Kántor Péter: Valahol itt Versek 2012-2017
A KÖTET DIGITALIZÁLT FORMÁBAN http://dia.jadox.pim.hu/jet speed/displayXhtml?docId=0000016509&secId=0001244836 HANGANYAGOK https://pim.hu/hu/pim-media/kantor-peter
kimondás, megszólalás, felszólalás, fellépés, kiállás, elmondás, megnyilatkozás, megosztás, elmesélés, hozzászólás, szónoklat, előadás, beszéd
Vár valamit. Keres valamit. Hosszú a nyár, rövid az élet Vár valamit. Keres valamit. Hosszú a nyár, rövid az élet. Falevelek tereferélnek. Ha elérlek, ha el nem érlek, Egy madár repül ágról ágra. Süt a nap, állsz egy fal előtt. ha madárnak, ha falevélnek. Most beszélj, hallod! Most beszélj! Ha madárnak, ha falevélnek. Órák telnek el, ezerévek. most beszélek, most beszélek! Hosszú a nyár, rövid az élet,
Voltál-e már olyan élethelyzetben, hogy azt érezted: mindenképpen ki kell mondanod valamit? Idézz meg olyan élethelyzetet, amikor nehéz volt kimondanod valamit! Volt-e már olyan, hogy megbántad, hogy kimondtál valamit? Melyek azok a témák, melyekről szerinted mindenképpen kellene beszélni: osztályfőnöki órán, családban, barátok közt, párkapcsolatban?
Brueghel: Ikarosz bukása
Vermeer-képek (A Vermeer-lányok)
Lucian Freud: Fotel a kandalló mellett
„Üres fotel a kandalló mellett.” „Vén fotel. Kell ez valakinek?” „Vajon visszajön-e még az a valaki?” „ez a fotel, ez őrzi a helyed?”
A fotel az otthonosságot jelképezi. Több fotelre is utal a szöveg. A fotel megszemélyesítődik a szövegben. A fotel egyfajta allegória a szövegben. A fotel „gazdája” meghalt. Nem rögzíthető a fotel pontos jelentése a szövegben.
Kántor Péter nagyszülei
Kántor Péter szülei
Kántor Péter gyerekkorában
Elmentem érte (verszárlat) Elmentem érte, hogy megtaláljam, teremtsem elő valahonnan! Itt kell legyen a közelemben, valahol itt hever a porban.
Kosztolányi: Boldog, szomorú dal (verszárlat) De néha megállok az éjen, Gyötrödve, halálba hanyatlón, Úgy ásom a kincset a mélyen, A kincset, a régit, a padlón, Mint lázbeteg, aki feleszmél, Álmát hüvelyezve, zavartan, Kezem kotorászva keresgél, Hogy jaj! valaha mit akartam, Mert nincs meg a kincs, mire vágytam, A kincs, amiért porig égtem. Itthon vagyok itt e világban S már nem vagyok otthon az égben.
Keresem a helyem a világban. Keresem a kihívásokat Keresem a helyem a világban. Keresem a kihívásokat. Keresem a stílusomat. Keresem az érdeklődési körömet. Keresem az utamat. Keresem az új lehetőségeket. Keresem az okát a nehézségeimnek. Keresem a társas helyzeteket. Keresem az örömforrásokat. Keresem a konfliktusokat. Keresem a lelki békémet.
TEHETSÉG BARÁTSÁG SZERELEM (SZABAD)IDŐ ÖNBIZALOM ELISMERÉS KARRIER MOTIVÁCIÓ LELKI BÉKE, KIEGYENSÚLYOZOTTSÁG EGÉSZSÉG
„s ha ajkam ronggyá szétszakad, akkor is ez inni való sós vérizü szélben, a felleg alatt, sodrában a szörnyü Malomnak, mely trónokat őröl, nemzeteket, százados korlátokat roppantva tör szét, érczabolát, multak acél hiteit,”
„Fülembe forró ólmot öntsetek Legyek az új, az énekes Vazul, Ne halljam az élet új dalait, Tiporjatok reám durván, gazul.”
„akkor a hírnök föláll, veszi botját, s megindul a népes völgyek felé mint akit nagy hír kerget le hegyéről és ha kérdik a hírt, nem bir mást mondani: ősz van! nagy hírként kiáltja amit mindenki tud: ősz van!”
„Két ifiu térdel, kezökben a lant, A kopja tövén, mintha volna feszűlet. Zsibongva hadával a völgyben alant Ali győzelem-ünnepet űlet.”
„Ring a gyümölcs, lehull, ha megérik; elnyugtat majd a mély, emlékkel teli föld. De haragod füstje még szálljon az égig, s az égre írj, ha minden összetört!”
„Aki manapság felkeresi bármely európai vagy amerikai város valamelyik nagyobb könyvesboltját, az irodalom-, a zene- és a festészettörténeti, a pszichológiai, a filozófiai, a tudománytörténeti, a történelmi, sőt a közgazdasági és a természettudományos könyveknek fenntartott polcokon is szerzői életrajzok sokaságával találkozik. Egy átlagos, nem kifejezetten szakemberek és egyetemisták érdeklődését kiszolgáló könyvesbolt tudományos könyvkínálatának ezek a kötetek teszik ki a túlnyomó részét.” (Forrás: Schein Gábor: Az életrajzok visszatérése? Jelenkor, 2008. év 51. évfolyam 9. sz.) A fenti szöveg az életrajzok és önéletírások népszerűségére hívja fel a figyelmet. Reflektáljon a jelenségre! Segíti-e a szerző életútjának ismerete az irodalmi alkotások teljesebb megértését, vagy éppen tévutakra vezet a művek értelmezésében? Véleménye kifejtéséhez olvassa el és használja fel a következő Kántor Péter szövegeket: Hogy kezdődött?, Indián, A pályáról.
Ismertesd az út toposz/archetipikus kép szerepét a Nagy utazás c Ismertesd az út toposz/archetipikus kép szerepét a Nagy utazás c. szövegben! Térj ki arra is, hogyan jelennek meg az út hagyományos jelentésrétegei, és hogyan gazdagodnak a szövegben! Reflektálj az út szerepére az irodalmi hagyományban! Mutasd be az alakzatok szerepét a Csak jó, hogy él c. szövegben! Mindenképpen térj ki az anafora, motívum, ellentétek, párhuzam fogalmaira és funkciójára! Reflektálj arra, hogy a vers képe milyen poétikai szerepet kap!