Előadás és szeminárium 1. Bevezetés

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Speciális kollégium bevezetés. A félév aláírásának feltétele(i): A szabályzatnak megfelelő óralátogatás. Az elmaradt gyakorlatok pótlása. A források és.
Advertisements

Speciális kollégium bevezetés. A félév aláírásának feltétele(i): A szabályzatnak megfelelő óralátogatás. Az elmaradt gyakorlatok pótlása. A források és.
Biológiai embertan Előadás és szeminárium 1. Bevezetés.
A MATARKA és az egyedi azonosítók, különös tekintettel a szerzőkre Burmeister Erzsébet, Miskolci Egyetem, Könyvtár, Levéltár Múzeum Networkshop konferencia,
A levéltár Országos Tudományos és Felsőoktatási Szakmai Központ tevékenységei.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
TÖRTÉNELEM ÉRETTSÉGI A VIZSGA LEÍRÁSA VÁLTOZÁSOK január 1-től.
Útmutató az adatbázis használatához. − 1957 – ODK - Orvostudományi Dokumentációs Központ − 1960-tól: OOKDK - Országos Orvostudományi Könyvtár és Dokumentációs.
Dr. Albert József osztályvezető Földművelésügyi Minisztérium Hungarikumok Gyűjteménye Hungarikumok falusi környezetben Rábatöttös április.
Erkölcsteológia - I. Jegyzet: Dr. Veres András: Erkölcsteológia megtalálható.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
CÉLCÉLCSOPORT  Egészségügyi szakmai tájékoztatás és betegtájékoztatás, az egészséges életvitelhez szükséges információk szolgáltatása, publikálása, áttekint-
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési rendszer A képzett szakemberekért Információgyűjtés.
„Internetes kommunikáció” pótkurzus Készítette: Tóth Tímea Szak: Tantárgykódja: Tanár neve:
Magyarország gyógyfürd ő i és gazdasági vonzata. Magyarország különösen gazdag gyógyvizekben, termál- és gyógyvíz készletei alapján Európa országai közül.
Jó gyakorlatok a tanórán kívüli tevékenységekhez kapcsolódóan Kasza Georgina témavezető.
KÉPZŐ- ÉS IPARMŰVÉSZET ISMERETEK ÁGAZATI SZAKMAI ÉRETTSÉGI VIZSGA (középszintű) május-június.
Gazdasági informatika - bevezető
II. Demográfia A népesség összetételének vizsgálata
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
NÉPEGÉSZSÉGÜGY MEGELŐZÉS, FEJLESZTÉS JÖVŐKÉP a Köz- egészségügye
Munkaközösségek támogatása, bemutatófoglalkozások szervezése
Közösségi művelődés tanára Osztatlan mesterképzés
1Transzplantációs Alapítvány
Gyűjtőköri szabályzat
A sport és testnevelés legfontosabb kézikönyvei, nyomtatott tájékoztató kiadványai Doktori Iskola Salamin Krisztina
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből
A felvilágosodás - a polgárosodás eszmeisége
ESETTANULMÁNY Készítette: Fenyvesi Petra
Az ember származása, születése
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Nagy Károly.
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
Ács Szabina Kommunikáció és Médiatudomány
Kórházi könyvtárak lehetőségei a tudáspiacon
A MOTIVÁCIÓ SZEREPE ÉS HATÁSKÖRE A KÖZOKTATÁSBAN ÉS A FELSŐOKTATÁSBAN
A gyermekszegénység alakulása – 2007 kutatási eredmények ORSZÁGOS KONFERENCIA A GYERMEKSZEGÉNYSÉGRŐL Miniszterelnöki Hivatal – Miskolc Város Önkormányzata.
Főnix – me Megújuló Egyetem Felsőoktatási intézményi fejlesztések a felsőfokú oktatás minőségének és hozzáférhetőségének együttes javítása érdekében.
A házasság arcai Mihalec Gábor Adventista Családi Szolgálatok.
A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Konferenciája
Projektmunka Földrajzolok
Az információs társadalom joga
MTT MA Mérnöktanár mesterszak
„Általunk lesz jobb!” EURÓPAI IFJÚSÁGI HÉT 2008.
Egyetemes államtörténet I.
Válaszok a globális oktatáspolitikára
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
DARUS.
Új pályainformációs eszközök - filmek
Szabványok, normák, ami az ÉMI minősítési rendszerei mögött van
Vasas Lívia, PhD 2018 A Semmelweis Egyetem Központi Könyvtára: rövid történet, honlap (Mozilla Firefox.
MÉZEK KÉMIÁJA PÁLYÁZAT
Szakképzési Önértékelési Modell II. Fejlesztési szint EREDMÉNYEK 4. 8
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
A kutatási projekt címe Név Oktató neve Tanulmányi intézmény neve
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
Évfolyamfelelős: Kolozsi Ádám tanársegéd
Föderalizmus és decentralizáció kutatás svájci–magyar együttműködésben
Célegyenesben vagy a rajtvonalnál?
Szakmai gyakorlat tájékoztató
Gadamer ( ) filozófiai hermeneutikája
Tájékoztató KGNB_NETM004.
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Zágorhidi Czigány Balázs: Könyvtár? Levéltár? Múzeum? Látogatóközpont?
Miért veszélyes a gyógyszerhamisítás?
Vasas Lívia, PhD 2019 A Semmelweis Egyetem Központi Könyvtára: rövid történet, honlap (Mozilla Firefox.
A harmadik Magyar Köztársaság első évtizede
Előadás másolata:

Előadás és szeminárium 1. Bevezetés Biológiai embertan Előadás és szeminárium 1. Bevezetés

Oktatási cél: A tárgy a szak szempontjából mutatja be az élettudományok biológia részének fő témaköreit. I. A felvilágosodás előtti élettudomány emberképei: az antik görög, római, a középkori és a reneszánsz tudás emberfogalma. Az antik természetfilozófia és a keresztény teológia emberképe. II. A biológia, az állattan, az embertan emberről alkotott ismeretei. A romantika, a materializmus, a pozitivizmus és a neopozitivizmus, a holisztikus világkép emberképe. III. 1. Az emberi test. 2. A test szerveződési szintjei. 3. Evolúció .

Ismeretkörök : Bevezetés. Korai mediterrán civilizációk. Az antropológiai történeti alapzatai. Antikvitás. Irodalom: Kerényi Károly. Az isteni orvos. Európa. Bp. 1999. 7 – 28l Források Hippokratész: Orvosi eskü. C. Plinius Secundus: A természet históriája. A növényekről. Az antropológiai történeti alapzatai. Keresztény középkor.. Források: Hildegard von Bingen: Okok és gyógymódok Albertus Magnus: Az állatokról. Balassi Kiadó, Budapest, 1996. Az antropológiai történeti alapzatai. A reneszánsz. Forrás: Agrippa: Szatíra az orvosokról. Erasmus: Az orvostudomány dicsérete. Kalligram. Pozsony, 2002. Erasmus: Az orvostudomány dicsérete. Agrippa: Szatíra az orvosokról. Kalligram, Pozsony, 2002. Az antropológiai történeti alapzatai. Az iszlám Források: ibn Tufajl: A természetes ember Az antropológia történeti alakzatai. A felvilágosodás. Források. Paulus Zacchias: A házastársi kötelességről. Európa. Bp. Descartes Az antropológia történeti alakzatai. A 19-20. század. Összegzés I. 8. Történeti antropológia irodalom: Stroch, Volker – Welsch, Ulrich: Evolúció. (Az ember evolúciója c. fejezet) Springer, Budapest, 1995. 9. Történeti antropológia Irodalom: Wells, S.: Az embr útja. Akkord Kiadó. Bp. 2003. 13 – 94. 10. Történeti antropológia 11. Történeti antropológia. Az emberi test. 12. Történeti antropológia legújabb eredményei. 13 Antropológia, kulturális antropológia 14. A kurzus összefoglalása 15. Értékelés

A félév aláírásának feltétele(i): A szabályzatnak megfelelő óralátogatás. Az elmaradt gyakorlatok pótlása. A források és az irodalom ellenőrzött ismerete. Minimumkövetelmények elsajátítása. 2 sikeresen teljesített zárthelyi dolgozat.

Vizsgára bocsátás feltétele(i): Egy forráselemzésen alapuló annotáció (4.000 n) – leadás az 1. zh-ig valamint esszé (minimum 20.000 n + locusgyűjtemény). Leadás: a vizsgaidőszak előtti 3. héten. A Kutatásmódszertan és tudományos írás c. kurzuson elsajátított ismeretek ellenőrzése.

Irodalom Bereczkei Tamás: A belénk íródott múlt. Dialóg Campus, Pécs, 1998. Schultheisz Emil: Az orvoslás kultúrtörténetéből. Magyar Tudománytörténeti Intézet, Budapest, 1997. Stroch, Volker – Welsch, Ulrich: Evolúció. (Az ember evolúciója c. fejezet) Springer, Budapest, 1995. Wilson, Edward O.: Minden egybecseng. Az evolúciós gondolat. Typotex Kiadó, Budapest, 2003 Junker, Thomas: A biológia története. Corvina, Budapest. 2007

A félév aláírásának feltétele(i): A szabályzatnak megfelelő óralátogatás. Az elmaradt gyakorlatok pótlása. A források és az irodalom ellenőrzött ismerete. Minimumkövetelmények elsajátítása. 2 sikeresen teljesített zárthelyi dolgozat. Vizsgára bocsátás feltétele(i): Egy forráselemzésen alapuló esszé (minimum 20.000 n + locusgyűjtemény). Leadás: a vizsgaidőszak előtti 3. héten. A Kutatásmódszertan és tudományos írás c. kurzuson elsajátított ismeretek ellenőrzése.

