A JÁRÁSI GYÁMHIVATAL MEGVÁLTOZOTT FELADATKÖREI 2013-BAN

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Advertisements

Hiányzással kapcsolatos szabályok 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet 51. §
Gyermekvédelmi igazgatás – gyámügyi ismeretek
26. § (1) A Hivatal a köznevelési intézmény és fenntartója ellenőrzésére jogosult szervek számára a KIR honlapján zárt rendszert biztosít annak érdekében,
Szakmai Tanácskozás Miskolc
Gyermekvédelmi alapellátás
NEVELÉSI OKTATÁSI INTÉZMÉNY FELADATA IGAZOLTLAN MULASZTÁS ESETÉN (11/1994. (VI.8.) MKM rend. 20.§ (Neveir) ; Gyer. 91./F §; 91./G.§ (1) ; Cst. 15.§ és.
Gyermekvédelmi rendszer jogi háttere
A gyermekjóléti alapellátások aktuális kérdései
AZ ÚJ SZABÁLYSÉRTÉSI TÖRVÉNY
Veszélyeztető magatartás gyanúja  időnként előforduló, enyhébb jelenségek  rizikó tényezők  háttérben inkább a szülők tájékozatlansága áll.
A Magyarországon született, kísérő nélküli kiskorúak
Törvényi változások a gyermekvédelemben (T/9318)
Gyermek- és ifjúságvédelmi alapismeretek
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
Sose rázd a kisbabádat Dr. Kovács Zsuzsanna április 30.
Tanévkezdő értekezlet
A gyermekvédelmi ellátórendszer szerepe a bűnmegelőzésben
Velünk egy jobb világért! II. Országos Módszertani Konferencia Szükség szerinti teljes körű ellátás, és a Térítési díj dilemmái.
© Reménység Nevelőszülői Hálózat, Dél-Dunántúl
Fiatal anyák a gyermekvédelmi szakellátásban
A kapcsolattartás szabályozása
A pártfogó felügyelő szerepe és feladata a jelzőrendszerben Budapest, március 28.
A kapcsolattartás útvesztőiben
A pszichiátriai ellátás jogi szabályozása
A mai magyar gyermekvédelmi rendszer
HÁZASSÁGI PEREK február 18. Jogász szak, nappali
Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata Családsegítő Szolgálat Gyermekjóléti Központja.
Workshop A gyermekvédelmi jelzőrendszer működésének
Szerző: Dr. Lantai Csilla
Szociális ellátás a településeken - család- és gyermekvédelem -
„Az igazolatlan iskolai hiányzásokkal összefüggő gyámhatósági
Változások a szabálysértési jogban
A kitelepítés, kimenekítés, befogadás, visszatelepítés
Cselekvőképesség fajtái
Főbb szociális, gyámügyi jogszabályváltozások 2011.
Tájékoztató a 2011/2012-es tanév legfontosabb feladatairól
Forrás: X. Konszenzus füzet Fontos  a megelőzés  a hatékony prevenció érdekében szükséges az összehangolt együttműködés az országos és helyi.
J OGSZABÁLY VÁLTOZÁSOK G YVT. ÉS A C SALÁDTÁMOGATÁSI TÖRVÉNY MÓDOSÍTÁSAI HATÁLYOS :  Családi pótlék – nevelési – iskoláztatási támogatás.
J OGSZABÁLY VÁLTOZÁSOK G YVT. ÉS A C SALÁDTÁMOGATÁSI TÖRVÉNY MÓDOSÍTÁSAI HATÁLYOS :  Családi pótlék – nevelési – iskoláztatási támogatás.
237/2010. (IX. 13. ) korm rendelet alapján
237/2010. (IX. 13. ) korm rendelet alapján
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
gyermek- és ifjúságvédelmi koordinátor
főosztályvezető-helyettes
II. Kerületi Védőnői Szolgálat gyermekvédelmi tevékenysége
Támogatott döntéshozatal
Hevesi Kistérség Integrált Szolgáltató és Innovációs Központ
Hevesi Kistérség Integrált Szolgáltató és Innovációs Központ 2010.
KÖZIGAZGATÁSI ELJÁRÁS
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Álláskeresőként történő nyilvántartás
Gyermek- és ifjúságvédelmi alapismeretek
a gyermekvédelem rendszerében Megelőző pártfogás szakmai nap
Interprofesszionális együttműködés a gyermekvédelemben Az elhelyezési értekezlet.
Családtámogató ellátások
Szociális és gyámügyi igazgatás (hatályosítva ) SZTE ÁJTK ÁPRILIS 4. DR. MEZEY RÓBERT.
Szociális és gyámügyi igazgatás SZTE ÁJTK MÁRCIUS 23. DR. MEZEY RÓBERT HATÁLYOSÍTVA NAPJÁVAL.
Család-, gyermek-, ifjúságvédelmi jog II.. A jegyző feladat és hatásköre Teljes hatályú apai elismerő nyilatkozatot vesz fel Teljes hatályú apai elismerő.
A Ráckevei Járási Hivatal Járási Gyámhivatala A járási gyámhivatal feladat- és hatásköre.
Készítette: dr. Retkes Zita.  Jogviszonyok a családban  Az állam szerepe és feladata  Ombudsmani tevékenység a családot érintően  Civil jogvédelem.
1 Az alapellátás és a szakellátás kapcsolata, közös feladatok, célok Gyermekjóléti Szolgálatok Országos Konferenciája Budapest, 2007.szept Gulyásné.
Önkormányzat és állam.
Egyéb személyállapottal kapcsolatos perek
A közigazgatási eljárás II.
A tankerületi szakértői bizottsági tevékenység feladatai
A személyállapottal kapcsolatos perek A házassági perek
ÉVES GYERMEKVÉDELMI TANÁCSKOZÁS
Csókay László KPSZTI április 13.
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

