Kockaéder Informatikai alapismeretek Projekt A

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Összefoglalás Csillagászat. Tippelős-sok van külön 1. Honnan származik a Föld belső hője? A) A Nap sugárzásából. B) A magma hőjéből. C) A Föld forgási.
Advertisements

A Mi Házunk Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
„Internetes kommunikáció” pótkurzus Készítette: Tóth Tímea Szak: Tantárgykódja: Tanár neve:
Két nagy múltú szövegszerkesztő összehasonlítása az oktatás szempontjából.
Függvénytranszformációk
Geometriai transzformációk
Megjegyzések Dinya László vitaindító tanulmányához
avagy, melyik szám négyzete a -1?
A titkosítás története
Komplex természettudomány 9.évfolyam
Zsiros Péter A Bolyai János megyei matematikaverseny feladatsorairól és a javítás egységesítéséről Zsiros Péter
1.sz. ábra: forrás: A tudomány kapujában minta minta minta minta minta minta minta minta minta minta minta.
Microsoft Excel BAHAMAS tanfolyam
videós team Team vezetője: Tariné Péter Judit Tagok:
KOMPLEX SZÁMOK Összefoglalás.
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Lineáris függvények.
Sz&p prof.
Függvénytranszformációk
Útravaló ösztöndíjprogram Andrássy Gyula Gimnázium és Kollégium
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
KRE-AKTÍV motivációs projekt
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
Három dimenziós barlangtérkép elkészítésének matematikai problémái
Rendszerező összefoglalás
Statisztika 10 évf. 3 osztály 82 tanuló 9 évf. 4+1 osztály 118 tanuló Minden osztályt külön pedagógus javított 8 fő - részben of, ha vállalta.
Tájékoztató a évi OSAP teljesüléséről
Tömör testmodellek globális kapcsolatai
Sokszögek modul Pitagórasz Hippokratész Sztoikheia Thalész Euklidesz
FÜGGVÉNYEK Legyen adott A és B két nem üres (szám)halmaz. Az A halmaz minden eleméhez rendeljük hozzá a B halmaz pontosan egy elemét. Ezt az egyértelmű.
INFOÉRA 2006 Véletlenszámok
1.sz. ábra: forrás: A tudomány kapujában minta minta minta minta minta minta minta minta minta minta minta.
Közigazgatási alapvizsga a Probono rendszerben
Business Mathematics
Grosz imre f. doc. Kombinációs hálózatok /43 kép
Az én házi feladatom volt:
Számítógépes Hálózatok
Magyar Vegyipari Egyesülés
„Mindegy, hogy képességeid mekkorák, fő, hogy a tőled telhető legjobbat formáld belőlük és általuk.” (Weöres Sándor)
Nyílt nap Iskola neve Dátum.
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Készítette: Sinkovics Ferenc
Informatikai gyakorlatok 11. évfolyam
DARUS.
Környezeti Kontrolling
Új pályainformációs eszközök - filmek
TRIGONOMETRIA Érettségi feladatok
Nem mindig az a bonyolult, ami annak látszik azaz geometria feladatok megoldása egy ritkán használt eszköz segítségével Rátz László Vándorgyűlés 2018.
A csoportok tanulása, mint a szervezeti tanulás alapja
Szerzője Konzulens neve
Matematika I. BGRMA1GNNC BGRMA1GNNB 9. előadás.
Matematikai Analízis elemei
Sebők Sándor projektvezető MKT IG2 fórum, február 8.
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
1.5. A diszkrét logaritmus probléma
A szállítási probléma.
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
Matematika 11.évf. 1-2.alkalom
Valós számok Def. Egy algebrai struktúra rendezett test, ha test és rendezett integritási tartomány. Def. Egy (T; +,  ;  ) rendezett test felső határ.
Binomiális fák elmélete
Matematika II. 5. előadás Geodézia szakmérnöki szak 2015/2016. tanév
Műveletek, függvények és tulajdonságaik Mátrix struktúrák:
Az AE Szövetség szervezet fejlesztése
Informatika Oktató: Katona Péter.
Vektorok © Vidra Gábor,
A geometriai transzformációk
Algoritmusok.
OpenBoard Kezelő Tananyag közzététele a KRÉTA rendszerben.
Gyermekekkel a mediáció szemszögéből
A tehetséggondozás kihívásai
Előadás másolata:

Kockaéder Informatikai alapismeretek Projekt A Készítette: Horti Krisztina (HOKWAAT.SZE)

A projektmunkában a Kockaéder zenei együttest, valamit két zeneszámuk által feldolgozott matematikai jellegű témát mutatom be, a Kockaéder hivatalos oldala (http://kockaeder.hu/kezdolap), valamint néhány segédoldal felhasználásával, ami a prezentáció végén megtekinthető.

