1887. Corrado Ricci művészettörténész

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
Advertisements

TÖRTÉNELEM ÉRETTSÉGI A VIZSGA LEÍRÁSA VÁLTOZÁSOK január 1-től.
Melyik agyféltekéje domináns? – teszt Pillantson a pörgő lányra! Merre forog? Az óramutató járásának megfelelően vagy azzal ellentétesen ?  Ha úgy.
A tanításra és tanulásra fordított idő nemzetközi és kutatási adatok tükrében Imre Anna Oktatáskutató és fejlesztő Intézet Berekfürdő, Február 4.
M ESTERPEDAGÓGUS SZAKTANÁCSADÓK FELADATAI. Megállapodás megkötése-aláírás után a HMPI-nek visszaküldeni, melyet az OFI-ba továbbítunk aláírásra Útiköltség.
Követelményelemzés – követelményspecifikáció A szoftverfejlesztés kapcsán az elemzés speciálisan egy kezdeti szakaszt jelöl, amelynek alapvető feladata.
Matematikai nevelés pszichológiai, pedagógiai meghatározottsága Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési rendszer A képzett szakemberekért Információgyűjtés.
Than Károly Ökoiskola Jó gyakorlatok. BEFOGADÓ ISKOLA VAGYUNK LEHETŐSÉGET ADUNK ELFOGADUNK EGYÉNI TANULÁSI UTAKAT KERESÜNK.
A KAMAFIP szoftver alkalmazása Dr. Kárpáti László, CSc., MBA California Consulting Bt
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
KÉPZŐ- ÉS IPARMŰVÉSZET ISMERETEK ÁGAZATI SZAKMAI ÉRETTSÉGI VIZSGA (középszintű) május-június.
TEROTECHNOLÓGIA Az állóeszközök újratermelési folyamata.
Gazdasági informatika - bevezető
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Az „első lépés” TÁMOP
Szaktanácsadás 2015/2016 Készítette: Szabó Klára.
Adottságok tényszerű megfogalmazása 4.6. előadás
Pedagógus szerep és változásai
A sport és testnevelés legfontosabb kézikönyvei, nyomtatott tájékoztató kiadványai Doktori Iskola Salamin Krisztina
EFOP „Tehetségek Magyarországa” kiemelt projekt
AZ ISKOLÁSKORBA VEZETŐ
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
Óvodától az érettségiig - a kompetencia-alapú oktatás Szegeden
Videojáték.
A lifelong guidance (LLG) rendszer magyarországi megalapozásának kvalitatív vizsgálata (6 fókuszcsoport) július Kovács Attila
Kispálné Horváth Mária
A közigazgatással foglalkozó tudományok
videós team Team vezetője: Tariné Péter Judit Tagok:
Az iskolai könyvtár szolgáltatás típusai
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Iskolaérettség.
Kockázat és megbízhatóság
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
Az „I. Nagy Tavaszi Rábcatorkolás” vetélkedő
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Követelményelemzés Cél: A rendszer tervezése, a feladatok leosztása.
CSOPORT - A minőségellenőrök egy megfelelő csoportja
A földrajzi kísérletek szervezése és végrehajtása
A naptevékenységi ciklus vizsgálata a zöld koronavonal alapján
A gyermeki személyiségfejlődés nyomon követése a gyakorlatban
2016/17 1. és 2. félév szakkurzusai
A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Konferenciája
Projektmunka Földrajzolok
PETŐFI KÖLTÉSZETÉNEK ÁLTALÁNOS JELLEMZŐI
Oktatás helyzete az óvodai nevelésben
Intézményvezetői célkitűzések
A REFORMPEDAGÓGIAI ÉS ALTERNATÍV ISKOLÁKBAN
A személyre szabott tanulást támogató tanári kompetenciák
Az Animációkészítés lehetőségei az óvodában, iskolában
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Sajben - Kenyeres Márta munkaközösség-vezető
Környezeti Kontrolling
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Zétényi Ákos.
MASLOW „PIRAMISA” AZ EMBERI SZÜKSÉGLETEK HIERARCHIÁJA
A személyiség mint komponensrendszer
Perspektív térábrázolás
A Pénziránytű Alapítvány tevékenységének bemutatása
TÁRGYI ESZKÖZÖK ELSZÁMOLÁSA
Iskolai szociális segítő
Az iskolai szervezet és fejlesztése
Pár óra tanulmányozás eredményei Nahalka István 2018 szeptember 1.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN
Stratégiai gondolkodás
Előadás másolata:

A gyermekrajz- kutatás és elemzés történeti áttekintése A gyermek vizuális nyelvének fejlődése

1887. Corrado Ricci művészettörténész Megírja a: L’ Arte dei Bambini című könyvét. ( A gyermekek művészete) Elsőként végzi el a gyermekrajzok korszakolását és feldolgozását.