A JÁRÁSI GYÁMHIVATAL MEGVÁLTOZOTT FELADATKÖREI 2013-BAN Összeállította: dr. Horváth Gábor 2014. március 26.

„A gyermekvédelem a közigazgatás költészete „A gyermekvédelem a közigazgatás költészete. … A gyermekvédelem az emberiség nagy és szeretet ügye, s emellett nálunk nemzeti ügy is.” (Széll Kálmán, 1901.) Tipp: Itt adhatja hozzá saját előadói jegyzeteit.

Előadás tartalma: I. A gyámhivatal működése II. A jogszabályi környezet III. A gyámhivatali feladatokról általában IV. A gyámhivatali feladatokról bővebben V. Kitekintés az új Ptk.-ára VI. Összegzés

I. A GYÁMHIVATAL MŰKÖDÉSE „Minden állami gyermekvédelem s a legtökéletesebb gyermekvédelmi törvények értéktelenek, ha hiányzik a társadalmi lelkiismeret, amelyik egyedül tudója a gyermekvédelmet élő valósság tenni.” (Drehr Imre, 1929.)

I. A GYÁMHIVATAL MŰKÖDÉSE A járási gyámhivatal – mint a városi gyámhivatal jogutódja – 2013 . január 1- jétől a járási hivatal szakigazgatási szerveként működik, elnevezése: Heves Megyei Kormányhivatal Gyöngyösi Járási Hivatal Járási Gyámhivatala

I. A GYÁMHIVATAL MŰKÖDÉSE Helye: Gyöngyös, Kossuth L. u. 1. Ügyfélfogadási ideje: Hétfő: 08.00 – 16.30 Kedd: 08.00 – 16.30 Szerda: 08.00 – 16.30 Csütörtök: 08.00 – 16.30 Péntek: 08.00 – 14.00

I. A GYÁMHIVATAL MŰKÖDÉSE 9 fő (1 fő hivatalvezető, 7 fő ügyintéző és 1 fő ügykezelő) Illetékesség: 25 település (kb. 75.000 fő; járás: megye második legnagyobb lakosságszáma, 751 km2-el a legnagyobb illetékes. terület) Visontai Kirendeltség: havi egy alkalommal, ügyintézői rotációban

