Földrajz tanítása X. Ismeretek megszilárdítása

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
ÉRZÉKENYÍTÉS Siketvakok. 1. Siketvakság definíciója: A siketvakságba olyan fogyatékos állapotok tartoznak, amikben a látás és a hallás is annyira sérült,
Advertisements

FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
Bevándorlók társadalmi beilleszkedése európai politika – közép európai valóság Kováts András Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület.
1. Bethlen Gábor Középiskola, Szakképző Iskola és Kollégium Nyírbátor 2 Iskolai közösségek A tanulók összetétele: A tanulói létszám jelenleg:780 fő –Szakközépiskolai.
TÖRTÉNELEM ÉRETTSÉGI A VIZSGA LEÍRÁSA VÁLTOZÁSOK január 1-től.
A kétszintű történelem érettségi 2016/17 Simonkay Márton.
Pedagógia oktatása a Főiskolán Orosz Ildikó. A pedagógia rendszere Bevezetés a pedagógiába Neveléstörténet Neveléselmélet Nevelésszociológia Didaktika.
A tanításra és tanulásra fordított idő nemzetközi és kutatási adatok tükrében Imre Anna Oktatáskutató és fejlesztő Intézet Berekfürdő, Február 4.
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
A magyarországi vállalatok információszerzési szokásai - üzleti körben végzett online piackutatás fő eredményei - Készítette: Nagy Péter Támogatóink H-1024.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
AZ ELEKTRONIKUS KÉPZÉS MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSA INFORMATIKA A FELSŐOKTATÁSBAN DEBRECEN DR. ZÁRDA SAROLTA GÁBOR DÉNES FŐISKOLA.
„ Tágas városom kis lakásra cserélem” Hajléktalanok önálló lakhatásának elősegítése, munkaerő-piaci integrációjának megalapozása TÁMOP /
Oktatói elvárások, oktatói vélemények a hallgatókról Cserné dr. Adermann Gizella egyetemi docens DUE.
A év értékelése és a év újdonságai
A szakiskolák aktuális problémái
Gazdasági informatika - bevezető
Sallai Ilona - ÉFOÉSZ Szeged,
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Integrációs elméleti alapok, az integrációk típusai
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
A kérdőívek, a kérdőívszerkesztés szabályai
Gyűjtőköri szabályzat
Vezetékes átviteli közegek
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
A közigazgatással foglalkozó tudományok
videós team Team vezetője: Tariné Péter Judit Tagok:
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Befektetések II. Dr. Ormos Mihály, Befektetések.
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
A MOTIVÁCIÓ SZEREPE ÉS HATÁSKÖRE A KÖZOKTATÁSBAN ÉS A FELSŐOKTATÁSBAN
A „fény százada”.
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Szakmai megfigyelési gyakorlat I.
KRE-AKTÍV motivációs projekt
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
Projektmunka Földrajzolok
Hatékony és pontos munkavégzés
Innovációs képesség és jólét összefüggései
HHR.
A REFORMPEDAGÓGIAI ÉS ALTERNATÍV ISKOLÁKBAN
A személyre szabott tanulást támogató tanári kompetenciák
Környezettan alapszak (BSc)
Válaszok a globális oktatáspolitikára
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Kalickás forgórészű aszinkronmotor csillag-delta indítása
DARUS.
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
Környezeti Kontrolling
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Zétényi Ákos.
A TANULÁSMÓDSZERTAN ALAPJAI
Az Európai Unió földrajzi vonatkozásai
A csoportok tanulása, mint a szervezeti tanulás alapja
Vállalati emberi erőforrás menedzsment Teljesítmény-menedzsment.
Megfigyelés és kísérlet
Tehetségelméletek elméleti alapok a tehetséggondozáshoz.
Pénzügyi kontrolling bemutatása
Informatikai eszközök a földrajzórán
Oktatóbemutató címe Előadó név
Intézmény minőségirányítási programja
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN
AZ ORSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉSEK MEGSZERVEZÉSE A TANODÁBAN
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Üzlezi információelemző specializió
A statisztikus elemző specializió
Előadás másolata:

Földrajz tanítása X. Ismeretek megszilárdítása „A tudás nem tartósabb, mint a hal.” (Alfred North Whitehead, filozófus, 1861-1947)

Egyéni adottságoktól függő sebességgel, de mindenki felejt…

A tanultak felejtésének sebessége az információ strukturáltságának függvényében (Meyer, 1987)

Levonható következtetés… Az oktatásunk számára fontos feladat: A felejtés folyamatát le kell lassítani A megtanult ismereteket tartósabbá kell tenni.

A felejtés sebességét befolyásoló tényezők: Kezdeti emléknyom erőssége Emléknyom kioltását befolyásoló tényezők Emléknyom felelevenítése, ismétlés A felejtés sebessége egyéni adottságoktól is függ!!!!

