Digitális világban digitális gyerekek? Általános pedagógiai elemzés

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
A koragyermekkori nevelésről
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
A fiatalkorúak képzési, fejlesztési lehetőségeinek módszertani kihívásai Hegedűs Judit – Lénárd Sándor, ELTE PPK.
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Értékelés a pedagógiában
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
Dr. Nyitrai Ágnes, AVKF Paradigmaváltás a családi napközi ellátásra való felkészítésben június 1.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
Változások – kompetenciafejlesztés az óvodai nevelésben
TAPASZTALATOK AZ ÓVODAI NEVELÉS GYAKORLATÁBAN
Az egyéni fejlesztési terv
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A sikeres integráció, inklúzió feltételei
A játék pedagógiai és pszichológiai összetevői
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Az ellenőrzés, értékelés szerepe, módszerei A teljesítménymérés
Az emberi tanulás.
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
A tanulás reneszánsza Dr. Vass Vilmos egyetemi docens ELTE PPK
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
Befogadó iskolák, befogadó pedagógus-közösségek
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Harmadik matematikakönyvem
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Szeretettel köszöntöm
Gondolatok a gyermekek nyomon követéséhez
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Integráció és inklúzió
Matematikai projektek és jó gyakorlatok
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Ébredő természet Kissné Papp Gyöngyi.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Okosdoboz.hu digitális taneszköz
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
Dalton-tervvel a tehetségekért Kisalföldi Tehetségsegítő Tanács „Fókuszban a tehetségek”
TEHETSÉG MENTORÁLÁS A PEDAGÓGIA MAGASABB SZINTJÉN HUJBER TAMÁSNÉ KOVÁCS GABRIELLA KAPOSVÁRI KLEBELSBERG KÖZÉPISKOLAI KOLLÉGIUM.
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
Márkus Lászlóné Intézményvezető Közoktatási szakértő
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
Tervezési folyamat.
Különleges bánásmódot igénylő gyerekek az óvodában
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Digitális világban digitális gyerekek? Általános pedagógiai elemzés Dr. Bakonyi Anna Konferencia 2018-04-19 A prezentáció a szerző szellemi terméke

Digitális…. sajátunk lehet: Identitás - állampolgár, alkotó, vállalkozó Jogok - szellemi termékek, adatvédelem Írástudás - tartalomelemzés, kritikai gondolkodás Kommunikáció - nyomhagyás, együttműködés Intelligencia - empátia, érzelmi tudatottság, szabályozás Biztonság – védelem, tudatosság Magabiztosság - kapcsolati hálók, kockázati elemzési készségek Egyensúly – közösségi együttlét, időtényezők

A kor, amiben élünk Bennszülöttek és bevándorlók Ki tud többet, a pedagógus, vagy a gyerek? Miért a dilemma? A kora gyerekkori IKT használatának ellenzői: függőség + biztonság A kora gyerekkori IKT használatának támogatói: - elkerülhetetlen készségek megalapozása hosszú távon - a mai ismeretek és munkafolyamatok hamar elvalunak A valóság, amit átél a gyerek: - Az Y generációs szülők életmódja - Az óvodapedagógusok szakmai élete, a fejlődés, önfejlődés megoldásai - A félelmek és a realitás egyensúlya az elvek és a hétköznapi élet szintjén

A játék az óvodáskor alaptevékenysége A természet „viselkedése” is játék, - véletlenszerű és szabályszerű Az állat – mint a természet része – szintén játszik. Az állatok játéka faj-specifikus. Előkészít a „felnőtti” életre Az ember(gyerek) játéka is előkészítő funkciót tölt be Alaptevékenység: az a cselekvés, amely átható, „benne van” a többi cselekvésben is, és amely előkészíti a következő életszakasz alaptevékenységét – ez az óvodáskorban a játék – a digitális világban IS Homo Ludens: a kultúra és a játék állandósága a digitális világban IS

A játék fejlesztőhatása, eredményei Az egyes játékfajták által, mással nem pótolható: Érzelmi involváltságból külső irányíthatóság Kreativitás, alkotás Szocializáció, társas kapcsolatok Erkölcsi fejlődés, döntésképesség Mozgásfejlődés (kis-és nagy) Érzékszervek fejlődése, percepció Verbalitás fejlődése Kommunikáció fejlődése Értelmi képességek és a tudás fejlődése

A kisgyermekkori tanulás jellemzői Elvárások XXI. században: Kreatív, aktív, önérvényesítő, innovatív, kompetens Milyen a gyerek személyisége? Kompetens, aktív, önérvényesítő, cselekvő, fantáziadús, kreatív A gyermeki tanulás jellemzői: Erős érzelmi töltés, a felfedezés öröme Saját tapasztalatira épülő élménytájékozódás tér - idő - kommunikáció Önkéntelentől halad a szándékosig Egyedüli tevékenységtől halad az együttműködésig Szabad választástól a direkt felfedezés öröméig Mi volt előbb a játék, vagy a tanulás? Szenzomotoros manipuláció - megismerés, konstanciák

Pedagógiai célok-a jövő embere Diverzifikáció, a különbözés mint érték Meritokrácia kisgyermekkorban, sajátos alakulás Hálózatban lenni, konnektív tanulási formák, kollaboráció Adaptivitásra törekvés Reflexivitás, ön-és mások Resztoratív megoldások Intervenció képessége egymással, a szülőkkel és a gyerekeikkel Rezilencia igénye és képessége Szubszidiaritás az intézményekben Szinergián alapuló teammunka Validitás, evidence based és a szabad intuíciók aránya

