Az iskolai szervezet és fejlesztése 4. óra
A szervezetek fő jellemzői A szervezet kultúrája - szervezeti kultúra típusai ~ hatalom kultúra (családi vállalkozás) előnye: rugalmasság, kevés szabály, kis bürokrácia hátránya: méret függő, személyfüggő ~ szerepkultúra (egyértelmű feladatmegosztás, oszlopos struktúra) előnye: nincs feszültség, mindenki tudja a dolgát hátránya: rugalmatlan, nehezen alkalmazkodik ~ feladatkultúra (team-meg kialakulása) előnye: rugalmasság, egyéni szabadság hátránya: nehéz az ellenőrzés ~ személykultúra (közös ügyvédi iroda) előnye: nagy szabadság hátránya: nem használja ki a csoportban lévő erőt
A szervezetek fő jellemzői - A szervezeti kultúra rétegei ~ könnyen érzékelhető jelek (benyomás, amit látok) - látható jelek * tárgyi, fizikai jellegűek (épület állapota, uszoda, berendezés, egyenruha, jelvény, dekoráció, stb.… * viselkedésben megnyilvánulók (rituálék, ünnepek, tanítási-tanulási folyamat, kommunikáció, - megfogalmazott, szavakba öntött jelek (nevelési program, stratégiai tervek) ~ érzékelhető jelek gyökerei, az értékek
A szervezetek fő jellemzői - A szervezeti kultúra rétegei ~ érzékelhető jelek gyökerei, az értékek * biológiai létre vonatkozó értékek (élet tisztelete, egészség, egészséges életmód, * én harmóniája, stabilitására vonatkozó értékek (önismeret, önuralom, önnevelési készség, felelősség vállalás, stb.) * értékek a társas kapcsolatban (mindennapi érintkezésben, társas kapcsolatban, személyes, intim kapcsolatban) * értékek a társadalmi hatékonyságban (tudással kapcsolatos, munkához tartozó, hazával kapcsolatos, civil társadalom értékei, világra vonatkozó értékek)
A szervezetek fő jellemzői A szervezet vezetője, vezetési módszerek - ki az iskola igazgatója ( az a pedagógus aki, az iskola egészéről a legtöbbet tudja, ezeket az ismereteket elemző módon képes használni a szervezet céljainak eléréséhez, irányítani tudja ezt a szervezetet - konfliktusok kezelése ~ konfliktusok * szakmai * személyi
Kellemes hétvégét, jó pihenést!