Oktatásszervezés gyakorlat tavasz VIZSGAANYAG Tudásszintek, beválás
-Állítás 1 Ma az OECD-országokban átlagosan 1 évvel hosszabb ideig járnak iskolába a diákok, mint 1985-ben. -Állítás 2 Ma a gazdasági-társadalmi és foglalkoztatási realitások elegendő motivációt kellene, hogy jelentsenek a tanulóknak új kompetenciák megszerzésére, ill. az egész életen át tartó tanulás szükségességének belátására. -Állítás 3 Mégis (túl) sok tanuló nem teszi meg a szükséges erőfeszítéseket annak érdekében, hogy új ismereteket, kompetenciákat szerezzen. - nem képes - nem hajlandó (nem motivált) Eddigi tudást, vagy várható beválást mérjünk?
Forrás: Csapó Benő (2010.)
Induktív, deduktív, korrelatív gondolkodás Induktív gondolkodás: A megismerés egyik alapvető módja, az új tudás megismerésének eszköze Deduktív gondolkodás: A klasszikus kijelentés-logika, egyszerűbb kétpremisszás következtetési sémák alkalmazása Korrelatív Gondolkodás a bizonytalanról, valószínűségi és korrelációs összefüggések vizsgálata
Induktív, deduktív, korrelatív gondolkodás Induktív gondolkodás: pl. számsor 3, 9, 7, 15, 11, 21, …, … Deduktív gondolkodás: Esni fog az eső és fújni fog a szél. De az biztos, hogy fújni fog a szél. a)Esik az eső. Fúj a szél.b) Esik az eső. Nem fúj a szél. c) Nem esik az eső. Fúj a szél.d) Nem esik az eső. Nem fúj a szél. Korrelatív gondolkodás: Bagoly táplálkozása: télen – 2 hét alatt 1 kismadár + 7 egér; nyáron – 2 hét alatt 9 kismadár + 3 egér. Van-e összefüggés az évszakok és a bagoly táplákozási szokásai között?
Induktív, deduktív, korrelatív gondolkodás Induktív gondolkodás: pl. számsor 3, 9, 7, 15, 11, 21, …, … 3, 3+6, 3+6-2, 3+6+6, , , , , , stb. Deduktív gondolkodás: Esni fog az eső és fújni fog a szél. De az biztos, hogy fújni fog a szél. a)Esik az eső. Fúj a szél.b) Esik az eső. Nem fúj a szél. c) Nem esik az eső. Fúj a szél.d) Nem esik az eső. Nem fúj a szél. Korrelatív gondolkodás: Bagoly táplálkozása: télen – 2 hét alatt 1 kismadár + 7 egér; nyáron – 2 hét alatt 9 kismadár + 3 egér. Van-e összefüggés az évszakok és a bagoly táplákozási szokásai között?
Ne skatulyázz! (túl korán és főleg véglegesen) OKOSBUTA SZORGALMASOkos és szorgalmas Buta, de szorgalmas LUSTAOkos, de lustaButa, ráadásul lusta
A „jól eltalált kompetenciamix” -kognitív -személyes -szociális -speciális kompetenciákkal rendelkezünk. Ezek minősége, mennyisége, „állapota” különböző. Motiválni = kompetencia-növelési igényt kelteni, „kompetenciaéhséget” előidézni ill. tudatosítani. -Mely területen? -Milyen mértékben? (proximális zóna)