Díjmegállapítás, díjfelügyelet a hulladékgazdálkodási közszolgáltatásban Dr. Szalóki Szilvia.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az Európai Unió támogatási alapjai, a as időszak újdonságai.
Advertisements

Hulladékgazdálkodás állami irányítása Dr. Dióssy László c. egyetemi docens.
Tatabánya, EHÖSZ konferencia október 24.
Harmadik országbeli állampolgárok a magyarországi munkaerőpiacon
A hatósági áras közszolgáltatások XXII
MANORKA projekt Magyar – Norvég Kapcsolatok
Miniszterelnöki Hivatal, Kisebbség- és Nemzetpolitikáért Felelős Szakállamtitkárság Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Főosztály 376/2007. (XII. 23.) Korm.
A távközlési piac állami felügyelete dr. Orosi Renáta Hírközlési Felügyelet Hírközlési Felügyelet.
2013.május 28.. XXI. cikk  (1) Magyarország elismeri és érvényesíti mindenki jogát az egészséges környezethez.  (2) Aki a környezetben kárt okoz, köteles.
Gulyás László tű. hadnagy kiemelt főelőadó Tatabánya, szeptember 3. Iparbiztonsági feladatok a nem rendszeres hulladékszállítással kapcsolatosan.
A polgári védelmi tervezés Jogszabályi háttér § §1949. évi XX. törvény a Magyar Köztársaság Alkotmánya § §1996. évi XXXVII. törvény a polgári védelemről.
Vagyonértékelés és vagyongazdálkodás összefüggései a víziközműveknél
A DÍJKÉPZÉS SZERKEZETE TEKINTETTEL AZ EU ÁLTAL TÁMOGATOTT BERUHÁZÁSOKRA, A TÁMOGATÁSI SZERZŐDÉSBEN FOGLALT KÖTELEZETTSÉGEKRE Szabó IstvánnéMAVÍZ Közgazdasági.
A hulladéktörvény hatása a pályázati forrásokból megvalósult hulladékgazdálkodási projektekre április Köztisztasági Egyesülés.
A felelős műszaki vezetőkre vonatkozó szabályok változása A munkavédelem időszerű kérdései a bányászatban és a gáziparban konferencia Visegrád november.
375/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet a kisebbségi önkormányzatoknak a központi költségvetésből nyújtott feladatarányos támogatások feltételrendszeréről.
Hungarian Energy And Public Utility Regulatory Authority
Belügyminisztérium Belügyminisztérium dr. Bitay Márton Önkormányzati Stratégiai Főosztályvezető Magyarország helyi önkormányzatairól szóló évi CLXXXIX.
A közérdekű bejelentők védelmére vonatkozó új szabályozás Budapest, január 18. Dr. Klotz Péter antikorrupciós szakértő Közigazgatás-fejlesztési és.
A kutatás-fejlesztési tevékenység minősítése az SZTNH-ban
Ambrovics Andrea KEOP IH vezető Nemzeti Fejlesztési Ügynökség
Az első lépések Dr. Kadocsa Ildikó, osztályvezető
Az anyakönyvi igazgatás
JEGYZŐI ÉRTEKEZLET Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Takács Zsófia október 17.
ÖNKORMÁNYZATI SZAKMAI NAP
Gulyás László tű. hadnagy kiemelt főelőadó Tatabánya, november 6. Iparbiztonsági feladatok a nem rendszeres hulladékszállítással kapcsolatosan (az.
A törvényességi felügyelet gyakorlati tapasztalatai
Fogyasztóvédelmi tapasztalatok a tőkepiacon
Távhőszolgáltatás és fogyasztóvédelem dr. Balku Orsolya főosztályvezető Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Távhőszolgáltatási Konferencia és KiállításPécs,
A kiskorúak védelme a hatósági gyakorlatban dr. Futó Gábor Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiafelügyeleti főosztály szeptember 28.
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
