AZ ÓVODÁS GYERMEK ÉS AZ ERKÖLCS Az erkölcsös viselkedés megalapozása az óvodáskorban III. Szerepi Imréné KPSZTI Vallásos és erkölcsi neveléssel foglalkozó munkacsoport 2014. február 13.
Eddigiek összefoglalása A jogszabályi háttér biztosított Szentírás (Mt 7,12) II. Vatikáni zsinat tanítása (Nyilatkozat a keresztény nevelésről) Nkt 3.§ (6) Az Óvodai nevelés országos alapprogramja: Az óvodai nevelés általános feladatai (…érzelmi, erkölcsi és közösségi nevelés) A feltételek megléte az intézmény feladata Pedagógus személyisége Óvodai közösségi légkör alakítása (felnőtt közösség) Családokkal való kapcsolat alakítása Szerepi Imréné KPSZTI Vallásos és erkölcsi neveléssel foglalkozó munkacsoport 2014. február 13.
Eddigiek összefoglalása Önmegvalósítás szükséglete Esztétikai szükségletek Kognitív szükségletek: (Megismerésre vonatkozó, gondolkodáson alapuló) Elismerés szükséglete: önbecsülés, mások általi elismerés, hírnév, becsvágy Szeretet, valahova tartozás szükséglete: gyengédség, viszonzott szeretetkapcsolat Biztonsági szükségletek Fiziológiai szükségletek Abraham Maslow szükséglethierarchiája Szerepi Imréné KPSZTI Vallásos és erkölcsi neveléssel foglalkozó munkacsoport 2014. február 13.
Szeretet, valahova tartozás szükséglete Az öt szeretetnyelv: Elismerő szavak Minőségi idő Ajándékozás Szívességek Testi érintés (Gary Chapman) Ezek közül mindenkinek van egy elsődleges szeretetnyelve, amely mélyebben hat rá az összes többinél. Szerepi Imréné KPSZTI Vallásos és erkölcsi neveléssel foglalkozó munkacsoport 2014. február 13.
A közösség szükségessége (Valahova tartozás szükséglete) Közösség nélkül nincs erkölcsös viselkedés A Közösség: Viszonyítási alap, igazodási pont Kortárshatás, közösség és egyén kapcsolata Természetes alapok alakulásának színtere Segítőkészség, elfogadás, türelem … Önismeret fejlődése A másik megismerésének segítése Elfogadás, megbecsülés, értékek cseréje… Szerepi Imréné KPSZTI Vallásos és erkölcsi neveléssel foglalkozó munkacsoport 2014. február 13.
A játék szerepe az erkölcsös viselkedés alapozásában A játékeszköz megosztása, egymás melletti játék Együttjátszás Ismerkedés a másik elképzeléseivel Alá/fölérendeltség, együttműködés megélése, elfogadása, kipróbálása Szabályalkotás, szabályok betartása (felelősség, sikerélmény, kudarc … megélése, elfogadása) Szerepi Imréné KPSZTI Vallásos és erkölcsi neveléssel foglalkozó munkacsoport 2014. február 13.
A mese szerepe az erkölcsös viselkedés alapozásában Eszköz, hogy a kisgyermek számára érthetővé, elkülöníthetővé váljék a jó és a rossz egymástól Hordozza az örökségbe hagyott értékeket Példát mutat a helyes viselkedésre Tanít az emberi kapcsolatok fontosságára A mindennapos mesélés kiemelkedő fontosságú! Szerepi Imréné KPSZTI Vallásos és erkölcsi neveléssel foglalkozó munkacsoport 2014. február 13.
A motiváció szerepe az erkölcsös viselkedés alapozásában Természetes motiváció: dicséret, pozitív értékelés, példa, megbocsátás, közös öröm … Természet fölötti motiváció: A mennyei Atya szeretete, Emberek, mint példaképek és szentek, mint példaképek gyermekek elé helyezése Szerepi Imréné KPSZTI Vallásos és erkölcsi neveléssel foglalkozó munkacsoport 2014. február 13.
„A kegyelem a természetre épít.” Feladatunk olyan erkölcsös viselkedés megalapozása, amelyre építhet az Úr! Köszönöm a figyelmet! Szerepi Imréné KPSZTI Vallásos és erkölcsi neveléssel foglalkozó munkacsoport 2014. február 13.