozza meg.  Munkáltatót legalább harminc nappal előtte értesíteni kell.

A szervezkedés szabadságának garanciái  A munkaidő-kedvezményből fel nem használt időtartamot, de legfeljebb a munkaidő- kedvezmény felét a munkáltató köteles pénzben megváltani.  Csak érdekvédelmi célra lehet felhasználni.

A szervezkedés szabadságának garanciái  Szakszervezeti hovatartozásról való nyilatkozat kérése tilos.  Diszkrimináció tilalma: alkalmazásnál, munkaviszony megszüntetésénél, jogosultság, juttatás biztosításánál.

Védelem  A közvetlen felsőbb szakszervezeti szerv előzetes egyetértése szükséges: - kirendelés - kirendelés - kiküldetés (15 napot elérő)‏ - kiküldetés (15 napot elérő)‏ - más munkáltatónál történő fogalalkoztatás - más munkáltatónál történő fogalalkoztatás - átirányítás – ha más munkahelyre való beosztással jár - átirányítás – ha más munkahelyre való beosztással jár - munkáltatói rendes felmondás - munkáltatói rendes felmondás

Védelem  A közvetlen felsőbb szakszervezeti szerv véleményezése: - rendkívüli felmondás - rendkívüli felmondás  A közvetlen felsőbb szakszervezeti szerv előzetes értesítése: - hátrányos jogkövetkezmény alkalmazása - hátrányos jogkövetkezmény alkalmazása - változó munkahely esetén, más munkahelyre való beosztás. - változó munkahely esetén, más munkahelyre való beosztás.

Védelem  munkáltató írásbeli tájékoztatásának átvételétől számított 8 / 3 munkanapon belül írásban (hallgatás).  Ha nem ért egyet, a tájékoztatásnak az egyet nem értés indokait tartalmaznia kell.  Az indokolás akkor alapos, ha a tervezett intézkedés végrehajtása a) elnehezítené annak a szakszervezeti szervnek a működését, melyben a munkavállaló választott tisztséget visel b) hátrányos megkülönböztetést eredményezne.

Védelem  megbízatásának idejére, illetve annak megszűnését követő egy évre illeti meg, feltéve, ha tisztségét legalább hat hónapon át betöltötte.

Tagdíj  A munkavállaló írásbeli kérelmére a munkáltató köteles levonni, átutalni.  Ezért nem illeti meg díjazás a munkáltatót.  Megszűnés: ha a munkaviszony megszűnik, munkavállaló írásbeli visszavonása esetén, ha a szakszervezet megszűnik.  Munkáltatót tájékoztatási kötelezettség terheli a munkaviszony létesítésekor.

Jogosítványok  Munkavállalók tájékoztatása: anyagi, szociális és kulturális, élet- és munkakörülményeiket érintő jogok, kötelezettségek.  Képviselet: - Tagját a munkáltatóval szemben, állami szervek előtt – munkaügyi kapcsolatok, munkaviszony. - Tagját a munkáltatóval szemben, állami szervek előtt – munkaügyi kapcsolatok, munkaviszony. - Tagját, meghatalmazás alapján bíróság, hatóság, egyéb szervek előtt - élet- és munkakörülmények. - Tagját, meghatalmazás alapján bíróság, hatóság, egyéb szervek előtt - élet- és munkakörülmények.

Jogosítványok  Állami szervek, önkormányzatok, munkáltatók - együttműködés, információk biztosítása, észrevételekre, javaslatokra vonatkozó álláspontokat, indokokat 30 napon belül közölni.

Jogosítványok  A munkáltató köteles döntése előtt a munkáltatónál képviselettel rendelkező szakszervezettel véleményeztetni a munkavállalók nagyobb csoportját érintő munkáltatói intézkedések tervezetét. (átszervezés, privatizálás, kiszervezés)‏  15 nap

Jogosítványok  Tájékoztatás kérése a munkáltatótól: munkavállalók munkaviszonnyal összefüggő gazdasági és szociális érdekeivel kapcsolatos.  A tájékoztatást és intézkedésének indokolását nem tagadhatja meg.  A szakszervezet jogosult a munkáltatói intézkedéssel (döntéssel) kapcsolatos álláspontját, véleményét a munkáltatóval közölni, konzultációt kezdeményezni.

