Poliglottok eszközei- Autoritmia. Az Autoritmia állomásai: •20 év alatt kristályosodott ki; •Poliglottok gyakorlataival való megismerkedés; •Tanítási.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TIOP 1.1.1/09/ Angol nyelvi modulok feldolgozása tanulói laptopok segítségével.
Advertisements

Euroexam nyelvvizsgákra
Miből tanítsak? A taneszköz-választás kérdései a 6-10 évesek nyelvoktatásában Kuti Zsuzsa Oktatási Minisztérium.
Euroexam nyelvvizsgákra
Rádai Péter Euro Nyelvvizsga Központ Top tippek az Euroexam nyelvvizsgákra készülő diákoknak Angol B2 / C1.
Rádai Péter Euro Nyelvvizsga Központ Top tippek az Euroexam nyelvvizsgákra készülőknek Angol B2 / C1.
Ne akarjon a tanító az emberből más embert faragni, hanem tanítsa meg a maga megismerésére, a maga tehetségeivel (...), s akkor áldott és gyönyörűséggel.
Az idegen nyelvi kompetencia fejlesztésének programja
Differenciált tanulásszervezés 3. Szervezési módok, munkaformák
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
Így tanítom az erkölcstant… 1.osztályban
Euroexam nyelvvizsgákra
A fiatalkorúak képzési, fejlesztési lehetőségeinek módszertani kihívásai Hegedűs Judit – Lénárd Sándor, ELTE PPK.
Angol nyelvi kompetencia
Rádai Péter Euroexam Nyelvvizsga Központ Top tippek az Euroexam nyelvvizsgákra készülő diákoknak Angol, német B2 / C1.
Rádai Péter Euro Nyelvvizsga Központ Top tippek az Euroexam nyelvvizsgákra készülő diákoknak Angol B2 / C1.
Köszöntjük az Internet a tudás szolgálatában, avagy „ A jó pap is holtig tanul” - de nem mindegy hogyan ! című konferencia résztvevőit! Eger, május.
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A kétnyelvűség kialakulása és fejlődése
Kimeneti követelmények a 8. osztály végén
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
NYELVI EL Ő KÉSZÍT Ő ÉVFOLYAMMAL INDULÓ EMELT IDEGEN NYELVI KÉPZÉS NYELVI EL Ő KÉSZÍT Ő ÉVFOLYAMMAL INDULÓ EMELT IDEGEN NYELVI KÉPZÉS.
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
A „Storyline” - módszer alkalmazása a tanulásban akadályozott gyermekek ismeretszerzésében Szakál Judit Siteri Anikó Bárczi Gusztáv EGYMI Debrecen.
Az olvasás olyan piknik, ahová a szerző hozza a szavakat,
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
A multimédia és a közösségi hálózatok a hatékony nyelvtanulásban Debreceni Egyetem Informatika Tudományok Doktori Iskola PhD Konferencia, Hollókő, 2013.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
A szövegértés tanítása II.
SZTE BTK Spanyoltanár MA
Idegen nyelvek tanulása
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Kompetencia alapú idegen nyelvi
H2O Projekt Projektszponzor: Dr. Kürti Sándor, PhD Kürt Zrt. Projektvezető: Rácz Tünde Fatima Kulturális antropológus Tudományos.
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
Rádai Péter Euro Nyelvvizsga Központ Top tippek az Euroexam nyelvvizsgákra készülőknek Angol B2 / C1.
Az Európai Unió által társfinanszírozott projekt 1 Ikonok és Indexek Projekt (A felnőttképzés hozzáférésének fejlesztése Újpesten, különösen a halmozottan.
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
TIOK tapasztalatok a kompetencia fejlesztésről.
A „diszes” problémák korai jelei
Differenciált tanulásszervezés TKM1016L
Az iskolai pedagógiai program átdolgozásának előkészítése Nevelési értekezlet 2007.szept.20.
Az idegen nyelvi képzés kihívásai, tanulás-módszertani problémái
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Az anyanyelvtanítás alapozásától a tudatos nyelvhasználatig
Gyógypedagógiai munkája  váci intézet /Váci Siketnéma Intézet/ tanára  Tanítványai a „kezdő magyar siketnémák”  1808-tól igazgatója  Simon.
A kisgyermekkori nyelvi fejlődés jellemzői,
Rádai Péter Euro Nyelvvizsga Központ Top tippek az Euroexam nyelvvizsgákra készülőknek Angol B2 / C1.
Rádai Péter Euro Nyelvvizsga Központ Top tippek az Euroexam nyelvvizsgákra készülőknek Angol B2 / C1.
Elemzési szempontok az óvodai matematikai foglalkozásokhoz.
Szövegértés- szövegalkotás 1- 2.osztály
Tehetséggondozás 1962 óta ének-zene tagozat indításával.
Út a sikeres tanuláshoz A tanítás és a tanulás módszertana
A KOMPETENCIA ALAPÚ PROGRAMCSOMAG ALKALMAZÁSA AZ ANGOL ÓRÁN Készítette: Kövérné Zajácz Ida Tokaj, január 22.
Ahány nyelv, annyi ember. Mikor kezdjük el a nyelvtanulást? Az óvodában a többség elfogadja páran ellenzik 1. osztályban Igazából még magyarul sem tudnak.
A NAT 2007 implementációja Dr. Vass Vilmos Pannon Egyetem,
ÚTI BESZÁMOLÓ Tanártovábbképzés Barcelonàban
Szeretnéd, hogy gyermeked szívesen és gátlások nélkül beszéljen majd angolul? Szeretnéd, ha minél korábban, Te magad vezethetnéd be játékosan az angol.
Álmodtunk egy iskolát magunknak
Idegen nyelvek tanítása az alternatív iskolákban
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
A nyelvi tudatosság fejlesztése Meixner Iskola, Szakmai nap
ERASMUS PLUS TANÁRI MOBILITÁS
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Készítette: Werb Józsefné Regionális konferencia: KECSKEMÉT Külföldi tanulmányút: Mérés-értékelés fejlesztési terület NORVÉGIA OSLO október 14 -
Győri Kossuth Lajos Általános Iskola
Előadás másolata:

Poliglottok eszközei- Autoritmia

Az Autoritmia állomásai: •20 év alatt kristályosodott ki; •Poliglottok gyakorlataival való megismerkedés; •Tanítási gyakorlat felnőttekkel, gyerekekkel, angol, spanyol, német, román nyelvek tanítása; •Keleti nyelvek iránti érdeklődés (szanszkrit, kínai, héber;)

Az Autoritmia megoldást nyújt két alapvető problémára -Élő szöveg értése; -Spontán beszéd; (Közben az egyéb nyelvi készségek, és a „nyelvtanulói tulajdonságok” is fejlődnek;)

Az Autoritmia sajátosságai: •Személyes érdeklődési körünkből, továbbá kedvelt filmekből, zeneszövegekből, regényekből, mesékből stb. indulhatunk ki a nyelvelsajátításban és -tanulásban; •A nyelvhez a bennünk keletkező személyes képek (illetve érzetek, érzések), továbbá a nyelv ritmusa, dallama, hangzása felől közelítünk, aminek eredménye az elhangzó szövegek értésének ugrásszerű fejlődése; •Párunkkal, kedvesünkkel, barátunkkal is tudunk együtt gyakorolni; •Tapasztalatot szerezhetünk a nyelvelsajátítás életszerű folyamatairól; •Az ismétlés változatos, sohasem monoton.

Mit jelent? •Mozaikszó: Auto+ritmia •Auto: - autonómiára, önállóságra utal; - Lomb Kató ‘auto’ gyakorlataira; Ritmia: - ritmus, nyelv ritmusa;

Kiknek szól? •Egyéni tanulóknak; •Csoportoknak iskolákban, nyelviskolákban. •Párjukkal tanulóknak;

Háttér: 1. Poliglottok módszerei: Lomb Kató, Heinrich Schliemann, Giuseppe Mezzofanti; 2. Waldorf-iskola; 3. Pszichodráma-nyelvelsajátítás.