I. A GYÁMHIVATAL MŰKÖDÉSE Infrastruktúra: irodák, tárgyaló és informatikai eszközök Ügyfélbarát közigazgatási eljárások és szolgáltatások Front-office / Back-office ügyintézés Gyermeksarok

I. A GYÁMHIVATAL MŰKÖDÉSE Tájékoztatók, kérelemnyomtatványok Munkakapcsolat (és együttműködés) - szakmai irányítószervvel, - gyermekjóléti szolgálatokkal, - települési jegyzőkkel, - bírósággal, ügyészséggel, - rendőrséggel, - HMGYK.

I. A GYÁMHIVATAL MŰKÖDÉSE 2013. január 1-jével átvett folyamatban lévő ügyek: - 255 ügy a jegyzői gyámhatóságoktól, - 243 ügy a városi gyámhivataltól 2013-ban a gyámhivatal által feldogozott hatósági ügyeket a felügyeleti szerv ellenőrizte + 2 célvizsgálati ellenőrzés

II. A JOGSZABÁLYI KÖRNYEZET Magyarország Alaptörvénye 1991. évi LXIV. törvény a Gyermek jogairól szóló, New Yorkban, 1989. november 20-án kelt Egyezmény kihirdetéséről 1997. évi XXXI. törvény a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról

II. A JOGSZABÁLYI KÖRNYEZET 1952. évi IV. törvény a házasságról, a családról és a gyámságról 2011. évi CCXI. törvény a családok védelméről 149/1997. (IX.10.) Korm. rendelet a gyámhatóságokról, valamint a gyermekvédelmi és gyámügyi eljárásról

II. A JOGSZABÁLYI KÖRNYEZET 331/2006. (XII.23.) Korm. rendelet a gyermekvédelmi és gyámügyi feladat-és hatáskörök ellátásáról, valamint a gyámhat. szerv.-ről és illeték.-ről 2004. évi CXL. törvény a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól további jogszabályok (pl. Btk., Be.)

II. A JOGSZABÁLYI KÖRNYEZET Az 1997-ben megalkotott Gyvt. egységes szemléletű, minden területre kiterjedő, a gyermekvédelem addigi gyakorlatához képest teljes körű reformot jelentő szabályozás. A Gyvt. célja: a családot támogató gyermekjóléti rendszer, ill. a családot „kiegészítő”, átmenetileg helyettesítő (szak)ellátási formák egymásra épülé-

II. A JOGSZABÁLYI KÖRNYEZET se – ezzel is növelve a rászoruló gyermek esélyegyenlőségét. A Gyvt. alapgondolata: a gyermek (lehetőleg vér szerinti) családban történő nevelkedését – elsősorban a megelőzést, ill. a családba való visszakerülést – az állami, az önkormányzati és a civil szervezetek hatékony együttműködése biztosítja.

II. A JOGSZABÁLYI KÖRNYEZET A Gyvt. szabályozás alaptézisei: - a gyermek mindenek felett álló érdekeit kell figyelembe venni, - a gyermeket a családi környezetéből kizárólag anyagi okból nem lehet kiemelni. A Gyvt. hatálybalépése óta zajló folyamatok – melynek célja egy merőben új struktúra megteremtése –

II. A JOGSZABÁLYI KÖRNYEZET a felszínre hozta azokat a hiányosságokat, amelyek megnehezítik a jogalkalmazók munkáját. Ezt mutatja az is, hogy a törvényt minden évben (így 2013-ban is) módosították.

III. A GYÁMHIVATALI FELADATOKRÓL ÁLTALÁBAN A család fogalom-”közelítések”: - A társadalmat alkotó polgárok legalapvetőbb és legtermészetesebb közössége. - A társadalom természetes és alapvető egysége, joga van a társadalom és az állam védelmére. (Emberi Jogok Egyetemes Nyíl.) - Elsősorban nem kizárólagosan házasságon alapul; olyan elsődle-

III. A GYÁMHIVATALI FELADATOKRÓL ÁLTALÁBAN ges közösség, amely általában elsőbbséget élvez az állammal és bármely közösséggel szemben. (Lábady Tamás) - A családi köteléket a jogi tények alapítják. (Szladits Károly) Család-”típusok”: tulajdonképpeni, vérségi, szociol.-i, cizellált, mozaikcs.

