Hagyományos ökológiai tudás és

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A KÖNYVTÁR – KAPU A VILÁGRA Kilenc fontos mondat.
Advertisements

VIRTUS KULTURÁLIS EGYESÜLET Általános tájékoztató.
Az Internet Fiesta a könyvtárakban 2002 dr. Bakonyi Péter Országos Könyvtári Kuratórium elnöke.
A fenntartható fejlődés és a Nemzeti Fenntartható Fejlődési Stratégia
A terület- és településrendezés eszköztára az aggregátum- gazdálkodásban Dr. Tompai Géza főosztályvezető BM Területrendezési és Településügyi Főosztály.
Nem anyagi érték (Kultúra, tudomány) A hagyomány, a művészet és a tudomány értékteremtő erő, vagy díszlet? – Életet adó gyökér, vagy karanténbeli őskövület,
A homokhátsági tanyák természeti környezete IX. ALFÖLD FÓRUM Kecskemét Városháza augusztus 25.
Nemzetközi körkép az Élelmiszer Önrendelkezésről
Javaslat az erőforrások és a szabályozó eszközök összehangolására vidéken között Katonáné Kovács Judit, PhD egyetemi adjunktus DE AGTC GVK.
Területfejlesztés a vidéki térségekben HVI továbbképzés december 10. Bihari Zsuzsa VKSZI szakmai tanácsadó.
A víz mint magyar EU-elnökségi prioritás
DÉL-MÁTRA Helyi Közösség Stratégiai Vázlat Debrei Attila.
Modláné Görgényi Ildikó. Vidékfejlesztés A gazdaság folyamataiban látható és minden érintett számára érezhető javulás következzen be. Minőségi, a környezet-
A Magyar Természetvédők Szövetsége az Éghajlatváltozási Stratégiáról Farkas István, ügyvezető elnök Magyar Természetvédők Szövetsége Föld Barátai Európa.
Az ÉRÁK legfontosabb céljai A képzés és a munkaerő-piaci szolgáltatások egységes normák szerinti működtetése. A munkanélküliek folyamatos képzésbe kerülésének.
Az egyedi tájérték jogi szabályozásának jelenlegi helyzete
Környezeti szemléletformálás
POLITIKAI IDEOLÓGIÁK © kurtán sándor pefele 2009.
A környezetvédelem története és alapfogalmai
Természeti erőforrások védelme
Erdővagyon-gazdálkodási Intézet Erdészeti politikai és Ökonómiai Tanszék ERDŐVAGYON-GAZDÁLKODÁS Mészáros Károly egyetemi tanár.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Fejlesztési, stratégiai útmutató
Szervezetfejlesztési Program
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
MTA Regionális Kutatások Központja A környezet- és természetvédelem regionális kihívásai Magyarországon Fodor István MTA Regionális Kutatások Központja.
1 A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK ÉRVÉNYESÍTÉSI LEHETŐSÉGEI A TERVEZÉSI GYAKORLATBAN A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Az Ökoiskola hálózat helyzete és tervei
A vidéki tér sikertényezői
Mérnökökológia Musa Ildikó BME VKKT.
Felszín alatti vizek védelme Felszín alatti vizek védelme A HASZNOSÍTÁS ALAPELVEI A HASZNOSÍTÁS ALAPELVEI Felszín alatti vizek védelme Felszín alatti vizek.
Intézmény Férőhely Kiváltást Támogató Program. Mentori szerep december dia A szervezeti-működési szakmentorok a tevékenységük során fogadják.
A fenntartható minőségi turizmus, mint a Centurio program egyik kulcsterülete Hargita megyében Centurio Disszeminációs Szeminárium Szolnok, szeptember.
Az Európai Duna Régió Stratégia a környezet- és természetvédelem szempontjából Dr. Rácz András környezet- és természetvédelemért felelős helyettes államtitkár.
Régi fenológiai adatforrások: az éghajlatváltozás detektálásának kihasználatlan lehetőségei Csecserits Anikó & Czúcz Bálint MTA Ökológiai és Botanikai.
Környezetgazdálkodási alternatívák és kooperációs lehetőségek a Vajdaság és a Dél- Alföld határmenti területein Kovács András Donát PhD Geográfus, szociológus.
AGRÁRMÉRNÖKI SZAK (MSc.) NYME Mezőgazdaság- és Élelmiszertudományi Kar
Nem anyagi érték (Kultúra, tudomány) A hagyomány, a művészet és a tudomány értékteremtő erő, vagy díszlet? – Életet adó gyökér, vagy karanténbeli őskövület,
Natura 2000 területek fenntartási tervei
A muzeális intézményrendszer átalakítása
Módszertan A pedagógus feladatai. Útkereső tanulók Az erkölcstan a tanulókra nem közlések befogadóiként, hanem a tanulási folyamat aktív – gondolkodó,
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
INNO-REÁL Szövetség Civil Ágazati-szakmai Stratégiai Terv május 21.
Ember és környezetének viszonya
1© Dennis Meadows, 2005 Rendszerszemlélet a felsőoktatásban Élő egyetem - konferencia Budapest, 2005 Április 21. Dennis Meadows
EGER TÉRSÉGE FEJLESZTÉSI EGYESÜLET „Területfejlesztés civil szemmel” Előadó: Pozsikné Hidvégi Éva, elnök.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Az ökoiskolák előtt álló jelenlegi kihívások és a lehetséges válaszlehetőségek.
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
A természet, mely körülvesz és kiszolgál bennünket, melyben élünk, és amit védeni, az utókornak megőrizni kötelességünk. A programsorozatra szeretettel.
AZ MNKSZ RÉSZVÉTELE A „TRAME” PROJEKTBEN AZ EU / GRUNDTVIG FELNŐTTOKTATÁSI PROGRAM KERETÉBEN ( ) TAPASZTALATOK ÉS EREDMÉNYEK KONFERENCIA A self-narration.
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
Út az etikus bank felé – az Ökobank projekt Kapitány Ákos Tanácsadók a Fenntartható Fejlődésért.
Csapó Benő SZTE Neveléstudományi Intézet MTA-SZTE Képességfejlesztés Kutatócsoport A PISA céljai, tudományos alapjai.
Jó együtt lenni! Idősek Otthona Bakonyszentlászló.
A projektek hosszú távú előnye – tartós foglalkoztatás A projekt generáló szerepe, a továbblépés lehetőségei, komplex fejlesztési elképzelések.
A régészeti örökség védelmének intézményrendszere.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
Ócsai Madárvárta. Ócsai Madárvárta Táborok 2. Miközben a természettel ismerkednek, a résztvevők azt is megtanulják, hogyan tudják ellátni magukat és.
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
A természetvédelem.
Talajok konkrét természetvédelme
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
MAGYARORSZÁG NEMZETI PARKJAI
A RÁBA-HANSÁG Fórum (Győr,
Közösen a bántalmazás ellen
A projektek hosszú távú előnye – tartós foglalkoztatás
Varga Péter, közszolgálati CMC
Gasztrokulturális örökség (GCH) ERŐFORRÁS VALORIZÁLÁS tanfolyam
Előadás másolata:

Hagyományos ökológiai tudás és a helyi közösségek szerepe a természetvédelemben Varga Anna, Molnár Zsolt Hagyományos Ökológiai Tudás Kutatócsoport MTA ÖK Ökológiai és Botanikai Intézet

„Mit és hogyan védjünk?” A természetvédelem legfontosabb kérdései és célkitűzései jelentősen megváltoztak a hivatásos természetvédelem kezdete óta az ökológiai kutatások, és még inkább a gyakorlati természetvédelmi problémák hatására. A hatékony természetvédelem élőhelyszinten, illetve táji léptékben történik. A folyamatok megértése során tájtörténeti adatok és a helyiekkel való beszélgetések a természetvédelmi kérdéseket, célkitűzéseket is a „legmegfelelőbb kezelések” és a „tájban élő ember” felé irányították az utóbbi években. Természetvédelemi munkáknak egyre jelentősebb részét képezik a gazdálkodással kapcsolatos tevékenységek. A nemzetközi és hazai kutatások, illetve a természetvédelmi kezelések során is egyre inkább előtérbe kerül a hagyományos ökológiai tudás / népi természetismeret. A készülő IPBES értékelések is kiemelten foglalkoznak a őslakosok és a helyi közösségek hagyományos ökológiai tudásának a szerepével a biodiverzitás és ökoszisztéma szolgáltatások megőrzésében.

