Munkaügyi szabályok ellenőrzése Munkaügyi ismeretek oktatása
Munkaügyi ellenőrzés Állami befolyás csökken – vizsgálnia kell a kötelező szabályok betartását. A foglalkoztatás nem a felek „belső ügye” - adózás, társadalombiztosítás Ellenőrzés: állami munkaügyi politika, hatósági ellenőrzés, törvényes eljárás, szervek, jogkövetkezmények.
Munkaügyi ellenőrzés Szakszervezet évi LXXV. törvény a munkaügyi ellenőrzésről.
Kiket és milyen jogviszonyokat ellenőrizhetnek? Természetes személyek, jogi személyek (gt) életévüket betöltött személyek – foglalkoztatásra irányuló jogviszony Természetes személyek, jogi személyek (gt) – fiatalkorúak, külföldiek – foglalkoztatásra és munkavégzésre irányuló jogviszony Munkaerő-kölcsönzés Egyenlő bánásmód Külföldi munkáltató munkavállalójának Mo.-n való munkavégzése.
Kik ellenőrizhetnek? Országos Munkabiztonsági és Munkaügyi felügyelet területi felügyeleteinek munkabiztonsági és munkaügyi felügyelői. Színlelt szerződések Ellenőrzési irányelv
Mit ellenőrizhetnek? Jognyilatkozat alakszerűsége Bejelentési kötelezettség Nyilvántartási kötelezettség Egyenlő bánásmód Nők, fiatalkorúak, megváltozott munkaképességűek foglalkoztatása Munkaidő, pihenőidő, szabadság, rendkívüli munkavégzés
Mit ellenőrizhetnek? Munkabér mértéke, védelme Munkaviszony megszűnése – igazolás elszámolás Munkaerő-kölcsönzés Szakszervezet: létesítése, vétó, munkaidő- kedvezmény Alapvetően hivatalból, néhány esetben bejelentésre
A felügyelők jogai Engedély és bejelentés nélküli ellenőrzés, Belépés, Nyilvántartások megtekintése Másolat készítése Hang- képfelvétel készítése Tájékozódás, Igazoltatás, Üzleti titok Ellenőrzéshez szükséges felhasználás
Szankciók Felhívja a foglalkoztató figylemét a foglalkoztatásra vonatkozó szabályok betartására Kötelezi a foglalkoztatót, hogy a szabálytalanságokat szüntesse meg, meghatározott időn belül Megtiltja a további foglalkoztatást, ha súlyos a jogszabálysértés és az rövid időn belül nem orvosolható. DE: írásbafoglalás, bejelentés elmulasztása – munkavállaló állásidőre járó bére
Szankciók Engedély nélkül, külföldi foglalkoztatása – Munkaerőpiaci Alapba befizetés Munkanélküli ellátás szüneteltetése, megszüntetése, jogalap nélküli igénybevétel esetén Munkaügyi bírság Szabálysértés Jogviszony fennállásának visszamenőleges megállapítása Eltiltás a tevékenységtől – engedély, nyilvántartás nélkül
Bírság Korábban: – 2 millió, illetve – 6 millió 2006-tól: millió Szempontok: időtartam, hátrány nagysága, előírások száma, munkavállalók száma. Visszaeső, halmazat, munkáltató
Eljárás Közigazgatási hatósági eljárás 30, 60 nap „Tanúvédelem” Rendezett munkaügyi kapcsolatok – hatósági bizonyítvány.