III. A GYÁMHIVATALI FELADATOKRÓL ÁLTALÁBAN A gyermekek védelme érdekében dönt: - ideiglenes hatályú elhelyezésről és felülvizsgálatáról, - szülői felügyeleti jog feléledéséről, - nevelésbe vételről (ÁN és TN), annak megszüntetéséről és a kapcsolattartásról,

III. A GYÁMHIVATALI FELADATOKRÓL ÁLTALÁBAN - utógondozásról és utógondozói ellátásról, - gondozási díj fizetéséről, - nevelési felügyeletről, - védelembe vételről és annak megszüntetéséről, - családi pótlék természetbeni formában történő nyújtásáról és felülvizsgálatáról,

III. A GYÁMHIVATALI FELADATOKRÓL ÁLTALÁBAN - iskoláztatási támogatás folyósításának szüneteltetésének kezdeményezéséről a folyósító szervnél, a szüneteltetés megszüntetéséről, ill. a folyósítás szüneteltetésének felülvizsgálatáról - bírósági végrehajtásban közreműködés.

III. A GYÁMHIVATALI FELADATOKRÓL ÁLTALÁBAN A pénzbeli és a természetbeni támogatásokkal kapcsolatban dönt: - gyermektartásdíj megelőlegezé- séről, - otthonteremtési támogatás megállapításáról.

III. A GYÁMHIVATALI FELADATOKRÓL ÁLTALÁBAN A gyermek családi jogállásának rendezése érdekében dönt: - teljes hatályú apai elismerő nyilatkozat felvételéről, - gyermek családi és utónevének megállapításáról, - családi jogállás megállapítása iránti per megindításához hozzájá- rul (cselekvőképtelen jogosultnál),

III. A GYÁMHIVATALI FELADATOKRÓL ÁLTALÁBAN - ismeretlen szülőktől származó gyermek és a képzelt szülők vagy a képzelt apa adatait megállapítja, A terhességet eltitkoló válsághelyzetben lévő várandós anya és születendő gyermek érdekében dönt: - születendő gyermek lakóhelyét megállapítja, stb.

III. A GYÁMHIVATALI FELADATOKRÓL ÁLTALÁBAN Az örökbefogadással kapcsolatban dönt: - örökbe fogadni szándékozók alkalmasságáról, és elrendeli az örökbefogadásra alkalmas személyek nyilvántartásba való felvételét, - felveszi a szülőnek a gyermeke ismeretlen személy által örökbefo- gadásához hozzájáruló nyilatk.-át.

III. A GYÁMHIVATALI FELADATOKRÓL ÁLTALÁBAN Pert indíthat, ill. kezdeményezhet: - gyermek elhelyezése, ill. kiadása, - gyermeket megillető tartási követelés érvényesítése, - szülői felügyelet megszüntetése vagy visszaállítása, - cselekvőképességet érintő gondnokság alá helyezés, annak megszüntetése és felülvizsgálata,

III. A GYÁMHIVATALI FELADATOKRÓL ÁLTALÁBAN - számadási kötelezettség, ill. a számadás helyességének megállapítása iránt. Feljelentést tesz: - gyermek veszélyeztetése vagy tartás elmulasztása, - gyermek sérelmére elkövetett bűncselekmény miatt.

