Jogszabályi változások és hatásuk az ellenőrzési, felügyeleti munkára.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
Advertisements

Tatabánya, EHÖSZ konferencia október 24.
Harmadik országbeli állampolgárok a magyarországi munkaerőpiacon
Fémkereskedelem szabályozása
26. § (1) A Hivatal a köznevelési intézmény és fenntartója ellenőrzésére jogosult szervek számára a KIR honlapján zárt rendszert biztosít annak érdekében,
AZ ÚJ SZABÁLYSÉRTÉSI TÖRVÉNY
A polgári védelmi tervezés Jogszabályi háttér § §1949. évi XX. törvény a Magyar Köztársaság Alkotmánya § §1996. évi XXXVII. törvény a polgári védelemről.
Polgári védelmi feladatok a nem rendszeres hulladékszállítás során
ENVI-ART Környezetvédelmi Tanácsadó és Szolgáltató Kft.
A vízjog időszerű kérdései
A hulladéktörvény hatása a pályázati forrásokból megvalósult hulladékgazdálkodási projektekre április Köztisztasági Egyesülés.
A környezetvédelem intézményrendszere
A felelős műszaki vezetőkre vonatkozó szabályok változása A munkavédelem időszerű kérdései a bányászatban és a gáziparban konferencia Visegrád november.
A környezetirányítás jogszabályi háttere
-1- Katasztrófavédelmi hozzájárulás, bírság, és igazgatási szolgáltatási díj SZAKMAI KONFERENCIA február 22.
„Geotermia a XXI. században” Kistelek február 26. Geotermia hasznosítás a bányatörvény módosításának tükrében Szabados Gábor elnök Magyar Bányászati.
Állam munkavédelmi feladatai
Szabálysértési méltányossági kérelem
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
MIHÁLY PÉTER Nemzeti Közlekedési Hatóság
Levegőtisztaság-védelem 1. előadás
A POLGÁRMESTEREK VÉDELMI IGAZGATÁSI FELADATAI A JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN MISKOLC, JÚNIUS 06. FAZEKAS GYÖRGY ALEZREDES.
ÖNKORMÁNYZATI SZAKMAI NAP
Gulyás László tű. hadnagy kiemelt főelőadó Tatabánya, november 6. Iparbiztonsági feladatok a nem rendszeres hulladékszállítással kapcsolatosan (az.
Változások a szabálysértési jogban
Polgári védelmi feladatok a nem rendszeres hulladékszállítás során
Dr. Farkas Hilda Főtanácsos KvVM
Átalakítások körében mértékében – Vonatkozó tűzvédelmi jogszabályok előadó: Csuba Bendegúz tű. ezredes II. Rockwool Építészeti Tűzvédelmi Konferencia 2011.
A FAVI adatszolgáltatásban várható változások
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Az önkormányzat lakosságvédelmi feladatai Jogszabályi háttér: § §196/1996. (XII. 22.) Korm. rendelet a mentésben való részvétel szabályairól, a polgári.
Változások a hazai zaj- és rezgésvédelmi védelmi szabályozásban
1 A hulladékgazdálkodás szabályozásának eszközrendszere Dr. Dióssy László c. egyetemi docens.
A környezeti zaj és rezgés elleni védelem egyes szabályairól 284/2007
Némethy Tímea igazgató ATI-KTVF
Dr. Góra Zoltán tű. dandártábornok főigazgató-helyettes
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
Tisztelettel köszöntöm a konferencia résztvevőit! Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi Bányakapitányság Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi.
Magyar jogszabály évi XLIII. törvény a hulladékgazdálkodásról Forrás:
A közigazgatási hatósági eljárásról és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény A kérelemtől a bírósági felülvizsgálatig Új jogintézmények a KET-ben.
Adatszolgáltatás a levegőtisztaság-védelem területén
Adatszolgáltatás a levegőtisztaság-védelem területén
A felszíni vizek védelmének új szabályozása Botond György vezető főtanácsos Környezetvédelmi Minisztérium Környezeti Elemek Védelmének Főosztálya.
A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
AZ ÁNTSZ HATÓSÁGI FELADATMEGOSZTÁSÁNAK ÉS MŰKÖDÉSI RENDSZERÉNEK VÁLTOZÁSAI
A veszélyes hulladékok kezelésének általános szabályai
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
Ellenőrzés, karbantartás, felülvizsgálat
A köztisztviselők jogállásáról…
Győr-Moson-Sopron Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
Dr. Dávid Ivett Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Hatósági és Jogi Főosztály április 22. Várható szankcionálási eszközök.
GEOTERMIKUS ENERGIA KINYERÉS JOGI HÁTTERE, HATÓSÁGI FELTÉTELEI Készítette : Hojdákné Kovács Eleonóra Észak-magyarországi Környezetvédelmi, Természetvédelmi.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
1 FOGYASZTÓVÉDELMI FÓRUM Tatabánya, március 25.
MUNKAÜGYI FELÜGYELŐSÉGI NYÍLT NAP ÁPRILIS 03.
-1- Katasztrófavédelmi bírság és katasztrófavédelmi hozzájárulás Horváth Gergely tű. fhdgy február 9.
SIMANECZ TÜNDE FŐTANÁCSOS ADATSZOLGÁLTATÁS ELLENŐRZÉS BÍRSÁGOLÁS HADITECHNIKAI ÉS EXPORTELLENŐRZÉSI HATÓSÁG.
A foglalkoztatáshoz nyújtható támogatás forrása, célja, alanya és felhasználása Magyar Köztársaság éves költségvetéséről szóló törvényében Célja: foglalkoztatás.
A környezet védelmének általános szabályairól szóló évi LIII. tv.
A közigazgatási eljárás II.
Közigazgatási eljárás III.
Met. módosítás július 01..
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
Kárelhárítás Zöldi Irma OVF.
23. Az építésügyi hatósági ellenőrzés szabályai
Szakfelügyeleti tapasztalatok
Előadás másolata:

Jogszabályi változások és hatásuk az ellenőrzési, felügyeleti munkára

A közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló évi CXL. törvény módosítása (Hatályba lép: január 1-jén)

Hatósági ellenőrzés (94. §) •Ha a hatóság a hatósági ellenőrzés eredményeként megállapítja, hogy az ügyfél a jogszabályban, illetve hatósági határozatban foglalt előírásokat megsértette, és a jogszabály vagy hatósági határozat megsértése a jogellenes magatartás megszüntetésével vagy a jogszerű állapot helyreállításával – újabb hatósági eljárás lefolytatása nélkül – orvosolható, a hatóság felhívja az ügyfél figyelmét a jogszabálysértésre, és legalább tizenöt munkanapos határidő megállapításával, valamint a jogkövetkezményekre történő figyelmeztetéssel végzésben kötelezi annak megszüntetésére.

Eredménytelenség esetén •Ha a határidő eredménytelenül telt el, a hatóság hivatalból megindítja a hatáskörébe tartozó eljárást.

Mikor nem alkalmazható ez az eljárás? (1) A felügyelőséget érintő eljárások során: •Az államháztartás javára teljesítendő, törvényben meghatározott, illetve a Közösségek költségvetésével megosztásra kerülő kötelező befizetésekkel és a központi költségvetés, valamint az elkülönített állami pénzalap terhére jogszabály alapján juttatott támogatással összefüggő eljárásokban. (Azaz VKJ fizetése.)

Mikor nem alkalmazható ez az eljárás? (2) •Azt jogszabály azért zárja ki, mert a határidő biztosítása … a környezet vagy a természet állapotának fenntarthatóságát, … vagy harmadik személy alapvető jogát közvetlenül veszélyezteti vagy veszélyeztetné, •a hatóság ugyanazon ügyféllel szemben a felhívás eredménytelensége miatt egy éven belül jogerősen jogkövetkezményt állapított meg, vagy •a hatóság ugyanazon ügyféllel szemben ugyanazon jogszabályi vagy hatósági határozatban megállapított rendelkezés megsértése miatt egy éven belül a felhívás alapján járt el.

•Felhatalmazást kapnak a feladatkörrel rendelkező miniszterek, hogy rendeletben határozzák meg azon jogszabályi rendelkezések körét, amelyek megsértése esetén ez az eljárási rend nem alkalmazható.

2000. évi XLIII. törvény a hulladékgazdálkodásról A hulladék termelőjének, birtokosának kötelezettségei 13. § (1) •A hulladék termelője, birtokosa a tevékenysége gyakorlása során keletkező, illetőleg más módon a birtokába kerülő hulladékot köteles gyűjteni, továbbá hasznosításáról vagy ártalmatlanításáról gondoskodni.

A hulladékgazdálkodás hatósági felügyeletének és ellenőrzésének eljárási szabályai •A hulladékgazdálkodásra vonatkozó jogszabályok és hatósági előírások megtartását a környezetvédelmi hatóság rendszeresen ellenőrzi, –tájékoztató adatot, összefoglalót, jelentést kérhet kötelezettségei teljesítéséről a hulladék termelőjétől, birtokosától, illetve a hulladékkezelőtől. •A környezetvédelmi hatóság a hulladék termelőjénél, birtokosánál, kezelőjénél rendszeres vagy rendkívüli helyszíni ellenőrzést végez. •Helyszíni ellenőrzés előzetes bejelentés nélkül is végrehajtható akkor, ha azt környezetvédelmi vagy közegészségügyi veszélyhelyzet teszi szükségessé vagy a hulladék kezelésével kapcsolatos súlyos kötelezettségszegés alapos gyanúja áll fenn.

