Motiváció „Ne jelentkezz ide, ha olyan vagy, mint egy talicska,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
Advertisements

Emberformáló folyamatok Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
„A golyóálló vezető” A vezetői munka hatékonyságának fejlesztése Dr. Petőné Ködmön Anikó Kreatív Kommunikáció Oktató és Szolgáltató Bt. 06/
Szabadtéri rendezvények. A TvMI vonatkozik: OTSZ szerinti szabadtéri rendezvényekre szabadtéri rendezvény: az 1000 főt vagy az 5000 m 2 területet meghaladó,
Termel ő i piacok jelent ő sége, szabályozása Dr. Gombos Zoltán Főosztályvezető Április 18. FÖLDM Ű VELÉSÜGYI MINISZTÉRIUM.
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
Matematikai nevelés pszichológiai, pedagógiai meghatározottsága Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
ISKOLAKÉSZÜLTSÉG – AZ ADAPTÍV VISELKEDÉS FEJLETTSÉGE dr. Torda Ágnes gyógypedagógus, klinikai gyermek-szakpszichológus Vizsgálóeljárás az iskolába lépéshez.
KÖZGAZDASÁGTANI ALAPFOGALMAK I. Előadó: Bod Péter Ákos.
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
Informatikai rendszerek általános jellemzői 1.Hierarchikus felépítés Rendszer → alrendszer->... → egyedi komponens 2.Az elemi komponensek halmaza absztrakciófüggő.
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
Jó gyakorlat – A pályaorientáció szerepe az egyén életében, a szakember nézőpontjából Kiss István – tanácsadó szakpszichológus.
Projekt módszer óvodai alkalmazásának egy lehetséges változata Encsen „Jó gyakorlat” bemutatása Sárospatak, Léportné Temesvári Ildikó és Zsiros.
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
Reflexiók a társadalmi és a nonbusiness marketing fogalmi kérdéseihez
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Adottságok tényszerű megfogalmazása 4.6. előadás
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Pedagógus szerep és változásai
Szociális kompetencia
Becslés gyakorlat november 3.
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban
Mayer József Budapest február 27.
A lifelong guidance (LLG) rendszer magyarországi megalapozásának kvalitatív vizsgálata (6 fókuszcsoport) július Kovács Attila
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
Teljesítményértékelési rendszer
A MOTIVÁCIÓ SZEREPE ÉS HATÁSKÖRE A KÖZOKTATÁSBAN ÉS A FELSŐOKTATÁSBAN
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
2.1. Használhatósági célok
1993-as közoktatási törvény
Konfliktusok az iskolában
A gyermeki személyiségfejlődés nyomon követése a gyakorlatban
Közösségben ,együtt eredményesebben
Bevezetés Az ivóvizek minősége törvényileg szabályozott
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 1
Innovációs képesség és jólét összefüggései
Diplomás kompetenciák elégedettség a munkával
Kalickás forgórészű aszinkronmotor csillag-delta indítása
Compliance és Corporate Governance
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
Szervezet-fejlesztés
Felnőttképzés a közművelődésben
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
A csoportok tanulása, mint a szervezeti tanulás alapja
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Vállalati emberi erőforrás menedzsment Teljesítmény-menedzsment.
Az iskolai szervezet és fejlesztése
Vállalati fenntarthatóság
Tehetségelméletek elméleti alapok a tehetséggondozáshoz.
Szakképzési Önértékelési Modell II. Fejlesztési szint EREDMÉNYEK 4. 8
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
Családi vállalkozások
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
Az „Egyetlen PPG” vagyunk
Algoritmusok.
11. óra Az Erkölcsi értékelések és Döntések gyakorlata – a szabá-lyozó, a vezető felelőssége Ii.
Stratégiai gondolkodás
A tehetséggondozás kihívásai
Előadás másolata:

Motiváció „Ne jelentkezz ide, ha olyan vagy, mint egy talicska, csak addig mész, ameddig tolnak.” (Felirat egy munkásfelvételt hirdető táblán)

A fejezet célja, hogy a motiváció tartalom és folyamat elméleteinek megismerésével: megértsük a szervezeti egyén magatartásának okait, mozgatórugóit; előre tudjuk jelezni a vezetői lépések várható következményeit; irányítani, terelni tudjuk az egyén viselkedését, hogy mind az egyéni és a szervezeti célok teljesüljenek.

A motiváció folyamata Kielégítetlen szükséglet Belső feszültség csökkenése Belső feszültség Hajtóerő Kereső magatartás Kielégített szükséglet

Motiváció Input Output Teljesítmény = f(képesség x motiváció) Motiváció – eredmény modell Input Output Közvetítő változó Emberi összetevők -egyéni jellemzők -csoport hatás Teljesítmény Vezetői motivációs stratégiák Szervezeti tényezők -technológia -szervezetterv. Elégedettség

Képességek Minden munkához sokféle képességre, készségre és tudásra van szükség. Ezek egy részét született adottságként hozzuk magunkkal, másokat tanulás útján sajátítunk el. Képességnek nevezzük a valamely teljesítményre, tevékenységre való testi – lelki adottságot, alkalmasságot, mindazt, amit meg tudunk tenni; egy feladat vagy egy munkakör elvégzésére való rátermettségünket, ügyességünket. Készségnek pedig azokat a speciális képességeket nevezzük, amelyeket gyakorlattal, gyakorlással szerzünk meg.