Gyermekrajz vizsgálatok a 19. szd. végén A gyermekrajzokat műalkotásként kezelik, a kor művészettörténeti szemléletét tükrözik az elemzések is. A korabeli gyermekpszichológiában diagnosztikai eszközként használják. A kutatások hibája, hogy csak biológiai, ( egyedfejlődési)szempontok szerint csoportosítottak.

Nagy László és Georges Rouma (1905) korszakolásai (1908) 1-3 év: amorf firkák 3-10 év:képzeletszerű rajzolás 10-13 év: jelenségszerű vagy természetszerű rajzolás Az első firkaelemzéseket végezte: Szerinte a firka előkészület az ábrázolásra, amely során az eszközök megismerésétől a szándékos jelhagyás felé halad a fejlődés 1-3 év: előzetes szakasz 4-6 év: az emberi alak ábrázolásának fejlődése

Viktor Löwenfeld pszichológus A vizuális képességek fejlődésének kutatását pedagógiai szempontokból végezte. Meghatározta : a fejlesztés irányát szolgáló pedagógiai kutatásokat. A rajztanítási módszerek hatékonyságát vizsgáló kutatásokat.

Viktor Löwenfeld szakaszolása: 3-4. év: firkakorszak 4-6 év : presematikus szakasz 7-9. év: sematikus szakasz 10-11. év:rajzi realizmus 12-23.év: pszeudó realizmis

Jean Piaget pszichológus (1937) 1-2. év: firkakorszak 2-3. év: szórványos utánzás szakasza, formafirkák 3-4. év: rendszeres utánzás, egyszerű formák korszaka 4-5. év: valódi ábrázolás kezdete 5-7. év: valódi ábrázolás kiteljesedése 7-9. év: késleltetett utánzás, a valóság hű tükrözése

Hilda Lewis 1967. Összekapcsolja a gyakorlatban a pedagógiát és a pszichológiát. Feltárja a szellemi érettség és az ábrázolás részletgazdagságának kapcsolatát A kisgyermek firkáit mint a vizuális nyelv alapjel-készleteit határozza meg.

Herbert Read Művészetpszichológus A Rajzpedagógusok Nemzetközi Szövetségének megalapítója. (Internacional Societi for Education Through Art = INSEA) Legjelentősebb munkája: Nevelés a művészet által című könyve (1943)

Az alkotói típusok és a személyiségtípusok párhuzamba állítása Read szerint: mentális tevékenység személyiségtípus alkotói típus gondolkodás extrovertált introvertált enumeratív organikus érzelmek dekoratív imaginatív érzékelés empatikus expresszionista haptikus intuíció szerk. form. alk. ritmikus képl. alk.

Alkotói típusok Read szerint 1. ENUMERATÍV: Minden részlete egyformán fontos, nincsenek súlypontok és kiemelések. ORGANIKUS Jó megfigyelő,a szerkezet és a működés megértésére törekszik,csoportokat rajzol, az arányok hű visszaadására törekszik. Képein sok az akció. DEKORATÍV Főként a kétdimenziós formák és színek ragadják meg, vidám, tarka mintákat készít. IMAGINATÍV Emlékeiből vagy irodalmi alkotásokból választ témát, szimbólumokat, jelképeket, álomalakokat szívesen ábrázol.

Alkotói típusok Read szerint 2. EMPATIKUS Lírai hatású munkái vannak,a részletek fontosabbak az egésznél,finom színárnyalatokat használ. EXPRESSZIONISTA HAPTIKUS A domináns megismerési módja a tapintás. Jó forma és térérzékkel rendelkezik, szívesen ábrázol plasztikában. RITMIKUS KÉPLETEKKEL ALKOTÓ A megfigyelt témát ritmusképletekre bontja, csoportosít,a motívum gyakran ismétlődik, sok a variáció. SZERKESZTETT FORMÁKKAL ALKOTÓ Síkidomokra bontva ábrázol,gyakran stilizál, a geometriai testet belelátja a formába. (ritkán fordul elő)

Rhoda Kellogg művészetpedagógus A firkakorszak a vizuális nyelv elsajátításának leglényegesebb szakasza. Csoportosítja a firkákat, 20 félét azonosít- További csoportosításai: 1.Kombinátumok: az alapfirkák összekapcsolásai 2.Aggregátumok: a kombinátumok összekapcsolásai és variálásai. 3. Kompozíciós szakasz: A az aggregátumok összeépítésével közelít az ábrázoláshoz. Felfedezi, hogy az alapelemek a világ minden gyermekénél jelen vannak

Kárpáti Andrea Bebizonyította, hogy a vizuális nyelv valamint az ábrázolóképesség a kamaszkorban(14-17. év) is továbbfejleszthető. Hozzá köthetők a hazai vizuális nevelési kutatások eredményeinek nemzetközileg is elismert eredményei.