A Kockaéder kialakulásának története 2009. március 12-én, Gyulán, a XVIII. Nemzetközi Magyar Matematikaversenyen, egy kis iszogatás után két barát megzenésítette a Ptolemaiosz-tételt Már ekkor felmerült bennük egy énekes csapat megalakítása, ám ennek beteljesülése csak 2009. június 23-án, a balatonberényi matematika táborban valósult meg, kiegészülve további három fővel

A Kockaéder tagjai Bodor Bertalan Éles András Kovács Gergő Kelecsényi Nándor Pálinkás István

Úgy szeretnék integrálni Ez az együttes, akik cseppet sem a kifinomult zenei tehetségükről híresek, a tavalyi év során elindult az ország egyik legnépszerűbb zenei tehetségkutatóján, ahol bár nem jutottak tovább, mégis vitatahatalan sikert arattak. Az Úgy szeretnék integrálni című szerzeményüket adták elő Egy másik, nagyon vidám és szórakoztató számuk A paralelogramma

A paralelogramma - Dalszöveg - Sőt, ez a remek négyszög, Ez a remek négyszög Szimmetrikus Centrálisan, centrálisan. Le-lo-gramma Le-lo-gramma Le-lo-gramma Megjegyzés: Ennek a dalnak az eredeti változata: Ritchie Valens: La Bamba A paralelogramma A paralelogramma Oly egyszerű: Négy oldal van egy síkon.  Négy oldal van egy síkon, Mik egyenlők, De csak a szemben lévők. És párhuzamosak is Az oldalak, Az oldalak, Az oldalak.

A dal matematikai háttere A dalszöveg egyértelműen és egyszerűen definiálja a paralelogrammát A dal ritmusa miatt ez a definíció könnyen megjegyezhető, akár kiváló oktatási módszer is, a különböző matematikai fogalmak megismertetése a diákokkal a Kockaéder zeneszámain keresztül 1. ábra

A dal matematikai háttere Definíció szerint: Dalban levő megfelelője: A paralelogramma olyan négyszög, amelynek két-két szemközti oldala párhuzamos. A középpontos szimmetria miatt két-két szemközti oldalának a hossza egyenlő. ,,…Négy oldal van egy síkon, Mik egyenlők, De csak a szemben lévők. És párhuzamosak is…” ,,…Ez a remek négyszög Szimmetrikus Centrálisan, centrálisan…”

Egy másik dal, ami szintén kiváló a matematikai tananyag ismertetéséhez, az a Nehéz a negatívból gyököt vonni című zeneszámuk Legtöbb középiskolában, ha a gyök alatt negatív számot kapunk, nem foglalkoznak vele, mert a megoldás nem lesz eleme a valós számok halmazának. Viszont ez a dal, elmagyarázza, hogy megoldás akkor is létezik, csak egy másik számhalmazon. A valós számok halmazában a negatív számoknak nincs négyzetgyöke, ami komoly albegrai problémákat vetett fel, ezért később a komplex számokat nem csak a matematikában, hanem más területeken is elkezdték alkalmazni.

Nehéz a negatívból gyököt vonni - Dalszöveg - Nehéz a negatívból gyököt vonni, Talán mert azt nem is lehet. Vezessük be a gyök mínusz egyet, Komplex számmal jobb a helyzet. Nehéz a negatívból gyököt vonni, Valahol a számsíkon lesz, A középpontból mutató vektor Egy adott irányt majd felvesz. R: Egységkörön egységgyökök békésen élnek, Jöhetnek majd a szögfüggvények, Szinusznégyzet meg koszinusznégyzet Összeadva együtt éppen, éppen egyet érnek. A: Nehéz a negatívból gyököt vonni, Ó, mert nem lesz valós része, Valami másik, i-vel jelölve, A középponttól jó messze. R A Oly nehéz gyököt vonni, nehéz. Nehéz a negatívból gyököt vonni, Lesz két merőleges szögszár, Köztük egy negyed íven komplex számok, Állnak és sorakoznak már!

A dal matematikai háttere Definíció (gyökvonás): A gyökvonás egy matematikai művelet, a hatványozás egyik megfordított művelete. Mikor egy számból n-edik gyököt vonunk (n valós szám), olyan számot keresünk, amelyet az n-edik hatványra emelve visszaadja az eredeti számot. Ilyen szám nem mindig létezik, erről számol be a dal is Ekkor vezetjük be a komplex számokat. Definíció (komplex számok): A komplex számok halmaza a valós számhalmaz olyan bővítése, melyben elvégezhető a negatív számokból való gyökvonás. A komplex számok halmazát C betűvel jelöljük.

A dal szövege is említi, hogy a komplex 2. ábra A dal szövege is említi, hogy a komplex számokat ábrázolhatjuk a koordinátasík- ban (2. ábra) Be kell vezetnünk egy imaginárius egységet, amit i-vel jelölünk. Értéke i2 = -1 A komplex számok algebrai alakja, ha z egy komplex számot jelöl: z=a+b*i, a-> valós rész, b-> imaginárius rész A komplex számok trigonometrikus alakja: z=r*(cos(φ)+i*sin(φ)), ahol r nemnegatív szám z modulusa, r*cos(φ) -> valós rész, r*sin(φ) -> imaginárius rész

Példa a komplex számokkal Oldjuk meg a következő másodfokú egyenletet: x2+2x+5=0 Ennek az egyenletnek két komplex megoldása van.

A zeneszámok matematika tanításában való felhasználása Felmerülhet a kérdés, hogy vajon ezeket a jól kidolgozott zeneszámokat fel lehet-e használni arra, hogy megértessünk egy-egy matematikai problémát a diákokkal. A definíciókat és tételeket, amelyek szövegszerűek, egyértelműen könnyebb megjegyezni, ha egy ismerős dallammal együtt társulnak. Viszont, amit nem lehet ilyen módon megtanítani, az a feladatmegoldás.

Források http://kockaeder.hu/kezdolap http://hu.wikipedia.org/wiki/Paralelogramma http://hu.wikipedia.org/wiki/Gy%C3%B6kvon%C3%A1s http://hu.wikipedia.org/wiki/Komplex_sz%C3%A1mok

Köszönöm a figyelmet!