Az adózás rendjének újraszabályozás Dr. Szabó Ildikó PhD Nemzetgazdasági Minisztérium Adó- és Vámigazgatási Főosztály 2017. október 25.
Adottságok, célrendszer Jogszabályi környezet Az anyagi adótörvények érdemben egyelőre nem változnak Változik a közigazgatási, bírósági eljárási szabályozási környezet Célrendszer Az adóbürokrácia csökkentése, valamint az adóbeszedés hatékonyságának növelése Szankcionálás helyett a motiváció előtérbe helyezése Az önkéntes jogkövetés elősegítése Az adóhatóság szolgáltató jellegének erősítése
Általános közigazgatási rendtartás 2018. január 1-jétől felváltja a Ket-et. Nem az ÁKR rendelkezéseitől eltérni Az adó- és vámigazgatási eljárás kivett eljárás, okai: Sommás eljárás Eljárás felfüggesztésének tilalma Határidő szünetelés tilalma Határidő hosszabbítás tilalma Főszabály szerint minden eljárás kérelemre indul Kérelmező hiányos kérelmet ad be – a kérelmet vissza kell utasítani
Az adózás rendjének újraszabályozása Adóigazgatási rendtartásról szóló törvény Általános eljárási szabályok, leválás az általános közigazgatási rendtartásról Adózás rendjéről szóló törvény Az adóztatást biztosító adóigazgatási szabályok (bevallás, befizetés, adóhatósági nyilvántartás, adatszolgáltatás, egyes adóigazgatási eljárások, EKAER, online pénztárgép, szankciórendszer) A NAV végrehajtási tevékenységét szabályozó törvény A NAV, mint általános közigazgatási végrehajtó szolgálat eljárásrendje
Új alapelvek Szakszerű és hatékony eljárás elve Az adóhatóság a szakszerűség, a hatékonyság és a költséghatékonyság érdekében úgy szervezi meg a tevékenységét, hogy az eljárás a lehető leggyorsabban lezárható legyen és az adózónak, az eljárás egyéb résztvevőjének és az adóhatóságnak a legkevesebb költséget okozza. Egyedi elbírálás elve Az adóhatóság az eljárás során az érintett ügyre vonatkozó tényeket veszi figyelembe, minden bizonyítékot súlyának megfelelően értékel, döntését valósághű tényállásra alapozza. Közérthetősége elve Az adóigazgatási eljárásban az adózókkal való kapcsolattartás nyelvezetének egyszerűnek és közérthetőnek kell lennie.
Adóigazgatási rendtartás Adózó – eljárási képesség – képviselet Adóhatóság (hatásköri szabályok nélkül) Nyelvhasználat Kapcsolattartás Támogató Iratbetekintési jog – nemzetközi információcseréhez kapcsolódó levelezésbe is betekinthet Ügyintézési határidő (rövidebb határidők kormányrendeletben) Tárgyalás Eljárás akadályoztatása – eljárási bírság Döntés tartalma Adóhatósági igazolás részletezés szabályai kormányrendeletben Biztosítási intézkedések, ideiglenes biztosítási intézkedések, feloldása Költségmentesség
Változások az adózókkal való kapcsolattartás tekintetében Teljes körűvé válik az elektronikus ügyintézés Szűkül a kötelező szakmai képviseletet igénylő eljárások köre A kezdő vállalkozások támogatása az adókötelezettségek teljesítésében, önkéntességen alapuló hat hónapos mentorálás Az egyéni vállalkozók adózással összefüggő adatait is nyilvánosságra hozza az adóhatóság
Változások az adóellenőrzés és a bírságszabályok tekintetében Az adóellenőrzés időtartama nem haladhatja meg a 365 napot (határidő szünetelése és meghosszabbítása esetén sem) Két ellenőrzési fajta kerül bevezetésre Jogkövetési vizsgálat Fokozott adóhatósági felügyelet megszüntetése Bírságszabályok A NAV az 5000 forintot el nem érő késedelmi pótlékot nem írja elő Egyszerűsödik a mulasztási bírság szabályozása és megszűnik néhány bírságtényállás Megszűnik az adószám-felfüggesztés intézménye
Változások a jogorvoslat tekintetében Szervezeti biztosíték adott: Fellebbviteli Igazgatóság Ismert bizonyítékok benyújtásának kényszere az alapeljárásban Másodfokú adóhatóság megnövelt mozgástere a bizonyításban Felügyeleti intézkedés iránti kérelem egy éven belül és csak egy alkalommal Feltételes adóbírság
Változások a bírósági felülvizsgálat tekintetében Ismert bizonyítékok benyújtásának kényszere az alapeljárásban Másodfokú adóhatósági végzések tekintetében is közigazgatási bírósághoz lehet fordulni Közigazgatási cselekményt is meg lehet támadni Közigazgatási bíróság az adóügyeket tanácsban és nem egyes bírók előtt fogja tárgyalni Szakértők kinevezése Egyezségkötés adóügyekben ki lesz zárva
Az adózás rendje Értelmező rendelkezések Adókötelezettségek Adófizetési biztosíték Havi adó- és járulékbevallás (Art. 31. § (2) bekezdés, ‚08-as bevallás) Egyes adóigazgatási eljárások Adózói minősítés – csoportos adóalanyok Állami garanciabeváltáshoz kapcsolódó eljárás Fizetési kedvezmény Elévülés Állami adó- és vámhatóság szolgáltatásai (montorálás)
Az adóigazgatási eljárásról szóló kormányrendelet Adóhatóság hatásköre Adóigazolások Legnagyobb adóteljesítménnyel rendelkező adózók kijelölése Adófizetési biztosíték Feltételes adómegállapítás Szokásos piaci ármegállapítás
Az adóhatóság által foganatosítandó végrehajtási eljárások Air, Art, Ákr sem tartalmaz végrehajtási szabályokat, azonban a Vht. változatlanul háttérszabály marad Az állami adó- és vámhatóság, valamint az önkormányzati adóhatóság által megállapított és nyilvántartott fizetési kötelezettségek végrehajtása Adók módjára behajtandó köztartozások Az adóhatóság szabadon állapíthatja meg a leghatékonyabb végrehajtási cselekményt, illetve dönthet egyidejűleg több cselekmény foganatosításáról is Ingófoglalás – új szabály foglalástól számított 8 napon belül el kell szállítani Gépjármű foglalás nyilvántartás alapján (házastársi közös vagyon része) Jogorvoslat: Végrehajtás során hozott intézkedés ellen (meg kell jelölni a konkrét intézkedést) – végrehajtási kifogás (nincs halasztó hatálya) (végrehajtási kifogásról hozott végzés – fellebbezés) Végrehajtás során hozott végzés – fellebbezés Bírósági út
Távlati tervek az adórendszer kapcsán Az anyagi adójog felülvizsgálata Az adózók legnagyobb része csak kevés és egyszerű szabályrendszerrel találkozzon Az adóadminisztráció „valós idejű adózási szolgáltatást” nyújt az áramvonalas szabályrendszerre építve NAV 2.0 A NAV szervezeti, strukturális megújulási programja
Köszönöm a megtisztelő figyelmet!