A kórházak ellenőrzési tapasztalatai

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kérdések a gazdálkodás, pénzügy fejezethez. 1. Egészítse ki a mondatot! A pénzügyek igazgatásának….. része van. A ………… igazgatása, és a……….. Igazgatása.
Advertisements

A fogyasztóvédelmi hatóság hatásköre, illetékessége és eljárása a villamosenergia-, földgáz-, víziközmű-, távhő- és hulladékgazdálkodási közszolgáltatás.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
A környezetvédelmi megbízott szerepe a vállalkozások tevékenységében és Önkormányzati munkakörben Önkormányzati munkakörben.
A Végrehajtó Ügynökség, a pályáztatást támogató elektronikus rendszerek, valamint az elszámolhatóság főbb kérdéseinek bemutatása Németh Veronika – NFFKÜ.
KÖZHASZNÚSÁG MEGTARTÁSA, - MEGSZERZÉSE Molnár Elvira Bács-Kiskun Megyei Civil Információs Centrum 2014.
Kaposvár megyei jogú város önkormányzata gazdálkodási rendszerének évi ellenőrzése Warvasovszky Tihamér – alelnök Dr. Sepsey Tamás -főigazgató-helyettes.
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
TARTALOM BREVIÁRIUM – RÖVID MAGYARÁZATOK NÉGY ESZKÖZ BERUHÁZÁSTERVEZÉS ÉS -MENEDZSMENT Bevezetés Főszereplők Az eszközök Tanulság ESZKÖZÖK és ERŐFORRÁSOK.
A „Mintaprogram a minőségi időskorért” Pilote Project for Quality Ageing Az idősgondozás Magyarországon, elvek, szabályok, gyakorlat, intézmények Brettner.
8.BESZÁMOLÁSI ÉS KÖNYVVEZETÉSI KÖTELEZETTSÉG SZÁMVITELI SZOLGÁLTATÁS.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
Kereskedelmi jog V. Előadás Egyes társasági formák A korlátolt felelősségű társaság.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
Tóth László gazdasági főigazgató-helyettes
Az állami köznevelési közfeladat-ellátás
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Az „első lépés” TÁMOP
Belső kontrollrendszer kialakítása, működése és főbb ismérvei
Adományok adózási kérdései
Fenntartható utak Jogi Bizottság
Egészségügyi Menedzserképző Központ
KSH Statisztikai koordinációs főosztály
Összeállította: Horváth Józsefné
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Országos Felnőttképzési Tanévnyitó Debrecen
SZÁMVITEL.
Egészségügyi közbeszerzések
Kommunikáció a könyvvizsgálatban
SZÁMVITEL.
JELENTÉS a Nemzeti Civil Alapprogram működésének-támogatásának hatásáról, figyelemmel a társadalmi és civil kapcsolatok fejlődésére, egyes kiemelt fontosságú.
SZÁMVITEL.
1993-as közoktatási törvény
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 1
Mit érdemes a belső ellenőrzésnek vizsgálnia október 17.
SZÁMVITEL Dr. Ormos Mihály egyetemi tanár
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest, december 18.
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Compliance és Corporate Governance
Környezeti Kontrolling
Szabványok, normák, ami az ÉMI minősítési rendszerei mögött van
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
Dr. Benedek Mária felügyeleti vezető
Előadó: Dr. Pulay Gyula, felügyeleti vezető Budapest, május 24.
Dr. Bánky Tamás Építésfelügyeleti szakmai nap július 5.
„Az ÁSZ a jó gyakorlatot közkinccsé teszi, az információkat és tudást átadja a közpénzfelhasználóknak.” Fókuszban az önkormányzatok gazdasági társaságai.
Előadó: Salamon Ildikó felügyeleti vezető Budapest, március 22.
BELSŐ ELLENŐRÖK KLUBJA
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
Az EU támogatások ellenőrzésének rendszere
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
Lorem ipsum.
Kérdőív a Pénzmosás és terrorizmus finanszírozása megelőzésének és megakadályozásának ellenőrzésére Készítette: Dancsné Veres Mária 2/24/2019.
Az állami tulajdonú társaságok számvevőszéki ellenőrzésének tapasztalatai Előadó: dr. Nagy Imre felügyeleti vezető Budapest, szeptember 27.
Egészségügyi gazdálkodó szervezetek ellenőrzése
Kórházi és ágazati gazdálkodást érintő informatikai fejlesztések és az azokban rejlő lehetőségek Horváth Tamás Vezérigazgató CompuTREND Zrt.
Szabálytalanságkezelés
REGIONÁLIS KÉPZÉS REGIONÁLIS KÉPZÉS.
Előadás másolata:

A kórházak ellenőrzési tapasztalatai Előadó: Salamon Ildikó, Tervezési vezető Eger, 2019. április 10.

