Belső kontrollok és integritás az önkormányzatoknál

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A törvényességi felügyelet szabályozása és szakmai irányítása
Advertisements

A időszak végrehajtási intézményrendszere
Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
GYMSMKH Jegyzői értekezlet május 11. a Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal első negyedévi tapasztalatai a helyi önkormányzatok, kisebbségi.
Humán rendszerek, közszféra
MANORKA projekt Magyar – Norvég Kapcsolatok
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
A távközlési piac állami felügyelete dr. Orosi Renáta Hírközlési Felügyelet Hírközlési Felügyelet.
Az új önkormányzati törvény, különös tekintettel a Kormányhivatal törvényességi felügyeleti jogkörére Pauerné Csaba Judit MÁK ülés
A környezetvédelem intézményrendszere
Közigazgatási alapismeretek
„Az Integritás Kérdőív kitöltésével összefüggő tudnivalók” Az adatfelvételi célcsoport, az Integritás Kérdőív és az adatfelvétel február 15.,
A törvényességi felügyelettel összefüggő írásbeli kapcsolattartás
Belügyminisztérium Belügyminisztérium dr. Bitay Márton Önkormányzati Stratégiai Főosztályvezető Magyarország helyi önkormányzatairól szóló évi CLXXXIX.
Az évi LXV. törvény a helyi önkormányzatokról
Állam munkavédelmi feladatai
Szervezetfejlesztési Program
A helyi önkormányzatok és a központi állami szervek kapcsolata
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A POLGÁRMESTEREK VÉDELMI IGAZGATÁSI FELADATAI A JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN MISKOLC, JÚNIUS 06. FAZEKAS GYÖRGY ALEZREDES.
JEGYZŐI ÉRTEKEZLET Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Takács Zsófia október 17.
ÖNKORMÁNYZATI SZAKMAI NAP
Gulyás László tű. hadnagy kiemelt főelőadó Tatabánya, november 6. Iparbiztonsági feladatok a nem rendszeres hulladékszállítással kapcsolatosan (az.
MTA Statisztikai és Jövőkutatási Tudományos Bizottsága
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
A területi szervek fő feladatai a nukleárisbaleset - elhárítás területén Jogszabályi háttér § §248/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási.
Munkahelyi egészség és biztonság
Transzparencia, információszabadság és közérdekű adatok nyilvánossága Dr. Fazekas Judit Igazságügyi Minisztérium európai uniós ügyekért felelős helyettes.
Cselekedni most és mindenkiért Kormányszóvivői tájékoztató „A közpénzek felhasználásáról és a köztulajdon használatának nyilvánosságáról, átláthatóbbá.
A Közigazgatás Korrupció-megelőzési Programja 2012 – 2014 Szentkirályi-Szász Krisztina közigazgatási stratégiáért felelős helyettes államtitkár.
„Az Integritás Kérdőív kitöltésével összefüggő tudnivalók” Az adatfelvételi célcsoport, az Integritás Kérdőív és az adatfelvétel február 17., Szeged.
A évi Integritás Felmérés eredményei a belső kontrollok és a korrupciós kockázatelemzés tükrében Budapest, január 19. Dr. Benkő János, ÁSZ.
A belső kontrollok és kockázatelemzés az Integritás felmérés alapján
Kormányzati lépések a közigazgatási korrupció csökkentéséhez Horváth Viktor főosztályvezető.
Európai Menekültügyi Alap évi allokációja SZAKMAI RÉSZ Pályázható célkitűzések és tevékenységek Célcsoportok Változások A pályázók tájékoztatása,
A helyi önkormányzatok az Alaptörvényben
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Belügyminisztérium Önkormányzati Feladatok Főosztálya
Miért szükséges? Önkormányzati feladatok irányításának alapköve Kinek és miért hasznos? Képviselőtestületek és bizottságai Polgármester Polgármesteri hivatal.
A rendészet szervei.
Adatvédelmi alapelvek
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
Belső ellenőrzés az önkormányzatoknál
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Az Állami Számvevőszék önkormányzati ellenőrzési tapasztalatai Előadó: Domokos László, az Állami Számvevőszék elnöke.
Az adatvédelem szabályozása
NVSZ Korrupciómegelőzési Főosztály
A BEJELENTŐ-VÉDELEM HELYE ÉS SZEREPE AZ OMBUDSMANI TEVÉKENYSÉGBEN
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
112 Dr. Dósa Imre.  Áttekintő  Új adatvédelmi törvény  Alapjogi beágyazás  Ráncfelvarrás  Újdonságok  Javaslatok a felkészüléshez.
A méltatlanság fogalmának új szabályai. AlaptörvényKttv.Kódex.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
FÜGGETLENSÉG Készítette: Szabó Gabriella. Nemzetközi szabályozás A Könyvvizsgálók Nemzetközi Szövetsége (IFAC) által kiadott Könyvvizsgálói Etikai Kódex.
A járási rendszer megújítása
Önkormányzat és állam.
A közigazgatási eljárás II.
Minisztériumok, központi közigazgatás
Integritás az önkormányzati működésben
A hivatalos statisztikára vonatkozó új jogszabályok bemutatása Dr
A hivatalos statisztikáról szóló évi CLV. törvény bemutatása Dr
Az integritás szerepe a jó kormányzás megvalósításában
Pécs, szeptember 25. Jegyzői értekezlet Hatósági Főosztály Törvényességi Felügyeleti Osztály.
A helyi önkormányzatok feladatrendszere és költségvetése
Közbeszerzési kartellek és a korrupció elhatárolása
Előadás másolata:

Belső kontrollok és integritás az önkormányzatoknál Békéscsaba, 2013. december 6.

Integritás az államigazgatásban, integritás az önkormányzatoknál Varga Zoltán integritás tanácsadó Békés Megyei Kormányhivatal

„Magyarország a rokonságok és a panamák lápvilága „Magyarország a rokonságok és a panamák lápvilága.  Ez egy olyan furcsa lápvilág, hogy aki ebbe beleplántálódik, vagy akklimatizálódik, vagy elpusztul. Az olyan növények, amelyek szeretik ezt a nedvdús talajt, buja nagy virágokat hajtanak, azok, akik nem szeretik, belefúlnak a sárba.” (Móricz Zsigmond: Rokonok)

„Érjétek el, hogy a becsületesség jobban kifizetődjék, mint a lopás, és akkor nem lesz lopás.” (Konfuciusz)

Mindig, mindenhol. Mennyiben új. Szükséges. Hol tartunk Mindig, mindenhol? Mennyiben új? Szükséges? Hol tartunk? Vezetési és irányítási rendszer funkcionális alrendszere

ÁSZ, Bíróság, GV, Belügyminisztérium, Rendőrség, Ügyészség, PSZÁF, KIM, Közbeszerzési Hatóság, KEHI, NAV, NVSZ, Alkotmányvédelmi Hivatal

Megelőzésen, értékeken, elveken a hangsúly; megtorlás, fenyegetés helyett meggyőzés, rávezetés; fegyelmi, munkaügyi és büntetőjogi eljárásokhoz és szankciókhoz csupán illeszkedik.

Integritás A latin in tangere kifejezésből; jelentése: érintetlen, egységes, osztatlan, tiszta; morális értékként: pártatlanságot és józanságot, illetőleg – a szó etimológiája alapján – egységességet, osztatlanságot jelent; gyakran használt jelentése: elvek, értékek, cselekvések, módszerek, intézkedések konzisztenciája; olyan magatartásmód, amely meghatározott értékeknek megfelel.

A szervezet rendeltetésének megfelelően látja el feladatait; működése átlátható, elszámoltatható, tisztességes, etikus, fedhetetlen, sebezhetetlen; követett értékek, célok és az egyes személyek viselkedése összhangban áll.

Közigazgatási szervek működése megfelel a szervet létrehozó jogszabályban meghatározott közérdekű céloknak; először a társadalmi rendeltetésüknek való megfelelés, és csak ezt követően mérlegelhetők a gazdaságossági és hatékonysági szempontok.

Rendszerek szintjén az integritást egyfajta védőpajzs; ha nem a társadalom által elvártak szerint működik, könnyen elveszítheti az emberek bizalmát, és ezáltal saját tekintélyét is.

Korrupció A korrupció fogalma a latin corruptio szóból ered, ami romlást, rontást jelent. Eredetileg Niccolo Machiavelli Polübiosztól vette át a fogalmat, s a corruzione kifejezést általánosságban a kormányzás romlására használta, függetlenül annak okaitól.