Képességeink általában két nagy csoportba sorolhatók: Szellemi és fizikai képességek. Az elsődleges szellemi képességek közé sorolják: a szóbeli kifejezőkészséget, a verbális megértést, a számolási képességet, a térbeli átlátás képességét, az emlékezet és a vizuális észlelés sebességét, és a következtetési képességet.

Munkamotiváció, a pályamotiváció és a teljesítménymotiváció (Rókusfalvi) A munka motivációján azoknak az indítékoknak az érvényesülését értük, amelyek arra ösztönöznek, hogy értékalkotó, termelő tevékenységet végezzünk. A munkamotivációnak ilyen általánosan motiváló tényezői például a közösség érdeke, az anyagi motívumok, az erkölcsi indítékok, a családfenntartás szükségletei az egyéni ambíciók. A pályamotiváció az előzőnél differenciáltabb, specifikusabb dinamikus folyamat. Elsősorban azoknak a konkrét indítékoknak a működését értük rajta, amelyek egy meghatározott pálya – szakma és munkakör – választására, illetve az abban való tartós helytállásra ösztönöznek valakit.

A teljesítménymotiváció ismét általánosabb fogalom, s minden olyan tevékenységben fontos dinamikus tényező, amelyben meghatározott feladatok megoldására van szükség, illetve arra nyílik alkalom. A teljesítménymotiváció olyan törekvés, amely az egyén teljesítményét a sikerrel vagy kudarccal kecsegtető tevékenységekben fokozza vagy magas szinten tartja. Amíg a munkamotiváció csak közvetve – az anyagi megélhetésen, a család fenntartásán stb. keresztül - ösztönöz a munkatevékenységre, addig a teljesítménymotiváció közvetlenül a munka eredményére, annak mennyiségi és minőségi jellemzőire irányul. Ebből fakad e motiváció nagy fontossága, hatékonysága.

Maslow szükséglet-hierarchiára alapozott motivációelmélete Fiziológiai szükségletek: ide tartozik az éhség, szomjúság, testi szükségletek kielégítése, a szexuális szükségletek, az álmosság, az anyai viselkedés. Ezen szükségletek adott normál állapotának fenntartására a test automatikusan törekszik. Biztonsági szükségletek: az élettani szükségletek kielégítése után jelentkezik azoknak tartós fenntarthatóságára irányuló szükséglet. Ez motivál, amikor előnyben részesítjük a megszokott, ismert dolgokat az ismeretlenekkel szemben.

A szeretet szükséglete összetett, ide tartozik a másokhoz tartozás, befogadottság iránti igény, a társas kapcsolat igénye, ideértve a szeretet adását és elfogadását is. Az elismerés, megbecsülés iránti szükséglet azt az óhajunkat tartalmazza, hogy mások elismeréséből pozitív én-képünk alakulhasson ki. … egyfelől törekszünk arra, hogy környezetünk elismerje teljesítményünket (benső tényezők), másfelől él bennünk a vágy a hírnév, a presztízs, az elismert társadalmi vagy közösségi státusz iránt, hogy fontosnak tartsanak bennünket (külső tényezők).

Az önmegvalósítási szükséglet a szükséglet-hierarchia legmagasabb szintje. Azon vágyunkat testesti meg, hogy értelmet adjunk életünknek: azzá váljunk, amire képesnek érezzük magunkat, kiteljesítsük magunkat és valósítsuk meg lehetőségeinket.

Alderfer (1969, 1972) ERG-elmélete A szükséglet-hiearchia elméletek egyik változata, Alderfer: Létezés, Kapcsolat, Fejlődés (Existence, Relatedness, Growth, ERG) elmélete megkísérli kezelni a Maslow-féle elmélet problémáinak egy részét. Egy sor vizsgálat eredményei alapján Alderfer öt helyett háromra csökkentette a Maslow-féle szükségletek számát. a létezési szükségletek (a túléléshez szükséges anyagi és fiziológiai tényezők), a kapcsolati szükségletek (az összes társas igény) és a fejlődési szükségletek (amelyek a képességek kifejlesztésével kapcsolatosak)

Egyetértett azzal, hogy a szükségletek általában hierarchikus rendszert alkotnak, ugyanakkor lazított a maslow-i kielégülés-következő szintre lépés elv merevségén. Hangsúlyozta, hogy egyidejűleg több igény is működhet. Elképzelése szerint a szükségletek ki nem elégítése „regresszióhoz” vezethet (azaz az alacsonyabb szintű szükségletek fontossága megnő), a magasabb szintű szükségletekre viszont serkentően hathatnak az olyan körülmények, amelyek kedvezőek a kielégítésük szempontjából. Alderfer szerint a fejődési szükséglet a többihez képest sajátosan viselkedik: kielégítése esetén még inkább fontossá válik számunkra, semmint csökkenne motivációnkat meghatározó intenzitása