Kántor Péter: Valahol itt Versek

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Készítette: Kovács Anna A kultúrakutatás módszertana.
Advertisements

Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
A szenior tudástőkére épített társadalmi innováció május 21. Miskolc ©Sárközy Erika.
CSONGOR & TÜNDE Rendezte: Németh Antal. A CSONGOR ÉS TÜNDE SZERKEZETE  kétféleképpen is értelmezhető. A lineáris szerkezet lényegében a felvonásokkal.
Izrael „történelem előtti” kora. 0. Mi az a „történelem előtti kor”? A zsidó történetírás Kr.e körül jelent meg Kánaánban:  Az éppen megszülető.
Előkészületek az on-line referensz útján történő orvos-biológiai és egészségügyi információszolgáltatásra.
Pályakereső évek Gyermekkortól a János Vitézig. Szlovák származás Petrovics István mészáros Hrúz Mária mosónő, cseléd Kiskőrös születés Félegyháza.
Informatikai rendszerek általános jellemzői 1.Hierarchikus felépítés Rendszer → alrendszer->... → egyedi komponens 2.Az elemi komponensek halmaza absztrakciófüggő.
A Szociopoly játék bemutatása Bass László, Fodor Kata az MTA Gyerekszegénység Elleni Programjának munkatársai.
KÉPZŐ- ÉS IPARMŰVÉSZET ISMERETEK ÁGAZATI SZAKMAI ÉRETTSÉGI VIZSGA (középszintű) május-június.
Internet tudományos használata
A szakiskolák aktuális problémái
Légy több, mint a diplomád!
Nemzeti Audiovizuális Archívum
EGÉSZSÉGES TÁPLÁLKOZÁS
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Az Élet Vonata Olvastam egy könyvet, ahol az életet egy vonatutazáshoz hasonlították. Nagyon érdekes olvasmány.
Készítette: Rubik László 5/c
1Transzplantációs Alapítvány
Gyűjtőköri szabályzat
Vezetékes átviteli közegek
PÁPA MEGYEI FÓRUM.
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az iskolai könyvtár szolgáltatás típusai
a nehéz napokat rád bízom. Rád bízom, rád bízom a fényes napokat is.
A mozgóképi közlésmód sajátosságai
Ács Szabina Kommunikáció és Médiatudomány
Kommunikáció a könyvvizsgálatban
Kórházi könyvtárak lehetőségei a tudáspiacon
A MOTIVÁCIÓ SZEREPE ÉS HATÁSKÖRE A KÖZOKTATÁSBAN ÉS A FELSŐOKTATÁSBAN
A gyermekszegénység alakulása – 2007 kutatási eredmények ORSZÁGOS KONFERENCIA A GYERMEKSZEGÉNYSÉGRŐL Miniszterelnöki Hivatal – Miskolc Város Önkormányzata.
Csendes pohárköszöntő újév reggelén
14. A SZÖVEGFAJTÁK JELLEMZŐI mozaweb. hu/mblite. php
Csongor és Tünde és a Varázsfuvola
Környezetgazdaságtan 1
Őszi alkotótelep XI KÉTEGYHÁZA.
Szombatiskola, mint baráti kör
„16„Egy kis idő még, és nem láttok engem, de ismét egy kis idő, és megláttok engem.” 17A tanítványai közül egyesek ezt kérdezték egymástól: „Mi az, amit.
„SZÜLŐI KLUB” – DÉLUTÁNI FOGLALKOZÁSOK
Saját név | Tanár neve | Osztályzat
A mennyei világ lelki áldásai 2. rész
Diplomás Pályakövetési Rendszer
„Mindegy, hogy képességeid mekkorák, fő, hogy a tőled telhető legjobbat formáld belőlük és általuk.” (Weöres Sándor)
Az orvostudomány és jóga gyakorlati összekapcsolása, alkalmazása az egészség megőrzése és betegségek kezelése során: Swami Sivananda Saraswati orvos-jógi.
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
Vojtina ars poétikája Arany János, Íródott 1861-ben Budapesten,
Albert Schweitzer Tucy
Környezeti Kontrolling
Paulay Ede Az ember tragédiája.
Az iskolai szervezet és fejlesztése
Könyvbemutató rendezvény, OEE Bajai Csoport, Pörböly,
Természetismereti kirándulásra való felkészüléshez javaslat
Vitéz Ferenc: Boldogság és annak madara
Miért is szeretjük az óvodánkat?
Lecke a vad-ludaktól Ismertelen szerző ♫ Turn on your speakers!
HÁZASSÁGRÓL HUMOROSAN...
A katolikus óvodák feladata a Hit évében II.
Fekete harkály.
Arany János A dal A szerelem dala melyhez bor, leány tartozik
Madách Imre Az ember tragédiája Paulay Ede rendezésével.
Németország BESZÁMOLÓ 2014
Tanuló neve | Tanár neve | Osztályzat
Online zaklatás Olyan szándékos, esetenként ismétlődő viselkedés, melynek célja a bántalmazás, károkozás, és amely valamilyen digitális technológiát alkalmazva.
Madách Imre Útravaló verseimmel
AC/DC Találd meg a helyed! Előadó: Fodor Ágnes, a VGYKE elnöke
Gárdonyi Géza: Egri Csillagok.
Útravaló verseimmel Madách Imre Utolsónak szánt költeménye,
Nagyon érdekes olvasmány.
Napóleon 1812-es oroszországi hadjárata
A tehetséggondozás kihívásai
Előadás másolata:

Kántor Péter: Valahol itt Versek 2012-2017

A KÖTET DIGITALIZÁLT FORMÁBAN http://dia.jadox.pim.hu/jet speed/displayXhtml?docId=0000016509&secId=0001244836 HANGANYAGOK https://pim.hu/hu/pim-media/kantor-peter

kimondás, megszólalás, felszólalás, fellépés, kiállás, elmondás, megnyilatkozás, megosztás, elmesélés, hozzászólás, szónoklat, előadás, beszéd

Vár valamit. Keres valamit. Hosszú a nyár, rövid az élet Vár valamit. Keres valamit. Hosszú a nyár, rövid az élet. Falevelek tereferélnek. Ha elérlek, ha el nem érlek, Egy madár repül ágról ágra. Süt a nap, állsz egy fal előtt. ha madárnak, ha falevélnek. Most beszélj, hallod! Most beszélj! Ha madárnak, ha falevélnek. Órák telnek el, ezerévek. most beszélek, most beszélek! Hosszú a nyár, rövid az élet,

Voltál-e már olyan élethelyzetben, hogy azt érezted: mindenképpen ki kell mondanod valamit? Idézz meg olyan élethelyzetet, amikor nehéz volt kimondanod valamit! Volt-e már olyan, hogy megbántad, hogy kimondtál valamit? Melyek azok a témák, melyekről szerinted mindenképpen kellene beszélni: osztályfőnöki órán, családban, barátok közt, párkapcsolatban?

Brueghel: Ikarosz bukása

Vermeer-képek (A Vermeer-lányok)

Lucian Freud: Fotel a kandalló mellett

„Üres fotel a kandalló mellett.” „Vén fotel. Kell ez valakinek?” „Vajon visszajön-e még az a valaki?” „ez a fotel, ez őrzi a helyed?”

A fotel az otthonosságot jelképezi. Több fotelre is utal a szöveg. A fotel megszemélyesítődik a szövegben. A fotel egyfajta allegória a szövegben. A fotel „gazdája” meghalt. Nem rögzíthető a fotel pontos jelentése a szövegben.

Kántor Péter nagyszülei

Kántor Péter szülei

Kántor Péter gyerekkorában

Elmentem érte (verszárlat) Elmentem érte, hogy megtaláljam, teremtsem elő valahonnan! Itt kell legyen a közelemben, valahol itt hever a porban.