III. A GYÁMHIVATALI FELADATOKRÓL ÁLTALÁBAN Szülői felügyelettel kapcsolatban dönt: - kapcsolattartásról és annak végrehajtásáról, - szülői jognyilatkozat érvényességéhez szükséges jóváhagyásról, - szülői felügyeletet együttesen gyakorló szülők között létre nem jött kérdésekben,

III. A GYÁMHIVATALI FELADATOKRÓL ÁLTALÁBAN - hozzájárul a gyermek családba fogadásához, - jóváhagyja a gyermek külföldre távozására vonatkozó nyilatkozatot, - engedélyezi a gyermek részére a szülői ház /vagy a szülők által kijelölt már tartózkodási hely elhagyását, - dönt a házask. engedélyezéséről,

III. A GYÁMHIVATALI FELADATOKRÓL ÁLTALÁBAN - engedélyezi a tanköteles gyermek művészeti, sport-, modell- vagy hirdetési tevékenység keretében történő foglalkoztatását, - eljár a külföldön lakó vagy tartózkodó személy tartásdíj iránti igényével kapcsolatos ügyben, továbbá közreműködik a tartásdíjat megállapító, tartásdíj felemelése/ leszállítása iránti kérelem ügyében

III. A GYÁMHIVATALI FELADATOKRÓL ÁLTALÁBAN Gyámsággal és gondnoksággal kapcsolatban: - gyámot, családba fogadó gyámot, valamint zárgondnokot, eseti gondnokot, méhmagzat gondnokot rendel, - ideiglenes gondnokot, gondnokot és hivatásos gondnokot rendel, és felfüggeszti, elmozdítja vagy felmenti.

III. A GYÁMHIVATALI FELADATOKRÓL ÁLTALÁBAN A vagyonkezeléssel kapcsolatban (gyermeknél és gondnokoltnál): - dönt a készpénzvagyon gyámi fenntartásos betétben vagy fizetési számlán történő elhelyezéséről, ill. az elhelyezett pénz felhasználásáról, - dönt a vagyon-és bérlakás kezeléséhez kapcsolódó jognyilatkozat jóváhagyásáról,

III. A GYÁMHIVATALI FELADATOKRÓL ÁLTALÁBAN - rendszeres felügyelete alá vonhatja a vagyonkezelést, - elbírálja a rendszeres-, eseti- és végszámadást, - közreműködik az ingó és ingatlan vagyonnal és vagyoni értékű joggal kapcsolatos ügyekben, - közreműködik a hagyatéki eljárásban.

IV. A GYÁMHIVATALI FELADATOKRÓL BŐVEBBEN „…csak a pénz nem elég: gyerekbarát társadalom is kell. Ha van ügy, amiért érdemes összefogni, ez az.” (Ferge Zsuzsa)

IV. A GYÁMHIVATALI FELADATOKRÓL BŐVEBBEN Kiskorú veszélyeztetése: Veszélyeztetés= Olyan – a gyermek vagy más személy által tanúsított – magatartás, mulasztás vagy körülmény következtében kialakult állapot, amely a kiskorú testi, értelmi, érzelmi vagy erkölcsi fejlődését gátolja vagy akadályozza. (Véd.vétel.)

IV. A GYÁMHIVATALI FELADATOKRÓL BŐVEBBEN Súlyos veszélyeztetettség= A gyermek olyan bántalmazása, elhanyagolása, amely életét közvetlen veszélynek teszi ki, vagy testi, értelmi, érzelmi vagy erkölcsi fejlődésében jelentős és helyrehozhatatlan károsodást okozhat. Jelzőrendszer tagjai: gyermekjóléti szolgálat(!), védőnő, pedagógus, háziorvos, rendőrség, ügyész …..”bárki”.

IV. A GYÁMHIVATALI FELADATOKRÓL BŐVEBBEN Gyermekvédelmi jelzőrendszer tagjainak törvényben rögzített feladata a kiskorú veszélyeztetettségének figyelése és kezelése, különösen a gyermekekkel való nem megfelelő bánásmód (bántalmazás, elhanyagolás) eseteinek feltárása. Gyermekjóléti szolgálat alapvető fe-

IV. A GYÁMHIVATALI FELADATOKRÓL BŐVEBBEN ladata a családban nevelkedő gyermekek segítése, a veszélyeztetettséget jelentő helyzetek megoldása, ill. a krízisben lévő családok megsegítése. Jelzőrendszer fontossága: A gyermekvédelemben az időmúlás jelentőségének jogági-specifikusan magas a szintje!