Kötelezés (45. §) •(1) a) a jogszabályban foglalt vagy hatósági határozatban meghatározott kötelezettségek betartására, ha az előírások megszegését vagy teljesítésük elmulasztását észleli; •b) a környezetet veszélyeztető, szennyező, károsító tevékenység felfüggesztésére, abbahagyására, az eredeti állapot helyreállítására; •c) a környezet szennyeződése esetében olyan intézkedés megtételére, amely azt csökkenti vagy megszünteti, a környezet károsodását kizárja. •(2) A környezetvédelmi hatóság - az (1) bekezdésben foglaltakon túlmenően - korlátozza, felfüggeszti, illetőleg megtiltja a környezetvédelmi hatóság engedélyéhez kötött tevékenység engedélytől eltérő vagy engedély nélküli folytatását, a környezetet károsító vagy súlyosan veszélyeztető hulladékgazdálkodási tevékenységet. A határozat - fellebbezésre tekintet nélkül - azonnal végrehajthatóvá nyilvánítható.

Elhagyott hulladék (30. §) •Az ingatlanon elhagyott hulladék kezelési kötelezettsége a hulladék tulajdonosát, ha annak személye nem állapítható meg - ellenkező bizonyításig - az ingatlan tulajdonosát terheli. •A környezetvédelmi hatóság az elhagyott hulladék elszállítására és ártalmatlanítására kötelezi –a hulladék tulajdonosát, –az ingatlan tulajdonosát, abban az esetben, ha a hulladék tulajdonosának személye nem állapítható meg, –közterületen elhagyott hulladék esetében a települési önkormányzatot, •ha a kötelezettséget önként nem teljesítik.

Nyilvántartási, adatszolgáltatási kötelezettség (51. §) •A hulladék termelője, birtokosa és kezelője a külön jogszabályokban meghatározott módon és tartalommal köteles a tevékenysége során keletkező, más birtokostól átvett vagy másnak átadott hulladék mennyiségét és összetételét fajtánként nyilvántartani, az általa végzett kezelésről, a kezelt és a kezelés eredményéből származó hulladékokról nyilvántartást, a kezelőlétesítmények működéséről üzemnaplót vezetni, és ezekről a hatóságoknak bejelentést tenni.

Hulladékgazdálkodási bírság (49. §) Aki tevékenységével vagy mulasztásával a) a hulladékgazdálkodással kapcsolatos jogszabályok vagy a reá vonatkozó hatósági határozat előírásait megsérti, illetve azokban foglalt kötelezettségének nem vagy nem megfelelően tesz eleget, b) a hatósági engedélyhez, hozzájáruláshoz, bejelentéshez kötött hulladékgazdálkodási tevékenységet engedély, hozzájárulás vagy bejelentés nélkül vagy attól eltérően végez, c) a hulladékgazdálkodásra vonatkozó előírások megsértésével a környezetet veszélyezteti, károsítja, hulladékgazdálkodási bírságot köteles fizetni.

164/2003. (X. 18.) Korm. rendelet a hulladékkal kapcsolatos nyilvántartási és adatszolgáltatási kötelezettségekről

A hulladék termelője, birtokosa (a továbbiakban együtt: termelő) és kezelője - a szállító kivételével - telephelyenként naprakész nyilvántartást vezet a tevékenysége során képződő, vagy egyéb módon birtokába jutott, valamint a mástól átvett és az általa kezelt, illetve másnak átadott, a hulladékok jegyzékéről szóló külön jogszabály szerint kódszámmal és megnevezéssel azonosított hulladék mennyiségéről és összetételéről. A telephelyi nyilvántartás tartalmazza a külön jogszabályban az adott hulladékra vonatkozó hulladékgazdálkodási tevékenységhez kapcsolódó adatot.

Az adatszolgáltatás szabályai (7. §) •Rendszeres adatszolgáltatásra telephelyenként a hulladék kezelője, továbbá az a termelő kötelezett, amely esetében a gazdálkodó szervezetnél foglalkoztatottak száma eléri a 10 főt, vagy a tárgyévben a telephelyen keletkezett (birtokolt) hulladékok összes mennyisége meghaladja –veszélyes hulladék esetében a 200 kg-ot, vagy –nem veszélyes hulladék esetében a 2000 kg-ot, vagy –nem veszélyes építési és bontási hulladék esetében az 5000 kg- ot. •Ha a tárgyévben nem keletkezett hulladék, akkor csak a Borítólapot kell beküldeni.

