A KULTURÁLIS TURIZMUS KÍNÁLATA Ókor kulturális öröksége
I. A történelem forrásai, tudományai Forrás: minden olyan ránk maradt dolog – pl. tárgyi emlék, szöveg, mese vagy népszokás -, amely hozzásegít minket a múlt megismeréséhez, felidézéséhez. Források 2 fő csoportja tárgyi emlékek írott emlékek
Milyen tudományok segítenek minket a múlt megismerésében? Régészet: a tárgyi emlékek kutatásával, feltárásával, vizsgálatával foglalkozó tudomány. Paleontológia= őslénytan, a történelem előtti életformák tanulmányozásával foglalkozik Antropológia= embertan, az emberi faj tanulmányozásával foglalkozik
A történelem korszakai Őskor Ókor Középkor Újkor Jelenkor i.e. 3millió év - i.e. 3000 – i. sz. 476 476 – 1492 1492 – 1917/1945 1917/1945-től napjainkig i.e. 3000
I. ŐSKOR Az ember kialakulása emberiség bölcsője: Afrika kb. 20 millió évvel ezelőtt elkülönülnek az emberfélék (hominidák) a majmféléktől
Vértesszőlős bemutató hely Rudabánya barlangok
Művészet az őskorban Barlangrajzok Szobrászat Altamira barlang (Spanyolország) lascaux-i barlang (Franciaország) Szobrászat Vénusz-szobrok termékenység (pl. Willendorfi Vénusz)
II. ÓKOR Mezopotámia
Ma főleg Irak Úr, Uruk, Lagas, Babilon https://www.youtube.com/watch?v=BU4CujyYEps
Uruk romjai és rekonstrukciója https://www. youtube. com/watch
Ur romjai a zikkuráttal
Babiloni Istár-kapu, i. e. 570. k. a város északi kapuja volt. Berlinben található
Ninive Bagdad- Iraki Nemzeti Múzeum 2003- kifosztás
„ez a föld a Nílus ajándéka” 2. EGYIPTOM „ez a föld a Nílus ajándéka” (Hérodotosz)
Építészet, szobrászat Piramisok, pl. Ghizai-piramisok Luxori templom Szolgaszobrocskák, pl. Ülő írnok szobra Szfinx Nofertiti királynő mellszobra Tutanhamon halotti maszkja
Építészet, szobrászat emlékei
Kairo- múzeum Théba Halottak városa Giza-Memphisz- piramisok Abu Szimbel Karnak Hatsepszut halotti temploma
Piramisok Legjelentősebb turista látványosság 3 nagy piramis https://www.youtube.com/watch?v=ZC4U-2ntAGA
Görög kulturális emlékek,városállamok Athén Spárta Kisázsiai görög városállamok
TÖRTÉNETI ÉS MŰVÉSZETI KORSZAKOK Kr. e. IV – III. évezred krétai–égei civilizáció Kr e. II. évezred közepe – akhájok; Kr. e. 1100 mükénéi bronzkori kultúra Kr. e. VIII. sz.: a hellén poliszrendszer kiépülése, az ókori görög kultúra és művészet felvirágzása Művészeti korszakolás: Kr. e. 1100 – Kr. e. 700: geometrikus kor Kr. e. 700 – Kr. e. 480 az archaikus művészet korszaka Kr. e. 480 – Kr. e. 323: klasszikus művészet (Athén Periklész korában) Kr. e. IV. sz. végétől. hellenisztikus kor (K r. e. II. sz. közepe: római hódítás) A hellén kultúra elterjedése a Mediterráneumban
Görög épületek Templomok Színházak Kréta- Knosszoszii palota https://www.youtube.com/watch?v=I6JJdzsE3_A
Épületek - városok Athén- Akropolisz Spárta Mükéné Trója Thermopülai
Színházak Akropolisz- Odeon Delphoi Epidaurosz Taormina
Színház (teátrum)
Kihasználja a terep emelkedését, a tájba simul
Híres példa: Epidaurosz, i.e. 330
Delphoi
Taormina
Geometrikus stílus (Kr. e. 1100 – Kr. e. 700)
Kréta
A klasszikus dór templom (Kr. e. V. sz.)
