Iskolai egyesületeket és iskolákat jelenleg foglalkoztató kérdések Európában Budapest, Hungary , 8 and 9 May 2015 1
A civil társadalom szerepe Állami intézmények Magán vállalkozások és kezdeményezések Civil társadalom Hármuk együttműködésének fontossága 2
A független iskola értelmezése az ECNAIS szerint Általános iskola alsó tagozat Általános iskola felső tagozat Középiskola Szakképző iskola Iskola utáni tevékenységet biztosító iskola Művészeti iskolák STB 3
Mely törvények vonatkoznak ezekre az iskolákra? A törvények ugyanazok, melyek az állami oktatásra is vonatkoznak A független iskolákra külön törvények vonatkoznak Szinte nincs törvényi szabályozásuk a független iskoláknak 4
Hogyan hozzunk létre, alapítsunk független iskolát? Van-e joguk iskolaalapítóknak független iskolát létre hozni? Van-e lehetőségük iskolaalapítóknak független iskolát létre hozni? Gyakori az is, hogy eltérő típusú iskolák országon belül sajátos szabályokkal, teljesen különböző jogi keretek között (egyházi, nem egyházi) alakulhatnak. 5
Hogy alakul az iskolák finanszírozása? Foundations? Parents? State? Region? Municipality? Private investment? A combination? “Voucher” 6
Mely szabadságokat engedélyez a jogi környezet? Ideológiai szabadság- értékek Oktatási szabadság A vezető és a tantestület alkalmazásának szabadsága A diákok felvételének illetve elutasításának szabadsága (A diszkrimináció szabályainak betartásával) 7
Milyen kritikákkal illetik a független iskolákat? Sok országban az az előítélet él, hogy a független iskolák a gazdagok iskolái, melyek nem vállalnak társadalmi felelősséget. Tanács: Figyelni kell a kritikákra még akkor is, ha nem értesz egyet velük! 8
Mik a független iskolák speciális erősségei? Érték alapú oktatás Világos elképzelések A vezetés és az oktatás szakszerűsége Rövid út az elképzeléstől a megvalósításig (nem bürokratikus vezetés) Szoros kapcsolatok 9
Mely politikai pártok támogatják a független iskolákat? 10