Fogalomépítés a valószínűségszámításban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TAMOP B-11/ „A fiatalok családi életre nevelését, a kismamák munkaerő piaci elhelyezését segítő, innovatív családbarát szolgáltatások.
Advertisements

A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
TÖRTÉNELEM ÉRETTSÉGI A VIZSGA LEÍRÁSA VÁLTOZÁSOK január 1-től.
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
Nyitó szakértői találkozó. "C" komponens-informatika Készítette: Farkas László január.28.
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
A VÉDŐNŐK SZEREPE AZ EMLŐRÁK KORAI FELISMERÉSÉBEN Puskás Gabriella AZ EMLŐRÁK GYÓGYÍTÁSÁÉRT ALAPÍTVÁNY BUDAPEST.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Oktatói elvárások, oktatói vélemények a hallgatókról Cserné dr. Adermann Gizella egyetemi docens DUE.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS Jogok és kötelességek a családban.
Projekt módszer óvodai alkalmazásának egy lehetséges változata Encsen „Jó gyakorlat” bemutatása Sárospatak, Léportné Temesvári Ildikó és Zsiros.
A gyermekek helyzete és az esélynövelés lehetőségei a mai Magyarországon Előadás a „Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián, 2008.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
A év értékelése és a év újdonságai
Póker.
Gazdasági informatika - bevezető
Sallai Ilona - ÉFOÉSZ Szeged,
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Számítógépes szimuláció
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Az „első lépés” TÁMOP
Valószínűségi kísérletek
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
A közigazgatással foglalkozó tudományok
videós team Team vezetője: Tariné Péter Judit Tagok:
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
Kockázat és megbízhatóság
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
Laboratóriumi méréstechnikai gyakorlat 3/15. M osztály részére 2016.
KRE-AKTÍV motivációs projekt
CSOPORT - A minőségellenőrök egy megfelelő csoportja
Kovács Gergely Péter Egyszerű lekérdezések
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
Hipotézisvizsgálat.
A földrajzi kísérletek szervezése és végrehajtása
Statisztika 10 évf. 3 osztály 82 tanuló 9 évf. 4+1 osztály 118 tanuló Minden osztályt külön pedagógus javított 8 fő - részben of, ha vállalta.
A bemeneti kompetenciamérések és a visszajelzéseken alapuló fejlesztő munka bemutatása a Farkas Gyula Közoktatási Intézmény Dr. Illyés Sándor intézményegységében.
Kijelentéslogikai igazság (tautológia):
A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Konferenciája
dr. Jeney László egyetemi adjunktus Európa regionális földrajza
Kvantitatív módszerek
Grosz imre f. doc. Kombinációs hálózatok /43 kép
Készítette: Boros Bence
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Kalickás forgórészű aszinkronmotor csillag-delta indítása
Munkanélküliség.
INFOÉRA Zsakó László Informatikai tanárszak problémái ELTE Informatikai Kar Juhász István-Zsakó László: Informatikai.
Új pályainformációs eszközök - filmek
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
A csoportok tanulása, mint a szervezeti tanulás alapja
Statisztika Érettségi feladatok
Szerzője Konzulens neve
Összeállította: J. Balázs Katalin
Klasszikus genetika.
Tehetségelméletek elméleti alapok a tehetséggondozáshoz.
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
9-10.-es bemeneti mérések és a fejlesztő munkánk
Matematika II. 5. előadás Geodézia szakmérnöki szak 2015/2016. tanév
Műveletek, függvények és tulajdonságaik Mátrix struktúrák:
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
Bemeneti kompetenciamérés 2007/2008 tanév
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
A geometriai transzformációk
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
Algoritmusok.
a Kölcsey Ferenc Református Gyakorló Általános Iskola
AZ ORSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉSEK MEGSZERVEZÉSE A TANODÁBAN
A tehetséggondozás kihívásai
Üzlezi információelemző specializió
Előadás másolata:

Fogalomépítés a valószínűségszámításban Concept Building in Probability Theory Wintsche Gergely Matematikatanítási és Módszertani Központ ELTE

Miről lesz szó? Egy fogalom megértése, és annak megfelelő használata fontos a tanítás során. Áttekintjük, hogy különböző tanulói csoportok esetén milyen hasonlóságok és különbségek merültek fel ugyanannak a feladatnak a megoldása során.

Példák szóhasználatra Problémamegoldó képesség Differenciál 200 vegyes …

A lehetetlen szó használata Lehetetlen, hogy már megint nem pakolt össze a fiam a szobájában. Lehetetlen, hogy senkinek sem jött ki a helyes eredmény. Lehetetlen, hogy mind a négy ászt a kezébe osszák. Lehetetlen, hogy a szabályos dobókockán hetes jöjjön ki.

Lehetetlen a hallgatók szerint „Ez már annyira kicsi valószínűségű, hogy lehetetlen.” Tapasztalat és absztrakció Hol a határ?