Olümpia, Zeusz templom ny.-i tümpanon Apollón és egy kentaur.
A görög szobrászat változásai Kr.e. VI – IV. sz. között Archaikus – klasszikus – hellenisztikus stílus
Archaikus – fogalmi (konceptuális) művészet Klasszikus ábrázoló művészet – „az elbeszélés homéroszi szabadsága” Gombrich Frontális alakformálás Kontraposzt testhelyzet Anavüsszoszi Kurosz, sírszobor, Attika, Kr. e. 530 Polükleitosz: Lándzsavivő Kr. e. 450 k. (római másolat)
Aiginai bronzszobrok, Kr.e. V. sz. közepe Poszeidón (?) Kocsihajtó, részlet (Kr.e. 470 k.)
A periklészi „aranykor” szobrászata – a klasszikus görög művészet Szandálkötő Niké – Athéné-Niké templom márvány mellvéd domborműve Mürón: Diszkoszvető Kr.e. 450. k. (másolat)
Térábrázolás a görög festészetben Szobrászműhely. Görög tál, Kr.e. 480. k.
Antik festészet (görög festmények, római másolatok) Perszephoné és Dionüszosz. Vörös alakos görög váza, Kr.e. 5. sz. Gráciák. Görög eredeti után készült Pompeji freskó (Nápoly)
A „tudott” és a „látott” dolgok képi megjelenítése Egyiptomi festmény (Tó) Két dimenzió Síkhatás Legnagyobb felületek törvénye „Konceptuális művészet” (Gombrich): a látvánnyal kapcsolatos tudás ábrázolása A Tó című egyiptomi festmény „átfogalmazása” (Artner Tivadar) Három dimenzió Térhatás Takarásban, rövidülésben való ábrázolás Látványcentrikus ábrázolás Az ábrázolási hagyományok változása: történetileg alakuló, konkrét funkcióhoz kapcsolódó folyamat nem „fejlődéstörténet”. Ld. Platón esztétikai ítélete (Az állam 598b)
Athén, Parthenón, Kr.e. 447- 432 az oszlopok alsó átmérője: kb. 1,905 m (modul: 1 m; oszlopmagasság 11 modul) építészek: Iktinosz, Kallikratész; szobrászati munkák: Pheidiász
Athén, Akropolisz, Periklész-kor A Parthenón (‘a Szűz helye’), az Athéné kultusz központja 8 / 17 oszlopos peripterosz alaprajz: 31m x 70 m téglalap
Athén, Parthenón, szobrászati díszítés Poszeidón, Apollón és Artemisz a Parthenón nagy frízén
Athén, Parthenón, szobrászati díszítés Nyugati fríz, a lovasok menete
Praxitelész: Hermész és Késő-klasszikus és a hellenisztikus stílus Kr.e. IV. sz. makedón hódítás: a görög művészet és kultúra szétterjedése: hellénizmus Praxitelész: Hermész és Dionüszosz. Kr. e. IV. sz. Belvedere-i Apollón; Milói Vénusz (Kr. e. IV. sz. közepén készült görög szobrok római másolatai)
Hellenisztikus szobrászat Piacra igyekvő öregasszony. Kr.e. 2. sz-i római másolat Libával játszó kisfiú. Kr.e. 2. sz-i bronzszobor római másolata
Laokoón szoborcsoport. Kr.e. 1. sz. A hellenisztikus művészet stílusjegyei: mozgalmasság, szenvedély érzékeltetése Rhodoszi iskola Laokoón szoborcsoport. Kr.e. 1. sz. Farnese bika. Kr.e. 1. sz.
Pergamoni Zeusz-oltár Kr.e. 180 Gigantomachia. Dombormű-részlet a Pergamoni oltárról
Róma, Fórum Romanum rekonstrukciós rajz
Római templomépítészet Augustus temploma, Nimes, Kr. e. 16
Róma, Colosseum
Pont du Gard vízvezeték – az építéstechnológia csúcsteljesítményei; máig álló kőépületek – boltozási technika alkalmazása (nagy terek áthidalása) Trier, 2-3 sz-i római erőd Pont du Gard vízvezeték
Római portrészobrászat – élethűségre való törekvés – a személyes arcvonások pontos, valósághű, realisztikus visszaadása Római portrészobrászat Barberini patricius ősei portréival. Kr. e. 1. sz. Kr. e. 3., 2. sz.