Leggyakrabban előforduló hibák •Nem érkezik meg a bejelentőlap március 1-jére. •Az adtok pontatlanok, de javíthatók. •Veszélyes hulladékok esetén 1 éven túli gyűjtés tapasztalható a bevallás alapján. •A kötelezettség keletkezésétől számított 60 napon belül a HIR-be történő bejelentkezés nem valósul meg. • A tevékenység megváltozása következtében az adatszolgáltatási kötelezettség megváltozik, az írásban történő bejelentés elmarad. (Csak borító küldése.) •A nyilvántartás hiánya, hiányossága.

98/2001. (VI. 15.) Korm. rendelet a veszélyes hulladékkal kapcsolatos tevékenységek végzésének feltételeiről Veszélyhelyzet esetén a felügyelőség (23. §): –környezeti veszélyhelyzet és következményeinek elhárítására kötelezettségeket ír elő; –elrendeli a veszélyes hulladékkal kapcsolatos tevékenység, valamint azon létesítmények üzemeltetésének korlátozását vagy felfüggesztését, amelyek tevékenysége következtében a veszélyhelyzet kialakult, akár azonnal végrehajtható határozatban; –szükség esetén a vh. kezelési az engedély is visszavonható.

Kötelezés (33. §) •Amennyiben a veszélyes hulladék birtokosa jogszabályokban vagy hatósági határozatban előírt kötelezettségeinek nem tesz eleget, vagy az engedélyhez kötött tevékenységet az engedélytől eltérő módon végzi, akkor - a külön jogszabályban előírt szankciók alkalmazása mellett - a környezetvédelmi, természetvédelmi és vízügyi felügyelőség kötelezi a jogsértő állapot megszüntetésére feltételek és határidő előírásával, a körülmények mérlegelése alapján a tevékenység korlátozása vagy felfüggesztése mellett.

271/2001. (XII. 21.) Korm. rendelet a hulladékgazdálkodási bírság mértékéről, valamint kiszabásának és megállapításának módjáról

1. § •A hulladékok kezelésével kapcsolatos, jogszabályban vagy hatósági határozatban előírt besorolási kötelezettségek nem vagy nem megfelelő teljesítése, a rendelkezések egyéb megsértése esetén kilencezer forint; •a külön jogszabályban vagy hatósági határozatban meghatározott hulladékkezelési feladatok, továbbá az egyes hulladékfajtákra, elhagyott gépjármű hulladékra, illetőleg kezelésükre vonatkozó, jogszabályban előírt kötelezettségek, műszaki szabályok nem, vagy nem megfelelő teljesítése esetén tizenötezer forint; •hulladékkezelő létesítmény jogellenes létesítése; hulladékkezelésnek minősülő tevékenység jogellenes folytatása, valamint települési hulladékkezelési közszolgáltatás jogellenes végzése esetén tizennyolcezer forint;

1. § •a környezet védelmének általános szabályairól szóló évi LIII. törvény szerinti –környezetveszélyeztetés esetén huszonnégyezer forint, –környezetkárosítás esetén negyvennyolcezer forint; •nem veszélyes hulladék országhatárt átlépő jogellenes szállítása esetén kétszázezer forint; •veszélyes hulladék országhatárt átlépő jogellenes szállítása esetén egymillió forint; •az említetteken kívül környezetveszélyeztetéssel, illetőleg környezetkárosítással nem járó egyéb jogsértés esetén az alapbírság hatezer forint.

1. § (5) A megállapított alapbírság összege 25 és 100%-a között állapítható meg – kivéve, ha környezet veszélyeztetés vagy károsítás valósult meg -, ha az elkövető a következményeket felszámolta és a jogellenes állapotot megszüntette a bírságot megállapító határozat kiadásáig.

2. § (5) •A hulladékokkal kapcsolatos tájékoztatási, adatszolgáltatási és nyilvántartási, illetve bejelentési kötelezettségek, továbbá az egyedi hulladékgazdálkodási terv készítése kötelezettségének elmulasztása esetén alapbírság, szorzószám megállapítása nélkül az illetékes környezetvédelmi hatóság a bírságot Ft-ban állapítja meg. •A hulladékokkal kapcsolatos tájékoztatási, adatszolgáltatási és nyilvántartási, illetve bejelentési kötelezettségeknek a jogszabályokban meghatározottaknak nem megfelelő teljesítése esetén a bírságot az illetékes környezetvédelmi hatóság legfeljebb Ft-ban állapíthatja meg.

3. § (6) •Amennyiben a bírság kiszabására e rendeletben foglalt több tényállás alapján is sor kerülhet, a legsúlyosabban minősülő tényállás alapján kiszabható legmagasabb bírságösszeget legfeljebb a felével emelten kell kiszabni.

