Hálózatkezelés, Internet 6. óra Előadó: Jánosik Tamás.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Hogyan jutunk információkhoz az interneten
Advertisements

Keresőrendszerek.
SZTE Klebelsberg Könyvtár
Boole Algebra Felhasználása
Keresés a számítógépes katalógusokban
A Savaria Egyetemi Könyvtár Katalógusa Böngészés Keresés Találatok megjelenítése Adatbázis választás Olvasói tranzakciók.
Kondicionális Eddig: Boole-konnektívumok ( , ,  ) Ezek igazságkonnektívumok (truth-functional connectives) A megfelelő köznyelvi konnektívumok: nem.
Kereső program használata Készítette: Berger Nikolett
A Powerpoint használata (gyorstalpaló)
Skype telepítése és használata
TOLL, SZÍN ÉS VASTAGSÁG.
 A Web, kezdeti időszakában csak a szöveges file-okat kezelte.  Ma teljes körű multimédia szolgáltatásokat nyújt  Filmet,  Zenét,  Képeket nézhet.
Előadássorozat a Független Pedagógiai Intézetben fupi.hu Az internet: miért, hogyan? 4 / 10. Csada Péter Csada Bt. cspc.hu.
Hirdetésfeladás, vásárlás az interneten, aukciós oldalak.
Kereső programok használata
Internet ismeretek II..
C++ programozási nyelv Gyakorlat hét
 A Gmail a Google ingyenes webmail, POP3 és IMAP szolgáltatása.Googlewebmail POP3IMAP  Bevezetésekor az 1 gigabyte-os tárhelyével lényegesen.
Savaria Egyetemi Könyvtár Katalógusa Böngészés Keresés Találatok megjelenítése Adatbázis választás Olvasói tranzakciók.
Online Katalógus aleph.nyf.hu.
Célcsoport elérése – online támogatással Go East! – a ki nem használt lehetőségek birodalma.
Gyakori hibák C# programozásban
Sztringek.
A web és működése A Világháló három szabványra épül:
Amit a HTML-ről érdemes tudni
Internetes böngészőprogram használata, beállításai
CCleaner Skyman ™.
A gondviselői modul az enaplóban
A körlevél készítésének menete
Elektronikus levelezés
S ZÖVEG ÍRÁSA. Kurzor: megmutatja, hogy hová írunk. Szabályok: Felesleges szóközöket ne helyezzünk el a szövegben! Sorok végén nem szabad Entert ütni,
Kereső programok használata
Bekezdésformázás Nevem: Berkes András Speciális kategória
Mit jelent böngészni? Bizonyára ismerjük már ezt a kifejezést.
Aki keres, az talál? Igen, talál. Ki ezt, ki azt, de egy szót beütve a google keresőbe (pl.) mindig ugyanazt, hacsak nem kerültek fel új honlapok az adott.
Hálózatkezelés, Internet 8. óra Előadó: Jánosik Tamás.
Szemantikus keresők.
A modell fogalma, a modellezés jelentősége
XHTML 1. óra. Miért térjünk át HTML-ről XHTML- re? HTML-szabványban tartalom és forma összemosódott HTML 4.0 szabványban stíluslapok használatát javasolták.
Vida Andrea SZTE Egyetemi Könyvtár
Az internetes keresőkben a felhasználó az őt érdeklő szavakra, adatokra kereshet rá egy általában egyszerű oldalon, egy beviteli mező és egyéb szűrési.
Szintaktikai, szemantikai szabályok
2008. Április 8. Előadó: Schneider Henrik Online alkalmazások e-üzleti használhatósága a PC-s szoftverek kiváltásával.
A Google teljes kihasználása. A legtöbb felhasználónak a webkeresés jelenti a Google legfontosabb funkcióját. Alapértelmezésben aktivált.
Készítette: Gocsál Ákos, Gocsál Klára, Fehér Péter 1 A program megvalósulását az Apertus Közalapítvány támogatta. Internet az oktatásban – taneszközök.
Internet, Böngészők, Elektronikus levelezés
Support.ebsco.com Oktatóprogram Összetett keresés végrehajtása az EBSCOhost felületen Irányított stílusú keresőmezők.
Internet, Böngészők, Elektronikus levelezés
World Wide Web Szabó Péter Számítástechnika-technika IV. évfolyam.
Topológiák Hálózati eszközök
Az internetes keresési módszerek
Gazdasági informatikus - Szövegszerkesztés 1 Hosszú dokumentumok kezelése.
Első lépések a szövegszerkesztő használatában
Keresés a weben Kulcsszavas keresés: Google (
Bekezdések formázása 1..
14. Szóbeli középszintű informatika tétel:
SZTE OPAC, adatbázisok A szakirodalmi keresés kezdő lépései Aranyi Zoltán SZTE Klebelsberg Könyvtár
A böngészőprogram használata. A böngészők értelmezik a html nyelvet, a javascript kódokat és a php kódokat is. Majd ezeket lefuttatja, és azok alapján.
E LEKTRONIKUS LEVELEZÉS . E LEKTRONIKUS LEVELEZÉS Az elektronikus posta ( ) olyan rendszer, amelynek segítségével más felhasználók számára.
Adatkeresés az interneten
© 2012 Microsoft Corporation. Minden jog fenntartva. Partner hozzáadása A Partnerek lista segítségével egyszerűbben kommunikálhat, és gyakoribb partnereinek.
A Mozilla magyar nyelvű szerkesztőjének használata
Előadássorozat a Független Pedagógiai Intézetben fupi.hu Az internet: miért, hogyan? 2 / 10. Csada Péter Csada Bt. cspc.hu.
Google Scholar Wolfram Alpha Scirus Készítette: Varga Ádám.
17 ISMERTESSE AZ INTERNETES KERESÉSI MÓDSZEREKET! KONKRÉT GYAKORLATI PÉLDA KERESÉSRE.(KERESÉS, TALÁLATI LISTA ÉRTELMEZÉSE, TALÁLT OLDAL MENTÉSE.) Készítette:
Keresési módszerek könyvtári katalógusokban. A könyvtári katalógus funkciója A könyvtár állományában meglévő dokumentumok feltárása Az egyes példány adatainak.
Információ és kommunikáció
MTA Hungary Naptár alapú Orvoskereső Program
Internet és kommunikáció
Előadás másolata:

