Büntetőeljárás https://www.google.com/search?client=firefox-b&ei=5eKwW9yuKM7OwAK1paCABw&q=nyomoz%C3%A1s+ppt&oq=nyomoz%C3%A1s+ppt&gs_l=psy-ab.3..35i39k1.4157.4962.0.5298.4.4.0.0.0.0.102.371.2j2.4.0....0...1c.1.64.psy-ab..0.4.368...0j0i67k1j0i22i30k1.0.523Z

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A Be. alapelvei Be. I. fejezet 1-10 §.
Advertisements

A Kormányzati szolgálati és a közszolgálati jogviszony
Szerkesztők és a törvény A források védelme és a hatóság eljárása.
A közjegyzői nemperes eljárások
KÖZIGAZGATÁSI ELJÁRÁS
A pártfogó felügyelet lényege A pártfogó felügyelet a bűncselekményt elkövetők ellenőrzését, irányítását, a társadalomba beilleszkedésük.
PÉNZÜGYI INFORMÁCIÓS OSZTÁLY Vám- és Pénzügyőrség Központi Bűnüldözési Parancsnoksága Budapest, április 16.
AZ ÚJ SZABÁLYSÉRTÉSI TÖRVÉNY
A távközlési piac állami felügyelete dr. Orosi Renáta Hírközlési Felügyelet Hírközlési Felügyelet.
A BIZTONSÁGI INTÉZKEDÉSEK Jogszabályi háttér
Kardos Sándor István r. alezredes ORFK Humánigazgatási Szolgálat
A felnőtt korúak ügyeiben alkalmazott közvetítői eljárás (mediáció) Magyarországon dr. Törzs Edit április 28. „A helyreállító igazságszolgáltatás.
Kihallgatási taktika I.
A pszichiátriai ellátás jogi szabályozása
Büntetőeljárás-jog.
Jogviszony és jogi felelősség
A kényszerintézkedések
Marosi Ildikó PPKE ÁJK május
Mikor kivel, hogyan működhetünk együtt hatékonyan?
Workshop A gyermekvédelmi jelzőrendszer működésének
Kárenyhítési esetek tapasztalatai és gyakorlati problémái dr. Tóth Zsófia áldozatsegítő szakreferens Közigazgatási és Igazságügyi Hivatal június.
Az Ást április 15-i módosításának bemutatása dr. Veisz Gábor áldozatsegítési osztályvezető Közigazgatási és Igazságügyi Hivatal áldozatsegítési.
JOGI ALAPTAN ESA november 7..
ÁLDOZATSEGÍTÉSI SZOLGÁLTATÁSOK
PEST MEGYEI KORMÁNYHIVATAL IGAZSÁGÜGYI SZOLGÁLAT
Változások a szabálysértési jogban
SZABÁLYSÉRTÉS DR SZALAI ERZSÉBET 2014.IV..
megjegyzések a katonai ügyészi és katonai bírói
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
Az orvos szabálysértési felelőssége
ADATVÉDELEM – JOG évi LXIII. tv. a személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról.
A vagyonosodási vizsgálatok és a büntetőjog
Győr, február 26. Nemzeti Adó- és Vámhivatal
KUKKOLÓK és KUKKOLTAK JOGAI
Személyi szabadságot korlátozó intézkedések
A rendészet szervei.
Adatvédelmi alapelvek
Fogalmak tisztázása Távoltartás –Szabadságvesztéssel büntetendő bűncselekmény gyanúja esetén, akkor rendelhető el, ha a terhelt előzetes letartóztatása.
KÖZIGAZGATÁSI ELJÁRÁS
Igazságügyi pszichiáter szerepe a büntetőeljárás rendőri szakában
A köztisztviselők jogállásáról…
A BEJELENTŐ-VÉDELEM HELYE ÉS SZEREPE AZ OMBUDSMANI TEVÉKENYSÉGBEN
Családtámogató ellátások
A Be. alapelvei Tóth Mihály Be. I. fejezet 1-10 §
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
Dr. Andrássy Gergely Herendi és Purebl Ügyvédi Iroda tel:
A méltatlanság fogalmának új szabályai. AlaptörvényKttv.Kódex.
Az adóeljárás és a büntetőeljárás kapcsolata június 5.
Ahogy a bv. bírók és ügyészek látják, javaslatok és ötletek pártfogóknak Dr. Végh Edit büntetés-végrehajtási bíró.
A közigazgatási bíráskodás - A közigazgatási bíráskodás - Az eljáró bíróságok Polgári eljárásjog Polgári eljárásjogelőadás Dr. Pribula László egyetemi.
Az ideiglenes biztosítási intézkedés elrendelésének általános és különös szabályai Villányi- Kollár Károly Dusán okleveles nemzetközi adószakértő.
A közigazgatási eljárás II.
Közigazgatási eljárás III.
Az igazságszolgáltatás: Résztvevő szervek, a bíróságok
Jogi alapismeretek Előadó:
Az ügyészi szervezet és feladatok
A tankerületi szakértői bizottsági tevékenység feladatai
A bírósági végrehajtás I.
Büntetőeljárás-jogi alapok és kriminalisztikai alapismeretek
Az alkotmány és az alkotmánybíróság.
A közigazgatási bíráskodás alapjai
A személyállapottal kapcsolatos perek A házassági perek
A BÍRÓSÁGI SZERVEZET KIEMELT KODIFIKÁCIÓS JAVASLATAI
A büntető eljárás alanyai
Kompetenciák 1. Joghatóság
Nemzetközi magánjog II.
A kényszerintézkedések
A jogrendszer tagozódása
Az ügyész változó szerepe az új büntetőeljárásban
Néhány ábra (Büntető eljárás- 2)
Előadás másolata:

Büntetőeljárás https://www.google.com/search?client=firefox-b&ei=5eKwW9yuKM7OwAK1paCABw&q=nyomoz%C3%A1s+ppt&oq=nyomoz%C3%A1s+ppt&gs_l=psy-ab.3..35i39k1.4157.4962.0.5298.4.4.0.0.0.0.102.371.2j2.4.0....0...1c.1.64.psy-ab..0.4.368...0j0i67k1j0i22i30k1.0.523Zn5BEy9w

A büntetőeljárás fogalma A büntetőeljárás tágabb értelemben vett igazságszolgáltatás, a büntetőjogi felelősség eldöntésének (nem megállapításának) törvényes rendje (nem szokásjog alapján), tartalmát tekintve, büntetőeljárási jogviszonyok és büntetőeljárási cselekmények összessége. /1998. évi XIX. Törvény a büntetőeljárásról/

A büntetőeljárás alapelvei A büntetőeljárás alapelvei olyan általános elvi tételek, amelyek meghatározzák a büntetőeljárás felépítésének és rendszerének legjellemzőbb vonásait. Általános tételek, mert nem csak a büntetőeljárás egyes részleteire vonatkoznak, hanem a felelősség tisztázása érdekében a büntetőeljárást teljes egészében meghatározzák és alakítják. Elvi tételek, mert a törvényhozó az egész eljárás szerkezetét ezen elvek szerint alakítja ki, így azok nevesítve vagy áttételesen a Be. valamennyi részletszabályában megvannak.

Eljárási feladatok megoszlása; büntetőeljárásban három funkció (bűnüldözés, védelem, igazságszolgáltatás), ezen belül a bírósági eljárásban három feladat (vád, védelem, ítélkezés) különül el. A feladatmegoszlás megteremti a büntetőeljárás alanyai közötti munkamegosztást (vádol az ügyész, véd a védő ítélkezik a bíróság), másrészt kifejezi a büntetőhatalom megosztását is, amennyiben a felelősség eldöntésével kapcsolatos feladatokat más-más alanyok látják el.

A BÜNTETŐELJÁRÁS ALANYAINAK FOGALMA, CSOPORTOSÍTÁSA A büntetőeljárás alanyai azok a hatóságok és magánszemélyek, akiknek büntetőeljárási jogaik és kötelezettségeik lehetnek, és akik e jogok gyakorlása illetve kötelezettségek teljesítése érdekében büntetőeljárási cselekményeket végeznek.

NYOMOZÓ HATÓSÁGOK Nyomozó hatóságok és hatáskörei: Kormányhivatal, Járási hivatal (általános jogkörrel), a hozzá tartozó ügyekben a Rendőrség, Ügyészség NAV., katonai nyomozóhatóságok, külföldön tartózkodó magyar kereskedelmi hajó és polgári légi jármű parancsnoka (különös jogkörrel).   A nyomozó hatóságok feladata: A nyomozó hatóságok a büntetőeljárás első fő szakaszában ügydöntő jogkörrel rendelkező hatósági főszemélyként saját döntésük vagy az ügyész rendelkezése alapján nyomozást folytatnak. A nyomozó hatóság akkor végez önállóan nyomozást, ha a feljelentést nála tették vagy a bűncselekményt maga észlelte. A nyomozó hatóságoknak az a feladata, hogy a lefolytatott nyomozás során felderítsék a bűncselekményt, az elkövető személyét felkutassák, és biztosítsák a bizonyítási eszközöket. A tényállást csak annyira kell felderíteni, hogy a vádló dönthessen arról, emel-e vádat vagy sem, tehát nem kell mindent felderíteni. 

