Frey Mária Az alkalmi munkavállalás munkaerő- piaci szerepe, perspektívái Nemzetközi tapasztalatok - hazai tanulságok 2008. március 26.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kormányszóvivői tájékoztató NYUGDÍJ-INTÉZKEDÉSEK 2006.
Advertisements

Az önkormányzatok feladata a közfoglalkoztatási programban
A rehabilitációs járadékban részesülő személyek (re)integrációs esélyeinek növelése a munkaügyi központok segítségével Vincze Györgyné Pécs, április.
Az egyszerűsített foglalkoztatás (EF) új szabályai – 21 pontban
GKI Zrt., Bér- és bérteher-reform Akar László vezérigazgató március 10.
Harmadik országbeli állampolgárok a magyarországi munkaerőpiacon
Rugalmas nyugdíjkorhatár tervezése
„Első munkahely garancia” központi munkaerő-piaci program Munkáltatói Fórum március Vas Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központ.
A Kormány intézkedései és tervei
A Rehabilitációs Foglalkoztatás lehetőségei
MTA Regionális Kutatások Központja Vidéki alternatívák – segély és/vagy munka? Dr. Balcsók István tudományos munkatárs MTA RKK ATI Debreceni Osztály.
Az egyszerűsített foglalkoztatás szabályai
MI MENNYI 2011-BEN ? BÉREK, ILLETMÉNYEK, SZOCIÁLIS ÉS MUNKANÉLKÜLI ELLÁTÁSOK Készítette: Korózs Lajos szociológus.
Az egészségügy finanszírozásának problémái Adalékok a járulékreform kéréseihez Dr. Kincses Gyula ESKI.
Együttműködés a bérleti konstrukciók gyors és rugalmas kiszolgálásában.
1 Kormányszóvivői tájékoztató március 31. Egységes Magyar Munkaügyi Adatbázis (emma)
A január 1-től életbe lépett adó- és járulék változások. Az alkalmi munkavállalás április 1-től életbe lépő változásai március 29. Készítette:
Adózási alapismeretek 5.2 konzultáció Helyi adók
Társadalombiztosítási
Tájékoztató az aktuális foglalkoztatási és képzési programokról.
Készítette: B. B.. Ki jogosult a START kártya kiváltására? a 25. életévét, felsőfokú végzettség esetén a 30. életévét még nem töltötte be, és tanulmányait.
Állam munkavédelmi feladatai
Új dolgozóval bővül szalonja. Milyen járulékfizetési kötelezettségei vannak? Hasonlítsa össze a mellékletek segítségével egy START kártyás foglalkoztatott.
ADÓ Farkas Gábor Szenior Menedzser február 28. Adózás 2006.
A MAGYAR MUNKAVÁLLALÓK MUNKAERŐ-PIACI JELLEMZŐI
(A biztosítási jogviszony nyilvántartás múltja, jelene, jövője. )
Részmunkaidő és egyéb „atipikus” formák
A gazdaság kifehérítését célzó kormányzati intézkedések és a rejtett gazdaság: az EVA és az AM könyv hatásai c. prezentációhoz (szerzők: Semjén A., Tóth.
„Út a munkához „ program Simon Gábor államtitkár.
Főigazgatói értekezlet november 27–28. Sárvár „Út a munkához” program bemutatása.
Főigazgatói értekezlet A KÖZFOGLALKOZTATÁSI TERVVEL KAPCSOLATOS KIRENDELTSÉGI FELADATOK AZ ÁLLÁSKERESÉSI MEGÁLLAPODÁS LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSAI november.
SZJA feladatok Gazdasági közjog. Szja 1. 1.Munkabér: Ft/hó jutalom: Ft, étkezési utalvány: 3.000Ft/hó 2. FB tag: Ft/hó 3. megbízási.
GKI Zrt., Az alacsony foglalkoztatási ráta okai, a foglalkoztatás bővítésének gazdaságpolitikai összefüggései Független Szakszervezetek Demokratikus.
FIP képzés - menetrend 01. – Bevezetés – Általános információk a FIP-ekről 02. – Közfeladatot ellátó szervek, közérdekű adatok közzététele 03. – ÁFSZ és.
1 Foglalkoztatási formák, díjazásuk Munkaidő és a kapcsolódó nyilvántartások november 23. Gottgeisl Rita.