A települések polgári védelmi sorolásának szabályai Jogszabályi háttér § §114/1995. (IX. 27.) Korm. rendelet a települések polgári védelmi besorolásának.
Hulladékgazdálkodással kapcsolatos önkormányzati feladatok
A KÉTTÉNYEZŐS TELEPÜLÉSI HULLADÉKKEZELÉSI KÖZSZOLGÁLTATÁSI DÍJ Előadó: Kneifel Ferenc ügyv. igazgató Gyulai Közüzemi Kft.
A hulladékgazdálkodási közszolgáltatás szervezése, működtetése az önkormányzatok szempontjából Hosszútávon csak a közszolgáltatásokat nyújtó önkormányzatok.
A hulladékgazdálkodási közszolgáltatás jelene és jövője
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
A jogszabályi változások irányai dr. Andráczi-Tóth Veronika Nemzeti Erőforrás Minisztérium Családi és Szociális Szolgáltatások Főosztálya.
2011. évi CCIX. Tv. Konferencia neve, helye: Budapest, 2012 október 30. GWP-konferencia Vojtilla László elnöki tanácsadó Magyar Energia Hivatal.
1 Változások az önkormányzatok évi tervezésének, gazdálkodásának szabályozásában.
TÁMOP H ulladékgazdálkodás Kocsis György Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Horváth J. Ferenc elnök Magyar Energia Hivatal Jubileumi Szakmai nap szeptember 16. A VEZETÉKES ENERGIAIPAR SZABÁLYOZÁSÁNAK 10 ÉVES TAPASZTALATAI,
Az OHÜ évi tapasztalatairól és az idei feladatairól dr. Wégner Krisztina Főosztályvezető, Koordinációs főosztály január 24. Szombathely.
A gondozási szükséglet- vizsgálatok változásai 2010.
Belügyminisztérium Önkormányzati Feladatok Főosztálya
AZ EGYES SZOCIÁLIS, GYERMEKVÉDELMI, CSALÁDTÁMOGATÁSI, FOGYATÉKOSSÁGÜGYI ÉS FOGLALKOZTATÁSI TÁRGYÚ TÖRVÉNYEK MÓDOSÍTÁSÁRÓL SZÓLÓ ÉVI CLXXI. TÖRVÉNY.
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
Az igazgatás és az ápolás-szakfelügyelet kapcsolata
1 8/1993.(III.31.) NM rendelet Szakmai felügyelet A jogszabály módosítás okai: –Az Eü. Reform kiemelt feladata a szakfelügyelet erősítése –Nem minden orvosi.
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
Jegyzői értekezlet szeptember 8.. Jegyzői értekezlet 2011 szeptember 8. Helyi lakásfenntartási támogatás Jogalkotási kötelezettség: Szoc tv. 38.
Az önkormányzati feladatellátást támogató informatikai infrastruktúra felülvizsgálata (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a.
A szociális segélyezési rendszer átalakítása
Szabályozási módszerek Bándi Gyula. A módszertanok rendje Szektorális vagy integrált  az aktuális jogszabály  A jog és állam A környezethasználat beavatkozásaelfogadható.
Köz beszerez; ÉS? avagy informatikai biztonság a központosított közbeszerzésben.
Családtámogató ellátások
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE május 26.. A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE A Magyar Mérnöki Kamara szerepe a közbeszerzési szabályozásban Dr. Virág Rudolf főtitkár.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
MUNKAÜGYI FELÜGYELŐSÉGI NYÍLT NAP ÁPRILIS 03.
Az elvárt béremelés végrehajtása esetén igénybe vehető adókedvezmény.
Önkormányzat és állam.
A Nemzeti Statisztika Gyakorlati Kódexe
Előzetes piaci konzultáció
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
SZÉKESFEHÉRVÁR MEGYEI JOGÚ VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNAK 2012
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
a logger-használat kérdései
Előadás másolata:

Díjmegállapítás, díjfelügyelet a hulladékgazdálkodási közszolgáltatásban Dr. Szalóki Szilvia

Az előadás Vázlata Jogszabályi háttér A törvényi háttér, és a szabályozással elérendő főbb célkitűzések Hatósági kontroll a területen A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal helye és szerepe a hulladékgazdálkodási közszolgáltatásban A Hivatal díjelőkészítő tevékenysége Döntéshozatal az eltérő díjas kérelmek kapcsán Díjfelügyeleti tevékenység

Jogszabályi háttér A 2012. évi CLXXXV Jogszabályi háttér A 2012. évi CLXXXV. Törvény által a díjmegállapítás kapcsán megvalósítandó legfontosabb célkitűzések Alapelvek jelentősége a közszolgáltatási díj megállapítása kapcsán A 2012. évi CLXXXV. törvény ( a továbbiakban: Ht.) megfogalmazta a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás terén érvényesítendő főbb alapelveket Közszolgáltatási díj megállapításában kiemelt jelentőséggel bír: A költséghatékony hulladékgazdálkodási közszolgáltatás biztosításának elve a közszolgáltatás tervezése és fejlesztése során összhangot kell teremteni a költséghatékony környezetvédelmi célok, a közszolgáltatást igénybe vevő lakosság fizetőképessége olyan módon, hogy az a lehető legkisebb mértékben tegye szükségessé a közszolgáltatási díj emelését Keresztfinanszírozás tilalmának elve A közszolgáltatási díj jelentsen fedezetet az indokolt költségekre, ráfordításokra, valamint a közszolgáltató e tevékenységével kapcsolatos ésszerű nyereségére Hatósági kontroll, felügyelet erősítése (engedélyezés, minősítés) Fogyasztóvédelmi rendelkezések Központi díjmegállapítás Közszolgáltatási díj hatósági felügyelete

A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal Az állam villamosenergia-, földgáz- és távhőellátással , víziközmű-szolgáltatással, valamint a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás díjszabályozásának előkészítésével feladatait ellátó önálló szabályozó szerv A hulladékgazdálkodási közszolgáltatással kapcsolatos hatáskörét a Ht. hozta létre 2013. január 1-jétől

Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal hulladékgazdálkodási közszolgáltatási díj megállapítása A hulladékgazdálkodási közszolgáltatási díjat a Hivatal javaslatának figyelembevételével a miniszter rendeletben állapítja meg (Ht. 47. § (4)) A Hivatal a díjmegállapítással kapcsolatos javaslatát minden év szeptember 30-ig küldi meg a miniszter részére (első díjjavaslat: 2013. szeptember 30.) Díjmegállapítás javaslat hiányában (megkeresés) A díjjavaslat az OHÜ-vel együttműködve, az OHÜ javaslatának figyelembevételével készül A közszolgáltató a Hivatalnak minden olyan tájékoztatást és adatot megad, amely a Hivatal díjelőkészítő és díjfelügyeleti tevékenységével kapcsolatos Javaslattétel adatszolgáltatás, tájékoztatás hiányában (megfelelő jogkövetkezmények alkalmazása)

A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal hulladékgazdálkodási közszolgáltatási díj megállapítása A központi díjmegállapítás bevezetésének indokai: a közszolgáltatás mesterséges monopólium jellege (több szolgáltató működése adott szegmensben költségesebb, amit a tényleges verseny jogi-intézményi korlátai is erősítenek) Az árhatóság szerepe: a közszolgáltatók hatékony működése melletti megfelelő közszolgáltatási díj kikényszerítése Általános cél a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási díj megállapítása kapcsán A fenntartható közszolgáltatás biztosítása A díjak ösztönözzenek A biztonságos és legkisebb költségű ellátásra A kapacitások hatékony kihasználására A hulladékkeletkezés csökkentésére

Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal hulladékgazdálkodási közszolgáltatási díj megállapítása A szabályozás nem ismeri el automatikusan a felmerülő költségeket (indokolt költségek és ráfordítások fedezete) Az indokolt költségek meghatározása érdekében: Statikus (a Hivatal által kiadásra kerülő módszertan alapján) Dinamikus (a költségek időszakok közt vett változása alapján) Összehasonlító elemzések (a közszolgáltatási tevékenység egyes jól körbehatárolt résztevékenységeinek fajlagos mutatói alapján) Vizsgálandó, hogy egy évre, vagy - bizonyos feltételek mellett - egy szabályozási ciklusra történjen az árszabályozás

Magyar energetikai és közmű-szabályozási hivatal Eltérő díjas kérelmek kezelése A hulladékgazdálkodási közszolgáltatási díj mértékét a 2013-as évre A közszolgáltató a 2012. december 31-én alkalmazott bruttó díjhoz képest legfeljebb 4,2 %-kal megemelt mértékű díjat alkalmazhat (Ht. 91. § (2)) Kivételt jelent: Ha 2012. december 31-én hatályos települési önkormányzati rendelet szerint díjat nem alkalmazott, a közszolgáltató a díjat a 2012. december 31-én érvényes közszolgáltatóval kötött hulladékgazdálkodási közszolgáltatási szerződésben meghatározott díjhoz képest alkalmazhatja Ha a 2012. december 31-ig létrejött hulladékgazdálkodási közszolgáltatásra vonatkozó szerződés alapján az önkormányzat/vagy a Ht. hatálybalépéséig létrejött önkormányzati társulás beruházás finanszírozásához ISPA vagy Kohéziós Alap társfinanszírozású, illetve KEOP projekt keretében támogatást vett igénybe, és ilyen támogatásból megvalósult hulladékgazdálkodási rendszert fejleszt vagy üzemeltet, a szerződéses kötelezettségvállaláson alapuló költségeket a Hivatal jóváhagyása alapján a díjba beépítheti Ha a közszolgáltató működését a Ht. hatálybalépését követően kezdte meg, a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási díjat a Hivatal jóváhagyása alapján alkalmazhatja

Magyar energetikai és közmű-szabályozási hivatal Eltérő díjas kérelmek kezelése A díjemelésre/díjmegállapításra vonatkozó kezdeményezést a Hivatal Közigazgatási hatósági eljárás keretében, 45 napon belül bírálja el (határozat) OHÜ javaslatának figyelembevételével, együttműködve Lehetőség van a kérelemben foglaltaktól eltérően is megállapítani a díjat (legfeljebb a kezdeményezésben foglalt díj) A közszolgáltató kérelmében részletesen és teljeskörűen alátámasztja, hogy az általa javasolt összegben alkalmazandó hulladékgazdálkodási közszolgáltatási díjat mely körülmények és milyen mértékben indokolják A HIVATAL HATÁROZATÁBAN MEGÁLLAPÍTOTT DÍJ A HATÁROZAT JOGERŐRE EMELKEDÉSÉT KÖVETŐEN ALKALMAZHATÓ

Magyar energetikai és közmű-szabályozási hivatal díjfelügyeleti tevékenység A közszolgáltatási díjra vonatkozó rendelkezések betartását a Hivatal ellenőrzi, a rendelkezések megsértése esetén határozattal Megtiltja a jogszabálysértő díj alkalmazását, és kötelezi a közszolgáltatót a jogszerű díj alkalmazására Kötelezi a közszolgáltatót a rendelkezések megsértésével elért többletbevétel (jegybanki alapkamat tárgyévi átlagával növelt összegének) visszatérítésére sérelmet szenvedett félnek az általa nyújtott közszolgáltatással érintett valamennyi ingatlantulajdonos részére Bírságot szabhat ki

Magyar energetikai és közmű-szabályozási hivatal Köszönöm a figyelmet!