Eljárási szabályok 4. § (1) Ha a bírság megfizetésére kötelezett a kiszabott bírság megfizetésére előírt határidő lejárta előtt az eredeti állapotot helyreállítja, illetőleg a szabálytalanságot megszünteti a környezetvédelmi hatóság - a 3. § (2) bekezdésében foglaltak kivételével - a bírságot kérelemre az 1. § (5) bekezdése szerint csökkentheti. Egyéb esetekben a kiszabott bírság nem mérsékelhető. 1. § (5) A megállapított alapbírság összege 25 és 100%-a között állapítható meg – kivéve, ha környezet veszélyeztetés vagy károsítás valósult meg -, ha az elkövető a következményeket felszámolta és a jogellenes állapotot megszüntette a bírságot megállapító határozat kiadásáig. 3. § (2) A legmagasabb mértékben kell megállapítani az alapbírságot, ha a)visszafordíthatatlan környezetkárosítás, vagy b)ugyanazon jogsértés ismétlődése, illetőleg egyéb súlyosbító körülmény felmerülése, vagy c)a hulladékkezelési tevékenységet ellenőrző környezetvédelmi hatóság szándékolt félrevezetése, ellenőrzésének akadályozása valósult meg.

•4. § (2) Ha a jogsértés a tevékenység vagy mulasztás súlyára, az elkövetés vagy kötelezettségszegés következményeire tekintettel annyira csekély, hogy büntetés vagy intézkedés alkalmazása szükségtelen, a bírság kiszabása mellőzhető. •5. § (1) A bírság megfizetésére az eljáró környezetvédelmi hatóság - kérelemre - legfeljebb 2 évig terjedő részletfizetést engedélyezhet. •(2) A kérelmet a környezetvédelmi hatóság 22 munkanapon belül köteles elbírálni.

21/2001. (II. 14.) Korm. rendelet a levegő védelmével kapcsolatos egyes szabályokról

7. § •A környezetvédelmi hatóság a légszennyezőt légszennyezettségi mérések elvégzésére kötelezheti a légszennyezettségi határértékek megtartásának ellenőrzése érdekében. •A méréseket … a környezetvédelmi hatóság által jóváhagyott mérési terv alapján kell végezni. •A mérések eredményeit a környezetvédelmi hatósággal közölni kell a mérésre kötelező határozatban előírt határidőre és módon.

A légszennyező anyagok kibocsátásának szabályozása (8. §) •A kibocsátási határértékek túllépése vagy a levegővédelmi követelmények környezet állapotát veszélyeztető be nem tartása esetén a környezetvédelmi hatóság a légszennyezőt szakértő által is elkészíthető intézkedési terv kidolgozására és végrehajtására kötelezi, amelynek mulasztása esetén a légszennyező forrás működését korlátozhatja, felfüggesztheti vagy betilthatja; határozatát a települési önkormányzat jegyzőjével is közli.

Helyhez kötött légszennyező pontforrásra vonatkozó szabályok (9. §) •A környezetvédelmi hatóság a helyhez kötött légszennyező pontforrás üzemeltetőjét a kibocsátások ellenőrzésére határozatban kötelezheti, amelyben előírja az ellenőrzések gyakoriságát, módszerét, valamint a kötelező adatszolgáltatás tartalmát, módját.

Helyhez kötött diffúz légszennyező forrásra vonatkozó szabályok (10. §) •A környezetvédelmi hatóság azon diffúz légszennyező forrás üzemeltetőjét, amellyel kapcsolatosan hatósági intézkedés (engedélyezés, kötelezés, bírságkivetés) szükséges, kötelezi a forrás bejelentésére. •A helyhez kötött diffúz légszennyező forrás által okozott levegőterhelés megelőzése, illetőleg csökkentése érdekében a környezetvédelmi hatóság az elérhető legjobb technikán alapuló műszaki intézkedések végrehajtását írhatja elő a forrás létesítője vagy működtetője részére. A környezetvédelmi hatóság az előírt kötelezések mulasztása esetén a diffúz légszennyező forrás működését korlátozhatja, illetőleg leállíthatja.

Az ingatlan tulajdonosa, kezelője, illetve használója köteles - a diffúz levegőterhelés elkerülése érdekében - az ingatlan rendszeres karbantartásáról és tisztántartásáról gondoskodni. Mulasztás esetén a környezetvédelmi hatóság kötelezést ad ki és a határozatban előírt kötelezettség megszegése esetén bírságot szab ki. ( – Ft) Utak porzása nyáron.

Bűzzel járó tevékenységre vonatkozó szabályok (14. §) Bűzzel járó tevékenység során az elérhető legjobb technika alkalmazásával meg kell akadályozni, hogy a lakosságot zavaró bűz kerüljön a környezetbe. Az elérhető legjobb technika alkalmazását, az egyedi határértéket, illetőleg a lakosságot zavaró bűzzel járó tevékenység korlátozását vagy betiltását a környezetvédelmi hatóság írja elő.