Az alkalmi munkavállalói könyvvel foglalkoztatott munkavállalók országos statisztikája, a továbbfejlesztés irányai Munkaügyi Tanácsok Országos Konferenciája.
Kis- és középvállalkozások adózási, gazdálkodási környezetének 2006-os, illetőleg középtávú változásai Dr. Katona Tamás politikai államtitkár Pénzügyminisztérium.
Kormányszóvivői tájékoztató Cselekedni most és mindenkiért Biztonságot az alkalmi munkából élőknek! Az alkalmi munka után fizetett közterhek csökkentése.
Lendületben az ország! 1 Kormányszóvivői tájékoztató A Prémium Évek Program bemutatása november 4.
AZ ALKALMI MUNKAVÁLLALÓI KÖNYVVEL TÖRTÉNŐ FOGLALKOZTATÁS GYAKORLATA március 26.
Vucskó Bernadett Fővárosi Esélyegyenlőség Módszertani Iroda „ HÉTRŐL ÉVRE A MUNKÁBAN ” NONPROFIT MUNKAKÖZVETÍTŐI RENDSZER BEMUTATÁSA március 26.
Kunszentmártoni kistérség munkaerő-piaci helyzete, támogatási lehetőségek Készítette: Deák István kirendeltség-vezető.
1 Tájékoztató munkahelybővítést és megőrzést elősegítő központi és decentralizált pályázatokról, lehetőségekről Kisbér, április 8.
Cafeteria 2011 Dr. Orbán Ildikó.
RSM DTM Hungary Adótanácsadó és Pénzügyi Szolgáltató Zrt. A személyi jövedelemadó évi változásai Lucz Zoltánné főosztályvezető Pénzügyminisztérium.
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
Az adórendszer hatása a munkaerőpiacon Scharle Ágota Pénzügyminisztérium Gazdaságpolitikai főosztály.
TÁRSADALOMBIZTOSÍTÁS- VÁLTOZÁSOK. BETEGSZABADSÁG A munkavállalót naptári évenként változatlanul 15 munkanap betegszabadság illeti meg. A betegszabadság.
1 TÁJÉKOZTATÓ A START, A START PLUSZ ÉS A START EXTRA KÁRTYA SZABÁLYAINAK VÁLTOZÁSÁRÓL ÉS EGY ÚJ JÁRULÉKKEDVEZMÉNY BEVEZETÉSÉRŐL  A START PLUSZ, illetve.
Tájékoztatás a társadalombiztosítás nyugellátásáról
Pedagógusképzést segítő hálózatok fejlesztése a Dél-Dunántúlon Pécsi Tudományegyetem TAMOP 4.1.2B.2-13/ projektje Pécs, november 25. Janovics.
A munkaerő-felmérés módszertana
Álláskeresőként történő nyilvántartás
„Határon innen és határon túl – integráció és migráció a Kárpát-medencében” A Szociális és Munkaügyi Minisztérium és a munkaerő-migráció Korózs Lajos államtitkár.
Családtámogató ellátások
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
Szociális juttatások Írországban, az Egyesült Királyságban, Ausztriában és Németországban - családi ellátások Gellérné Lukács Éva.
A Nagykátai Járás munkaerő-piaci helyzete Pest Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja TÁMOP /1/KMR
Munkáltatói Fórum január Rendes Ágnes Komárom-Esztergom Megyei Adóigazgatóság.
Összehasonlító példák ‏ 2015/2016 II. Dr Lakatos Mária: ADÓZÁS I.
IFJÚSÁGI GARANCIA RENDSZER GINOP munkaerő-piaci program Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kormányhivatal Foglalkoztatási Főosztály Szolnok.
TÁMOP „Munkaerő-piaci program a hátrányos helyzetűek foglalkoztatásáért a Közép-magyarországi Régióban” - Budapest.
A Társadalmi Megújulás Operatív Program 1.1. „Komplex munkaerő-piaci programok a munkanélküli és inaktív emberek foglalkoztatásáért” intézkedés TÁMOP /
A foglalkoztatáshoz nyújtható támogatás forrása, célja, alanya és felhasználása Magyar Köztársaság éves költségvetéséről szóló törvényében Célja: foglalkoztatás.
Ifjúsági Garancia Rendszer keretében megvalósuló GINOP munkaerő-piaci program.
Egyszerűsített foglalkoztatás szabályai
Összehasonlító példák
„Út a munkához” program tapasztalatai
A magán munka-közvetítők és munkaerő kölcsönzők évi tevékenysége
Munkagazdaságtani feladatok 1
Előadás másolata:

Frey Mária Az alkalmi munkavállalás munkaerő- piaci szerepe, perspektívái Nemzetközi tapasztalatok - hazai tanulságok március 26.

Általános munkaerő-piaci probléma  A magas adók és TB-járulékok miatt nem éri meg legálisan foglalkoztatni személyi és háztartási szolgáltatásokban, továbbá más, szakképzettséget nem igénylő munkakörökben  Ezek nagy élőmunka-igényessége miatt a termelékenységet meghaladják a munkaerő- költségek  A fogl. bővítése céljából kívánatos bevonni ezeket a tevékenységeket a szervezett m.e.piac keretei közé, mert sok az álláskereső  Ennek megváltoztatására: új kezdeményezések  Példa: Belgium, Németország

• Minden településen: helyi foglalkoztatási ügynökségek • Funkciója: összehozni a tartós munkanélkülieket a házkörüli szolgáltatások iránti kereslettel • Jogi forma: nonprofit szervezet, élén a helyi politikusokból és szociális partnerekből álló igazgatótanáccsal Belgium Indulás: 1994

Lényege: Magánszemélyeknek, költségvetési intézményeknek, iskoláknak és a mezőgazdasági cégeknek megengedik, hogy szolgáltatási csekket vásároljanak. 1 csekk=7,45 euro=1 munkaóra díja.

Eljárási rend • Felhasználó bejelenti munkaerő-igényét az ügynökségnek, ahol keresnek számára a nyilvántartásukban munkáskezet. • Munkavállalónak a munkáltató utalvánnyal fizet. • Díjazott az ügynökségnél váltja be a szolgáltatási csekket. • Értéke: 4.10 euro/óra (az utalvány eladási és beváltási ára közti különbözet rezsiköltség+TB- járulék.) • Időkorlát: maximum 45 óra havonta.

Részvevők köre: • 45 éven felüli munkanélküli, legalább 6 hónapja állástalanul • Minimális szociális jövedelemben részesülők Az érintettek az alkalmi munkáért járó munkadíjban a támogatás folyósítása mellett részesülnek!

Tevékenységek magánháztartásoknak: • Otthoni segítség bármilyen házimunkához. • Gyerek, vagy idős, beteg hozzátartozó felügyelete. • Kisebb kerti munkák. Helyi önkormányzatoknak, nonprofit szervezeteknek, iskoláknak: Minden munka, amire a közösségnek szüksége van, de a piaci szereplők nem elégítik ki. Mezőgazdaságban: szezonális munkák.

Eredmények: • között 37 millió eladott csekk; kétharmada magánháztartásoknak. • Az elvégzett munkák 44%-át korábban feketén végezték. • De: a munkaerő-piaci reintegrációs szempontjából nem volt sikeres. • Ezért: 2004-től a magánháztartásoknak végzett tevékenységeket átemelték a szolgáltatási utalvány rendszerbe.

Cél: Szolgáltatási utalvánnyal 2007-ig 25 ezer legális állást teremteni a magánháztartásokban Bevezetés: május Eredmény: végére a duplája teljesítve

Német példa: minijob 1999-ig: 1999-ig: - havi 630 DM-ig és heti 15 óráig TB-mentesen dolgozhatott a munkavállaló - a munkáltató fizetési kötelezettsége: 23% átalányadó - önálló biztosítotti védelmet nem jelentett - ezért: azoknak érte meg, akik biztosítottnak minősültek (tanuló, nyugdíjas,, járadékos, hozzátartozó) de kombinálni lehetett főállással is.

A 90-es évek végére: hihetetlenül elterjedt:  6,5 millióan éltek vele; az étkeztetés és takarítás területén az állások 60-70%-a minijob volt  TB-kasszák és a normál állások veszélyeztetése miatt korlátozni kellett.

Hartz-Bizottság javaslata alapján 2002-ben a minijob 3 típusát vezették be. Ezek egyike: Minijob a háztartási szektorban • Ezen a területen 1,2-2,9 millióan dolgoztak bejelentés nélkül, cél: ezeknek az állásoknak a kifehérítése • Jövedelemhatár: 500 euro/hó; időkorlát nincs

Közterhek  Munkáltatónak – amennyiben magánháztartás – 12% közterhet kell fizetni (5%-ot NYB-nak, 5%- ot EüB-nak, 2% átalányadót).  A befizetési kötelezettségnek egyszerűsített eljárással (csekken) lehet eleget tenni.  Munkavállalónak adó- és köztehermentes, ugyanakkor a jogszerző időn túl nem biztosít TB- védettséget

Egyéb foglalkoztatónál  Nem magánháztartás munkáltató esetén a kereseti határ 400 euro/hó;  A munkáltatói közteher 23% (12% nyugdíj- járulék, 11% egészség-biztosítási járulék, 2% átalányadó).  Időkorlát: 1 éven belül maximum 2 hó, ill. 50 munkanap

Mindkét területen érvényes szabályok  Minijob-Zentrale intézi az adminisztrációt  Elektronikus bejelentési kötelezettség minden munkáltatótól (2006-tól)  Fekete munka esetén szigorú büntetés, a magánháztartásoknak is (TB jogszabály 5 ezer euróig, adójogszabály 25 ezer euróig határozza meg a pénzbüntetést)

Hazai kezdeményezések  1997: AM-könyv  Célja: háztartások munkáltatóvá válásának adminisztrációmentes engedélyezése  Lényege: AM-könyvvel a rövidített időtartamú, alkalomszerű munka is munkaviszonynak minősül. A munkavállaló egészségügyi szolgáltatásra, nyugellátásra és munkanélküli ellátásra szerez jogot  Eszköze: közteherjegy