IV. A GYÁMHIVATALI FELADATOKRÓL BŐVEBBEN Ezért kiemelt terület kell legyen: - gyermekek veszélyeztetettsé- gének megelőzése, - veszélyeztetettség megléte esetén a határozott intézkedések megtörténte, - gyermeki jogok és érdekek védelme.

IV. A GYÁMHIVATALI FELADATOKRÓL BŐVEBBEN Ha a gyermek veszélyeztetett és ezt az alapellátás önkéntes igénybevételével nem lehet megszüntetni, de alaposan feltételezhető, hogy segítségével a gyermek fejlődése családi környezetében mégis biztosítható, abban az esetben a gyámhivatal határozatával védelembe veszi.

IV. A GYÁMHIVATALI FELADATOKRÓL BŐVEBBEN A védelembe vétel eredményessége/ hatékonysága szorosan összefügg a gyermekjóléti szolgálat működésével! Optimális esetben a védelembe vétel a gyermekjóléti szolgálat javaslatára történik. (Ha pl. a védőnő, az iskola, a háziorvos, a rendőrség jelzése alapján indul, a gyámhivatal a gyermekjóléti szolgálatot megkeresi.)

IV. A GYÁMHIVATALI FELADATOKRÓL BŐVEBBEN A gyermekjóléti szolgálat nyilatkozik a gyámhivatal részére az alapellátás eredménytelenségéről, egyúttal megküldi az alapellátás során készült kt.-t és az egyéni gondozási tervet, és javaslatot tesz a szolgálatnál dolgozó családgondozó kirendelésére. A gyámhivatal a védelembe vétellel

IV. A GYÁMHIVATALI FELADATOKRÓL BŐVEBBEN egyidejűleg kirendeli a gyermekjóléti szolgálat családgondozóját, aki a kiskorú számára egyéni gondozási-nevelési tervet készít. (A védelembe vétel nem érinti a szülői felügyeleti jogot!) A védelembe vételről szóló határozatban olyan kötelezettségek is elrendelhetők, melyeknek célja, hogy

IV. A GYÁMHIVATALI FELADATOKRÓL BŐVEBBEN elősegítsék a veszélyeztető körülmények megszüntetését. Példák a döntésekben: - kötelezi a szülőt meghatározott ellátások igénybevételére, /vagy a gyermeke vegye igénybe az egészségügyi szolgáltatást, - figyelmezteti a szülőt a helytelen életvitelére, magat.-nak követ.-re.

IV. A GYÁMHIVATALI FELADATOKRÓL BŐVEBBEN A védelembe vétel indokoltságát a gyámhivatal évente, ill. kérelemre bármikor felülvizsgálja. A védelembe vétel megszüntethető, ha a családban való nevelése védelembe vétel nélkül is biztosítható. A gyermek nagykorúvá válásával megszűnik a védelembe vétel.

IV. A GYÁMHIVATALI FELADATOKRÓL BŐVEBBEN 2013-ban a védelembe vétel hatálya alatt álló gyermekek száma 194 fő. Védelembe vétel okai voltak: - 50 órát elérő igazolatlan hiányzás (84 fő) - szülőnek felróható magatartás (61 fő) - gyermeknek felróható magatartás (34 fő)

IV. A GYÁMHIVATALI FELADATOKRÓL BŐVEBBEN - környezeti okok (13 fő) - szabs. vagy bcs. elkövetése (2 fő) Védelembe vétel keretében elrendelt intézkedések: - szülő köt.-e, hogy vegye igénybe a kk. napközbeni ellátását (36 fő)

IV. A GYÁMHIVATALI FELADATOKRÓL BŐVEBBEN - szülő köt.-e, hogy keresse fel a családvéd.-mel fogl. szervet (41 fő) - kk. és hozzátartozója orvosi vizsgálatának kezdem. (3 fő) - kk. egészségét veszélyeztető körülmények megszünt. int. (17 fő) - kk. részére magatartási szabályok megállapítása (30 fő) - szülő figyelmeztetése helytelen magatartásának megvált. (41 fő)