Kezdeti emléknyom erőssége függ: Tananyag órai megértése Lényeg kiemelése, rendszerbe foglalása megtörtént-e Alkalmazott oktatási módszer hatékonysága Szemléltetés módja/minősége Koncentráció v. transzfer alkalmazás

Koncentráció Fogalma: a tanuló korábbi földrajz órákon, ill. más tantárgyakban szerzett ismereteinek felhasználása az adott anyag tanítása során. Módjai: Belső koncentráció Külső koncentráció

Ált. term. földrajz esetében a biológia, kémia, fizika tantárgyakban tanult ismeretekre koncentrálhatunk. Regionális földrajz tanításakor az ált. term. földrajzi ismeretek hangsúlyozottan kerülnek elő. Ált. társadalom földrajz és gazd. földrajz tanításakor a történelem, művészeti tárgyak (zene, képzőművészet, irodalom) és a közgazdaságtan ismeretei használhatók fel.

Arab országok tanításának koncentrációs lehetőségei Tantárgyon belüli koncentráció a terület földrajzi fekvése, határai, partvonala -> térképi tájékozódás éghajlati adottságok -> földrajzi övezetesség összefüggés a természeti adottságok és a népsűrűség között (sivatag <-> folyóvölgyek, tengerpart) -> általános társadalom földrajz, „természet és társadalom” Arab országok ipara -> kőolaj keletkezése, földtörténet Arab kőolaj szerepe a világpiacon -> korábban tanult országok gazdaságánál említésre kerül (EU, USA …)

Arab országok tanításának koncentrációs lehetőségei Tantárgyon kívüli koncentráció Történelem, arab – izraeli konfliktus történelmi gyökerei (aktualitások) Világvallások Szikesedés –> talajtan Asszuáni gát hátrányos következményei -> környezetvédelem, biológiai – ökológiai ismeretek Holt-tenger mentén sólepárlás -> kémia (tengervíz sótartalma, sókiválás sorrendje)

Az emléknyom kioltását befolyásoló tényezők: Sokrétűek Leginkább az adott személy adottságai befolyásolják Befolyásolhatja az érdeklődés, motiváltság, tehetség stb.

Emléknyom felelevenítése – ismétlés típusai Elsődleges rögzítés Óraközi részösszefoglalás Óravégi összefoglalás Folyamatos ismétlés Tematikus ismétlés ~témavégi összefoglalás Ismétlő – rendszerező összefoglalás ~ tanév végi rendszerező ismétlés

Óraközi részösszefoglalás Ha az óra anyaga jól tagolt, tartalma logikai egységekre bontható, akkor alkalmas arra, hogy az egyes logikai egységek lényeges ismereteit összefoglaljuk. Célja: megértés ellenőrzése, lényeg kiemelése. Módja lehet: Frontális osztálymunkában kérdezés, beszélgetés, táblai vázlat készítés, munkafüzetben feladat megoldás stb.

Óra végi összegfoglalás Időhiányra hivatkozva sokszor elmarad Módszertani szempontból két fő típusa van: Mechanikus összefoglalás (a tanár az órán elhangzottak sorrendjében kérdezi vissza a tanulóktól a feldolgozott ismereteket) -> ez az ismeretek reproduktív visszamondását követeli meg. Nem korszerű, DE nehéz anyagrésznél, gyengébb képességű osztálynál hasznos. Alkalmazó összefoglaláskor a tanultakat új szempontok szerint tekintjük át. Lényeg az alkalmazni képes tudás kialakítása. Módszere lehet pl. az összehasonlítás, vagy a probléma felvető kérdések alkalmazása. (Pl. „A valódi mérsékelt öv” c. lecke tanításánál Mi a hasonlóság és mi a különbség az óceáni és a nedves kontinentális éghajlat között?)

Folyamatos ismétlés Feladata óra elején alkalmazva: Rögzítés, a lényeges ismeret elemek folyamatos felszínen tartása Ellenőrzés (elég-e az új ismeret a tovább haladáshoz?) Általában frontális keretek között zajlik, és csak a továbbhaladás szempontjából alapvető fogalmakra kérdez rá. Akkor hatékony, ha rendszeres. (feladatkártyák, tudáslánc)

Tematikus v. téma végi ismétlés A tematikus ismétléskor nem csak mechanikusan visszakérdezzük a tényanyagot, hanem a súlyponti ismeretek kiemelésével rendszerezést végzünk. -> rendszerező összefoglalás. Rendszerezési szempontok kerüljenek fel a táblára! Mikorra ütemezzük? (15-16 órás témakörök esetén a felejtési görbe alapján a tanulók a kezdetben tanultaknak már csak 10-15%ára emlékeznek. -> résztémakörökre bontva is lehet ismételni.

Tanév végi rendszerező ismétlés Alapvető funkció az ismeretek rendszerezése. Több egymással tartalmi v. területi összefüggésben levő témakört összefoglalva tárgyaljuk az anyagot. Hibás: a tankönyvi fejezetek sorrendjében, részletekbe belemenve…. Cél: a tanult ismereteken belüli összefüggéseket, problémákat feltárja, eszmecsere alakuljon ki (transzfer, külső-, belső koncentráció!)

VÉGE!