Légszennyezési bírság és egyéb jogkövetkezmények (18. §) •Az a természetes vagy jogi személy, illetőleg jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet, aki vagy amely légszennyező forrását úgy üzemelteti, hogy a kibocsátási határértéket túllépi vagy a levegővédelmi követelményeket nem teljesíti, légszennyezési bírságot köteles fizetni. •Légszennyezési bírságot nem kell kivetni, ha a bírság egy telephelyre számítva kevesebb mint Ft.

Levegővédelmi követelmények megszegése (22. §) Levegővédelmi bírság megfizetésére köteles az a természetes vagy jogi személy, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet, aki vagy amely a levegővédelmi követelményeket nem tartja be.

•A bírságot a környezetvédelmi hatóság a 8. számú mellékletben meghatározott esetekben, a megjelölt összegek %-a között a mulasztás –körülményeinek, –súlyosságának, –időtartamának és –ismétlődésének •egyedi mérlegelésével, kötelezettségszegésenként külön-külön állapítja meg, és veti ki.

•A bírságot megállapító határozattal egy időben a kötelezettségszegés megszüntetésére kötelező határozatot kell kiadni. •A kötelezettséget megállapító határozatban megállapított teljesítési határidő elmulasztása esetén az eseti bírság ismételten kivethető.

A környezetvédelmi felügyelőség, mint eljáró hatóság lehetőségei (23. §) •Kötelezheti a helyhez kötött légszennyező forrás üzemeltetőjét –mérés végzésére; –a légszennyezés és a lakosságot zavaró bűzzel való terhelés megszüntetése érdekében a technológia korszerűsítésére, légszennyezést csökkentő berendezés létesítésére, intézkedési terv készítésére, annak megvalósítására, illetve egyéb műszaki intézkedésre; –a forrás működésének korlátozására, felfüggesztésére. •A forrás működését megtilthatja.

284/2007. (X. 29.) Korm. rendelet a környezeti zaj és rezgés elleni védelem egyes szabályairól

Üzemi vagy szabadidős zajforrásra vonatkozó szabályok (10. §) •Környezeti zajt előidéző üzemi vagy szabadidős zajforrásra vonatkozóan a tevékenység megkezdése előtt a környezeti zaj- és rezgésforrás üzemeltetője köteles a környezetvédelmi hatóságtól környezeti zajkibocsátási határérték megállapítását kérni, és a határérték betartásának feltételeit megteremteni. •Ha az üzemeltető a kötelezettségét elmulasztja, a környezetvédelmi hatóság - megfelelő határidő tűzése mellett - felhívja annak teljesítésére.

11. § •Ha a környezetvédelmi hatóság olyan tények birtokába jut, amely a kibocsátási határérték megállapítását teszi szükségessé, akkor hivatalból indult eljárás keretében megállapítja a kibocsátási határértéket, és az üzemeltetőt az eljárás lefolytatásához szükséges adatok szolgáltatására kötelezi.

Intézkedési terv (17. §) •Ha a környezetvédelmi hatóság azt állapítja meg, hogy a szabadidős vagy üzemi zajforrás által okozott zaj a zajkibocsátási határértéket túllépi, akkor a zajforrás üzemeltetőjét intézkedési terv benyújtására kötelezi. •Ha a környezetvédelmi hatóság az intézkedési tervet jóváhagyja, az üzemeltetőt határidő kitűzésével a benne szereplő intézkedések megvalósítására kötelezi. •Az intézkedési tervet a környezetvédelmi hatóság abban az esetben hagyja jóvá, ha az üzemeltető bemutatja, hogy az általa tervezett intézkedések biztosítják a zajkibocsátás határértékre való csökkentését.

18. § •Ha az üzemeltető az intézkedési tervet kijelölt határidőre nem vagy csak részben hajtja végre, illetve a zaj az intézkedések ellenére is túllépi az előírt határértéket - a közüzemi létesítmények, valamint a közlekedési vonalas létesítmények kivételével - a környezetvédelmi hatóság a tevékenységet: a)1-6 dB túllépés között korlátozza, b)7-10 dB túllépés között felfüggeszti, c)10 dB túllépés felett megtiltja.

Zaj- és rezgésbírság (26. §) •A környezetvédelmi hatóság bírság fizetésére kötelezi az üzemeltetőt, ha: –az üzemi vagy szabadidős zajforrás esetében a kibocsátási határértéket - a határozatban megállapított teljesülési határidőt követően - túllépi, –a rezgésterhelési határértéket túllépi, –a hatósági határozatban foglalt kötelezettségeinek nem tesz eleget, –a zaj, rezgés elleni védelemmel kapcsolatos adatszolgáltatási, változás bejelentési kötelezettségét nem vagy nem megfelelően teljesíti. •a hatósági határozatban foglalt kötelezettségeinek - ide nem értve a zajkibocsátási határérték betartására irányuló kötelezettséget - nem tesz eleget: Ft, • a zaj, rezgés elleni védelemmel kapcsolatos adatszolgáltatási, változásbejelentési kötelezettségét nem vagy a hatóság hiánypótlási felhívása ellenére sem megfelelően teljesíti: Ft.