Római portrészobrászat Caracalla portréja. 3. sz. eleje Pompeius Magnus. Kr.e. 1. sz. Vespasianus császár portréja szobra 1. sz. vége
Marcus Aurelius lovasszobra. 170 k. Római szobrászat Augustus, 1. sz. eleje Marcus Aurelius lovasszobra. 170 k.
Római freskófestészet Herculaneumi freskó, I. sz. (Bacchus) Római freskó
Róma, Pantheon, 170 k.
A Pantheon tér- és tömegalakítása (alaprajz és metszet)
Késő római építészet Maxentius bazilikája. 4. század eleje Constantius bazilikája, Aula palatina. Trier, 300
3. PALESZTINA Készítette: Tóth Réka
Földrajzi tér (Atlasz!!!) Kis-Ázsiában helyezkedik el folyója: Jordán Jelentősebb tavai: Holt-tenger, Genezáreti-tó Területe: sivatagos + sziklás
4. Fönícia
Földrajzi elhelyezkedés (Atlasz!!!) Kis-Ázsia (ma Libanon) Földközi-tenger partján Írás 22 vonalas jelből áll csak mássalhangzók a héber és az arab írás alapja Általános jellemzők kereskedő nép Földközi-tenger urai, hajósai Ismerték a bíborfestéket és az üveget
5. INDIA
Földrajzi jellemzők (Atlasz!!!) Indiai-félszigeten fekszik Folyói: Indus és a Gangesz Határai: Észak: Himalája Dél: Indiai-óceán elzártan Kelet: Bengál-öböl fejlődik Nyugat: Arab-tenger Északon, az Indus folyó mentén alakul ki először fejlett kultúra Indus-völgyi civilizáció
VALLÁS Brahmanizmus Nem térítő Nincsenek dogmái = szabályai A világ megváltoztathatatlan kasztrendszer 4 kaszt: legfelső kasztba tartoznak az árják a kasztok nem érintkezhetnek és nem is szólhatnak egymáshoz Hisznek az újjászületésben és a lélekvándorlásban 3 istenük: Brahma teremtő Visnu megtartó Siíva pusztító
Buddhizmus Alapítója: Gautama Sziddharta Buddha herceg Minden jelenség e földön csak átmeneti Cél: elérni a Nirvánát (=boldog megsemmisü- lés) Hogyan lehet ezt? – le kell mondani a vágyakról és a javakról
Árják nyelve: szanszkrit (ma már holt nyelv) ÍRÁS, IRODALOM Árják nyelve: szanszkrit (ma már holt nyelv) Irodalmi emlékek: Védák könyve Eposzok (Rámájana, Mahábhárata)
Építészet, szobrászat Építészet: Szobrászat: sziklatemplomok barlangkolostorok Szobrászat: Síva-szobrok Buddha-szobrok
Tánc és tudomány Tánc: Tudomány: „kéztánc” az egész test mozog trigonometria „arab” számok (1,2 …)
6. Kína
Földrajzi tér (Atlasz!) Kelet-Ázsiában helyezkedik el Folyói: Hoang-ho (Sárga-f.) Jangce (Kék-folyó) Földrajzilag viszonylag zárt fekvésű, ezért sajátos fejlődési utat jár be
Kína a világ legősibb folyamatos civilizációja, amely már az ókorban önálló kulturális egységet alkotott, és igen fejlettnek számított. Számos, Európában csak jóval később megismert találmány. Kínai találmányok:iránytű, papír, nyomtatás, puskapor, porcelán, selyem, ecset, abakusz
Építészet, festészet Építészet: Festészet: Nagy Fal (hunok elleni védekezés) Agyaghadsereg (Csing Si Huang-ti) Festészet: papírra ecsettel tussal
Jade vallás: Taoizmus: taoizmus az egyén misztikus, transzcendens, vallásos vagy filozófiai kérdéseire keresett és adott válaszokat. Konfucianizmus: főként erkölcsi, morális tannak tartják, amely anélkül képes etikai tanításokat közvetíteni, hogy szüksége lenne valamilyen transzcendens lény kinyilatkoztatására.