Az államigazgatási szervek integritásirányítási rendszeréről és az érdekérvényesítők fogadásának rendjéről szóló 50/2013. (II. 25.) Korm. rendelet 2.§ d) pontja értelmében a jogalkotó Magyarországon korrupció alatt a jogtalan előny nyújtását vagy megszerzését érti, míg korrupciós kockázat alatt a jogtalan előny nyújtásának vagy megszerzésének lehetőségét.

2011: Magyary Zoltán Közigazgatás-fejlesztési Program A jó állam megteremti a hatékony joguralmat, valamint az egyéni és közösségi jogok tiszteletben tartását és számonkérhetőségét. A túlburjánzó állami szervezetrendszer és a tisztázatlan felelősségi viszonyok átláthatatlan szövevénye nemcsak rossz hatékonyságú, hanem egyben a korrupció egyik fő oka.

A jó kormányzásnak az egyéni és szervezeti integritás az egyik alapköve.

Magyary Zoltán: Magyarországon az élet azért rossz, mert az ország a hitbizományok szorításában, továbbá a személyes és a közboldogulást gátló előjogokból fakadó nyers önzésben, nepotizmusban és korrupcióban fuldoklik

A korrupció elleni kormányzati intézkedésekről és a Közigazgatás Korrupció-megelőzési Programjának elfogadásáról szóló 1104/2012. (IV. 6.) Korm. határozat A Kormány elkötelezte magát, hogy minden eddiginél határozottabban fellép a korrupció minden formája ellen. A Kormány a határozatban elfogadta a Korrupció-megelőzési Programot.

Korrupció-megelőzési Program Kísérleti projekt kezdeményezése az integritás tanácsadó intézményének; integritás irányítási rendszernek az állami szerveknél történő bevezetésére.

Integritásmenedzsment Ciklikusan megújuló; tudatos szervezeti tevékenység; célja az integritás központú szervezeti működés; a vezetés értékek mellett köteleződik el; elérendő célokat határoz meg; erőforrásokat szabadít fel, melyek felhasználását gondosan nyomon követi, ellenőrzi és kiértékeli.

Egy intézmény integritásmenedzsment rendszere: eszközök, szervezeti eljárások és struktúrák összessége.

Integritásmenedzsment eszközök: Az integritás szervezeten belüli meghatározása, definiálása, jogi és szakmai szabályok, értékek, viselkedés-, illetve magatartásformák deklarálása, érdekes élethelyzetek feldolgozása, kockázatelemzés (hatósági jogalkalmazás, bírságok, támogatások, méltányosság, mérlegelés, rotáció, eljárási cselekmények rögzítése, „forgóajtó”).

Az integritás érdekében végzett folyamatos útmutatás, tanácsadás, vezetői példamutatás, integritás tréningek, ünnepélyes fogadalmak, eskütétel, integritás a mindennapi beszédben, tanácsadás, korrekt személyzeti politika.

Az integritás nyomon követése Passzív monitoring eszközök: bejelentő rendszerek, whistle blowing, telefonon, interneten. Aktív monitoring eszközök: személyi integritás szintjén ellenőrzés, megfigyelés, szervezeti integritás szintjén statisztikai elemzés, etikai megbízhatósági tesztek.

Az integritás érvényesítése, „kikényszerítése” Következmények: az integritási követelmények megsértésének megállapítása; a történteknek az integritás ellen vétő személy tudomására hozása; súlyosabb esetben közösség tájékoztatása a történtekről.

Az integritásmenedzsment rendszerben az integritás-menedzsment eszközöket definiált eljárások, az ezek mentén felépített belső szervezeti struktúrák és szükségszerinti kulcsszereplők hozzák működésbe.

Elsődleges folyamatok: közvetlenül az integritás célokat meghatározó, a célok megvalósítást irányító, mérő-monitorozó, ill. az integritást kikényszerítő integritásmenedzsment eszközök alkalmazásához kapcsolódnak.

Másodlagos folyamatok: a szakmai feladatellátást támogatva a funkcionális szervezeti működést – az emberi erőforrás-menedzsment, az IT-menedzsment, a minőségmenedzsment, valamint a közbeszerzési területet, a kifizetéseket és a szerződéses ügyek kezelését – érintik.

Elsődleges folyamatokhoz kapcsolódó szereplők: vezetők, integritás felelősök. Másodlagos folyamatokhoz kapcsolódó szereplők: személyügyi, pénzügyi, közbeszerzési, informatikai, minőségbiztosítási területek munkatársai.

