A kerettanterv (5–6. osztály) Magyar nyelv és irodalom

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A nyelvi jel és jelrendszer A szemiotika (jeltudomány) helye a tudományok sorában A nagyobb egységektől a kisebbek felé: –Biológia –Embertan –Viselkedéstan.
Advertisements

Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
Emberformáló folyamatok Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
Pedagógus Hivatás Munkacsoport dr. Liptai Kálmán az MRK alelnöke dr. Gloviczki Zoltán az MRK Pedagógusképzési bizottságának elnöke.
1. Bethlen Gábor Középiskola, Szakképző Iskola és Kollégium Nyírbátor 2 Iskolai közösségek A tanulók összetétele: A tanulói létszám jelenleg:780 fő –Szakközépiskolai.
TÖRTÉNELEM ÉRETTSÉGI A VIZSGA LEÍRÁSA VÁLTOZÁSOK január 1-től.
Szabadtéri rendezvények. A TvMI vonatkozik: OTSZ szerinti szabadtéri rendezvényekre szabadtéri rendezvény: az 1000 főt vagy az 5000 m 2 területet meghaladó,
A tanításra és tanulásra fordított idő nemzetközi és kutatási adatok tükrében Imre Anna Oktatáskutató és fejlesztő Intézet Berekfürdő, Február 4.
ISKOLAKÉSZÜLTSÉG – AZ ADAPTÍV VISELKEDÉS FEJLETTSÉGE dr. Torda Ágnes gyógypedagógus, klinikai gyermek-szakpszichológus Vizsgálóeljárás az iskolába lépéshez.
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
Kutatásalapú tartalmi és módszertani fejlesztések.
Varga Aranka Inkluzív oktatási rendszer. Iskola funkciói – társadalmi elvárások Funkciók: Tudásszerzés és kompetenciafejlesztés folyamatának terepe Formális.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Vetésforgó tervezése és kivitelezése. Vetésforgó Vetésterv növényi sorrend kialakításához őszi búza250 ha őszi árpa50 ha lucerna ebből új telepítés 300.
Oktatói elvárások, oktatói vélemények a hallgatókról Cserné dr. Adermann Gizella egyetemi docens DUE.
A vállalatok marketingtevékenysége és a Magyar Marketing Szövetség megítélése Kutatási eredmények az MMSZ részére (2008. július)
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
TEROTECHNOLÓGIA Az állóeszközök újratermelési folyamata.
A székesfehérvári fiatalok helyzete
A szakiskolák aktuális problémái
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Adottságok tényszerű megfogalmazása 4.6. előadás
Megjegyzések Dinya László vitaindító tanulmányához
A kérdőívek, a kérdőívszerkesztés szabályai
Részekre bontás tilalma
Gyűjtőköri szabályzat
Dr. Kovács László Főtitkár
Mayer József Budapest február 27.
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
376/2014 EU RENDELET BEVEZETÉSÉNEK
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
A MOTIVÁCIÓ SZEREPE ÉS HATÁSKÖRE A KÖZOKTATÁSBAN ÉS A FELSŐOKTATÁSBAN
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
13. A MELLÉRENDELŐ ÖSSZETETT MONDATOK FAJTÁI
1993-as közoktatási törvény
Hipotézisvizsgálat.
A földrajzi kísérletek szervezése és végrehajtása
KOSSUTH LAJOS KÖZOKTATÁSI INTÉZMÉNY OROSHÁZA
10. A MAGÁNHANGZÓK ÉS MÁSSALHANGZÓK RENDSZERE, A HANGTÖRVÉNYEK ÉS HELYESÍRÁSUK.
SZÁMVITEL.
A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Konferenciája
Projektmunka Földrajzolok
Veszprémi Érseki Hittudományi Főiskola
Diplomás kompetenciák elégedettség a munkával
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Sajben - Kenyeres Márta munkaközösség-vezető
Compliance és Corporate Governance
INFOÉRA Zsakó László Informatikai tanárszak problémái ELTE Informatikai Kar Juhász István-Zsakó László: Informatikai.
DARUS.
Környezeti Kontrolling
Új pályainformációs eszközök - filmek
A csoportok tanulása, mint a szervezeti tanulás alapja
3. előadás.
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Tájékoztatás a évi Országos Statisztikai Adatfelvételi Program (OSAP) teljesüléséről az Országos Statisztikai Tanács és a Nemzeti Statisztikai Koordinációs.
Magyar Könyvvizsgálói Kamara XVIII. Országos Konferenciája II
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
Belügyi Rendészeti Ismeretek
3. előadás.
Áramlástan mérés beszámoló előadás
Gadamer ( ) filozófiai hermeneutikája
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
Algoritmusok.
Szófajtan, alaktan ea. Ludányi Zsófia tavasz
Előadás másolata:

A kerettanterv (5–6. osztály) Magyar nyelv és irodalom A nyelvtantanítás módszertana Ludányi Zsófia

Kerettanterv az általános iskola 5–8. évfolyamára kerettanterv.ofi.hu Magyar nyelv, 5–6. osztály (VMT) „A” változat

Tematikai egység/ Fejlesztési cél: A szavak szerkezete és jelentése (18 óra) Előzetes tudás: A szavak szerkezeti elemzése egyszerűbb esetekben: szótő, toldalékok, összetett szavak tagjai. Az azonos alakú, többjelentésű és a rokon értelmű szavak megfelelő alkalmazása a beszélt és írott szövegalkotásban; közmondások, szólások jelentésének értelmezése, eredeti funkciójuk ismerete.

A tematikai egység nevelési-fejlesztési céljai A szavak szerkezetének megfigyeltetése, a főbb szóelemek funkcióinak tapasztalati úton történő fölfedeztetése. A magyar nyelv szinonimagazdagságának, a szójelentések rétegzettségének, sokszínű kifejezőképességének fölfedeztetése. Szókincsbővítés, annak megtapasztaltatása, hogy ugyanazt a tartalmat többféle szerkezettel, más-más szavakkal is ki lehet fejezni. Néhány, mindennapi metafora jelentésszerkezetének játékos feladatokon keresztül történő megfigyeltetése. A magyar és valamely tanult, ismert idegen nyelv szerkezete közötti hasonlóságok és különbözőségek fölfedeztetése.

Ismeretek/fejlesztési követelmények A szavak szerkezete: szó, szótő, toldalékok: képző, jel, rag. Az ige és főnév szemantikája. Hangalak és jelentés kapcsolata a szavakban. A szavak jelentése és hangalakja közötti összefüggés megfigyelése. Az állandósult szókapcsolatok, szólások, közmondások jelentésének, szerkezetének, használati körének megfigyelése. A leggyakoribb mindennapi metaforák jelentésszerkezetének megfigyelése a beszélt és írott szövegekben játékos gyakorlatokkal. Egynyelvű szótárak használata, könyvtári kutatás, szójelentések csoportos és önálló feltárása.

Kulcsfogalmak Szótő, toldalék, képző, jel, rag; egyjelentésű szó, többjelentésű szó, rokon- és ellentétes jelentés; hangutánzó szó, hangulatfestő szó, állandósult szókapcsolat, közmondás, szólás; beszélt nyelvi metafora.

Tematikai egység/ Fejlesztési cél: A nyelv szerkezete (30 óra) A hangok, képzésük, kiejtésük, kapcsolódásuk. A tanult szófajok felismerése és megnevezése szójelentés alapján toldalékos formában, mondatban és szövegben, megfelelő használatuk írott és beszélt szövegben.

A tematikai egység nevelési-fejlesztési céljai Nyelvi tudatosság figyelemfejlesztéssel: a magyar nyelv szerkezetének megfigyeltetése; a hangok, a szóelemek és a szavak szintjének részletesebb vizsgálata. A magyar nyelv sajátosságának tudatosítása. (pl. hangrend és illeszkedés, agglutináló nyelvtípus.) A kiejtés és az írás összefüggése szabályszerűségeinek megismertetése. Elemző képesség fejlesztése: a szófaji csoportok jellemző alaktani viselkedésének megfigyeltetése.

Ismeretek/fejlesztési követelmények A magyar hangrendszer jellemezőinek tapasztalati úton történő megismerése. A hangok, a szóelemek és a szavak szintjének részletesebb vizsgálata. A beszédhangok hasonlóságainak és különbségeinek felfedezése, a képzési módok megfigyelése. A magyar hangok rendszere és főbb képzési jellemzőik: magánhangzók, mássalhangzók; magánhangzók: magas, mély; rövid, hosszú; mássalhangzók: zöngés, zöngétlen.

Ismeretek/fejlesztési követelmények Néhány, a magyar nyelvre jellemző hangkapcsolódási szabályszerűség: megfigyelésük kiejtésben, a beszédben és az írásban. A hangok kapcsolódási szabályszerűségei: hangrend, illeszkedés, teljes és részleges hasonulás, kiesés, összeolvadás, rövidülés. A saját nyelvváltozatból ismert hangok eltérései a sztenderd változattól. A szavak egy lehetséges osztályának, a szófajok legjellemzőbb csoportjainak áttekintése, szövegbeli és kommunikációs szerepük megfigyelése, alkalmazásuk a kommunikációban. A szófaji csoportok jellemző alaktani viselkedésének megfigyelése, főbb jellemzőinek megnevezése.