Zaj- és rezgésbírság (26. §) •A környezetvédelmi hatóság bírság fizetésére kötelezi az üzemeltetőt, ha: –az üzemi vagy szabadidős zajforrás esetében a kibocsátási határértéket - a határozatban megállapított teljesülési határidőt követően - túllépi, –a rezgésterhelési határértéket túllépi, –a hatósági határozatban foglalt kötelezettségeinek nem tesz eleget, –a zaj, rezgés elleni védelemmel kapcsolatos adatszolgáltatási, változás bejelentési kötelezettségét nem vagy nem megfelelően teljesíti. •A bírság az intézkedési terv végrehajtásának ideje alatt nem szabható ki, kivétel az adminisztrációs kötelezettség, illetve a hatósági határozatban megállapított kötelezettség.

•A környezetvédelmi hatóság a bírságolandó magatartásról való tudomásszerzésétől számított 1 éven túl, illetve a bírságolandó magatartás tanúsításától számított öt éven túl nem szabhat ki bírságot. Ha azonban a magatartás jogszerűtlen állapot fenntartásával valósul meg, a bírságolás elévülése mindaddig nem kezdődik meg, amíg a jogszerűtlen állapot fennáll. •A zajbírság megállapításához a környezetvédelmi hatóságnak zajvizsgálatot kell végezni. •Ismételt zajbírság kiszabásához nem szükséges vizsgálatot végezni, ha a zajforrás működésében, illetve zajkibocsátásában az előző vizsgálat óta nem történt változás. •A zajbírság 6 havonta ismételhető

220/2004. (VII. 21.) Korm. rendelet a felszíni vizek minősége védelmének szabályairól

A szennyvizek kibocsátására vonatkozó általános szabályok (14. §) •Amennyiben a kibocsátott szennyvíz veszélyezteti vagy korlátozza a felszíni vízből kivett víz használatát, vagy károsan szennyezi a közcsatornát, illetőleg veszélyezteti a szennyvíztisztító működését, illetve tisztítási hatékonyságát, a felügyelőség - a települési szennyvíztisztító telepek, a közszolgáltatást végző, létfenntartási, közegészségügyi, közoktatási és tűz- és katasztrófavédelmi feladatokat ellátó intézmények kivételével - a kibocsátót a veszélyeztetés vagy károsodás mértékétől függően határozatban kötelezi a szennyvízkibocsátás korlátozására vagy leállítására.

A közös szennyvízelvezetésre és - tisztításra vonatkozó különös szabályok közvetett bevezetés esetében •Szennyvíz (használt víz) közcsatornába vagy közös üzemi szennyvíztisztítóra vezetése esetén a szolgáltató, illetve a közös üzemi szennyvíztisztító üzemeltetője a szennyezett víz tisztítását szerződés keretében vállalja. •Szerződés hiányában a közcsatornába bocsátó Ft/nap vízvédelmi bírság megfizetésére kötelezhető.

Bírságok és egyéb jogkövetkezmények (31. §) •Az a kibocsátó aki az engedélyezés során előírt kibocsátási határértéket túllépi vagy az engedélyben meghatározottaktól eltérő szennyező anyagot vagy a jogszabályban meghatározott tiltott anyagot bocsát ki, az e rendelet szerinti csatornabírság vagy vízszennyezési bírság fizetésére köteles. •Vízszennyező anyagnak küszöbérték fölötti kibocsátása vagy a szolgáltatói szerződésben a küszöbérték fölött egyedileg befogadásra vállalt és a felügyelőség által engedélyezett koncentráció szintje fölötti kibocsátása után csatornabírságot kell megállapítani és kiszabni. •Vízszennyező anyagnak a kibocsátási határértéket meghaladó mértékű közös üzemi csatornába vezetése vagy közvetlen bevezetése esetén vízszennyezési bírságot kell megállapítani és kiszabni.

Vízvédelmi bírság (35. §) •A külön jogszabály szerinti önellenőrzési terv készítésének és jóváhagyásának elmulasztása. •Az önellenőrzési terv készítésének a felügyelőség általi felszólítás ellenére történő elmulasztása. •A jóváhagyott önellenőrzési terv teljesítésének elmulasztása. •Vízhasználatáról és a kibocsátott szennyvizéről szándékosan valótlan adat közlése. •Szennyezéscsökkentési ütemterv a felügyelőség által előírt határidőretörténő elkészítésének mulasztása. •Szennyezéscsökkentési ütemterv megvalósítása nem a jóváhagyott ütemezés szerint történik. •A szennyvízkibocsátására vonatkozó (jogszabályban, illetve hatósági kötelezésben előírt) adatszolgáltatási kötelezettség határidőre, illetve a felügyelőség felszólítására sem történik meg.