Az esszé (20.000 n + jegyzet, irodalom) Tárgy: Egy antik vagy keresztény középkori mű (minimum 15 ív) emberről alkotott képe (forráselemzés) A mű kiválasztása. (szept. 1 hete) 2. Locusgyűjtés. A műből azon fragmentumok összegyűjtése, amelyek hozzájárulnak a kérdés megválaszolásához. (okt. 15. leadás) 3. Személyes konzultáció (fogadó órán) 4. Esszé elkészítése. (bibliográfia, jegyzet)

A lábjegyzet leírása A reneszánsz művészet történetének olvasókönyve. XV. század. Szerk. Hajnóczi Gábor Budapest, 2004, Balassi. = Hajnóczi Gábor szerk. 2004, xx. A reneszánsz szimbolizmus . Ikonográfia ; Emblematika ; Shakespeare. Szerk. Fabiny Tibor, Pál József, Szőnyi György Endre. Szeged, 1998, JATEPress /Ikonológia és műértelmezés, 2.) = Fabinyi Tibor - Pál József - Szőnyi György Endre 1998, xx. A táguló világ magyarországi hírmondói : 15-17. század. Vál. Waczulik Margit. Budapest, 1984, Gondolat /Nemzeti könyvtár/ = Waczulik Margit 1984, xx. Abafi Lajos: A szabadkőművesség története Magyarországon. Budapest, 1993, Akadémiai. = Abafi Lajos 1993, xx.

A használt irodalom leírása A reneszánsz művészet történetének olvasókönyve. XV. század. Szerk. Hajnóczi Gábor Budapest, 2004, Balassi. A reneszánsz szimbolizmus . Ikonográfia ; Emblematika ; Shakespeare. Szerk. Fabiny Tibor, Pál József, Szőnyi György Endre. Szeged, 1998, JATEPress /Ikonológia és műértelmezés, 2.) A táguló világ magyarországi hírmondói : 15-17. század. Vál. Waczulik Margit. Budapest, 1984, Gondolat /Nemzeti könyvtár/ Aarne, Antti -Thompson, Stith: The Types of the Folk-Tale. Helsinki, 1961, Suomalainen Tiedeakatemia. /Folklore Fellows Communications, 184./. Abafi Lajos: A szabadkőművesség története Magyarországon. Budapest, 1993, Akadémiai.

Javasolt szempontok Arisztotelész világképe struktúrájához történő viszonyítás. (A lokusok hierarchia szerinti elrendezése) A felvilágosodás tudományképének alakulatai. A nemzetállami törekvések következtében kialakuló elképzelések.

Következő előadásra/szemináriumra Elemzendő mű kiválasztása Források elolvasása Hippokratész: Orvosi eskü és az Emberi természet C. Plinius Secundus: A természet históriája. Az égitestekről

Csimpánz és ember. Kéz és fül

Beavatási vagy sámánisztikus szertartás kéznyomai. Kelet-Borneó. Kb. i Beavatási vagy sámánisztikus szertartás kéznyomai. Kelet-Borneó. Kb. i. e. 10.000 veddo-ausztralid őslakók, prehisztorikum

57 tenyérnyom

méhek

Egy algériai barlangfestmény (Taszil), i. e. 6-1. évezred

Irodalom: Fage, Luc-Henri (2005) Múltról mesélő kezek. National Geographic. Magyarország. 3. évf. 2005. 8. 96- 107. Simon, Claus Peter (2006) Apró különbség. Geo. 2. évf. 2006. 1. 51 – 61.

http://nti.btk.pte.hu/geczi/index3 Fotó adatbázis Tisztelt felhasználó!   Reméljük, elégedett lesz oldalunk működésével. Ha netán problémája lenne valamivel, jelezze a dogit@btk.pte.hu -email címre, vagy jelentse személyesen a Neveléstudományi Intézetben a B/128-as szobában minden kedden és csütörtökön 16-tól 17 óráig. (Vagy ha ott nem vagyok, akkor valahol a titkárságon leszek!) Dógi Tamás webmester Kereshetnek MSN-en is, a dogit@chello.hu címen.    Fotó adatbázis menü Belépés Regisztráció Elfelejtett jelszó