A nyomozás Kriminalisztikai szempontból a nyomozás a múltbeli releváns esemény igazságnak megfelelő rekonstruálására és az eljárási célok elérésére irányuló sokoldalú szellemi és gyakorlati tevékenység, amely a szükséges és lehetséges cselekvések tervszerű, tudatos, a vonatkozó eljárási szabályoknak megfelelő végrehajtása útján valósítható meg. E meghatározásból kitűnik, hogy a kriminalisztika a nyomozást egyrészt szabályokhoz kötött munkafolyamatnak,másrészt a megismerés sajátos módszerének tekinti. (A Be-nél is van egy meghatározás, de az más megközelítésben!)

Az adatgyűjtés Az adatgyűjtés a felderítés és bizonyítás tárgyát képező cselekmény (esemény) körülményeinek, illetve az abban érintett személyek tevékenységének, hollétének és személyi körülményeinek tisztázása, meghatározása, valamint az eljárás sikeres lefolytatásához szükséges feltételek biztosítása céljából végzett információszerző tevékenység; ezek mellett irányulhat bizonyítási eszközök beszerzésére is.

„Nyomozás” és „vizsgálat” A nyomozás a bűncselekmény nyomainak rögzítése, a tettes személyének felderítése, A vizsgálat pedig a nyomozás továbbfejlesztése, olyan törvényben szabályozott sorozata, amely a már a gyanú esetén a tényállás megállapítását, valamint a terhelt felelőssége szempontjából releváns bizonyítékok feltárását jelenti. A nyomozás olyan tudatos és tervszerű megismerési folyamat, amely információk gyűjtésén és tudatos és tervszerű megismerési folyamat, amely információk gyűjtésén és rögzítésén keresztül valamely múltban lezajlott, és bűncselekmény gyanúját rögzítésén keresztül valamely múltban lezajlott, és bűncselekmény gyanúját keltő tett valóságnak megfelelő rekonstruálására és elkövetőjének keltő tett valóságnak megfelelő rekonstruálására és elkövetőjének megállapítására irányul, annak érdekében hogy eldönthető legyen: indokolt-e megállapítására irányul, annak érdekében hogy eldönthető legyen: indokolt-e (lehetséges-e) a terhelt bírósági felelősségre vonása.

Jogkör, hatáskör-illetékesség A közigazgatási jogkör azokat a közigazgatási jogosítványokat jelenti, amelyek lehetővé teszik kikényszeríthető döntések hozatalát az állampolgárokkal és szervezeteikkel szemben. Ez a hatósági jogkör vagy szűkebb értelemben vett hatáskör. A hatáskör egy más megközelítésben a közigazgatási hatóság eljárási jogosultságát és kötelezettségét jelenti, a törvény is ebben az értelemben használja a hatáskör fogalmát. Az illetékesség is a közigazgatási szervezetrendszeren belüli munkamegosztással összefüggő fogalom. Az illetékesség arra ad választ, hogy a több (esetenként sok) azonos hatáskörű hatóság közül melyik az a hatóság, amely adott ügyben jogosult, illetve köteles az eljárásra. Az illetékesség teszik konkréttá és gyakorolhatóvá a hatáskört. Az illetékességet jogszabály állapítja meg úgy, hogy megjelöl valamilyen illetékességi okot (az ügyfél állandó lakhelyét), és azt összefüggésbe hozza valamelyik - az ügyben hatáskörrel rendelkező - közigazgatási hatóság működési (illetékességi) területével ("az eljárásra az a hatáskörrel rendelkező hatóság illetékes, amelynek területén az ügyfél lakóhelye van

A terhelt Terhelt az, akivel szemben büntetőeljárást folytatnak. A terhelt a nyomozás során: gyanúsított, bírósági eljárásban: vádlott, büntetés kiszabása után: elítélt.

A Be-i kényszerintézkedések (nem általában kényszerintézkedések) A kényszerintézkedések csoportosítása: célja lehet: a bűnismétlés megakadályozása (őrizetbe vétel) eljárás rendjének biztosítása (rendbírság) bizonyítási eljárás elősegítése (lefoglalás, házkutatás) kármegtérítés (zár alá vétel) megelőző intézkedés (ideiglenes kényszergyógykezelés)  Csak a terhelttel szemben rendelhető el (előzetes letartóztatás) bárkivel szemben alkalmazható (házkutatás) tárgyi jellegű (lefoglalás) személy ellen irányuló (elővezetés) vegyes jellegű (személymotozás) Elrendelésére jogosult: a résztvevő hatóságok mindegyike meghatározott hatóság (pl. előzetes letartóztatás – bíróság, rendbírság – ügyész)  súlya szerinti csoportosítás: személyi szabadságot korlátozó (őrizetbe vétel, előzetes letartóztatás) - személyi szabadságot nem korlátozó (lefoglalás, zár alá vétel, rendbírság)