Ismeretek/fejlesztési követelmények Az alapszófajok típusai, szerkezetük, szerepük a szövegalkotásban. Az ige szerkezete, az igekötők szerepe az ige folyamatosságának, az irányultságának kifejezésében; az ige aspektualitása. A főnevek kategóriái, a tulajdonnevek néhány tipikus fajtája, szerkezete. A névmások szövegszervező szerepének megfigyelése, alkalmazása a szövegalkotásban. A tanult alapszófajok leggyakoribb képzőinek megismerése, szóalkotási gyakorlatok. A magyar nyelv szerkezetének összehasonlítása a tanult idegen nyelv hangtani, szótani szerkezetével.

Kulcsfogalmak Magánhangzó, mássalhangzó; hangrend, illeszkedés, teljes hasonulás, részleges hasonulás, kiesés, összeolvadás, rövidülés; alapszófaj (ige, főnév, melléknév, számnév, határozószó, névmás, igenév).

A nyelvtantanítás módszertani elvei

A tananyag tartalmának elvi kérdései A tudományosság elve 2. Az oktatás rendszerességének és érthetőségének elve

A tananyag tartalmának elvi kérdései A tudományosság elve A tananyagnak összhangban kell lennie a tudományos megállapításával → nem taníthatunk olyan dolgokat, amelyek tudományos szempontból nem igazak Példák a tudományosság elvének megsértésére:

Tudományosság elvének megsértése A nyelvtani terminusok szó szerinti magyarázata → helytelen! Például a magánhangzó azért magánhangzó, mert csak egy másik hanggal hangzik Ez így nem igaz, mert a msh.-t is lehet önmagában hangoztatni, sőt csak önmagában szabad hangoztatni az összeolvasás során Másképp, a hangképzés eltéréseivel kell megmagyaráznunk a mgh., msh. fogalmát

Tudományosság elvének megsértése Másik példa: a névszó terminus szó szerinti értelmezése „Mindaz névszó, aminek a nevében a név tag szerepel” → nem igaz E szerint névszó pl. a névelő és a névutó is → ezek nem névszók, hanem viszonyszók A névszók közé a főnév, melléknév (számnév), névmás tartozik

Tudományosság elvének megsértése 3. példa: „A tárgy és a határozó az állítmány bővítménye, a jelző pedig az alanyé.” De: nem a mondatrészi szerepnek (pl. alany, állítmány) van bővítménye, hanem a szófajnak!!! Tehát az igének és az igenévnek a tipikus bővítménye a tárgy és a határozó, a főnévé pedig tipikusan a jelző.

A tudományosság elve: egyszerűsítés Iskolai tanítás (főleg alsó tagozat) → a tananyag alárendelése a gyakorlati célnak → nem lehet teljességre törekedni A tananyagot egyszerűsíteni kell → minél alacsonyabb iskolafokon, annál jobban Nehéz úgy egyszerűsíteni, hogy ne sértsük meg a tudományosság elvét

A tudományosság elve: egyszerűsítés Példa: a szófaj fogalmát a következőképpen határozzuk meg: a szavakat közös tulajdonságaik alapján szófaji csoportokba rendezhetjük: Jelentés Nyelvtani viselkedés: mondatrészszerep, toldalékolhatóság, bővíthetőség Az igét nem határozhatjuk meg csak a jelentés alapján (cselekvést, történést, állapotot [pl. létezést] kifejező szó) Vannak pl. ilyen jelentésű főnevek is: látás, futás Ki kell bővíteni a definíciót: a mondatban mindig állítmány, igei jeleket (pl. módjel, időjel) és személyragokat vesz fel, tárggyal és határozóval bővíthető (ill. a Magyar grammatika szerint az alany is bővítmény) Ebből alsó tagozaton a grammatikai ismérveket el kell hagynunk → a gyerekeknek még ismeretlenek ezek a fogalmak → csak jelentéstani alapon tanítjuk a szófajok Ezzel az igazat mondjuk, ugyan nem a teljes igazságot, de az egyszerűsítés nem sérti a tudomány megállapításait

A tudományosság elve: egyszerűsítés Hasonlóképpen: a főnév tanítása A tudományos definícióból csak a jelentéstani részt hagyjuk meg, ezt tanítjuk: „A főnév élőlények, élettelen tárgyak, gondolati dolgok neve.” A gyerekek környezetismeretből tökéletesen tudják, mi az élőlény és mi az élettelen tárgy, s még a gondolati fogalmakat is ismerik (pl. mesékből: szépség, bátorság!) Nem jó: túlságos leegyszerűsítés, pl. „valakinek v. valaminek a neve” → a gyerek számára a határozatlan névmás (valami) tartalmatlan, absztrakt Nem szerencsés a főnevet (és általában a szófajokat) kérdőszavak alapján tanítani, pl. a melléknév a „milyen?” kérdésre válaszol → ez nem jó, a kérdőszavak a mondatrészek (alany, állítmány stb.) tanítására vannak „lefoglalva” Felső tagozat, középiskola: itt is van egyszerűsítés, de már teljesebb meghatározásokat adunk