Bevezetés ÁSZ feladata „A közpénzekkel gazdálkodó minden szervezet köteles a nyilvánosság előtt elszámolni a közpénzekre vonatkozó gazdálkodásával. A közpénzeket és a nemzeti vagyont az átláthatóság és a közélet tisztaságának elve szerint kell kezelni.” (Alaptörvény) Bevezetés ÁSZ feladata törvények betartásának ellenőrzése, államháztartásból származó források felhasználásának, nemzeti vagyon kezelésének ellenőrzése, jól irányított állam támogatása. ÁSZ ellenőrizte: pénzügyi-gazdasági feladatellátás, jogszabályok betartása ÁSZ nem ellenőrizte: szakmai feladatellátás Az elemzés célja: ellenőrzési tapasztalatok összegzése, nagyobb hasznosulása Minden közpénzfelhasználó, nemzet vagyont kezelő szervezet feladata érvényesíteni a törvényességet, a célszerűség, az eredményesség, az átláthatóság és a közélet tisztaságának elveit.

ÁSZ jelentések a 2016-2018. években Az elemzés a 2016. évtől nyilvánosságra hozott számvevőszéki jelentésekből 21 kórház ellenőrzésének közzétett adatait, információit, megállapításait és javaslatait dolgozta fel. 17 kórház ellenőrzéséről készült jelentés: „A központi alrendszer egyes intézményei pénzügyi és vagyongazdálkodásának ellenőrzése” Lényeges kérdéskörök: irányító szervek feladatellátása belső kontrollrendszer kialakításának és működtetésének szabályszerűsége pénzügyi gazdálkodás szabályszerűsége vagyongazdálkodás szabályszerűsége integritási szemlélet érvényesítése További öt kórház vonatkozásában „A kórházi ellátás működtetésére fordított pénzeszközök felhasználásának ellenőrzése” című korábbi számvevőszéki ellenőrzés 2016. évi utóellenőrzési megállapításai is elemzésre kerültek. 17 kórház ellenőrzése 5 kórház utóellenőrzése 1

Bevezetés. „Ha nem tudod, hogy a betegséged betegség Bevezetés „Ha nem tudod, hogy a betegséged betegség soha nem fogsz gyógyulást keresni.” A kórházak ellenőrzésének indokoltsága: Jelentős közpénzfelhasználás, közvagyon kezelés, Gazdálkodásban évről-évre visszatérő adósság kockázata, Fokozott társadalmi érdeklődés, Az „Egészséges Magyarország 2014-2020 Egészségügyi Ágazati Stratégia” szerint pedig prioritás „egy fenntartható, jól működő intézményrendszer” kialakítása. Az ellenőrzött kórházak kiválasztása kockázati alapú volt. Az elemzés a megállapításokat, értékeléseket nem vetíti ki valamennyi kórházra. Bemutatja ugyanakkor az egyes területeken jelentkező típushibákat.

Összefoglaló, következtetések Az elemzés összegezte az ellenőrzési tapasztalatokat, következtetéseket fogalmazott meg. Az elemzés értékelése szerint az ellenőrzött kórházak gazdálkodása lényeges területeken volt szabálytalan, integritási szemléletük pedig jellemzően fejlesztendő volt.

Összefoglaló, következtetések Nem voltak szabályszerűek és nem voltak elég hatásosak a belső kontrollrendszerek. A belső kontrollrendszer állapota a vezetés színvonalának mutatója. Az ellenőrzött kórházak belső kontrollrendszereinek kialakításában és működtetésében előforduló hiányosságokra és szabálytalanságokra vezethetőek vissza a pénzügyi gazdálkodásban és vagyongazdálkodásban előforduló szabálytalanságok. A kórházak gazdálkodásánál az ÁSZ által feltárt szabálytalanságok, hiányosságok – különösen a gazdálkodási jogkörök gyakorlása során előforduló szabálytalanságok – magukban hordozzák a pénzeszközök rendeltetésellenes felhasználásának a veszélyét.

Összefoglaló, következtetések A kórházak adósságának pontos meghatározhatóságához elengedhetetlen, hogy maradéktalanul betartsák a számviteli, a közbeszerzési szabályokat. Az ellenőrzési megállapítások alapján tett 441 javaslat magas száma önmagában jelzi azt, hogy lényeges, jelentős nagyságrendű intézkedést igénylő szabálytalanság fordult elő. A kórházak gazdálkodási színvonala emelésének alapfeltétele a következetes vezetői felelősségvállalás és a jogszabályi előírásoknak való megfelelés, a vezetői szemléletváltás és a feltárt szabálytalanságok megszüntetésére irányuló vezetői intézkedések megtétele.