Hatással voltak még a módszerre: -Kutatások a nyelvtanulásról (Will Knibbeler,Paul Sulzberger) -Mario Rinvolucri - relacionális nyelvtanulás; -Stephen D. Krashen hipotézisei; -Curran: Communtity Language Learning; -Szuggesztopédia; -Tandem; -NLP

Lomb Kató (27 nyelv) ( ) •a világ első szinkrontolmácsa; •16 nyelvvel dolgozott: 5 szinkrontolmácsi szinten, további 11 nyelvet is tanult; •Módszere: - regényolvasás szótár nélkül; - az ‘auto’ gyakorlatok: - Autológia - Autográfia - Autolexia

Heinrich Schliemann (20 nyelv) ( ) -Archeológus: Trója feltárója; -Módszere: - hangos szövegismétlés; - hangos olvasás.

G. Mezzofanti (bíboros, 38 nyelv) ( ) -Papként a napóleoni háborúk alatt a sebesült katonáktól tanulja meg az imákat azok anyanyelvén; -38 nyelv, 40 tájszólás; -Magyarul 6 tájszólásban tudott megszólalni;

Waldorf-iskola • szabadságra nevelés: 2 idegen nyelv elsőtől; • utánzás - szinkrónia (Condon-Ogston) • fontos a ritmus, a dallam, a kép;

Pszichodráma-nyelvelsajátítás •Bernard Dufeu (Universitaet Mainz) •Létezés pedagógiája: spontán tananyag a csoport igényeinek és szükségleteinek megfelelően; •A tanár segítőként van jelen; •Hipotézisei fontosak.

Egy friss kutatási következtetés, ami megerősíti az Autoritmia alapelveit, és a poliglottok gyakorlatainak létjogosultságát: „Képességünk, hogy új szavakat tanuljunk meg egy idegen nyelven közvetlen összefüggésben áll azzal, hogy milyen gyakran voltunk kitéve a sajátos hangzókombinációknak, melyek (egy adott idegen nyelvben) a szavakat alkotják.” (Paul Sulzberger, Victoria State University New Zeeland)

Az Autoritmia céljai: 1. Az élő beszéd értése; (Miért nem megy?) 2. Spontán beszéd (és további nyelvi készségek fejlesztése írás, olvasás); 3. Saját tananyag összeállítása: érdeklődési kör, kedvenc film, zene, vers, stb. alapján; 4. Tapasztalatszerzés a nyelvelsajátításról; 5. Egyéb nyelvek tanulása.

Az Autoritmia gyakorlatai •Szöveghallgatás, szóízlelgetés; •Belső képalkotás; •Ritmizálás, dallam-, szövegismétlés, és -követés; •Kreatív szó-, kifejezés-tanulás; •Szónyomozás; •Áldiktálás; •Belső diktálás; •Szó, és kifejezés felidézése (belső ill. külső képekkel) a teljes szöveg meghallgatása után. •Párhuzamos olvasás és szöveghallgatás; •Autológia; •Autolexia •Autográfia.

Eredmények: •az idegen nyelv jobb értése; •kiejtésünk fejlődése; •motiváltság; •szókincsünk bővülése; •a gátlásaitól megszabadult, spontán kommunikáció; •olvasás- és íráskészségünk hatékony fejlődése; •nyelvtanulói tulajdonságaink fejlődése;

Kiadványok és tanfolyamok az Autoritmiáról: -1. Hevesi Mihály: Autoritmia című könyv (A módszer és gyakorlatainak részletes leírása);Autoritmia című könyv Hevesi Mihály: Szókincsfejlesztő modul (Az Autoritmián alapuló tananyag osztályok, csoportok számára, vagy kiegészítésként a már meglévő tananyagukhoz, vagy teljes egészében); -3. Ingyenes ismertető tanfolyam az Autoritmiáról: Tanfolyam az Autoritmia megtanulásáhozTanfolyam az Autoritmia megtanulásához - tanfolyam-blog/