Tudományos szint és egyszerűsítés Tudnunk kell az iskola különböző fokozatain tanított anyagot tudományos szinten is!!! Ismernünk kell az egyszerűsítés mikéntjét és határait Az isk. tanításban – főleg alsóban – nem kell a tudomány rendszerét követnünk Nem tanítjuk pl. az összes szófajt, az összes mondatrészt Alsóban pl. a szófajok közül nem tanítjuk a névszó és a viszonyszó fogalmát; nem tartjuk be a sorrendet: pl. az igéket együtt tanítjuk az igekötőkkel (holott az ige alapszófaj, míg az igekötő viszonyszó) A jelentéstan sem külön tudományterület, hanem beépítjük az olvasmánytárgyalásba (poliszémia, szinonimák, antonimák stb.)

A tananyag tartalmának elvi kérdései 2. Az oktatás rendszerességének és érthetőségének elve A nyelvtantanítás rendszeressége a tananyag felépítésének logikai rendjét jelenti Ez nem jelenti a tudomány logikájának szigorú követését, l. a tudományosság elvénél De: a tananyag egymásra épülő, logikus elrendezése fontos

Az oktatás rendszerességének és érthetőségének elve „Alulról fölfelé” ↔ „Felülről lefelé”? Hangtan, szótan, mondattan ↔ Mondattan, szótan, hangtan? Módszertani meggondolásból az alsó-felső tagozaton a tudományos felépítésen változtathatunk

Érthetőség elve A tanított ismeretek tartalmát és terjedelmét a tanulók életkori sajátosságaihoz kell igazítanunk A tanítandó anyagot tartalmazzák a tankönyvek (melyek a tantervhez igazodnak) Hiba: a tanító maximalizmusa

Érthetőség elve Szabálytanítás és analógia Bizonyos jelenségek analógiás alapon, mintakövetéssel taníthatók A szabályt csak később magyarázzuk el, amikor a gyerek már érettebb gondolkodású Analógiás alapon pl. víz ~ vizek típusú főnevek helyesírása a nyár ~ nyarak típusú főnevek analógiájára ír rajzol számol játszik írt olvasott hallott felelt

A tananyag feldolgozásának elvi kérdései 1. A tanulói aktivitás elve 2. Tanulói munka: figyelemmel végzett munka 3. Teljesítményképes tudás 4. Rész-egész viszony és a alá-fölé rendeltségi viszony

A tanulói aktivitás elve Rá kell vezetni az ismeretekre a tanulókat, fel kell velük fedeztetni a dolgokat Minden jó tanítás heurisztikus (felfedeztető) Alsóbb iskolafokozatokon: csakis induktív menetű tanítás Szemléltetés, majd a felsorakoztatott adatokból a következtetések levonása, majd a szabály megállapítása, majd gyakorlás Deduktív menetű tanítás: előbb szabály, majd példák, majd gyakorlás Középiskolában, felsőoktatásban Alsó-felső tagozaton a gyakorlás és a rendszerezés-összefoglalás lehet deduktív, de még ekkor is bevezetésként szemléltető anyaggal érdemes a tevékenységet kezdeni

Figyelemmel végzett munka A nyelvtan különösen koncentrált figyelmet kíván → mivel kétszeresen absztrakt tárgy A legtöbb tárgy tényeit konkrét dolgok alkotják A nyelvtan anyaga, a nyelv maga is absztrakció → a grammatika is ezen alapuló absztrakt rendszer Fontos a szemléletesség → az elvont dolgokat konkrét dolgokhoz kell kötnünk Fontos az érdekesség → játékok alkalmazása: Helyesírási totó Betűcsipke Szópóker stb.

Teljesítményképes tudás Az elméleti ismereteket össze kell kapcsolnunk a gyakorlattal Egyszerű, világos, érthető magyarázat Világos, könnyen tanulható definíció Folyamatos, következetes ismétlés nélkül semmit nem ér a munkánk!!!

Rész-egész viszony és a alá-fölé rendeltségi viszony A mondatok szavakra, a szavak szótagokra, hangokra bontásában; a szóalak tőre és toldalékra bontásában érvényesül → részekre bontás Alá-fölé rendeltségi viszony: A mondatrészek szerinti mondatelemzésben nyilvánul, másrészt a szófajok, toldalékok stb. kategorizálásában → felosztás v. osztályozás E műveleteket nemcsak a nyelvtanban, hanem a mindennapi beszélgetésben, a környezetismeret tanításában is végezzük Pl. járművek, bútorok, gyümölcsök osztályozása → fogalmi körök felbontása E beszélgetések jól megtámogatják a nyelvtan tanítását