Jogosítványok  ▪ Ha a munkáltatónál üzemi tanács nincs, a munkáltató köteles tájékoztatni a szakszervezetet: a) legalább félévente a munkáltató gazdasági helyzetét érintő alapvető kérdésekről, valamint b) a munkáltató tevékenységi körének jelentős módosítására, illetve a munkáltató beruházásaira vonatkozó jelentős döntés tervezetéről, c) legalább félévente a bérek, keresetek alakulásáról és a bérkifizetéssel összefüggő likviditásról, a foglalkoztatás jellemzőiről, a munkaidő felhasználásáról, a munkafeltételek jellemzőiről, d) legalább félévente a munkáltatónál távmunkát végző munkavállalók számáról és munkakörük megnevezéséről

Jogosítványok  Konzultáció (15/B. §)‏  Munkáltató tájékoztatási kötelezettsége: a munkaügyi kapcsolatokkal, illetve a munkaviszonnyal összefüggő információk átadása, azok megismerését, megvizsgálását, azokkal kapcsolatos vélemény kialakítását és képviseletét lehetővé tévő módon;  konzultáció: véleménycsere és párbeszéd.

Jogosítványok  Konzultációs kötelezettség legalább: véleményeztetési és tájékozódási kérdésekben.  A konzultációt a kezdeményezésben megjelölt célhoz kötötten és megfelelő időpontban - a megállapodás érdekében - oly módon kell lefolytatni, hogy biztosított legyen: a) a feleknek a konzultáció tárgyához szükséges szintű képviselete, b) a közvetlen, személyes véleménycsere és párbeszéd, c) a munkáltató tájékoztatásának, illetve a szakszervezet ezzel kapcsolatos álláspontjának, véleményének érdemi megtárgyalása.

Jogosítványok  a tájékoztatás, illetve az információ átadása időpontjától számított tizenöt napon belül kezdeményezhet konzultációt.

Jogosítványok  ellenőrizheti a munkakörülményekre vonatkozó szabályok megtartását.  a szabályok végrehajtásáról az érintett szervtől tájékoztatást kérhet és a szükséges felvilágosítást, adatot rendelkezésére kell bocsátani.  Az észlelt hibákra és mulasztásokra a végrehajtásért felelős szervek figyelmét felhívhatja, és ha azok a szükséges intézkedéseket kellő időben nem teszik meg, megfelelő eljárást kezdeményezhet.  Eredményről tájékoztatás.

Jogosítványok  Üzleti titok: a szakszervezet nevében, vagy a szakszervezet érdekében meghatalmazás alapján eljáró személy - harmadik személynek nem adhatja át, nem hozhatja nyilvánosságra, semmilyen más módon nem használhatja fel, csak a törvényben meghatározott célok elérésére.  a működése során tudomására jutott adatokat, tényeket csak a munkáltató jogos gazdasági érdekeinek veszélyeztetése, illetve a munkavállalók személyiségi jogainak megsértése nélkül hozhatja nyilvánosságra.  Határozatlan ideig.

Jogosítványok  Kifogás: képviselettel rendelkező szakszervezet jogosult a munkavállalókat, illetve ezek érdekképviseleti szerveit közvetlenül érintő jogellenes munkáltatói intézkedés (mulasztás) ellen.  munkáltató vezetőjéhez - a kifogásolt intézkedésről való tudomásszerzéstől számított öt munkanapon belül.  Az intézkedés megtételétől számított egy hónapon túl nem lehet benyújtani.

Jogosítványok  Nincs helye: ha a munkavállaló jogvitát kezdeményezhet.  Ha a szakszervezeti tisztségviselő munkaviszonyát a közvetlen felsőbb szakszervezeti szerv előzetes egyetértése hiányában szüntette meg rendes felmondással, a munkáltatónál képviselettel rendelkező szakszervezet jogosult kifogás benyújtására.

Jogosítványok  Ha a munkáltató nem ért egyet: egyeztetés.  A kifogás (vétó) benyújtásától számított három munkanapon belül kell megkezdeni.  Ha az hét napon belül nem vezet eredményre, az eredménytelenség megállapításától számított öt napon belül a szakszervezet bírósághoz fordulhat - nemperes eljárásban, tizenöt napon belül dönt.  Végrehajtás felfüggesztése

Jogosítványok  Reprezentativitás – 10%, 2/3  Kollektív szerződés kötése.  Sztrájk.  Munkaügyi ellenőrzés megindítása.  Közérdekű igényérvényesítés.

Köszönöm a figyelmet!