A kihallgatás A kihallgatás a leggyakoribb és a legjelentősebb nyomozási cselekmény, amely a törvény által meghatározott alakiságok mellett a személyi jellegű bizonyítékok megszerzését szolgálja. A kihallgatásra vonatkozó taktikai ajánlások a kihallgatás szervezésére, tervezésére, teljesítésére, rögzítésére és ellenőrzésére vonatkoznak, valamint a kihallgatás hatékonyságát biztosítják, fokozzák. A kihallgatás fajtái - terhelt (gyanúsított) kihallgatás - tanúkihallgatás - sértett-tanú kihallgatás.

A bizonyítás Bizonyítás fogalma: az eljárásban résztvevő hatóságok és más résztvevők olyan megismerő tevékenysége, mely során egy múltbeli eseményt próbálnak meg gondolatban rekonstruálni, és az oksági összefüggések feltárásával az objektív igazságot kívánják megállapítani. Formái:  A tanúvallomás, gyanúsított vallomása egyértelműen személyhez kötött, és mint ilyen, nem zárható ki az objektivizmus. Szemle, bizonyítási kísérlet, felismerésre bemutatás, stb. mint érdekelt vagy kevésbé érdekelt személyek közreműködését igénylő eljárási cselekmények, itt is szintén jelen van sok szubjektív elem. Tárgyi bizonyítási eszköz a bizonyítás koronája, az objektivitás megtestesítője az eljárásban. Ez addig igaz, míg önmagában a létezésével igazol valamit. Abban a pillanatban, amikor ezeket az eszközöket szakértőkkel vizsgáltatjuk meg, és véleményt kérünk róluk, bekapcsoljuk az embert a bizonyítási láncolatba, így a tudattól független, objektív bizonyítás nem lehet teljes.

Bizonyítási eszközök és eljárások tanúvallomás, szakvélemény, tárgyi bizonyítási eszköz, okirat, terhelt vallomása. Bizonyítási eljárások: szemle, bizonyítási kísérlet, felismerésre bemutatás, szembesítés, szakértők párhuzamos meghallgatása.

A helyszínelés és a helyszíni szemle - mindkettő csak a bcs helyszínén hajtható végre - mindkettő feladata bizonyítékok megszerzése - a szemle célja, hogy tükrözze a kialakult helyzetet, míg a helyszínelés a már megszerzett adatok ellenőrzésére szolgál - a szemle mindig a nyomozási eljárás kezdetén van, kezdeményezése csak a hatóság rendelkezésétől függ, míg a helyszínelés a résztvevő hozzájárulásától függ - a szemlében jelentős krimináltechnikai eszközök vannak a helyszínelésnél nem - a szemle során nagy mennyiségű adatot szereznek meg.

Áldozat és védelme Viktimológia fogalma: A bűncselekmények áldozataival, sértettjeivel, áldozattá válásukkal foglalkozó tudomány ágazat. Vizsgálja, hogy maguk a sértettek hozzájárultak-e – életvitelükkel, magatartásukkal, figyelmetlenségükkel, hanyagságukkal stb. – a bűncselekmény elkövetéséhez.   Az áldozatvédelem rendőri feladatai: A bűncselekmény áldozatával úgy kell bánni, hogy ne szenvedjen újabb pszichikai sérüléseket. Tájékoztatni kell arról, hogy milyen anyagi, orvosi és pszichikai segítséget kaphat, kártérítési igényét hogyan nyújthatja be. Tájékoztatni kell a Be.-ben rögzített jogairól és kötelezettségeiről.   A rendőrségi ügyeleteken és panaszirodákon kulturált és szakszerű körülmények között kell meghallgatni. Amennyiben megfélemlítették, meg kell nyugtatni. Segíteni kell biztonsági érzetének kialakításában. Ha a nyomozás érdekeit nem sérti, tájékoztatni lehet sérelmére elkövetett bűncselekmény állásáról. Az áldozat fogalma: A bűncselekmény természetes személy sértettje és sértettjének közeli hozzátartozója. Közeli hozzátartozó: • házastárs, • az egyenes ági rokon, • az örökbefogadott, a mostoha- és a nevelt gyermek, • az örökbefogadó, a mostoha- és a nevelőszülő, • a testvér. Az áldozattal egy tekintet alá esik, akinek a bűncselekmény lelki, fizikai, vagy erkölcsi sérülést okozott.