Pedagógus-továbbképzés ÓVODAVEZETŐI ÉRTEKEZLET BUDAPEST, 2013. NOVEMBER 28. Pedagógus-továbbképzés
Jogszabályi vonatkozások 277/1997. (XII. 22.) Korm. rendelet a pedagógus-továbbképzésről, a pedagógus-szakvizsgáról, valamint a továbbképzésben részt vevők juttatásairól és kedvezményeiről 2011. évi CXC. Törvény a nemzeti köznevelésről 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet a nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet a pedagógusok előmeneteli rendszeréről és a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény köznevelési intézményekben történő végrehajtásáról 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet a tanári felkészítés közös követelményeiről és az egyes tanárszakok képzési és kimeneti követelményeiről
Továbbképzési program A nevelési-oktatási intézmény vezetője az (1) bekezdésben meghatározott feladatok végrehajtására, a pedagógiai program figyelembevételével középtávú, öt évre szóló (a továbbiakban: továbbképzési időszak) továbbképzési programot készít.
Továbbképzési program A továbbképzési programot a nevelőtestület véleményének kikérését követően a fenntartó fogadja el. A továbbképzési időszak a program elfogadását követő év szeptember hónap első napján kezdődik, és az ötödik év augusztus hónap utolsó munkanapján fejeződik be.
Továbbképzési program A továbbképzési programot a továbbképzési időszak első évét megelőző év március 15-éig kell elfogadni. A továbbképzési program felülvizsgálatára a fenntartóval egyeztetve évente egy alkalommal kerülhet sor. Javaslat: nov. 15!
A továbbképzések paraméterei Hétévente Első hét év, utána tíz év, 55 után 18 típus, pl. 120 óra tanfolyam 25% 5 óránál nagyobb képzések összeszámítása Új diploma 30 kredites részképzés Nyelvvizsga ECDL Fejlesztőprojektben való részvétel
FSZF Szervezeti tanulás Szervezett továbbképzés Önképzés Folyamatos szakmai fejlődés Szervezeti tanulás Szervezett továbbképzés Önképzés Szakmai közéletiség
Ki milyen továbbképzésre megy? Munkáltató által előírt ---- munkavállaló által kezdeményezett Ki dönti el? Milyen szempontok alapján? Az önkéntesség, személyes motiváció kérdése
Előzetes beavatkozás A fenntartó meghatározhatja azokat a szakvizsgára történő felkészítéseket és továbbképzéseket, amelyeken való részvételhez támogatást nyújt.
A fenntartó tájékoztatása A nevelési-oktatási intézmény nevelőtestülete az új továbbképzési program elkészítése előtt értékeli az előző továbbképzési időszakot, a továbbképzési programjának időarányos végrehajtását. Az értékelést megküldi a fenntartónak.
A fenntartó az Nkt. 83. § (2) bekezdés e) pontja alapján ellenőrzi a továbbképzési program és a beiskolázási terv, valamint a pedagógiai program összhangját, a továbbképzési program és a beiskolázási terv végrehajtásának törvényességét és ha a nevelési-oktatási intézményt nem az állami intézményfenntartó központ tartja fenn, a költségvetés terhére vonatkozó kötelezettségvállalás szabályainak megtartását.
Továbbképzési program 1. Jogszabályi háttér 3 2. A továbbképzési program elvei és szabályai 3 3. A továbbképzési program alapja 5 4. A továbbképzési program alprogramjai 6 a) Szakvizsgára vonatkozó alprogram 6 b) Továbbképzésre vonatkozó alprogram 6 c) Finanszírozásra vonatkozó alprogram 7 d) Helyettesítésre vonatkozó alprogram 8 1. számú melléklet 9 2. számú melléklet 10 3. Jogszabályi kivonatok 11
Pedagógus kompetenciák 8/2013. EMMI r. = 326/2013. Korm.rend.
A továbbképzési program Éves felülvizsgálat Beiskolázási terv 1. Éves kidolgozás Beiskolázási terv 2. Beiskolázási terv 3. Beiskolázási terv 4. Beiskolázási terv 5. Munka-vállaló neve Hivatás-cél Tervezett képzés tartalma Kompe-tencia Kompe-tencia szint Szervezeti keret, típus Prioritás
A beiskolázási terv Név, munkakör, a továbbképzés megjelölése várható kezdő és befejező időpontját, a várható távollét idejét, a helyettesítés rendjét. (+ a költséget) + tanulmányi szerződés kérdése
A református szempontok Tartalom Református Pedagógiai Intézet Református felsőoktatás A rendszer rugalmassága: Ha tartósan nov. 15-ig megtörténik az aktualizálás, akkor már a következő tanévben lehet.
Az intézmény szempontja Hiányzó // kieső kompetenciák, tudások, felkészülések és azok pótlása Intézménystratégia! 20 év múlva kik lesznek és mivel foglalkoznak azok a szülők, akik akkor ideadják a gyerekeket?
Szaktanácsadás, tanfelügyelet, minősítés Cél Támogatás (pedagógus) Külső értékelés (3 érintett szereplő) Komplex értékelés (pedagógus) Gyakoriság évente ötévenként az egyes fokozatok szerint Megvalósítók OFI, MPI-k/ szaktanácsadók OH/köznevelési szakértők OH, kormányhivatalok/ 3 fős bizottság Következmény fejlesztési javaslat/egyéni fejlődési terv jegyzőkönyv magasabb fokozatba kerül (vagy nem; vagy munkaviszonya megszűnik) A tanfelügyelet fejlesztő célú értékelést végez (pedagógusok, intézményvezetők, intézmények ) A pedagógusok minősítését végző bizottság tagjai: köznevelési szakértő (szakos!), intézményvezető, a pedagógusképző intézmény felkészített oktatója
A szaktanácsadó beavatkozási pontjai Tanfelügyelet Minősítés Pedagógus egyéni célok SZAKTANÁCSADÓI TÁMOGATÁS Igazgató intézményi célok Formák: Elektronikus Konzultáció Értekezlet Látogatás Református oktatás stratégiája Kapacitások Projekt Ad hoc
Áldást , és békességet kívánok! Kelemen Gabriella Pedagógiai szakértő RPI kelemen.gabriella@reformatus.hu Áldást , és békességet kívánok!
S. D. G.