A munkásság művelődési törekvései a a századforduló körüli években

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
KULTÚRPOLITIKA ÉS MŰVELŐDÉSÜGY A KÉT VILÁGHÁBORÚ KÖZÖTTI MAGYARORSZÁGON „A tanulatlan, és demokráciára éretlen tömegek veszélyesek a társadalomra”
Advertisements

KLEBELSBERG KUNO Miniszter: Kultuszminisztersége
Szervezetfejlesztési Program
Művelődéstörténet, felnőttképzés egész életen át tartó tanulás
A TELEPÜLÉSI KÖZMŰVELŐDÉSI FELADATELLÁTÁS MINIMUM KÖVETELMÉNYEI
Pedagógiai eszközök és módszerek a században
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
A Budapesti Népoktatási Kör. A Budapesti Népoktatási Kör megalakulásának előzményei, szerveződésének körülményei és átalakulásai.
MRNB Kommunikáció az egyetemen Pécs, április 14.
A szocializmus Magyarországon szabadon választható tárgy SZOLNOKI FŐISKOLA 2010/2011-es tanév I. félév Levelező tagozat Társadalomtudományi Tanszék Dr.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Pécsi Tudományegyetem Szociológia Tanszék Bölcsészettudományi Kar.
Az osztályfőnöki szerep története
„A gyermek évszázada” Szabolcs Éva.
Személyes adatok (hallgatói, oktatói adatok egy felületen) Szakok kezelése Új funkcióik.
A KETTŐS FORRADALOM AZ IPARI FORRADALOM GAZDASÁGI ÉS TÁRSADALMI
Készítette: Bónisné Fürjesi Magdolna
Az ápolók etikai kódexének helye és szerepe a gyakorlatban
Történelemdidaktika. I. A történelemtanítás általános kérdései Dr
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
Munkajogi alapismeretek
KULTÚRPOLITIKA ÉS KÖZOKTATÁSÜGY A KÉT VILÁGHÁBORÚ KÖZÖTT.
A hazai iskolai könyvtárak fejlődéstörténete
Iskolai könyvtárak külföldön. Kezdetben közös fejlődés  USA és Európa – sz. közös fejlődés a közművelődési könyvtárakkal Németország, Dánia, Franciaország,
Készítette: Bertalan Istvánné A többszörösen hátrányos helyzetű fiatalok szakiskolai képzésének tapasztalatai.
Elmélettörténet Heterodox irányzatok.
A FELNŐTTKÉPZÉS KEZDETEI MAGYARORSZÁGON
AZ ELŐZMÉNYEK század.
Bevezetés a neveléstudományba
A görög és római kultúra
Tapasztalatok az orvosi szociológia oktatásával a Semmelweis Egyetemen
A moduláris szerkezet szervezési problémái az iskolai rendszerű és az iskolarendszeren kívüli képzések esetén Tóth Lászlóné Vitaindító.
A gyakorlati képzés megújítása a pedagógia szakos képzésben
A TDK és a doktori képzés kapcsolatrendszerének fejlesztése Dr. Csernoch László az Országos Doktori Tanács elnöke.
A NYANYELVI ISMERETEK ÉS KOMMUNIKÁCIÓ FEJLESZTÉSE A T EHETSÉGHIDAK P ROGRAMBAN Abaújszántó, május 22. Tehetségnap Vezető fejlesztő: Nagy Ottóné Fejlesztő:
1. csoport.  A Huszadik Század 1900–1919 között megjelent haladó, polgári, társadalomtudományi folyóirat, amelyet 1901-től kezdve a Társadalomtudományi.
Sonnevend Péter Új munka indult:
AZ ABSZOLUTIZMUS KORA „A nemzet ébren tartása”
Minden amit az adathordozókról tudni kell. Történelmi áttekintés.
A VILÁG A XIX. SZÁZAD MÁSODIK FELÉBEN
„A tanácsadás emberi oldala” – az érzelmi kompetencia jelentősége a tanácsadásban – Dr. Szabó Szilvia (PhD.) főiskolai docens, ZSKF elnökségi tag, HSZOSZ.
A doktori képzés aktuális kérdései Doktoranduszok Országos Szövetsége Szombathely © dr. Kocsis Miklós.
A pedagógia mint tudomány Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
Esélyteremtés az iskolarendszerben hátrányos helyzetű fiatalok számára Schön Brigitta.
A köznevelési intézményi rendszer változása, Szakképzési Centrum és Kamara együttműködése a kamarai garanciavállalás sikeres megvalósításáért Kalmár Andrea.
Könyvtártípusok és funkcióik. Könyvtár dokumentumtár információtár.
Ausztriai Magyar Pedagógusok Egyesülete Verein für Ungarische Pädagogen und Pädagoginnen in Österreich Kaposvár 2016.
Köszöntelek Benneteket! Tanár neve. Osztály órarendje 8:20 - 8:45 Tanítás kezdete, névsorolvasás 8:45 - 9:30Olvasás és írás 9: :15Helyesírás és.
1961-ben alapított intézmény Létszám: 770 fő Osztályok száma: 24 Az engedélyezett pedagógus státusz: 63 Az engedélyezett pedagógiai munkát segítő: 9,5.
Pályaválasztási tájékoztató szeptember. Dunaújvárosi Kereskedelmi és Iparkamara Gazdaság képviselete Kapcsolattartás a kis- és középvállalkozások.
Óvodai szakmai programok, továbbképzések bemutatása 2013/2014 Készítette: Grolyóné Szabó Éva szeptember 11. KPSZTI, Óvodavezetői Értekezlet.
Készítette: Pál Margaréta
Megválasztottak — Mi lesz most?
A szakiskola jelene és jövője
Általános kerettantervű képzés emelt szintű biológia oktatással
A világháború előestéjén
TÁRSADALMI HATÁSOK.
AZ EURÓPAI UNIÓ TÁMOGATÁSÁVAL, KORSZERŰ, AKADÁLYMENTES ÉPÜLET
Hatékony és pontos munkavégzés
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Idegen nyelvek tanítása az alternatív iskolákban
Köszöntünk mindenkit a Nyíregyházi Egyetem Nyílt Napján!
MIÉRT éppen a BME Villamosmérnöki és Informatikai Kar?
Köszöntünk mindenkit a Nyíregyházi Egyetem Nyílt Napján!
Hatékony és pontos munkavégzés
„A nemzet ébren tartása”
Tantárgyi követelmények Térinformatika BMEEOFT041
MŰVELŐDÉS SAJTÓ – CENZÚRA.
Töréspont Stratégiai Alapítvány
Nevelésügy a felvilágosodás kori Magyarországon
Előadás másolata:

A munkásság művelődési törekvései a a századforduló körüli években

Az első világháborút megelőző időszak Az 1910, a legnagyobb és leghatékonyabb a munkások művelődése Az ezt megelőző időszak-> röpiratok, gyűlések

Miért van szükség a munkások művelődésére? Mert számuk nő: 1901:10.000. fő 1904: 50.000. fő 1907: 130.000. fő Szükség van iskolarendszeren kívüli képzésükre

Művelődési mozgalmak Analfabetizmust felszámoló törekvések Szakegyleti oktatás Szakszervezeti Tanács oktatásai Pártvezetőség által támogatott tanfolyamok Társadalomtudományok Szabad Iskolája(megközelíti az egyetemi színvonalat)

A munkás művelődés hátrányai 1. A képzőhelyek nem rendelkeznek megfelelő feltételekkel Az előadások, nem épülnek egymásra-> csökken a hatékonyság Hallgatóság passzivitása, hamar feledésbe merülnek a hallottak Kisebb érdeklődés az elvont témák iránt Hamar abbahagyják a tanulást Megélhetési gondok Időhiány Munkakiesés

Elemi oktatás Század első évtizedében kiépül az elemi munkásoktatás hálózata Cél: az elemi iskolázás hiányának pótlása, Pl. magyar helyesírás, fogalmazás, számtan-mértan. Nagy a lemorzsolódás

A Magyar Társadalomtudományi Egyesület Szabadiskolája század második fele: új szakasz 4 féléves, összefüggő ciklusok 1. félév: csillagászat, szociológia 2. félév: természettudományok, kapitalizmus története 3. félév:szerves világ törvényszerűségei, erkölcs 4. félév: biológia, vallástörténet

Társadalmi Tanulmányok Szabad Iskolája Az iskola vezetője: Jászi Oszkár, a polgári radikális kör vezetője Az intézmény szociológiai beállítottságú Cél: tanulási lehetőség bárkinek Az intenzív műveltségi szint elérése a munkásoknak Művelt munkások nevelése

Társadalmi tanulmányok Szabad Iskolája Szemléltetés: grafika, múzeumok Előadók: Ady Endre, Szabó Ervin Kedvezményes ár: 6 korona helyett csak 1 1906-ban Tudományos Egyesület lesz

Galileli- kör 1908-1910 Tagjai egyetemisták, akik a radikálisok utánpótlásai Nincs működési engedély, Szabadgondolkodók fiókegylete Cél: a munkásifjúság körében kultúrmunka Előadások, szemináriumok Írásban közlik az előadásokat

Pártiskola Tagjai: tudatos szocialisták Új fegyver az osztályharcban Új hatalmi eszköz Marxista tanok Időpont: délutánonként, amikor a szakszervezeti alkalmazottak is részt tudnak venni

Munkásművelődés- munkássajtó Nagy szerep Feladata: regisztrálja a történéseket, programokat terjeszt Széles kör Munkások 10-12%- hoz eljut Pártlapok: Szocializmus, Népszava, szakmák lapjai Cél: a munkások helyzetének tisztázása, világnézet különbözősége

Művészeti- esztétikai nevelés Szocialista törekvés Olcsó munkásszínpad Műkedvelő előadások Cél: agitáció, a művészet megkedveltetése Hézagpótló szerep: akik nehezen jutnának el ilyen helyekre, jegyárak

A munkásság irodalmi nevelése Közkedveltek a ponyvaregények Világos Könyvtár Ideológiai könyvek Esténkét jönnek a tagok

Kitekintés A munkásság célja: szembeszállni a háborús propagandával Népiskolák létrehozása Könyvtárak fejlesztése Zenepaloták múzeumok Tömegsportok, sporttelep Szakegyesületek keretében folynak az előadások Felolvasások:-> munkásság öntudatának ébrentartása Az általános műveltség növelése A munkásokra váró feladatok tudatosítása