1080/2013. (II. 25.) Korm. határozat Magyarországnak a Nyílt Kormányzati Együttműködés elnevezésű nemzetközi kezdeményezés keretében teendő vállalásairól szóló akcióterv jóváhagyásáról. Integritásirányítási rendszer létrehozása a közszférában, ennek elemeként:

Integritásirányítási rendszer bevezetése a központi államigazgatásban; a bejelentővédelmi intézményrendszer megteremtése; az állami szervek érdekérvényesítőkkel való kapcsolattartására vonatkozó szabályok meghatározása; kormány-előterjesztések és miniszteri rendelettervezetek esetében – előzetes hatásvizsgálatok keretében – a korrupciós hatások elemzése; hivatásetikai kódexek készítése a kormánytisztviselői és a rendvédelmi állomány számára.

2013. március 25-i hatállyal Integritás rendelet Integritás: az államigazgatási szerv működésének a rá vonatkozó szabályoknak, valamint a hivatali szervezet vezetője és az irányító szerv által meghatározott célkitűzéseknek, értékeknek és elveknek megfelelő működése.

Integritásirányítási rendszer: a vezetési és irányítási rendszernek a szervezet integritásának biztosítására irányuló, a belső kontrollrendszerbe illeszkedő funkcionális alrendszere. Értékek meghatározása Útmutatás Nyomon követés Kikényszerítés

Integritás tanácsadók kijelölésének előírása az 50 fősnél nagyobb államigazgatási szervek esetében; módszertani segédletek közzétételének előírása az integritási és korrupciós kockázatok felmérése, valamint a korrupciómegelőzési intézkedési terv és az integritás jelentés elkészítése vonatkozásában.

Új lobbiszabályozás kialakítása (10.§): ügyfélnek, panaszosnak vagy az eljárásban résztvevő más személynek nem minősülő, államszervezeten kívüli személlyel, érdekérvényesítővel csak felettese előzetes tájékoztatását követően találkozhat.

6.§: Az integritás tanácsadó Kockázatok felmérése; intézkedési terv; integritás jelentés; képzések; tanácsadás; bejelentések fogadása és kivizsgálása.

Kormánytisztviselői Hivatásetikai Kódex rendelkezései 2013 Kormánytisztviselői Hivatásetikai Kódex rendelkezései 2013. szeptember 1-től hatályosak, az etikai vétség miatti eljárásra vonatkozó rendelkezéseit azt követően elkövetett etikai vétségekre kell alkalmazni.

Alapelvek, visszaélések bejelentése, elfogulatlanság megőrzése, összeférhetetlenség ajándékok, jogtalan előnyök, vezetők fokozott felelőssége, etikai szempontból méltatlan magatartások, etikai eljárás szabályai.

2014. január 1-től hatályos a panaszokról és közérdekű bejelentésekről szóló 2013. évi CLXV. törvény 1.§ (1) Az állami szervek és a helyi önkormányzati szervek a panaszokat és a közérdekű bejelentéseket e törvény szerint kötelesek elintézni. Újdonság: a bejelentések védett elektronikus rendszere (üzemeltetéséről az alapvető jogok biztosa gondoskodik).

Integritás az önkormányzatoknál – a törvényességi felügyelet szemszögéből

Önkormányzati integritás jogi szabályozása 1997. évi XV. törvény a Helyi Önkormányzatok Európai Chartájáról szóló, 1985. október 15-én, Strasbourgban kelt egyezmény kihirdetéséről

7. Cikk A helyi feladatok gyakorlásának feltételei 3. Az olyan tisztségeket vagy tevékenységeket, amelyek összeférhetetlenek a választott helyi tisztség viselésével, törvénynek vagy alapvető jogelvnek kell meghatároznia.

8. Cikk A helyi önkormányzatok tevékenységének államigazgatási felügyelete 2. A helyi önkormányzat tevékenységének államigazgatási felügyelete általában csak e tevékenység törvényességének és az alkotmányos elvekkel való összhangjának vizsgálatára irányulhat.

Magyarország Alaptörvénye 34. cikk (4) A Kormány a fővárosi és megyei kormányhivatal útján biztosítja a helyi önkormányzatok törvényességi felügyeletét.