A kisgyermekkori tanulás szervezése Képességek szerinti tervezés A nyomon követés, a gyermek megismerésének kiemelt szerepe Differenciálás a gyakorlatban: cél, feladat, időkeret, módszer, eszköz, értékelési módok Tapasztalatok biztosítása Aktivitás, cselekvés, manipuláció és sajátos verbális megsegítés Csoportmunka és egyéni helyzetek megteremtése, együttműködés Projektek, tématervek többféle megoldásban Párhuzamosan végezhető napirend Építés a konstruktív tanuláselméletre , az adaptivitás- mint cél - előzetes ismeretek szerepe, jelentősége - procedurális és deklaratív tanulás IKT beillesztése

Új szervezési modell A kora gyerekkori megalapozás szükségessége Megváltozik a tanulási-tanítási tér Egyéni és kiscsoportos utak Egyéni és kiscsoportos időkeretek Kollaboráció A készségek fontosabbak, a tudás is bizonyos készségektől függ - érdeklődés - nyitottság, ötletgazdagság - feltárás - hozzáférés, információkeresés - a tudáshoz szükséges eszközhasználat Rezilencia megalapozása (akarat és képesség az LLL felé)

A játék, a fejlesztőjáték és a tanulás Szabadjáték Önmagáért van, nincs célja, „csak” eredményei – önfejlesztő hatásmechanizmus A gyermek önmagát motiválja Bármiből bármi lehet, az eszközök szabad felhasználása Szimbolizálás az eszközökkel, térrel, idővel, metakommunikációval Cselekvő, aktív Egyéni, vagy kiscsoportos Eredmények nyomon követése Fejlesztőjáték, tanulás Célja a részfunkciók fejlesztése A pedagógus motivál Eszközei célorientáltak, lehet játékszer is Idejét a pedagógus szabja meg, időtartama függ a gyerek aktuális állapotától Cselekvő, aktív Egyéni, vagy kiscsoportos Eredmények mérése- standard

Megfigyelés, értékelés, meritokrácia Verbális képességek Mozgásos képességek (kis-nagy) Értelmi képességek - érzékszervi (percepció) szinten - és a kognitív képességek szintjén (problémamegoldás stb.) Megfigyelőképesség Emlékezet és felidézés képessége Tájékozottsági szint Feladattudat és feladattartás mélysége, tartóssága, iránya Elmélyültség, kitartás, akarati élet tartóssága, iránya Szocializációs képességek és a szociális helyzet Nyomon követés: természetes helyzetben, a fejlődést figyeli IKT segítségével IS Mérés: standardizált, az átlaghoz viszonyít IKT segítségével IS Meritokrácia: a kisgyermekkor és a teljesítmény sajátossága – az IKT világában IS

Mindenki …”más” inklúzió= szemlélet differenciálás= módszer Az IKT világa Mindenkire érvényes, mindenki Most él kiemelt figyelmet igénylő gyermek, tanuló: a) különleges bánásmódot igénylő gyermek, tanuló: aa) sajátos nevelési igényű gyermek, tanuló, ab) beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermek, tanuló, ac) kiemelten tehetséges gyermek, tanuló, b) hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű gyermek, tanuló És: az „átlagos” neurotipikus gyerekek inklúzió= szemlélet differenciálás= módszer integráció= helyzet A diverzitás mint érték Esélyegyenlőség – különböző feltételek teremtése ---- az IKT által IS

Az új pedagógiai kontextus Más struktúra - az óvodában nem kell megtanítani, „csak” használni! Bátorság, kezdeményezőkészség A kapcsolatok egy időben zajlanak a virtuális és a valóságos térben Az információk sokasága áramlik: lépéstartás és szelektálás egyszerre Multitasking Esélyegyenlőség a virtuális térben Team, együttműködés, konnektív információ szerzés és megosztás Hálózatban létezés, mint a XXI. századi létforma sajátossága Interaktivitás, minden fél részéről Rezilencia igénye és képessége Folyamatos visszacsatolás- reflexió-önreflexió Több érzékszervre hatás egyszerre Nyelvi leleményesség (és veszélyei)

A kor kulturális elemeinek jellemzői A fejlődés lehetőségei: Szabadidő eltöltése Sajátélmény, szabadság, kreativitás, ügyesség, sokféleség Kognitív funkciók fejlesztése: tájékozódás, tudás, gondolkodás, memória Pszichikus funkciók: koncentráció, feladattartás, érzékszervek Konnektív együttlét és tanulás Adaptivitás Érettség és tudásvizsgálat: ellenőrzés, egymás ellenőrzése, önellenőrzés

Közösen a szülőkkel Előkészítés és szabályozás otthon: Előszűrés Hol vannak gépek, eszközök otthon Milyen eszközök lehetnek Mit, miért, kinek, kivel, hogyan, mennyit, mikor, hol Biztonság

A területek az óvodában Mit, miért, kinek, kivel, hogyan, mennyit, mikor, hol az óvodában!!! Konkrét információk Játékok Pihenést, szabadidőt szolgáló feladatok - mesék - zenék Kreativitást fejlesztők, szabad felhasználású játékok Fejlesztő programok - mindenkinek - SNI-nek - HHH-nak - tehetséges gyereknek

Szervezési tennivalók Átgondolandók: A programok megismerése Melyik mire való Milyen eszközök lehetnek Egész foglalkozásra, vagy részlegesen felhasználásra kerülő programok Motiváció és/vagy a program maga a cél Bent a csoportban, vagy kint Egyszerre hány gyerek és kivel A mérést, az eredményeket regisztráló feladatok - ki számára Biztonság

Köszönöm a megtisztelő figyelmet! bakonyianna@gmail.com 30-284-32-40