Hálózatkezelés, Internet 6. óra Előadó: Jánosik Tamás

A Google használata  A legtöbben így használják a Google-t: 1. beírják a címét ( a böngésző címsorába, 2. begépelnek néhány szót a keresőablakba (keretes csík az egyszerű Google-oldal közepén), 3. megnézik az első (vagy legfeljebb az első három) találati oldalt. 2

 Ezeken lehet egyszerűsíteni: a. A modern böngészők tetején (Firefox, Google Chrome, Internet Explorer, Opera) már külön ablakocska van – jellemzően a címsortól jobbra –, ahová közvetlenül beírhatjuk a keresendő szavakat. b. A kényelmesek pedig beírhatnak ennyit is a böngésző címsorába: google (még a nagybetűs írással sem kell törődni), és máris leüthetik az „enter” billentyűt, mert a szóból egy rendes böngésző tüstént teljes webcímet kreál. A fenti módszer – vagyis az automatikus címkiegészítés – gyakran beválik a.com és.hu végű webcímeknél. Például a Firefox böngészőbe elég beírni ezt: ketif, az Enter leütése után már töltődik is be a oldal. 3

 A második pontnál (begépelnek néhány szót a keresőablakba) elég egyetlen betűt beírni a keresőablakba, és a Google máris fölajánlja a legnépszerűbb variációkat a megadott kezdőbetűvel: Például a „h” esetén megjelenik a használtautó, a honfoglaló, a horoszkóp stb.  Nyugodtan gépeljünk tovább, ha egyik szó sem egyezik a kívánságunkkal – közben további variációkat fogunk látni. A „hol” szókezdeményig jutva például ezeket: holtankoljak.hu, holdnaptár, hollandia, holnapi időjárás stb. 4

 A felajánlott szavakat el is tüntethetjük, ha zavaróak:  például gyorsabb gépeléssel,  vagy az esc (escape) gomb leütésével. 5