Személyi szintű integritás Az önkormányzati képviselők és a polgármester esetében az összeférhetetlenségi és méltatlansági esetekről a 2014. évi általános önkormányzati választások napjától Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX törvény (Mötv.) rendelkezik.

2014-től az önkormányzati tisztséget betöltőnek kötelező kérelmeznie az állami adóhatóságnál a köztartozásmentes adózói adatbázisba történő felvételét. ,

A szervezeti szintű integritás Az Mötv. a képviselő-testület ülésének nyilvánosságára helyezi a hangsúlyt, amely lehetővé teszi bárki számára az önkormányzati döntések átláthatóságát. Kötelező szabályozási terület: helyi rendeletben, a szervezeti és működési szabályzatban rendelkezzen a nyilvánosság biztosításáról.

Nyilvánosság - Alaptörvény Mindenkinek joga van személyes adatai védelméhez, valamint a közérdekű adatok megismeréséhez és terjesztéséhez. [VI. cikk (2) bekezdés]

A közpénzekkel gazdálkodó minden szervezet köteles a nyilvánosság előtt elszámolni a közpénzekre vonatkozó gazdálkodásával. A közpénzeket és a nemzeti vagyont az átláthatóság és a közélet tisztaságának elve szerint kell kezelni. A közpénzekre és a nemzeti vagyonra vonatkozó adatok közérdekű adatok. [39. cikk (2) bekezdés]

Nyilvánosság Az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény (Infotv.) 32. § értelmében: „A közfeladatot ellátó szerv a feladatkörébe tartozó ügyekben – így különösen az állami és önkormányzati költségvetésre és annak végrehajtására, az állami és önkormányzati vagyon kezelésére, a közpénzek felhasználására és az erre kötött szerződésekre, a piaci szereplők, a magánszervezetek és -személyek részére különleges vagy kizárólagos jogok biztosítására vonatkozóan – köteles elősegíteni és biztosítani a közvélemény pontos és gyors tájékoztatását.”

Az elektronikus közzétételi kötelezettség: szervezeti, személyzeti adatok; tevékenységre, működésre vonatkozó adatok; gazdálkodási adatok;

digitális formában; bárki számára, személyazonosítás nélkül; korlátozástól mentesen, kinyomtatható és részleteiben is adatvesztés és -torzulás nélkül kimásolható módon, a betekintés, a letöltés, a nyomtatás, a kimásolás és a hálózati adatátvitel szempontjából is; díjmentesen kell hozzáférhetővé tenni.

Belső kontrollrendszer Törvény szabályozza a pénzügyi bizottság feladatait, az Mötv. 57. § (2) bekezdés alapján kettőezernél több lakosú településen kötelező a pénzügyi bizottság. A pénzügyi bizottság vizsgálati megállapításait haladéktalanul közli a képviselő-testülettel, amely ha a vizsgálati megállapításokkal nem ért egyet, a jegyzőkönyvet és észrevételeit megküldi az Állami Számvevőszék részére. A helyi önkormányzatra vonatkozó éves belső ellenőrzési tervet a képviselő-testület az előző év december 31-ig hagyja jóvá.

A helyi jogalkotás átláthatósága Az Mötv. szabályozási tárgykörök önkormányzati integritás és az átláthatóság biztosítására 41. § (9) bekezdés államháztartáson kívüli forrás átadása, átvétele 68. § (4) bekezdés polgármester forrásfelhasználásról szóló döntése 109. § (4) bekezdés vagyonkezelői jog ellenértékét, az ingyenes átengedés, a vagyonkezelői jog gyakorlásának, valamint a vagyonkezelés ellenőrzésének részletes szabályai

A gazdasági kamarákról 1999. évi CXXI. törvény 37 A gazdasági kamarákról 1999. évi CXXI. törvény 37. § (4) bekezdés : gazdasági előterjesztésnek a helyi önkormányzat képviselő-testületéhez való benyújtása előtt meg kell kérni a helyi önkormányzat területén működő, érdekelt gazdasági érdek-képviseleti szervezet, valamint a gazdasági kamara véleményét.

A helyi önkormányzatok integritásának elősegítése Helyi szinten a jegyző feladata; törvényességi felügyeleti jogkörben a kormányhivatal feladat és hatásköre; az Mötv. a törvényességi felügyeleti eszközök között sorolja fel az Állami Számvevőszék és a Magyar Államkincstár felé történő intézkedés kezdeményezésének a lehetőségét.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!