Zanáné Haleczky Katalin 2018. október 09. Az óvodai és iskolai szociális segítő tevékenység bevezetésének eddigi tapasztalatai Zanáné Haleczky Katalin 2018. október 09.
Óvodai- és iskolai szociális segítő tevékenység bevezetése Feladat országos szinten: Feladatellátás feltételeinek megteremtése – jogi keretek, humán és pénzügyi források meghatározása A szolgáltatás szakmai tartalmának meghatározása - a felmerülő szociális és gyermekjóléti problémákra szakmai és módszertani válaszok kialakítása Egységes szakmaszemléleten alapuló komplex eszköztár és módszerek kialakítása - gyermekek, szülők, pedagógusok hatékony segítéséhez A szakmapolitikai célokhoz, stratégiai környezethez való illesztése
Óvodai- és iskolai szociális segítő tevékenység bevezetése Jelenlegi törvényi hivatkozások: 1997. évi XXXI. törvény - a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról 39. § (3.a) 15/1998. (IV. 30.) NM rendelet - a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti, gyermekvédelmi intézmények, valamint személyek szakmai feladatairól és működésük feltételeiről 25. § 2017. évi C. törvény - Magyarország 2018. évi központi költségvetéséről – 2. sz. melléklet (III/3) Végrehajtási rendelet tervezete
Óvodai- és iskolai szociális segítő tevékenység bevezetése Feladat helyi szinten: Kompetens szakemberek alkalmazása a központokban az óvodai- iskolai szociális segítő tevékenység ellátására A szakemberek készségei, kompetenciái fejlesztése helyi szinten Bizalmon alapuló kapcsolat kialakítása a „befogadó köznevelési intézmény” munkatársaival Szakmai együttműködés rendszerének kialakítása Szükségletek felmérése a szolgáltatási paletta végleges kialakításához. A köznevelési intézmény szükségleteihez igazodó szolgáltatási terv tartalmának kialakítása, egyeztetése a köznevelési intézmény vezetésével. Óvodai és iskolai színtéren a szociális segítés eszköztárának kialakítása és megjelenítése (egyéni, csoportos és közösségi segítő tevékenységek keretében). Szakmai együttműködési megállapodás megkötése a család- és gyermekjóléti központok és a köznevelési intézmények között. Szervezeti keretek, eljárásrend, dokumentáció.
A bevezetés nehézségei Belső (központ) Szakemberhiány, szakképzettség hiánya, speciális képesítés hiánya Infrastrukturális problémák pl. hely és eszközhiány Munkajogi kérdések tisztázatlansága A tevékenység ismeretének hiánya A segítő időbeosztásának nehézségei A közlekedési nehézségek, sok kis létszámú köznevelési intézmény
A bevezetés nehézségei Külső (köznevelési intézmények) A gyermekvédelmi - és az oktatási törvény összehangolásának hiánya A köznevelés részéről felmerülő „ellenállás” Infrastrukturális problémák pl. hely és eszközhiány Az oktatás-nevelés napirendjébe nehezen beilleszthető a tevékenység Szülők motiválatlansága, érdektelensége A csoportfoglalkozások beindításának nehézségei
Működési keretek tisztázása (központ) Új feladat integrálása Szakmai kompetenciák tisztázása Szervezetfejlesztés Munkafeltételek kialakítása és tisztázása Megfelelő munkakörülmények kialakítása Munkaeszközök használata Az óvodai és iskolai szociális segítő tevékenységet végző csoport vezetőjének státusza Megfelelő szakemberek kiválasztása és alkalmazása (1/2000 (I.7.) SzCsM rendelet 6. § - (5)
A szakmai tevékenység eddigi pozitív tapasztalatai A projekt nagy segítséget jelentett a kötelező feladatellátás bevezetéséhez. A köznevelési intézmények vezetői pozitív tapasztalatokat fogalmaztak meg. (POK) A projekt szakmai tapasztalatai beépülnek a kötelező feladatellátásba. A projektben részt vevő központokban komolyabb problémák a szakmai tevékenységek kapcsán nem merültek. A feladat „hívása”.
Zanáné Haleczky Katalin Köszönöm a figyelmet! Zanáné Haleczky Katalin zanane.haleczky.katalin@szgyf.gov.hu