Kosztolányi: Boldog, szomorú dal (verszárlat) De néha megállok az éjen, Gyötrödve, halálba hanyatlón, Úgy ásom a kincset a mélyen, A kincset, a régit, a padlón, Mint lázbeteg, aki feleszmél, Álmát hüvelyezve, zavartan, Kezem kotorászva keresgél, Hogy jaj! valaha mit akartam, Mert nincs meg a kincs, mire vágytam, A kincs, amiért porig égtem. Itthon vagyok itt e világban S már nem vagyok otthon az égben.

Keresem a helyem a világban. Keresem a kihívásokat Keresem a helyem a világban. Keresem a kihívásokat. Keresem a stílusomat. Keresem az érdeklődési körömet. Keresem az utamat. Keresem az új lehetőségeket. Keresem az okát a nehézségeimnek. Keresem a társas helyzeteket. Keresem az örömforrásokat. Keresem a konfliktusokat. Keresem a lelki békémet.

TEHETSÉG BARÁTSÁG SZERELEM (SZABAD)IDŐ ÖNBIZALOM ELISMERÉS KARRIER MOTIVÁCIÓ LELKI BÉKE, KIEGYENSÚLYOZOTTSÁG EGÉSZSÉG

„s ha ajkam ronggyá szétszakad, akkor is ez inni való sós vérizü szélben, a felleg alatt, sodrában a szörnyü Malomnak, mely trónokat őröl, nemzeteket, százados korlátokat roppantva tör szét, érczabolát, multak acél hiteit,”

„Fülembe forró ólmot öntsetek Legyek az új, az énekes Vazul, Ne halljam az élet új dalait, Tiporjatok reám durván, gazul.”

„akkor a hírnök föláll, veszi botját, s megindul a népes  völgyek felé mint akit nagy hír kerget le hegyéről  és ha kérdik a hírt, nem bir mást mondani: ősz van!  nagy hírként kiáltja amit mindenki tud: ősz van!”  

„Két ifiu térdel, kezökben a lant, A kopja tövén, mintha volna feszűlet. Zsibongva hadával a völgyben alant    Ali győzelem-ünnepet űlet.”

„Ring a gyümölcs, lehull, ha megérik; elnyugtat majd a mély, emlékkel teli föld. De haragod füstje még szálljon az égig, s az égre írj, ha minden összetört!”  

„Aki manapság felkeresi bármely európai vagy amerikai város valamelyik nagyobb könyvesboltját, az irodalom-, a zene- és a festészettörténeti, a pszichológiai, a filozófiai, a tudománytörténeti, a történelmi, sőt a közgazdasági és a természettudományos könyveknek fenntartott polcokon is szerzői életrajzok sokaságával találkozik. Egy átlagos, nem kifejezetten szakemberek és egyetemisták érdeklődését kiszolgáló könyvesbolt tudományos könyvkínálatának ezek a kötetek teszik ki a túlnyomó részét.” (Forrás: Schein Gábor: Az életrajzok visszatérése? Jelenkor, 2008. év 51. évfolyam 9. sz.)   A fenti szöveg az életrajzok és önéletírások népszerűségére hívja fel a figyelmet. Reflektáljon a jelenségre! Segíti-e a szerző életútjának ismerete az irodalmi alkotások teljesebb megértését, vagy éppen tévutakra vezet a művek értelmezésében? Véleménye kifejtéséhez olvassa el és használja fel a következő Kántor Péter szövegeket: Hogy kezdődött?, Indián, A pályáról.

Ismertesd az út toposz/archetipikus kép szerepét a Nagy utazás c Ismertesd az út toposz/archetipikus kép szerepét a Nagy utazás c. szövegben! Térj ki arra is, hogyan jelennek meg az út hagyományos jelentésrétegei, és hogyan gazdagodnak a szövegben! Reflektálj az út szerepére az irodalmi hagyományban! Mutasd be az alakzatok szerepét a Csak jó, hogy él c. szövegben! Mindenképpen térj ki az anafora, motívum, ellentétek, párhuzam fogalmaira és funkciójára! Reflektálj arra, hogy a vers képe milyen poétikai szerepet kap!