Google szabályok  A Google keresőnek is megvannak a szabályai, amik elősegíthetik a hatékony keresést.  A keresőmezőbe beírt szavakról azt feltételezi a Google, hogy mindet szeretnénk viszont látni a megtalált oldalakon.  A Google feltételezhetné még azt is, hogy ezek közül a szavak közül mi vagy az egyiket, vagy a másikat (esetleg együtt, de nem kötelezően) szeretnénk viszontlátni a megtalált oldalakon.  Nos, ezt megmondhatjuk neki, erre van az ún. Boole algebra. Boole algebra

 A Boole algebra nem más, mint hogy használhatjuk az ÉS, VAGY szavakat és a zárójeleket. A Google ezen egy kicsit változtatott, mivel alapértelmezésként az ÉS kifejezést használja, ennek jelzésére az egyszerű szóköz szolgál beírt szavak között.  A VAGY-ot angolul kell beírnunk, tehát OR szót használhatjuk erre a célra (nagy betűvel kell írni).  Ha szeretnénk, hogy egy szó ne legyen benne a találati oldalban, akkor a – (mínusz) jelet használhatjuk.

 Lássunk pár példát ezekre: recept ananász kókuszdió  recept -ananász kókuszdió  recept ananász OR kókuszdió  recept -ananász kókuszdió  -recept ananász OR kókuszdió  …

 Mivel a Google már ismeri a magyar helyesírást és ragozást, ezért nem csak azt a szóalakot veszi figyelembe, amit beírtunk. De a gyakran keresett szavaknál mindig a beírt alak uralja a találatokat. Ezért a ragozott alakot érdemes beírni, ha mondjuk az „adót” után olyan találatokra vagyunk kíváncsiak, ahol valami történik vele (emelik, csökkentik, fizetik).  Szintén figyelembe veszi a kereső, hogy milyen sorrendben írjuk be a szavakat. Így az „emel adót” és az „adót emel” kifejezésekre (idézőjel nélkül is) eltérő találati listát kapunk. 9

 Gyakori szópárok, kifejezések esetén az első oldalakon (akár több tucaton is) pontosan azt látjuk, amit beírunk. Ez a kereső tanulékonyságának köszönhető, mert egyébként az egymás mellé írt szavak egymástól távol is szerepelhetnek a találatokban.  Ha kipróbáljuk az informatika anyag szópárt, az első találaton már látjuk is ezt a távolságot. 10

Bonyolultabb keresések  Vannak korlátok is, nem csak lehetőségek. A kereső a beírt szöveg első 32 szavát veszi figyelembe, és maximum az első 1000 találat jeleníthető meg, laponként legfeljebb 100. Ennek a technikai oka, hogy túl bonyolult lenne összefésülni a keresési eredményeit az összes szónak.  Ennek kikerülésére van egy trükk: egy kifejezésen belül használhatjuk a *-ot szavak helyettesítésére, mely nem számít bele a 10-es korlátba, s akár több szót is jelenthet.

 Egy másik korlát, amit azonban meg lehet kerülni, hogy keresőnk kihagyja a keresésből alapértelmezésként a nagyon gyakori (főleg angol) szavakat, mint például a névelőket („the”). Ha korábban megpróbáltunk rákeresni például a híres „lenni vagy nem lenni” kifejezésre angolul, az eredmény kicsit szánalmas volt, mivel a fele szó kihagyásra került.  to be or not to be  Mostanra viszont megoldották ezt is a szavak sorrendjének és tartalmának (jelentésének) figyelésével.

 Ha a „kihagyott” szavak egyikére nagy szükségünk van (és nem használunk idézőjelet), a + jel segít. Próbáljuk ki a következő változatokat:  Star Wars I és Star Wars +I, látni fogjuk, hogy jelentős a különbség.  Ha a pontos kifejezést szeretnénk viszontlátni a találatok közt, tegyük azt idézőjelbe! Ez esetben mindegy, hogy szabályos idézőjeleket („...”) vagy macskakörmöt ("...") használunk. Akkor is fontos az idézőjel, ha a kereső által „kihagyott” szavakra (és, vagy, hogy stb.) feltétlenül szükség van a pontosabb eredményhez.

