Munka és Család Szilas Roland Ferenc, Ph.D – Leányfalu, 2013.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A KISCSOPORTOK FEJLŐDÉSÉNEK ALAPELVEI
Advertisements

Mit lehet tudni a célcsoportról?
A roma családok segítése a csecsemőmasszázs módszerével. Gyakorlati útmutatás az egyéni és csoportos csecsemőmasszázs oktatásában a roma lakosság körében.
Jánosi Beatrix szeptember 08.
Goronné Ondré Katalin Bihari Mentor Hálózat kiépítése a résztvevő szemével.
A tanári munka értékelése
Egyenlő Bánásmód Hatóság. A védett tulajdonsággal rendelkezők hátrányos megkülönböztetése  nemi diszkrimináció  a romák hátrányos megkülönböztetése.
Könnyid István KETEG Alumni
Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban?
Tommy's Window dia ♫ Hangszóró szükséges A gyerekek örökkévalók
A várandós anyák segítése döntéseikben „Nyújts szárnyad árnyékában menedéket nekem” 17. Zsoltár.
„Keresztény nevelés – egyházi iskola” október 15.
SEK, május 9. Forrás: Baritz Sarolta Laura AZ ÜZLET MINT HIVATÁS – UTÓPIA VAGY REALITÁS? In Távlatok.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Modláné Görgényi Ildikó. Vidékfejlesztés A gazdaság folyamataiban látható és minden érintett számára érezhető javulás következzen be. Minőségi, a környezet-
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
„Férfinak és nőnek teremtette”
Az utógondozás szerepe és fontossága az Igazságügyi Szolgálatnál Dr. Kunfalvi Zoltán, KIMISZ Főigazgató 3 szervezet metszéspontjában A szociális munka.
7. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
Mi a COACHING? A COACHING angol eredetű szó, amely edzést jelent. Az üzleti életbe kb. 20 évvel ezelőtt került be, gyökerei a sport pszichológiából eredeztethetők.
A középkori filozófia főbb kérdései
Gyermekvédelmi politika I. Levelező tagozat 2008/09. tanév/őszi félév.
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
Jogviszony és jogi felelősség
A MÁTRIX SZERVEZETI FORMA
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Gyakorlati tanácsok és módszerek a jogkövető magatartás kialakításában.
Etika Könyvtárosi etika Könyvtárosi etikai kódex
Dr. Szilágyi Klára Szent István Egyetem
Az Új Széchenyi Terv kiindulópontjai Szepesi Balázs, NGM parlamenti és gazdaság-stratégiai államtitkár kabinetfőnöke.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
professional coach, motivációs előadó
Közösség Az Egyház – ecclesiola. Ő Átala, Ő Vele, Ő Benne.
Vezetés és kommunikáció
ESZMÉNY, CÉL, FELADAT A NEVELÉSBEN
♫ Hangszóró szükséges ♫ Hangszóró szükséges Az oldalak kattintásra haladnak tovább. Copyright © 2008 Tommy's Window. All Rights Reserved David Brandt.
III.4. A VEZETŐ SZEREPE ”... tudomásunk szerint minden sikeres minőségi forradalom a felső menedzsment részvételével történt EGYETLEN KIVÉTELT sem ismerünk.”
Péterfi Ferenc Az intézmények szerepe a közösségfejlesztésben.
Lehet-e a 21. században családi szerepekről beszélni?
KISTÉRSÉGEK SZEREPE A TUDÁSALAPÚ TÁRSADALOMBAN Varga Csaba Stratégiakutató Intézet
Készítette: Jon A. Palmer
A kiinduló pont – a jövő egészségpolitikájának reális megközelítése Az egészségügy fenntartható fejődésének alap- feltétele, hogy összhangba kell hozni.
Az Élet Igéje június „Ne hasonuljatok a világhoz, hanem gondolkodástokban megújulva alakuljatok át, hogy felismerjétek, mi az Isten akarata, mi.
Az élet igéje április „Testvérek, ne panaszkodjatok egymásra…” (Jak 5,9)
A lelki egészség védelme az iskolában
VINCÉS TÁBOR Piliscsaba, augusztus Jézus és az Ő tanítása egész életünk alapja. Aki Jézus szavai szerint cselekszik, házát sziklára építi…
Antropológia VI A szabad akarat II.. Kierkegaard Az emberek valóban ostobák. Azokkal a szabadságokkal, amelyek valóban az övék, nem élnek, hanem olyanokat.
Tűz,Föld,Víz,Levegő…..
Dr. Tóbiás László: A szociális képzők és a szociális szakma egészének hozzájárulása az inkluzív társadalom és a társadalmi részvétel fejlesztéséhez Inclusive.
Gaudium et Spes: Kihívások és kilátások Szeptember 10. Előadó: Dr. Tomka Ferenc.
GRAFO-LIFE hatékony segítség a mindennapokban. GRAFO-LIFE A hétköznapokban felmerülő stressz- és krízishelyzetek három csoportba vezethetőek vissza: 1.
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
„Szüntelenül imádkozzatok!” (1 Tessz 5,17) Az idén egy népes ökumenikus csoport választotta ki az igét az Egyesült Államokban, Szent Pálnak a tesszalonikai.
HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ A gazdasági növekedés társadalmi feltételei: értékek, intézmények, kizáródás, tudás, egészség - Panelbeszélgetés.
Az Élet Igéje szeptember.
Mikroszintű versenyk é pess é g. Az üzleti szervezetek versenyképességének elemzése, a versenyképesség növelése Egy, a magyar közgazdászok által 1995-ben.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Önmenedzselés Előadó: Selmeci József Csongor. Változó külső és belső világunk A körülöttünk folyó változások egyik legfontosabbika az, hogy megnőtt a.
Kiégés prevenció Testi-lelki-szellemi törvényszerűségek a betegség és az egészség hátterében dr. Darnói Tibor.
AZ MNKSZ RÉSZVÉTELE A „TRAME” PROJEKTBEN AZ EU / GRUNDTVIG FELNŐTTOKTATÁSI PROGRAM KERETÉBEN ( ) TAPASZTALATOK ÉS EREDMÉNYEK KONFERENCIA A self-narration.
Csapó Benő SZTE Neveléstudományi Intézet MTA-SZTE Képességfejlesztés Kutatócsoport A PISA céljai, tudományos alapjai.
A kamaszok és mi Dr. Gyenge Eszter. Történeti szempontok Archaikus társadalmak Felnőttéválás beavatási rítusok: Átmenet a gyermeki – profán- világból.
KOLPING-MOZAIK. ADOLF KOLPING ÉLETE I ban született a németországi Kerpenben ig különböző cipészműhelyekben segédként dolgozott ben.
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
A GDP-n túl:a gazdasági teljesítmény és a társadalmi jól-lét mérése …
Személyes életvitel.
A gyakorlati képzés szemléleti hátterének és kereteinek meghatározása
ÉRTÉK, ESZMÉNY, NORMA A NEVELÉSBEN
7. Parancsolat „Ne paráználkodj!”.
Előadás másolata:

Munka és Család Szilas Roland Ferenc, Ph.D – Leányfalu, 2013

Munka a Szentírásban és az Egyház Társadalmi Tanításában I. •Isten munkásként jelenik meg a teremtésben (Ter 2, 1-3) •Az embert kézművesként formálja meg (Ter 2, 7) •Az embert a teremtésben való munkálkodásra, annak őrzésére hívja meg (Ter 1, 26-28) •A munkára való meghívás természete a bűnbeeséssel változik meg (Ter 3, 6-19)

Munka a Szentírásban és az Egyház Társadalmi Tanításában II. •A munka az ember számára kötelesség, kötelezettség, szükséges emberségünk, önazonosságunk megőrzéséhez és fejlesztéséhez (ETTK, 151. o.) •A munka szubjektív dimenziója elsőbbséget élvez minden esetben a munka objektív dimenziójával (ETTK, 149. o.) •A munka a személyre irányul és belső lényegéből fakadó társadalmi vetülettel rendelkezik. A munka van az emberért, s nem az ember a munkáért. (ETTK, o.)

Munkanélküliség •Az Egyház Társadalmi Tanítása következetesen a teljes foglalkoztatás mellett foglal állást •A cél olyan társadalom és gazdaság kialakítása amely inkluzív és nem exkluzív (Zamagni) •A munkavégzés lehetőségének megteremtésére van szükség. (Ne halat adj, hanem tanítsd meg halászni! Még többre van szükség: legyen olyan tó ahol ha tud és akar halászhat!)

Még egyszer az erényekről •„ Az erények …. megháborodtak… mert elszigetelték őket egymástól, és mindegyik a maga kósza útjára kelt. Ezért aztán vannak tudósok, akik az igazsággal törődnek, és igazságuk könyörtelen. Vannak emberbarátok, akiknek legfőbb gondja a könyörületesség; és könyörületességük (sajnálom, hogy ezt kell mondanom) gyakran igazságtalan.” •Gilbert Keith Chesterton

Munka a Szentírásban és az Egyház Társadalmi Tanításában II. •A munka az ember számára kötelesség, kötelezettség, szükséges emberségünk, önazonosságunk megőrzéséhez és fejlesztéséhez (ETTK, 151. o.) •A munka szubjektív dimenziója elsőbbséget élvez minden esetben a munka objektív dimenziójával (ETTK, 149. o.) •A munka a személyre irányul és belső lényegéből fakadó társadalmi vetülettel rendelkezik. A munka van az emberért, s nem az ember a munkáért. (ETTK, o.)