•engedélyköteles tevékenységet, illetve az ehhez tartozó technológia üzemeltetését engedély nélkül kezdi meg és szennyvízkibocsátást folytat, •engedélyezéshez szükséges adatokban bekövetkezett változást nem jelent be a felügyelőségnek, illetve nem kéri az engedély módosítását, valamint a felügyelőség felszólítására a módosításhoz szükséges meglévő engedélyét, továbbá a kibocsátására jellemző szennyező anyagokra vonatkozó nyilatkozatát az előírt határidőre nem küldi meg, •felszíni vízbe, csapadékvíz elvezető hálózatba engedély nélküli szennyvíz (használt víz) bevezetését a felügyelőség által előírt határidőre nem szünteti meg, illetve közcsatornába hulladékot bocsát, •a felügyelőség az e rendelet 2. számú melléklete 2/II. pontjában meghatározott vízvédelmi bírság megfizetésére kötelezi.

Egyéb jogkövetkezmények •Abban az esetben, ha a kibocsátó a felügyelőség által jóváhagyott szennyezéscsökkentési ütemtervet neki felróható módon nem hajtja végre, vagy nem az előírt ütemben teljesíti, a felügyelőség a szennyező tevékenységet részben vagy egészében –korlátozhatja, –felfüggesztheti, –megtilthatja.

72/1996. (V. 22.) Korm. rendelet a vízgazdálkodási hatósági jogkör gyakorlásáról

A vízjogi kötelezések •A vízhasználót a jogszabály szerint szükséges követelmények érvényesítése érdekében a felügyelőség kötelezi: –az engedély nélkül vagy az attól eltérően végzett kivitelezés megszüntetésére, felfüggesztésére, –az engedély nélkül vagy az engedélytől eltérően elvégzett vízimunka, megépített vízilétesítmény átalakítására, meghatározott módon megvalósított fennmaradására és üzemeltetésére vagy megszüntetésére, –az engedély nélkül gyakorolt vízhasználat szüneteltetésére, abbahagyására vagy meghatározott módon való gyakorlására.

•A felügyelőség kötelezi: –az engedély alapján a meglevő vízilétesítménynek az előírásoknak megfelelő módon történő üzemeltetésére, átalakítására vagy megszüntetésére; –a vízilétesítmény megépítésére, vízimunka elvégzésére; –a kivett víz, valamint a befogadóba juttatott használt, illetve tisztított szennyvíz mérésére; –vízhasználat szüneteltetésére, megszüntetésére; –védőidom, védőterület, védősáv kialakítására és fenntartására; –a jogellenes, illetve káros állapot megszüntetésére, ha az eljárásra más hatóság nem rendelkezik hatáskörrel és a vízviszonyokba történt beavatkozás, illetve annak megszüntetése egyébként nem jár együtt vízhasználattal vagy a vizek hasznosítására, kártételeik elhárítására irányuló vízimunka elvégzésével.

•A felügyelőség a vízhasználót a vízjogi létesítési és üzemeltetési engedélyezési eljárásra irányadó terv és adat szolgáltatására is kötelezheti. •A felügyelőség a szennyvízelvezető és - tisztító mű káros szennyezése esetén a bebocsátót megfelelő előtisztító berendezés hiányában vagy szakszerűtlen üzemeltetés esetén a szennyvíz előtisztításához szükséges berendezés létesítésére vagy megfelelő üzemeltetésére kötelezheti.

•A hatósági engedély nélkül vagy attól eltérően gyakorolt vízhasználat, megvalósított vízimunka, illetve megépített vízilétesítmény esetén az ellenőrzést követő intézkedéseket a felügyelőség az ellenőrzés befejezését követően, a jogellenes állapot szakmai megítélésétől is függően haladéktalanul, de legkésőbb az ellenőrzés befejezésétől számított 2 hónapon belül köteles megtenni.

•A vízügyi felügyeleti ellenőrzéseket a felügyelőség ellenőrzési terv alapján végzi. Az ellenőrzési tervnek tartalmaznia kell: –a vízimunkák, vízilétesítmények, vízhasználatok vízikönyvi nyilvántartási számát, valamint az e rendelet szerint meghatározott felügyeleti kategóriát, –az ellenőrzés tervezett időpontját negyedévenkénti bontásban, –a korábbi ellenőrzési terv teljesítésének értékelését, valamint az erre alapozható, tervezett és kiemelt ellenőrzési szempontokat, ideértve az esetleges utó- és célvizsgálatokat.

Köszönöm a figyelmüket!