Bevezetésének indokai:  Feketemunka legalizálása  Háztartási és egyéb alkalmi munkák bekapcsolása a szervezett munkaerőpiac keretei közé  Munkanélküliek, inaktívak legális munkavégzési lehetőséghez juttatása  Munkáltatók ad-hoc igényeinek kielégítése

Rövid fejlődéstörténet  Eredeti munkáltatói kör: magánháztartások, őstermelők, egyéni vállalkozók  Nem terjedt: között: 11 ezer könyv  Fő ok: a munkadíjjal szinte azonos köz- teherjegy (drága!)  2000: munkáltatói kör kiterjesztése a teljes verseny- és közszférára, nagyjából változatlan mértékű közteherjegy mellett

 november: közteherjegy értékének megfelezése  További 50% kedvezmény regisztrált munkanélküliek foglalkoztatása esetén  2005.november: a ledolgozható idő 200 napra hosszabbodott  Közteherjegy 75%-a leírható az SZJA-ból magánháztatásokban végzett munkáknál  Hatás: 2003-tól évente megduplázódott a kiváltott AM-könyvek száma (ma már 650 ezer körüli a számuk)  AM-könyvvel kb. 300 ezren dolgoznak kisebb- nagyobb rendszerességgel (átlag 20 napot)

Következmény  Sokkal olcsóbb lett,mint a munkaviszonyban történő foglalkoztatás  AM-könyvvel: 3000Ft+900 Ft közteher x 20 munkanap = Ft/hó  Ugyanez munkaviszonyban: Ft Ft TB= 93030/hó  Különbözet: Ft havonta  Emiatt: időszakos, szezonális munkaviszonyok átváltása AM-könyves foglalkoztatásra

Visszaélések  Munkaviszony megszüntetése, majd AM-könyves továbbfoglalkoztatás járadék-folyósítás mellett  RSZS-ben részesülőket visszatartja a munkavállalástól (a segély mellett engedélyezett AM-könyves foglalkoztatás jóval nagyobb jövedelmet biztosít, mint amennyi ennek a körnek a nettó keresete lehet)  Óriási teher az ÁFSZ-en  Nem hatásos a feketemunkával szemben („A több, legfeljebb 5 napra létesített munkaviszony esetén a közteherjegyet az utolsó napon kell beragasztani”)

A magyar szabályok eltérése a nemzetközi gyakorlattól  Külföldön jobbára csak melléktevékenységként, nálunk főtevékenységként is  Nálunk sokkal szélesebb a munkáltatói kör  Mi több jogosultságot biztosítunk  Külföldön külön központ intézi az adminisztrációt, nálunk az ÁFSZ  Másutt már elektronikus nyilvántartás, nálunk manuális

Lesznek változások!  Szűkül a munkáltatói kör (háztartások, kiemelt közhasznú szervezetek, mg. szezonmunka)  Kedvezményt csak ezek vehetnek igénybe  Többi munkáltató: a munkaviszonnyal azonos feltételek mellett  APEH, mint adminisztrációs központ  Elektronikus nyilvántartás

Miben rejlik az AM-könyves foglalkoztatás perspektívája? Lisszaboni Stratégia  A munka és családi élet összehangolása  A helyi közösségi és személyi szolgáltatások fejlesztése  Munkalehetőség az alacsony képzettségűeknek és a tartósan munka nélkül lévő embereknek  A nem regisztrált munkavégzés visszaszorítása – ésszerű árakkal

Miért kell közvetítő intézményrendszer a keresleti/kínálati oldal összehangolására?  Ez a piac nincs megszervezve (ÁFSZ nem tartja nyilván ezeket a munkákat, ezeket fel sem ajánlhatja)  A tevékenységből adódóan kell a bizalmi kapcsolat  Ne tekintsék cselédmunkának  Garancia, felelősségvállalás

Mi lehet a feladata?  Az alkalmi munkavégzés lehetőségeinek és szabályainak megismertetése, terjesztése  Toborzás a potenciális alkalmi munkavállalók körében  Adabázis kiépítése a munkára jelentkezőkből, különös tekintettel elérhetőségük időbeli kereteire  Piackutatás: az alkalmi munkavállalás iránti kereslet feltárása, regisztrálása  Alkalmi munkaközvetítés lebonyolítása  Információszolgáltatás, beszámolási kötelezettség a megbízó felé

Hosszabb távon  Ahhoz, hogy a támogatás lejárta után is fennmaradhasson a közvetítő szervezet, díjbevétel szedése lenne kívánatos – a munkáltatótól  A rendelésállomány stabilizálódása esetén az AM-könyvesek állománybavétele

Köszönöm a figyelmet!