Lehetetlen médiában „Lehetetlen esemény az olyan esemény, amelyik biztosan nem következik be a kísérlet elvégzésekor.” (Sulinet) „A lehetetlen esemény sohasem következik be, valószínűsége 0.” (12. tk.) „Egy esemény lehetetlen esemény, ha semmilyen kimenetel esetén nem következik be.” (Wikipedia)

Alkalmazás

Alkalmazás

NAT „A matematikai kompetencia azt jelenti, hogy felismerjük az alapvető matematikai elveket és törvényszerűségeket a hétköznapi helyzetekben, elősegítve a problémák megoldását a mindennapokban, otthon és a munkahelyen.” (2012)

Gregor Johann Mendel

Feladat A paradicsom piros és sárga termésszínű egyedeit különböző kombinációkban keresztezték és a következő utódmegoszlást kapták: i) Melyik a domináns fenotípus? ii) Milyen a szülők és az utódok valószínű genotípusa az egyes kereszteződésekben?   Szülők Utódok I. piros × piros 61 piros II. 47 piros, 16 sárga III. piros × sárga 58 piros IV. sárga × sárga 64 sárga V. 33 piros, 36 sárga

Csoportok 1. csoport: Matematika tanárszakos hallgatók, a reguláris, mindenki számára kötelezően előírt valószínűségszámítás órán. 2. csoport: Érdeklődő matematika szakos hallgatók által szabadon választott Valószínűségszámítás és statisztika a mindennapokban c. speciálkollégiumon. 3. csoport: Gyakorló tanárok egy matematikatanítással foglalkozó konferencia szemináriumán.

Munkafázisok a) A szükséges öröklődéstani ismeretek, szóhasználat átismétlése, az öröklődési tulajdonságokról tanultak frissítése. (Heterozigóta, homozigóta, domináns, recesszív.) b) A kezdeti lépések megtétele, a domináns fenotípus meghatározása. c) Az összes eset áttekintése, a helyes megoldás megtalálása.

? Problémák, kérdések Az egyes sorokban más más utódokat kapunk-e? Ugyanaz a szabály érvényes mindegyik sorban? Lehet egy paradicsom egyik fele sárga a másik piros?

A megoldás menete (1) 1.   2. 3. 4. 5. 6. p S pp Sp SS Keresztezési táblák abban az esetben, ha a sárga (S) szín a domináns a piros (p) felett. I. piros × piros 61 piros IV. sárga × sárga 64 sárga II. piros × piros 47 piros, 16 sárga

A megoldás menete (2) 1.   2. 3. 4. 5. 6. P s PP Ps ss Keresztezési táblák a valóságban, azaz ha a piros (P) szín domináns a sárga (s) felett.

A megoldás menete (3) IV. sárga × sárga 64 sárga Biztosan igaz 1. 2.   2. 3. 4. 5. 6. P s PP Ps ss

A megoldás menete (4) II. piros × piros 47 piros 16 sárga Biztosan igaz 1.   2. 3. 4. 5. 6. P s PP Ps ss

A megoldás menete (5) V. piros × sárga 33 piros 36 sárga Biztosan igaz 1.   2. 3. 4. 5. 6. P s PP Ps ss

A megoldás menete (6) I. piros × piros 61 piros 1.   2. 3. 4. 5. 6. P s PP Ps ss „Az első esetben az 1., 2. és 6. táblák alapján jöhettek létre az utódok, és az első két esetben mind pirosak, ezek jók. A 6. tábla esetében azonban az utódok negyede sárga lenne, ez rossz.”

A megoldás menete (7) III. piros × sárga 58 piros 1. 2. 3. 4. 5. 6. P   2. 3. 4. 5. 6. P s PP Ps ss

Összefoglalás Összefoglalva a feladat végén mindenki láthatóan különbséget tudott tenni a közel 0 valószínűségű, azaz gyakorlatilag lehetetlen és a matematikai értelemben lehetetlen, illetve a közel 1 valószínűségű és a biztos esemény között.

Domináns fenotípus meghatározása Tanulság Lépések Csoportok Öröklődési ismeretek Domináns fenotípus meghatározása Teljes megoldás I. (hallgatók) Rugalmasak voltak, és viszonylag gyorsan felidézték a nemrég tanult ismereteket. Nehezen következett, minden áron az első, a harmadik vagy a negyedik sor alapján akartak dönteni. Nem volt magától értetődő a kizárás, azaz az indirekt logika elve. Döcögve, de sikerült minden eset valószínűségét felírni és kiszámítani. II. (spec. koll.) Rugalmasak voltak, és viszonylag gyorsan felidézték a nemrég tanult öröklődéstani ismereteket. Viszonylag gyorsan, struktúráltan gondolkoztak és helyes logikai következtetéseket alkottak meg. Kis gondolkozás és kis tépelődés után sikerült felírni minden eset valószínűségét. III. (tanárok) Ellenállók voltak és néhányan el akarták hitetni velem, hogy ők nem tanultak ilyesmit, ez nem matematika. Miután minden fogalmat megbeszéltünk, felismerték, hogy ezekről már tényleg hallottak. Nem okozott gondot az egyes események valószínűségeinek felírása.

Thank you for your attention! Köszönöm a figyelmet! Ďakujem! Thank you for your attention!