Az emberi munka antropológiája Extrinzik Intrinzik Transzcendens (Perez Lopez és V. E. Frankl alapján)

A teljes emberi fejlődés dimenziói Alford – Naughton, 2004

A flexibilis kapitalizmus világa Az „aranykor” avagy az úriemberek kapitalizmusa (XX. század közepe) • erős érdekképviseletek • jóléti állam garanciái • piac erős szabályozottsága • relatív stabilitás • magánélet és munkavégzés egyaránt a jellemfejlődés szolgálatában A flexibilis (változékony, turbulens, türelmetlen) kapitalizmus (XX. század végétől) • erőtlen érdekképviseletek • jóléti állam felbomlóban • piac szabadságának változása • állandó változás és kockázatvállalás és alkalmazkodás igénye •a sikeres munkavégzéshez szükséges cselekvés teljesen elválik attól ami a családokban, közösségekben szükséges Sennett, 1998

A munka világának átalakulása – legfontosabb trendek •A munkával töltött idő megnövekedése •A munka intenzitásának és ritmusának felgyorsulása •A munkavégzés napi rutinjának átalakulása •A munkával kapcsolatos bizonytalanság / változások gyakoriságának megnövekedése •Gyakori pályaváltás szükségessége •A munkát meghatározó etikai normák relativizálódása vagy eltűnése •A munkavégzést támogató, ugyanakkor elszemélytelenedéshez vezető technológiák szerepének növekedése •A munka és család életterületének elmosódása

Helytállás a munka világában Hol segíthet az Egyház a családoknak? • Az önazonosság kimunkálásában, amely elengedhetetlen kiindulópont a helyes lelkiséggel végzett munkavégzéshez. (Helyes életdöntésekre alapozott családalapítás és pályaválasztás.) • Megbízható tájékozódási pontot nyújtani bonyolult személyes és munkahelyi problémák megítéléshez. • Támogató, lelkileg erősítő szerepet betölteni munkával kapcsolatos krízishelyzetek, bizonytalanságok idején • A liturgikus év / hét / nap ritmusával példát mutatni és segíteni a felgyorsult világhoz illeszkedő keresztény családi és személyes napirend kialakítását. • Egyházi közösségek tagjai személyes példájukkal mutathatnak utat a fiatalabb generációknak a helytálláshoz. (A szülők gyakran már nem értik az új problémákat)

A munka lelkiségéből fakadó szellemi hozzáállás kérdései •Honnan jövök? - Önképünk meghatározza az általunk létrehozható műveket •Hová tartok? - Tisztáznunk kell életünk céljait, személyes rendeltetésünket. Mit tennénk másképp ha újrakezdhetnénk életünket. •Ki vagyok? - Mivel azonosítom önmagam, mi része önazonosságomnak a munkán kívül. Önazonosságunka nem az határozza meg mit birtoklunk, hanem hogy kivé válunk.

Keresztény értelemben vett munkavégzés feltételei •A célok kijelölése és ismerete •A célok elérési módjával és a munkavégzéssel kapcsolatos döntésekben való részvétel •A célok megvalósításában való részvétel Alessandro Gamba, 2002

Eszközök és célok viszonya Hatástalan eszközök Hatékony eszközök Helyes célJó szándékErény Helytelen célBűn Alford – Naughton, 2004

Spirituális vezetés •„A vezető olyan ember, akinek hatalmában van árnyékot vagy világosságot sugározni a világ egy részére és azoknak az embereknek az életébe, akik ott élnek.” Parker Palmer, 2000 • Identitás • Reflektív gyakorlatok • Integritás • Transzcendens Nem csak arról szól tehát, amit vezetőként teszünk. Ennél talán még fontosabb, hogy mivé válunk

A vezetés belső útja •Önmagunk vezetésének és fegyelmezésének útja •Jellemépítés „ Spiritualitásunk nem más, mint az, hogy mit kezdünk a velünk született vágyakkal és szenvedéllyel.” Ronald Rolheiser

Reflektív vezetés A reflektív vezetés komponensei (Reeves, 2002) •Önreflexió: Ki vagyok én vezetőként? •Követőkre irányuló reflexió: Kik követnek és miért? •Vízióra irányuló reflexió: Mire van szükség és hogy fogja a szervezet ezt elérni? •Rendszerre irányuló reflexió: Támogatja a rendszerek működése a célokat? •Környezetre irányuló reflexió: Mi történik a szervezet környezetében és milyen kölcsönös hatások vannak?

Az ember lelki természete, az értelemkeresés, transzcendencia iránti vágy •A munkát a teljes – testtel és lélekkel rendelkező – ember végzi •Munkánk értelmének megtalálásához önismeretünk mélyebb dimenzióival kell egyeztetnünk azt •Munkánk fejlődésünk forrása, önmagunk fejlesztéséhez szorosabbá kell tennünk a meggyőződésünk és cselekedeteink közötti kapcsolatot. •A vágy, hogy egész valónkat belevigyük a munkába a munka lelkisége.

Dimenzionális ontológia I.