A munkabér védelme – megállapítás, kifizetés Személyi alapbér – hiánytalanul, kellő időben Pénzben, magyar törvényes pénznem Külföldi pénznem – külföldi munkavégzés Utalvány nem KSZ, munkavállalói megbízás: bankszámla, többletköltség nem lehet
A munkabér védelme – megállapítás, kifizetés Természetbeni munkabér: Max a munkabér 20 % Csak a munkavállaló és családja szükségleteit kielégítő Munkabér meghatározása pénzben – kifizetés árucikkben Egyenértékű
Kifizetés időpontja, helye Havonta utólag egy ízben elszámolni, kifizetni (kiv:KSZ, Msz) Munkaviszony végén Eredmény megállapítása 1 hónapnál hosszabb idő múlva: végén kifizetni, de előleg!!! Bérelszámolási időszak: amire az elszámolás vonatkozik Előleg
Kifizetés időpontja, helye Tárgyhónapot követő hónap 10. napja Pihenőnap, munkaszüneti nap – megelőző munkanap Nem tartózkodik a munkahelyen: utolsó ott töltött napon vagy megküldeni. Szabadság: megkezdése előtti munkanap Munkaviszony megszűnése: utolsó munkában töltött nap.
Kifizetés időpontja, helye Jogellenes megszüntetés Munkavállaló munkahelyén kifizetni Italbolt, szórakozóhely – tilos Munkaidőben kifizetni (kiv: KSZ) Munkavállalónak kifizetni, kiv: felhatalmazás, bírósági, hatósági határozat megjelöl Késedelem: kamat jár
Elszámolás a munkabérről Részletes írásbeli elszámolás: kiszámítás helyessége, levonások jogcíme, összege, rendkívüli munkavégzés, ügyelet, készenlét Bizonyíték: kötelezettségek teljesítése, tévedés
Levonás a munkabérből Levonás: jogszabály, végrehajtható határozat, munkavállalói hozzájárulás Előleg Szakszervezeti tagdíj Ellenérték a munkaviszonyért – tilos Munkabérigényről lemondani tilos Levonásmentes munkabér: mentes a végrehajtás alól az öregségi nyugdíj legalacsonyabb összegének megfelelő bérrész
Levonás a munkabérből Tévesen kifizetett munkabér visszakövetelése: Munkavállaló megélhetése Jogalap nélküli kifizetés: 60 napon belül visszakövetelhető 60 nap után, 3 éven belül: ha a munkavállalónak fel kellett ismernie a tévedést, vagy ő idézte elő.
Tisztségviselők védelme A közvetlen felsőbb szakszervezeti szerv előzetes egyetértése szükséges: - kirendelés - kirendelés - kiküldetés (15 napot elérő) - kiküldetés (15 napot elérő) - más munkáltatónál történő fogalalkoztatás - más munkáltatónál történő fogalalkoztatás - átirányítás – ha más munkahelyre való beosztással jár - átirányítás – ha más munkahelyre való beosztással jár - munkáltatói rendes felmondás - munkáltatói rendes felmondás
Tisztségviselők védelme A közvetlen felsőbb szakszervezeti szerv véleményezése: - rendkívüli felmondás - rendkívüli felmondás A közvetlen felsőbb szakszervezeti szerv előzetes értesítése: - hátrányos jogkövetkezmény alkalmazása - hátrányos jogkövetkezmény alkalmazása - változó munkahely esetén, más munkahelyre való beosztás. - változó munkahely esetén, más munkahelyre való beosztás.
Tisztségviselők védelme munkáltató írásbeli tájékoztatásának átvételétől számított 8 / 3 munkanapon belül írásban (hallgatás). Ha nem ért egyet, a tájékoztatásnak az egyet nem értés indokait tartalmaznia kell. Az indokolás akkor alapos, ha a tervezett intézkedés végrehajtása a) elnehezítené annak a szakszervezeti szervnek a működését, melyben a munkavállaló választott tisztséget visel b) hátrányos megkülönböztetést eredményezne.
Tisztségviselők védelme megbízatásának idejére, illetve annak megszűnését követő egy évre illeti meg, feltéve, ha tisztségét legalább hat hónapon át betöltötte.
Munkaügyi viták Jogi konfliktus: ➄ A jogi konfliktushelyzet alapja a jog által védett érdekek sérelme. ➄ Jogi konfliktusról akkor beszélhetünk, ha a vita eldöntéséhez már csak jogi eszközök igénybevétele áll rendelkezésre. ➄ Ezek a formális eszközök a jogszabályokban rendezett eljárási formák.