Hagyományos ökológiai tudás / Népi természetismeret Egy olyan élővilágra vonatkozó tudásforma, mely „könyvből” nem tanulható meg... Fikret Berkes (Sacred Ecology, 2013) világszerte elismert meghatározása alapján a hagyományos ökológiai tudás szervesen összekapcsolódó négy egységéből áll: Élővilág és ökológiai folyamatok helyi ismerete Gyakorlati tudás a helyi természeti erőforrások használatára vonatkozóan Világkép és értékrend, melynek kiemelt részét képezi a természet tisztelete és alázatos megközelítése A tudás átadása generációról generációra történik; a tanulás többnyire gyakorlat és megtapasztalás során zajlik. Ezzel a természetvédelmi szempontból is igen értékes tudással, szellemi kulturális örökséggel, a nap mint nap a tájban élő és dolgozó emberek ma is rendelkeznek.

Védett természeti értékek, melyek a hagyományos ökológiai tudással működtetett tájhasználatnak köszönhetően maradtak meg. Bizonyítékai a biológiai és kulturális sokféleség (biocultural diversity) megőrzésének egymásra utaltságára. SHUTTERSTOCK F:Nagy Károly

meghatározó a hagyományos ökológiai tudás alkalmazása szempontjából A helyi emberek, közösségek és a természetvédelmi intézmények kapcsolata meghatározó a hagyományos ökológiai tudás alkalmazása szempontjából Sok konfliktust élt és él át a természetvédelem a helyi emberekkel, közösségekkel a természet védelme során (itt és most a tájban élő emberről beszélünk!). A hagyományos ökológiai tudás ezeknek a konfliktusoknak a kezeléséhez és hosszú távú természetvédelmi megőrzési módokhoz tud hozzájárulni. Cél, hogy ne valaki ellenében, hanem valakikkel együtt lehessen megőrizni természeti értékeinket. Számos nemzetközi példa (Community-based Conservation) mellett magyarországi eredmények is mutatják, hogy helyi közösségek és természetvédelmi intézmények együttműködése jelentős mértékben növeli a természetvédelem eredményességét és elfogadottságát is. Fontos új cél lehet a közös tudásalkotás (knowledge co-production).

Javaslatok a természetvédelmi törvény fejlesztésére a hagyományos ökológiai tudás szemszögéből A törvény egyik gyengésége, hogy hiányzik belőle a hagyományos ökológiai tudás és a helyi közösségek természetvédelmi szerepe . Az alábbi paragrafusok esetében látjuk kiemelten fontosnak a hagyományos ökológiai tudásra, a helyi közösségekre és kiemelten a biológiai és kulturális sokféleség összekapcsolódó voltára való utalást: 1;2; 3; 4; 6; 7; 8; 16; 17; 53; 62; 63; 79 Fontos, hogy a meglévő helyi hazai sikerek tapasztalataira építve a leendő törvény motiválja és segítse a helyi közösségek és a természetvédelmi intézmények közötti együttműködődést, a közös tudásalkotást helyi, térségi és országos szinten egyaránt. Például: helyi közösségi kulturális hagyományőrző csoportok motiválása természetvédelmi tevékenységekbe való részvételre. Igazodva IPBES állásfoglalásához és magyarországi eredményekhez alapvetően fontos, hogy megjelenjen a törvényben a természetvédelemhez nélkülözhetetlen biológiai és kulturális sokféleség egységének a szellemisége

Fontos, hogy a meglévő helyi hazai sikerek tapasztalataira építve a leendő törvény motiválja és segítse a helyi közösségek és a természetvédelmi intézmények közötti együttműködődést, a közös tudásalkotást helyi, térségi és országos szinten egyaránt. Igazodva IPBES állásfoglalásához és magyarországi eredményekhez alapvetően fontos, hogy megjelenjen a törvényben a természetvédelemhez nélkülözhetetlen természeti és szellemi kulturális örökség és sokféleség összetartozó egységének a szellemisége varga.anna@okologia.mta.hu