IV. A GYÁMHIVATALI FELADATOKRÓL BŐVEBBEN Következtetések: a gyermeknek és a szülőnek felróható magatartási ok nehezen választható szét, mert a kiskorú szocializációja, viselkedése, magatartása, esetleges devianciája vélelmezhetően a szülői helytelen nevelés és gondozás miatt van. + A környezeti ok szintén a szülők által „biztosított” gondozási feltételeket, környezetet foglalja magában, és az visszavezethető a szülő felróh.-ára.

IV. A GYÁMHIVATALI FELADATOKRÓL BŐVEBBEN Ideiglenes hatályú elhelyezés: Nem kizárólagosan gyámhivatali feladat, így szükség esetén eljár: - rendőrség, idegenrend. hatóság, - ügyészség, - bíróság, - menekültügyi hatóság, - bv.-i intézet parancsnoksága.

IV. A GYÁMHIVATALI FELADATOKRÓL BŐVEBBEN Beutaló szerv haladéktalanul köteles értesíteni a gyámhivatalt (felülvizsgálat: 30 nap /35 nap /2 hó). Mikor: Ha a gyermek felügyelet nélkül marad /vagy testi, értelmi, érzelmi és erkölcsi fejlődését családi környezete vagy önmaga súlyosan veszélyezteti, és emiatt azonnali elhelyezése szükséges.

IV. A GYÁMHIVATALI FELADATOKRÓL BŐVEBBEN 2013-ban a gyámhivatal 41 fő gyermek ideiglenes hatályú elhelyezéséről döntött, azonnal végrehajthatóvá nyilvánított döntéseiben. (4 esetben más illetékességi területen lakhelyűeknél.) Ideiglenes hatályú elhelyezés okai voltak: - úm. sokrétűek és összetettek.

IV. A GYÁMHIVATALI FELADATOKRÓL BŐVEBBEN 41 fő kiskorú elhelyezésének helye: - különélő másik szülőnél (1 fő), - 3-dik személynél (17 fő), - nevelőszülőnél (15 fő), - bentlakásos intézményben (8 fő). Ideiglenes hatályú elhelyezést követően a gyámhivatali döntésekkel érintett kiskorúak száma: 26 fő.

IV. A GYÁMHIVATALI FELADATOKRÓL BŐVEBBEN 26 főt érintő döntések: - átmeneti nevelés vétel (7 fő), - gyermekelhelyezés iránti per- indítás (7 fő), - eljárás megszüntetése családba fogadás miatt (6 fő), - ideiglenes hatályú elhelyezés megszüntetése intézkedés nélkül (6 fő).

IV. A GYÁMHIVATALI FELADATOKRÓL BŐVEBBEN Gyámhivatali tapasztalatok a védelembe vétellel és az ideiglenes hatályú elhelyezéssel kapcsolatos eljárások, döntések alapján: - nem mindig problémamentes a jelzőrendszer működése (pl. háziorvosok), - példaértékű a gyermekjóléti szolgálatok munkavégzése és együttműködése a gyámhivatallal.

IV. A GYÁMHIVATALI FELADATOKRÓL BŐVEBBEN Büntetőfeljelentések: Büntetőeljárási törvény alapján hivatalból kötelező! Régi Btk. (2013. június 30-ig) / Új Btk. (2013. július 1-től). Jellemzően: kiskorú veszélyeztetése.

IV. A GYÁMHIVATALI FELADATOKRÓL BŐVEBBEN A gyámhivatal az ügyészség részére megküldött feljelentésében részletezi az előzményeket is (pl. védőnői, háziorvosi feladatellátás). 2013-ban 7 fő kiskorú ügyében tett büntetőfeljelentést a gyámhivatal. 2 fő gyermek ügyében született bírósági döntés.