Munkaügyi viták 1. Egyéni munkaügyi vita: - Egyéni munkaügyi jogvita - Egyéni munkaügyi jogvita - Egyéni munkaügyi érdekvita - Egyéni munkaügyi érdekvita 2. Kollektív munkaügyi vita (tágabb értelem) - Kollektív munkaügyi jogvita (tv., KSZ, üzemi megállapodás) - Kollektív munkaügyi jogvita (tv., KSZ, üzemi megállapodás) - Kollektív munkaügyi érdekvita (jogvitának nem minősülő, munkaviszonnyal kapcsolatos vita) - Kollektív munkaügyi érdekvita (jogvitának nem minősülő, munkaviszonnyal kapcsolatos vita)
Kollektív munkaügyi érdekvita Egyeztető eljárás: információhiány Közvetítés: külső, független, vitában nem érintett közvetítő Nem dönt, hanem segít Egyeztetés eredményét írásba foglalja, átadja a feleknek
Kollektív munkaügyi érdekvita Döntőbíró: A vita konkrét eldöntése Alávetési nyilatkozat Kötelező igénybevétel: szakszervezet, üt Határozata normatív erejű, olyan mint a KSZ-es megállapodás Költségek: felek megállapodásának hiányában a munkáltatót terheli.
Munkaügyi Közvetítői és Döntőbírói Szolgálat ➲ Munkahelyi, ágazati és ágazatközi szociális béke megőrzéséhez hozzájárul, ➲ Közreműködés a munkaügyi érdekviták hatékony rendezésében, ➲ Konfliktusok leggyorsabb megoldása, ➲ Segíteni a munkaügyi konfliktusok kultúrájának fejlesztését.
Munkaügyi Közvetítői és Döntőbírói Szolgálat Békéltetés, közvetítés, döntőbíráskodás Önkéntes igénybevétel Rugalmas, költséghatékony Felkészült, képzett szakemberek (lista)
Kollektív munkaügyi jogvita Munkaügyi bíróság bíróság előtti tárgyalást megelőzően lefolytatandó egyeztetés. A felek megegyezésére irányul. A felek megegyezésére irányul. A bíróság elnöke az összes körülmény szabad mérlegelése alapján a jogvita egészét megvitatja a felekkel. A bíróság elnöke az összes körülmény szabad mérlegelése alapján a jogvita egészét megvitatja a felekkel. 3 éves elévülési idő
BÍRÓSÁGI SZERVEZET Helyi bíróságok : általános hatáskör, elsőfok. Megyénként 3-12, kizárólag városokban / össz: 111. Fővárosban 6 kerületi bíróság. Fővárosban 6 kerületi bíróság. Megyei : 2. szint / 19 megyei + Főv. Másodfok, elsőfok is. Másodfok, elsőfok is. Ítélőtábla : 2005 jan: Bp., Pécs, Szeged, Győr, Debrecen Helyi és a megyei bíróságok elleni fellebbvitel Helyi és a megyei bíróságok elleni fellebbvitel
BÍRÓSÁGI SZERVEZET Legfelsőbb : igszolg. + joegység Megyei ill. ítélőtábla elleni jogorvoslat Megyei ill. ítélőtábla elleni jogorvoslat Felülvizsgálat Felülvizsgálat Munkaügyi bíróság : 1992 óta az egyetlen különbíróság. A megyei bíróságok székhelyén működő helyi bíróság. Külön hatáskör: munkaviszonyból és munkaviszony jellegű jogviszonyból származó perek Külön hatáskör: munkaviszonyból és munkaviszony jellegű jogviszonyból származó perek Különleges polgári eljárás. Különleges polgári eljárás.
Peres és nemperes eljárás Peres: Ellenérdekű felek közti vita eldöntése Munkajogi szabály megsértése Nemperes: Atipikus eljárási formák, melyek nélkülözik a peres eljárás valamely elemét Egyszerűbb, rugalmasabb, gyorsabb
Köszönöm a figyelmet!