A kórházak belső kontrollrendszerei A kórházak vezetői nem gondoskodtak megfelelően a belső kontrollrendszer kialakításáról és működtetéséről. Az ellenőrzött kórházak közül mindössze két kórháznál volt szabályszerű a belső kontrollrendszer. Az ÁSZ a kórházak ellenőrzése során a belső kontrollrendszer mind az öt pillérének a kialakításában és működtetésében tárt fel hiányosságokat, szabálytalanságokat, leginkább a kockázatkezelési rendszer és a kontrolltevékenységek kialakítása és működtetése nem felelt meg az előírásoknak.

A kórházak belső kontrollrendszerei Hiányosak voltak a számviteli politika keretében elkészített szabályzatok. Hiányosak voltak a számlarendek előírásai. Hiányosak voltak az SZMSZ-ek. Hiányosak voltak a gazdasági szervezetek ügyrendjei. Nem rendelkeztek Ávr.-ben előírt egyes szabályzatokkal. Nem szabályozták a szabálytalanságok kezelésének eljárásrendjét, valamint 2016. október 1-jétől a szervezeti integritást sértő események kezelésének eljárásrendjét.

A kórházak belső kontrollrendszerei Nem rendelkeztek, illetve hiányosak voltak az ellenőrzési nyomvonalak. Nem végeztek kockázatelemzéseket. 16 kórháznál fordultak elő szabálytalanságok és hiányosságok a kontrolltevékenységek kialakítása és működtetése során (kötelezettségvállalás, teljesítés igazolás). A közérdekű adatok közzétételi kötelezettségét hiányosan teljesítették. Az elemzés készítésekor sem volt elérhető hat ellenőrzött kórház esetében a honlapokon a 2017. évre vonatkozó beszámolójuk. A kórházaknál a belső ellenőrzés a bizonyosságot adó és tanácsadó tevékenysége keretében érdemben – az államháztartás első védelmi vonalának részeként – nem támogatta a gazdálkodás szabályszerűségét.

A pénzügyi gazdálkodás Tizenegy kórháznál nem folytattak le a Kbt-ben előírt értékhatár túllépése ellenére közbeszerzési eljárásokat. Az ellenőrzött kórházaknál a gazdálkodási jogkörök gyakorlása során több – az Ávr. előírásait sértő – szabálytalanság is előfordult: A kötelezettségvállalás dokumentuma nem tartalmazta a kötelezettségvállalás összegét, vagy a szakmai, műszaki teljesítés mennyiségi jellemzőit, illetve a pénzügyi teljesítés módját és feltételeit, a kifizetés határidejét. A teljesítést igazolók nem az előírásoknak megfelelően látták el feladataikat. A beszámoló részeként elkészített kötelezettségvállalással terhelt maradvány kimutatása nem felelt meg az Áhsz. előírásainak.

A vagyongazdálkodás Az ellenőrzött kórházaknál a vagyongazdálkodás összességében sehol nem volt szabályszerű. A kórházak vagyonkezelésében lévő ingatlanok helyiségeinek bérbeadása során az Nvtv. előírásai ellenére a bérlő tulajdonosi szervezetének átláthatóságára vonatkozó nyilatkozattal nem rendelkeztek. Nem rögzítették a bérleti szerződésekben a bérlő adatszolgáltatási kötelezettségére és a vagyon tulajdonosi rendelkezéseknek megfelelő használatára vonatkozó előírást. Az ellenőrzött kórházak közül 13-nál fordult elő, hogy – a Számv. tv. előírásaival ellentétben – nem végezték szabályszerűen a leltározást, vagy a leltározás elvégzését dokumentumokkal nem támasztották alá.

Ellenőrzések hasznosulása Javaslatok EMMI minisztere ÁEEK főigazgatója Kórházak főigazgatói Belső kontrollrendszer - 4 198 Pénzügyi gazdálkodás 115 Vagyongazdálkodás 3 83 Munkajogi felelősség kivizsg. 7 8 Irányítószervi feladatellátás 9 Összesen 16 21 404 Figyelemfelhívó levél 2 10 Javaslatokat az ÁSZ azokban az esetekben fogalmazott meg, amikor a kórház a szabálytalanságokat, hiányosságokat az ellenőrzött időszakban nem szüntette meg. Minden ellenőrzött kórház a javaslatok alapján intézkedési tervet készített, amelyben meghatározták a feladatokat, kijelölték azok végrehajtásának határidejét és a felelősöket.

Utóellenőrzés - Eredmények A kórházi ellátás működtetésére fordított pénzeszközök felhasználásnak ellenőrzéséről szóló jelentés utóellenőrzése (5 kórház) Intézkedési tervben vállalt feladatok végrehajtása 2 kórház nem hajtotta végre 1 kórház összességében végrehajtotta de negyedét határidőn túl 2 kórház az intézkedési tervben vállaltakat végrehajtotta. Ellenőrzés eredménye: Önköltségszámítási szabályzat, Egységes Intézményi Számlatükör, Kontrolling Kézikönyv.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket! www.asz.hu www.aszhirportal.hu