IV. A GYÁMHIVATALI FELADATOKRÓL BŐVEBBEN Régi Btk.-ban: - Családi jogállás megváltoztatása (193. §) - Kiskorú elhelyezésének megváltoztatása (194. §) - Kiskorú veszélyeztetése (195. §) - Tartás elmulasztása (196. §) - Megrontás (201. §) - Költségvetési csalás (396. §)

IV. A GYÁMHIVATALI FELADATOKRÓL BŐVEBBEN Új Btk.-ban: - Kiskorúak veszélyeztetése (208. §) - Kiskorúval való kapcsolattartás akadályozása (210. §) - Kiskorú elhelyezésének megváltoztatása (211. §) - Tartási kötelezettség elmulasztása (212. §) - Családi jogállás megsért. (213. §)

IV. A GYÁMHIVATALI FELADATOKRÓL BŐVEBBEN Iskoláztatási támogatás szünetelteté- sével kapcsolatos gyámhatósági intézkedések: 2013-ban a gyámhivatali döntések 84 fő gyermeket érintettek (CSP folyósításának szüneteltetése) 10 órás jelzés: 251 fő, 50 órás: 75 fő.

IV. A GYÁMHIVATALI FELADATOKRÓL BŐVEBBEN További gyámhivatali feladatokról – röviden a számok tükrében: - családi jogállási ügy: 185, - házasságkötés eng. ügy: 8, - kapcsolattartási ügy (nem szakellátásban): 23, - kapcsolattartási ügy (ID): 10, - kapcsolattartási ügy (ÁN): 84, - kapcsolattartási ügy (TN): 1,

IV. A GYÁMHIVATALI FELADATOKRÓL BŐVEBBEN - átmeneti nevelésbe vétel: 15, - tartós nevelésbe vétel: 2, - utógondozás elrendelése: 7, - utógondozási ell. elrendelése: 8, - gyámsági ügyek: 34, - gondnokság (jogerős): 15, - gyermektartásdíj megelől.: 20.

V. KITEKINTÉS AZ ÚJ PTK.-ÁRA 2013. évi V. törvény (1.600 §, 16 e. norma) 2014. március 15-től hatályos Több különtv.: pl. tám. döntéshozatal Hatályon kívül helyeződött: pl. Csjt. + Kúriai/L.B.-i jogegységi határozatok

V. KITEKINTÉS AZ ÚJ PTK.-ÁRA 8 könyvből áll: Első Könyv: Bevezető rendelkezések Második Könyv: Az ember, mint jogalany Harmadik Könyv: A jogi személy Negyedik Könyv: Családi jog Ötödik Könyv: Dologi jog Hatodik Könyv: Kötelmi jog Hetedik Könyv: Öröklési jog Nyolcadik Könyv: Záró rendelkezések

V. KITEKINTÉS AZ ÚJ PTK.-ÁRA Tehát a családjog is beépült a Ptk.-ba De kérdés volt a kodifikációkor: legyen önálló szabályozás továbbra is? A családjogi viszonyok az elmúlt fél évszázadban jelentős változásokon mentek át.

V. KITEKINTÉS AZ ÚJ PTK.-ÁRA Kb. fele norma változatlan, másik fele pedig új szabályozás Terminológiai változások pl.: szülői felügyelet gyakorlásának rendezése; (közeli) hozzátartozó fogalma; mostohaszülő; nevelésbe vétel; családba fogadás; tartásdíj %-os marasztalása megszűnt; élettársi tartás.

VI. ÖSSZEGZÉS A (járási) gyámhivatal sok változáson ment át, feladatai folyamatosan bővültek. Mindig a legfontosabb az ügyfelek közigazgatási szolgáltatása és a hatékony ügyintézés, ill. a gyermekek jogainak védelme. A gyermekvédelem egy egész életen át tartó tanulás (lifelong learning).

„A jogi életnek nincs talán egy része sem, amely oly gyakran felszínre vetődnék, oly gyakran és oly sokféle formában provokálta volna az elméleti és gyakorlati jogász véleményét, mint a kiskorú jogi élete.” (Sándor Aladár, 1907.)

Köszönöm a figyelmüket!