Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM"— Előadás másolata:

1 SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Regionális- és Gazdaságtudományi Doktori Iskola A tanulmányi célú hallgatói migráció, mint az Európai Unió pozitív mobilitási tényezője „Magyarország társadalmi- gazdasági helyzete a 21. század első évtizedeiben” konferencia 2011. Június 15. Győr Bándy Katalin, 2011 Bándy Katalin PhD hallgató, 2011

2 Bevezetés, kutatási kérdések
Az Unió kiemelt célja a nemzetközi mobilitási program 2020-ra minden 5. hallgató min. egy külföldi szemeszter Kérdések Mi a külföldi tanulás hozadéka? nemzetközi jártasság, nyelvtudás , szaktudás, kultúra, önállóság, versenyképesség a globális munkaerő piaci rendszerben, hazai cégek figyelme, elvándorlásra való nagyobb hajlandóság? Bándy Katalin, 2011

3 Rövid történeti áttekintés a peregrinációtól napjainkig
Európai egyetemek kialakulása XI. század (első egyetem Salerno) Okok: madraszák híre, középkori városiasodó folyamatok Vonzó egyetem fejlett helyen ; szoros kapcsolat város és egyetem között XII- XIII. századi egyetemek szervezett formában, kiváltságokkal Két típus: bolognai és a párizsi Jellemző: vonzáskörzetén túl is képes kiszolgálni a régiót A magyar egyetemfejlődés akadálya a török hódoltság, 1526 Mohács, az ország három részre szakadása- gát a fejlődésben Peregrináció megindulása: Bologna, Padova, Oxford, Wittenberg, Heidelberg, Prága A XIX. század végéig, XX. század elejéig: szerzett tudás hazai kamatoztatása értelmiségi kötelesség Bándy Katalin, 2011

4 Rövid történeti áttekintés a peregrinációtól napjainkig
A magyar egyetemjárás a II. világháború után ideológiai alapokat ölt Szocialista országok, marxista kurzusok 1950-től először a nyugati egyetemek között együttműködés, később bevonva a keleti egyetemeket is 1950 Egyetemek Nemzetközi Szövetsége. Cél: nemzetközi kapcsolatok felélesztése 1959 Európai Rektorok Konferenciája. Cél: a felsőoktatás intézményi kapcsolatainak bővítése 1980 Eurydice. Cél: európai és nemzeti szinten segítse az oktatáspolitika kialakítását, a döntéshozatalt 1986 Erasmus program→ Socrates, Leonardo, CEEPUS 1988 Magna Charta Universitatum. Irányelvek az új évezred egyetemének működéséről (benne hallgatói migráció) 1990-től kelet- európai csatlakozás Tempus program. Cél: egyetemek közötti átjárhatóság, mobilitás fokozás a munkaerő piaci igények szerint

5 A legnépszerűbb mobilitási program ERASMUS
„Magyarországról a programhoz való 1997-es csatlakozás óta több mint 30 ezer fiatal utazott külföldre Erasmusszal; hazánk a program igen aktív országának számít, az ugyancsak aktív és fejlődő közép- európai térségben. A mobilitás növelésében eddig minden évben megelőzte Magyarország az európai átlagot.” Tempus, március 18.

6 Erasmus kiutazások- Széchenyi István Egyetem
tanév hallgatói szám 1998/1999 17 1999/2000 44 2000/2001 35 2001/2002 2002/2003 31 2003/2004 42 2004/2005 45 2005/2006 54 2006/2007 57 2007/2008 58 2008/2009 2009/2010 61 összesen 537 Forrás: Nemzetközi Projekt Központ, saját gyűjtés Forrás: Nemzetközi Projekt Központ, saját gyűjtés

7 Válasz a kutatási kérdésekre
Részeredmények Mobilitási akadályok: nyelvtudás hiánya, gyenge anyagi források Eurostudent III. „Széchenyis” felmérés hallgatói körben Folyamatban és kiértékelés alatt Erasmusosok felmérése

8 Egyetemi célok, összhangban a mobilitási programmal
A győri térség fejlődése nem csak a járműiparban Szolgáltatás, oktatás, civil szféra Cél: értékes képzés a gazdaság számára A nemzetközi cégek jelenléte elvárásokat jelent Elérése: versenyképes szaktudás, nyelvismeret, nemzetközi jártasság Ösztönzés a nemzetközi mobilitási programokban való részvételre

9 Mottó „Az oktatásnak olyannak kell lennie, hogy a felkínáltakat, mint értékes ajándékot, és nem mint nehéz kötelességet fogadják be” Albert Einstein, 1952

10 Köszönöm megtisztelő figyelmüket!


Letölteni ppt "SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM"

Hasonló előadás


Google Hirdetések