 A köztes számértékekre, például az árakra, az évszámokra úgy kereshetünk, hogy a megadott két szélső érték közé két pontot teszünk: kerékpár , tüntetés  Idegen szavakat vagy rövidítéseket tartalmazó keresésnél érdemes használni a keresőablak alatti gombot: „ Keresés - magyar oldalak”.  Ne feledkezzünk meg az oldal alsó soráról sem, ahol a „Találatok szűkítése” kifejezésre kattintva tovább kereshetünk a Google által egyszer már kiszűrt adattengerben, újabb keresési kifejezés(eke)t megadva. 14

 Bár a keresőablak melletti „Speciális keresés”-re kattintva nagyon sokféle módon finomíthatjuk a műveletet, és – egyebek közt – fájltípust is megadhatunk, ez a kifejezés önmagában is hasznos (és érdemes megjegyezni): „filetype:”.  Ha például kreditbeszámításra vonatkozó nyomtatványt keresünk PDF dokumentum formátumban, ezt írjuk be a keresőablakba: kreditbeszámítás filetype:pdf 15

 Most arra vagyunk kíváncsiak, hogy 19 colos (inch-es) átlójú képernyőnk hány centiméter. Ezt írjuk a keresőbe: 19 inch in cm, eredményként pedig ezt kapjuk: 19 inch = centimeters.  Az autók sebességének átszámításához tudni kell, hogy a tengerentúlon nem a km/h, hanem a kph rövidítést ismerik. Ha tudni akarjuk, hogy az USA-ban jellemző 55 mérföld/órás sebességkorlátozás mennyinek felel meg nálunk, ezt írjuk be: 55 mph in kph, az eredmény: 55 mph = kph. 16

 Szintén egyszerű rálelni egy térség vagy település időjárás-jelentésére. Például: időjárás Kecskemét – az eredményt napocskák és felhők teszik szemléletesebbé. Mellesleg a szélirányt és -sebességet, valamint a páratartalmat is leolvashatjuk. 17

A siker titka  A siker a Google szerint elsősorban az egyszerű, bolondbiztos üzleti modellnek köszönhető:  a kereső a fizetett hirdetésekből él ugyan, de nagyon figyel arra, hogy a „szponzorált linkeket” csak azoknak a felhasználóknak mutassa meg, akiket a keresőkifejezésből ítélve valóban érdekelhet a hirdetők ajánlata.  A másik két fontos alapelv a gyorsaság és az egyszerűség. A Google soha nem volt hajlandó pop-up-ablakokkal és Flash- hirdetésekkel terhelni oldalait, sőt explicite kijelenti: azt szeretné, ha a felhasználók minél előbb hozzájutnának a várt eredményhez.  Így talán a Google az egyetlen szájt, amelyik örül neki, ha a látogatók elhagyják oldalait.

Egyéb szolgáltatások  A céghez tartoznak olyan „termékvonalak”, mint a  Gmail webes levelező, Gmail  a Blogger online webnaplóíró szoftver,Blogger  vagy az Orkut netes közösségépítő szájt.Orkut

Amit nem tud a Google  A Google persze nem hibátlan, és ezt maguk az alapítók is elismerik: „A tökéletes keresőmotor pontosan megértené, mit akar az ember, és pontosan olyan találatokat hozna, amit akarnak tőle”, vallja be az alapító Larry Page.  Ehhez képest a Google és a hozzá hasonló kulcsszavas keresők egyáltalán nem értik, mit akar tőlük a felhasználó: különböző matematikai algoritmusok alapján, mennyiségi módszerekkel dolgoznak, és ez néha meg is látszik az eredményeken.

 És bár a Google kezelőfelületét több mint száz nyelvre lefordították (többek között szanszkritra, kecsuára és szingalézre is), ez nem jelenti azt, hogy a Google „értene” is ezeken a nyelveken.

Keresési feladatok 1. Keresse meg a British Airways légitársaság web lapját és nézze meg mikor indít legközelebb járatot Londonból a fővárosba, és mennyibe kerül a legolcsóbb jegy! 2. Keresse meg a Pannonhalmi Főapátságot az Interneten, töltsön le egy képet az ott található látnivalókról, kincsekről! 3. Keressen olyan magyar nyelvű helyeket, amelyeken a Hortobágy és a Balaton szó is szerepel! 4. Látogasson el a Ferrari hivatalos web lapjára és keresse meg hány futamgyőzelmet szerzett idén a Forma 1 -es csapat! 22

Köszönöm a figyelmet!